Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä  (Luettu 30222 kertaa)

kimmon

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« : Kesäkuu 22, 2009, 11:15:35 ap »

Myös minä olen kehittelemässä kahviharrastustani tässä pikkuhiljaa. Työpaikan kahvimäärä toki häiritsee harrastelua, mutta silti. Pressopannun jo omistan ja sen kahveista tykkään. Nyt olen tullut siihen pisteeseen, että myllyn hankinta on edessä, koska niin valtava ero on paikallisesta, loistavasta kahvikaupasta (Rovaniemen Mandragora: http://www.mandragora.fi/) hankituilla vastajauhetulla kahvilla ja kaupasta saaduilla mössöillä. Samoin mutteripannu kiinnostaa. Näistä siis muutama kysymys, joita olen pyöritellyt päässäni:

1.Myllyn hankinta on siis edessä, budjetin yläraja on 50-70 euroa. Mielellään 50, mutta jos 70:llä saa jonkun todella huipun hintalaatusuhteeltaan, niin ehkä semmoinen. Aiemmin olin jo päättänyt ostaa Clas Ohlsonin 30 euron myllyn, mutta nyt löysin kehuja Krupsin GVX2 -levymyllystä, jonka saisi 50 eurolla. Ohlsonin etuna olisi kyllä ulkonäkö ja hinta, mutta Krups taitaa olla selvästi parempi? Ohlson tosiaan olisi käsikäyttöinen ja Krups sähköllä – jotenkin sitä miettii, ettei kahvin jauhaminen voi kauhean raskasta olla, vai onko se?

2.Toinen kysymys kuuluu sitten mutteripannusta. Joulua ennen, kun lueskelin niin kahvikirjoja, nettisivuja kuin tätä keskustelua, jäin käsitykseen että mutteripannuun pitää jauhaa lähes yhtä hienoa kahvia kuin espressoon – pressoon taas pannujauhatusta, ja suodatin jää siihen väliin, mutta selvästi karkeampaa kuin hienoa.

Nyt olen kuitenkin muutamasta keskustelusta – älkää kysykö mistä, sillä en muista – lukenut että mutterillekin pitäisi jauhaa erittäin karkeaa kahvia, lähes samanlaista kuin pressoon. Monesti on toki korostettu, että jokaisen pitää etsiä keittimelleen, maulleen ja pavuilleen sopiva karkeus, mutta eihän täysi amatööri sellaiseen pysty, joten minkälaista sen nyt pitäisi olla?

3.Kolmas koskee kahvilaitteiden pesemistä. Taas samanlainen kysymys, eli tähän asti kaikkialla on painotettu puhtauden merkitystä makuun, mutta nyt löysin monta suositusta, ettei mutteripannuja saa pestä kauheasti, tai maku kärsii.

Miten siis mitäkin tulee pestä? Luulisi ainakin, ja kokemuskin niin sanoo, että pressoa ja suodatinkeitin kannattaa pitää puhtaana. Itse pesen suodatinkeitintä lähes joka käyttökerran jälkeen keittämällä pelkän veden pariin kertaan läpi ja harvemmin sitten ruokasoodalla. Presson pesen joka – tai ainakin lähes jokaisen, joskus laiskuudessani vain huuhtelen kuumalla vedellä, jos on jäänyt käytön jälkeen pesemättä ja pitää heti saada pressokahvit – kerta käsin tavallisella pesuaineella. Teenkö väärin ja miten mutteri sitten pitää pestä?

4.Suositelkaa nyt loppuun vielä jotain perushyvää, halpaa ja tavalliselle tallaajalle sopivaa mutteripannua?
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #1 : Kesäkuu 22, 2009, 12:22:18 ip »

1.Myllyn hankinta on siis edessä, budjetin yläraja on 50-70 euroa. Mielellään 50, mutta jos 70:llä saa jonkun todella huipun hintalaatusuhteeltaan, niin ehkä semmoinen. Aiemmin olin jo päättänyt ostaa Clas Ohlsonin 30 euron myllyn, mutta nyt löysin kehuja Krupsin GVX2 -levymyllystä, jonka saisi 50 eurolla. Ohlsonin etuna olisi kyllä ulkonäkö ja hinta, mutta Krups taitaa olla selvästi parempi? Ohlson tosiaan olisi käsikäyttöinen ja Krups sähköllä – jotenkin sitä miettii, ettei kahvin jauhaminen voi kauhean raskasta olla, vai onko se?

Ymmärtääkseni Ohlsonin mylly on aika lelu, kun taas Krups on ihan jees vaikka kohtuullisen kevyesti kasattu ja siis todennäköisesti kohtuullisen lyhytikäinen. Muistelisin että Ohlsonin myllyn terät ovat erittäin tylsät ja säätömekanismi erittäin epätarkka, eli melkeinpä morttelilla pääsee samaan lopputulokseen.

Kahvin jauhaminen on paljon raskaampaa kuin luuletkaan.

Nyt olen kuitenkin muutamasta keskustelusta – älkää kysykö mistä, sillä en muista – lukenut että mutterillekin pitäisi jauhaa erittäin karkeaa kahvia, lähes samanlaista kuin pressoon. Monesti on toki korostettu, että jokaisen pitää etsiä keittimelleen, maulleen ja pavuilleen sopiva karkeus, mutta eihän täysi amatööri sellaiseen pysty, joten minkälaista sen nyt pitäisi olla?

Kaupassa myytävä "espressojauhatus" on mutteripannulle tarkoitettua, eli sellaista. Oikea espressojauhatus on hienompaa, mutta se tukkii mutteripannun. 

Miten siis mitäkin tulee pestä? Luulisi ainakin, ja kokemuskin niin sanoo, että pressoa ja suodatinkeitin kannattaa pitää puhtaana. Itse pesen suodatinkeitintä lähes joka käyttökerran jälkeen keittämällä pelkän veden pariin kertaan läpi ja harvemmin sitten ruokasoodalla. Presson pesen joka – tai ainakin lähes jokaisen, joskus laiskuudessani vain huuhtelen kuumalla vedellä, jos on jäänyt käytön jälkeen pesemättä ja pitää heti saada pressokahvit – kerta käsin tavallisella pesuaineella. Teenkö väärin ja miten mutteri sitten pitää pestä?

Alumiinista mutteripannua ei kai kannata kovin paljon pestä, mutta rosterista kaiken järjen mukaan voi pitää kiiltävän puhtaana. Yleisesti ottaen puhtauteen kannattaa pyrkiä, mutta alumiini kaipaa vähän "eristystä" pintaansa.

4.Suositelkaa nyt loppuun vielä jotain perushyvää, halpaa ja tavalliselle tallaajalle sopivaa mutteripannua?

Bialettit on hyviä, muut voivat olla myös ihan yhtä hyviä. Jotkut kuitenkin ovat susia, eli jos ei ole varma niin kannattaa ostaa Bialetti ettei mene rahat hukkaan.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 22, 2009, 13:35:42 ip »

No-niin, tuossahan tuo tärkein tuli akallion vastauksessa.

Mutteripannuja on sekä alumiinista että ruostumattomasta teräksestä. Muotoja ja mallejakin on erilaisia. Itse haluan, että mutteripannu on tosiaankin se alkuperäinen mutterinmuotoinen pannu. Siten nämä uudet, rosterista tehdyt "väärän" muotoiset eivät ole minua varten.

Alumiininen mutteripannu patinoituu sisältä melko nopeasti. Tätä suojaavaa kerrosta ei tule poistaