Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Gaggia baby twin ja Ascaso i-mini???  (Luettu 21305 kertaa)

kahavi!

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Gaggia baby twin ja Ascaso i-mini???
« : Lokakuu 17, 2009, 16:39:58 ip »

Moro!

Ensikertalainenhan tässä taas kaivautuu kolostaan.
Minulla on mutteripannumenneisyys muttei minkäänlaista kokemusta pavunjauhannasta. Olen opiskellut erilaisia sivustoja nyt muutaman päivän ja pähkäillyt, mitä keitintä ja myllyä minun kannattaisi tilata 2 hengen perheeseen, jossa juotaisiin sekä espressoa että maitojuomia aamuin illoin ja usein kestitettäisiin ystäviäkin. Keittiössä alkaa olla kaikenlaista vempelettä, että koollakin alkaa olla väliä. Voisin lähteä liikkeelle vähän vähemmän hifistelemällä ja kehitellä pikku hiljaa taitoja. Kahta hintaluokkaa olen miettinyt. Pienemmän budjetin vaihtoehdot olisivat Gaggian baby twin, Gaggian classic tai baby class ja sitten tietysti Silvia. Silvia kuulostaa olevan melko kranttu neiti. Myllyksi suunnittelin Ascaso i-miniä, joka arvioiden perusteella tuntui olevan kelpo laite. Jos sitten reväytetään kukkaron nyörit ihan kunnolla auki, niin sitten vaihtoehtoina olisi Quickmillin Anita (tai miksei Andreja), Vibiemme Domobar Junior DB tai Fiorenzaton LaBricoletta ja myllyksi Mazzerin mini manual tai electronic A. Onko tuo manuaali ihan hyvä vai pitääkö olla E? Mitä raati sanoo näistä suunnitelmista? Surffailemalla selvisi, että halvimmillaan Gaggian Baby twinin saisi 326 eurolla, Anitan 1198 eurolla, Andreja Premiumin 1290 eurolla ja Bricon 1403 eurolla sekä Mazzer mini manualin 485 eurolla, MM E A:n 599 eurolla ja Ascaso i-minin 216 eurolla. Pidetään nyt vielä optio auki sekä hintaryhmälle A ja B.
Kiitos!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 18, 2009, 11:11:24 ap kirjoittanut kahavi! »
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Gaggia baby twin ja Ascaso i-mini???
« Vastaus #1 : Lokakuu 18, 2009, 15:14:14 ip »

Kaikilla näistä saat hyvää kahvia ja kaikissa on hintalaatusuhde ihan kohdillaan.

Muutamia vinkkejä:
- Ascaso i-Mini on äänekäs, kannattaa varmistaa että se ei omassa käytössä ole ongelma
- Mazzer Minissä on annostelija, jonka puhdistamisessa on oma työnsä (ja on äänekäs)
- Gaggia Baby Twin tuottaa höyryn thermoblockilla, jolloin sen laatu voi olla heikko (*)
- nuo tonnin päälle maksavat keittimet ovat luonnollisesti parempia suuren joukon kestitsemisessä

Myllyistä voisi harkita myös Mahlkönig Variota, tosin sen saatavuus on tällä hetkellä huono.

(*) Twinissä on jännä ratkaisu: boilerin kuuma vesi pumpataan thermoblockin läpi höyryksi. En ole kuullut kommentteja sen toimivuudesta - periaatteessa sen pitäisi olla parempi kuin tavallisten thermoblock-koneiden melko tuhnu höyryntuotto, mutta ei välttämättä paljon. Voi olla että ahkera maitokahvittelija ja kestittelijä kokee tämän ongelmaksi.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

kahavi!

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Gaggia baby twin ja Ascaso i-mini???
« Vastaus #2 : Lokakuu 18, 2009, 17:19:23 ip »

Kiitos kommentista!

Lueskelin vielä lisää arvioita Gaggian Baby Twinistä. Ei taida olla niin luotettava kuin vanha kunnon Classic. Silviasuunnitelmista luovuin jo. Alan kallistua kuitenkin HX-koneen puolelle. Katselin edellisten lisäksi vielä Expobarin office levaa, joka on Anitaa hieman alle 300 e halvempi. Sitten on tietysti Nuova Simonellin Oscar, joka on office levan kanssa saman hintainen. Miinuksena ulkonäkö. Anitaa on kehuttu tuolla amerikkalaisella foorumilla maasta taivaaseen. Oscarilla taitaa olla paras hintalaatusuhde? Myllykin tietysti kiinnostaisi ostaa kerralla hyvä, niin onko siinä Ascaso mini-i:ssä nyt mitään muuta sanomista kuin melu? Mazzer mini E A:n saa halvimmillaan 599 e, kun taas Macap 4M on 349 e ja steplessinä 379 e (kumman noistakin ottaisi?) ja kromikuorella 399 e ja 429 e. Vario maksaakin jo 578 e ruotsalaisfirmasta. Apuva.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Gaggia baby twin ja Ascaso i-mini???
« Vastaus #3 : Lokakuu 18, 2009, 21:08:06 ip »

Jos Expobar Office Lever on Oscarin hinnoissa, niin kyllä siinä minusta silloin on se paras hintalaatusuhde.

En tiedä kuinka paljon todellista eroa Ascason ja isompien myllyjen jauhatusjäljessä on. Noin pähkinänkuoressa: mitä enemmän leikkaavaa pintaa terissä on, sitä nopeammin pavut imeytyvät sisään ja jauhautuvat puruiksi, eli sitä vähemmän ne pyörivät terissä kuumumassa ja hieroutumassa tomuksi. Noissa isommissa myllyissä terät ovat huomattavasti isommat, tosin Ascason kartiomallisuus tasoittaa vähän. Luulisin että ero on ihan kohtuullinen, toki Ascasokaan ei ole huono - mutta enpä ole yhtään vertailua tältä osin nähnyt. Espressokäytössä portaattomasti säädettävä mylly on parempi.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Gaggia baby twin ja Ascaso i-mini???
« Vastaus #4 : Lokakuu 20, 2009, 16:18:14 ip »


Espressokäytössä portaattomasti säädettävä mylly on parempi.

Tuo on totta. Tosin täytyy muistaa, että ainoastaan verrattaessa samaa myllyä portaallisena ja portaattomana tuo pitää aukottomasti paikkansa.

Tarkoitan siis sitä, että portaaton vs portaallinen säätö on vain yksi monista myllyn laatuun vaikuttavista asioista. Tärkeintä myllyä valittaessa on jauhatuslaatu, eli käytännössä sen kyky tehdä sopivan vähän hienojakoista pölyä. Säädön portaallisuutta pystyy kyllä helposti kompensoimaan toisin kuin huonoa jauhatusta.

-Mikko-
Kirjattu

kahavi!

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Gaggia baby twin ja Ascaso i-mini???
« Vastaus #5 : Lokakuu 20, 2009, 19:19:14 ip »

Ja pähkäily jatkuu...
Kyllä se on HX-laite, joka muuttaa meille. Ja italialainen. Quickmill Anita (1200 e) vai Andreja premium (1300e) vai Giotto/Cinelli (<1200e)? Myllyn kanssa olen yhä hukassa. En ala kyllä muutaman kuukauden päästä upgreidaamaan laitteita niin että täytyy koittaa päättää tekeekö Ascaso i-mini autuaaksi vai onko se Macap 4M. Tällä tavalla myllyn budjetti pysyisi n 400 eurossa. Mazzer mini E:tä ei oikein hyvin alle 600 euron saa. Suomalainen espressivo huoltaa ja myy varaosia Giottoon, sen verran olen ottanut selvää. Voi kun pääsisi näistä sanoista tekoihin!
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Gaggia baby twin ja Ascaso i-mini???
« Vastaus #6 : Lokakuu 21, 2009, 09:55:19 ap »

Kyllä se on HX-laite, joka muuttaa meille. Ja italialainen. Quickmill Anita (1200 e) vai Andreja premium (1300e) vai Giotto/Cinelli (<1200e)? Myllyn kanssa olen yhä hukassa. En ala kyllä muutaman kuukauden päästä upgreidaamaan laitteita niin että täytyy koittaa päättää tekeekö Ascaso i-mini autuaaksi vai onko se Macap 4M. Tällä tavalla myllyn budjetti pysyisi n 400 eurossa. Mazzer mini E:tä ei oikein hyvin alle 600 euron saa. Suomalainen espressivo huoltaa ja myy varaosia Giottoon, sen verran olen ottanut selvää. Voi kun pääsisi näistä sanoista tekoihin!

Eipä tuohon muuta voi sanoa kuin että mieti mitä ovat omat erityistarpeesi ja katso niihin sopivin. Jos ei auta, niin ota halvin tai parhaimman näköinen.

Ja kannattaa muistaa että myllyyn pitäisi panostaa yhtä paljon kuin keittimeen. Nyt olet säästämässä myllystä suunnilleen samaa summaa kuin keittimien hintahaarukkasi on...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

kahavi!

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Gaggia baby twin ja Ascaso i-mini???
« Vastaus #7 : Lokakuu 21, 2009, 16:59:08 ip »

Totta totta! Mutta en minä vielä mitään ole säästämässä, kun en ole kerta päättänyt. Kun pitäisi löytää jostain joku perustelu, miksi ostaisin esim sen Macap M4:n tai Mazzer mini-i:n tai Ascaso i-minin. Vai Compak 3k vai mikä? En minä taida sitä Variota ainakaan huolia, tykkään metallimöhkäleestä enemmän. Mylly tulee kyllä tällä hetkellä ainakin ihan vaan espressolle. Ja saisi olla kuitenkin helppokäyttöinen ja luotettava.
Kukaan ei sano Giotosta tai Anitasta tai Andrejasta mitään yksityiskohtaisempaa? Minä en kyllä ala mihinkään vesijohtokikkailuun, joten sitä ei tarvitse miettiä.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Gaggia baby twin ja Ascaso i-mini???
« Vastaus #8 : Lokakuu 21, 2009, 17:53:06 ip »

Totta totta! Mutta en minä vielä mitään ole säästämässä, kun en ole kerta päättänyt. Kun pitäisi löytää jostain joku perustelu, miksi ostaisin esim sen Macap M4:n tai Mazzer mini-i:n tai Ascaso i-minin. Vai Compak 3k vai mikä? En minä taida sitä Variota ainakaan huolia, tykkään metallimöhkäleestä enemmän. Mylly tulee kyllä tällä hetkellä ainakin ihan vaan espressolle. Ja saisi olla kuitenkin helppokäyttöinen ja luotettava.
Kukaan ei sano Giotosta tai Anitasta tai Andrejasta mitään yksityiskohtaisempaa? Minä en kyllä ala mihinkään vesijohtokikkailuun, joten sitä ei tarvitse miettiä.

Itselläni on nyt toista vuotta käytössä ascaso i-mini. Myllyssä on toki puutteensa (ääni ja hitaus) eikä sillä oikein ole ison myllyn mojoa mutta hintaansa ja kokoonsa nähden mylly tekee pahuksen hyvää jälkeä. Hypätessä ylöspäin käyttömukavuus sekä huollettavuus kasvaa kuitenkin kummasti. Esim. Mazzereiden terät voi irrottaa vaikka vaahdottaisi maitoa samalla. Myönnän, ettei minulla ole omakohtaisia käyttökokemuksia mainituista myllyistä mutta Mazzerin Super Jollylla sekä Majorilla olen jauhanut useita kahvikiloja ja uskoisin käyttömukavuuden olevan minissäkin samaa luokkaa. Arvostelujen perusteella macapin m4 olisi Mazzer minin tasoinen. Hintatietoinen kuluttaja ostaisi siis Macapin.     

Ja entäpä nuosta koneista? Kaikki ovat e61-tyyppisiä HX-koneita. Radikaaleja eroja noiden suoriutumisesta on teknisten tietojen valossa vaikea löytää. Valinakriteereinä voisivat olla helppo saatavuus, sopiva koko keittiöön sekä silmää miellyttävä ulkonäkö.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

TB

  • Kauppias
  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 229
Vs: Gaggia baby twin ja Ascaso i-mini???
« Vastaus #9 : Lokakuu 21, 2009, 17:58:36 ip »

Ei kai QM:n koneita ihan mahdottomia määriä edes ole käytössä, näin minä olen ollut ymmärtävinäni. Giottoa ja tuplaboilerisia löytyy enemmän, vai lienenkö väärässä?

Itse kun pohdin kunnon koneen hankintaa, sain varsin kattavan kuvan käymällä coffeegeekin ja home-baristan arviot läpi. Anitasta löytyy esittelyä täältä:

http://www.home-barista.com/quickmill-alexia-review.html

Paras tietolähde Andrejan olemuksesta löytyy ehdottomasti Temen blogista:

http://www.espresso-passione.com/

Tuohon Temen perusteelliseen käyttö- ja huolto-ohjeistoon on paha mitään kovin uutta ja yllättävää lisätä. Itselläni on Andreja ollut puoli vuotta käytössä, ja valittamista ei ole ollut: toimii kuin junan vessa (noin kuvainnollisesti, siis; viittaus luotettavuuteen) ja oppimiskäyrän noustessa laite on ollut yhä vain palkitsevampi. Ainoa nitinän aihe on pumpun pärinä, kone herätti pumpun mekastuksella alkuun ajastimen napsauttaessa sähköt päälle. Nyttemmin siihen on tottunut, toki pitäis käydä piuhat ja putket läpi, josko pienillä eristystoimilla saisi koneen hiljaisemmaksi. Tästäkin löytyy yllättäen Temen blogista työnkuvaus.

Yksi vinkki tuolta Temen jutuista puuttuu, onneksi se löytyy kuitenkin tältä foorumilta: http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=1041.0
Ostitpa minkä hyvänsä HX:n, niin tätä E-61 -lämpömittaria voin ***erittäin*** suurella lämmöllä suositella. Tämä helpottaa huuhtelutarpeen arvioinnissa sekä antaa mittaamattoman arvokasta tietoa shotin tekemiseen tarvittavasta lämpötilasta. Kannattaa sisällyttää HX-budjettiin, ehdottomasti.

Myllyistä pari omakohtaista näkemystä. Ascaso on ainakin minun korvaani varsin äänekäs, siitä löytyy ainakin baristajami-ketjun loppupäässä joitan verbaaliarvioitakin. Jauhatusäänen kuultuani i-Mini putosi omasta myllypohdintalistauksesta jo alkumetreillä. Macap on varsin varteenotettava mylly, tarjoa hintaansa nähden ilmeisen hyvän jauhatustuloksen, joka myllyvalinnassa kannattaa pitää ominaisuuslistalla korkealla. Mielestäni tyylikäs, metalliakin löytyy, eikä kohtuuttoman kokoinenkaan. Macapia olen päässyt jopa käpistelemään (i-Minin tavoin), ja se keikkui myllynhankinnassa pitkään kärkiryhmässä. Noista myllyistä, varsinkin Mazzer mukaan lukien, pitäis kyllä tällä foorumilla löytyä oikeitakin kokemuksia.
Kirjattu
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi.
- lainaus koululaisen ainekirjoituksesta

Cellini Evoluzione, Hario Syphon, K30 Twin, Vario, Ditting Bizerba

kahavi!

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Gaggia baby twin ja Ascaso i-mini???
« Vastaus #10 : Lokakuu 21, 2009, 19:21:02 ip »

Hyvä kiitos, ihmiset!
Juuri tällaista henkistä tukea kaipasinkin! Kallistun Macap 4M:n suuntaan ja keittimessä Giottoon/Celliniin, koskapa sen ulkonäkö on varsin miellyttävä ja Bellabaristassa hinta hieman edullisempi QM tyttöihin verrattuna ja lisäksi ovat uudessa Gioton versiossa on monenmoista paranneltua, mistä en kylläkään puoliakaan ymmärrä. Eikös tämä ole nyt ihan soiva peli Suomessa, kun vaan plugin vaihtaa tarvittaessa? Aina sitä miettii, että mitä nyt satanen, pari tai kolme lisää hintaa, mutta sillä tavalla suo on ihan loputon! Macap 4M:n ajattelin ottaa annostelijan kera steplessinä kromikuorisena niin siinäpä kiiltelevät sitten vieretysten. Apua, sisälläni asuu kahvikikkailija!
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Gaggia baby twin ja Ascaso i-mini???
« Vastaus #11 : Lokakuu 21, 2009, 19:41:18 ip »

Macap 4M:n ajattelin ottaa annostelijan kera

Huomaathan että useimpia säiliöannostelijoita ei käytetä kotioloissa annosteluun. Jotkut ovatkin sitä mieltä että annostelija lisää puhtaanapidon tuskaa. Annostelijaa voi tosin käyttää paakkuisuuden poistoon jauhatuksesta. Katso esim. oheinen video, jossa annostelijaa naputellaan jatkuvasti sen sijaan että sitä käytettäisiin antamaan yksi annos.

http://www.youtube.com/watch?v=vJSyXWCpdX4

Jos äänekkyys kiinostaa, YouTubesta näyttäisi löytyvän myös paljon vertailumateriaalia.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Gaggia baby twin ja Ascaso i-mini???
« Vastaus #12 : Lokakuu 21, 2009, 20:04:37 ip »

Bellabaristassa hinta hieman edullisempi QM tyttöihin verrattuna ja lisäksi ovat uudessa Gioton versiossa on monenmoista paranneltua, mistä en kylläkään puoliakaan ymmärrä.

Bellabarista on toki suhteellisen luotettavaksi koettu liike - mutta nyt eroa hinnasta heidän ja suomesta saavan koneen välillä on pyöreästi se 175 euroa (ihan vain laitteiden hinnoissa - postikuluja ja pluginvaihtoja ei laskettu mukaan). Suomesta löytyy sitten Andrejaa tuota Giottoa hiukkasen halvemmalla ja sitten Gioton hinnalla QM:n Aquila (eli olithan tarkastanut Cafetorian ja Espressivon valikoiman?).
Kirjattu

kahavi!

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Gaggia baby twin ja Ascaso i-mini???
« Vastaus #13 : Lokakuu 21, 2009, 20:16:26 ip »

Jep, tämän salaisuuden annostelijasta olen saanut selville foorumeja lukemalla. Osa on sitä mieltä, että annostelija lisää putsaamisen hankaluutta, toiset taas kiittelevät annostelijaa sotkun vähentämisestä. Paha mennä itse sanomaan, kun en ole testannut että kumpi se pienempi paha on: annostimen vai työtason putsailu.
Luulen olevani perillä eurooppalaisista nettikaupoista ja niitä olen tässä laskimen kanssa vertaillut, englantilaisia, ruotsalaisia, italialaisia, suomalaisia ja sitä hollantilaista. Espressivolta ostaminen houkuttelee todella paljon, koska mieluummin sitä aina tukee kotimaista yrittäjää! Ja totta, Cafetorialla Andreja jääkin sitten jo hieman halvemmaksi. No, en vielä ihan tänä iltana pistä tilausta menemään, joten kommentit edelleen tervetulleita!
Kiitos!
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Gaggia baby twin ja Ascaso i-mini???
« Vastaus #14 : Lokakuu 21, 2009, 21:32:00 ip »

I-mini on mielestäni hintaisekseen oikea helmi. Siitä melusta pidetään ehkä jopa liikaa "melua"  ;). Olisi kiva mitata todelliset desibelit eri myllyistä, koska myös "äänensävyllä" on vaikutusta. En ole koskaan omistanut myllyä, jota voisin kutsua hiljaiseksi. Rancilio on mielestäni lähes yhtä meluisa kuin i-mini (=ÄLÄ JAUHA YÖLLÄ), ehkä äänensävy on vain hieman matalampi/miellyttävämpi. Mielestäni i-mini on hyvä mylly ja toimii varmasti hyvin mainitsemiesi keittimien rinnalla (=shottien laatu ei jää laitteista kiinni).

Jauhatuslaadussa en ole huomannut eroa näiden kahden välillä (en ole kyllä vertaillutkaan rinnakkain) ja i-mini on mielestäni helpompi/nopeampi puhdistaa. Käyttömukavuudessa kallistun ehkä Rancilion puolelle, ihan jo pelkän tukevuuden takia, koska i-miniä joutuu käytännössä tukemaan toisella kädellä jauhatuksen aikana. Rancilio (MD50) istuu lujasti pöydällä pitämättäkin. Annostelijan olen kokenut epäkäytännölliseksi.

Itse näen myllyhankinnan niin, että kannattaa ostaa niin hyvä mylly kuin on varaa. Käytännössä voisi ajatella esimerkiksi Mazzer Super Jollya ja siitä ylöspäin (Compak K6, Anfim Caimano jne.). "Välimallien" (Mazzer mini, Macap M4, Rancilio Rocky) kohdalla kannattaa miettiä, tuovatko ne jotain lisäarvoa esim. juuri i-miniin verrattuna, hintaeroahan noiden välillä sattaa olla jo useita satasia. Minun mielestäni eivät tuo, mutta tämäkin seikka on varmasti enemmän henkilökohtainen kysymys?

EDIT:

Kannattaa muuten tutustua myös tähän myllytestiin. Vertailussa on mukana mm. Nemox Lux, joka on teräpaketiltaan sama kuin i-mini, muutoin lienee heppoisampi tekele. Ihan mairittelevaa jälkeä testin mukaan...:"But nobody has ever complained about the shots these grinders produce. In fact, in terms of the extraction numbers, the Lux was the grinder that was closest in performance to the Robur. So will lightning strike? Can this little grinder knock out the Robur? ".

http://www.home-barista.com/grinders/titan-grinder-project-can-it-beat-mazzer-robur-t4499.html
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2009, 22:43:50 ip kirjoittanut vemuli »
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*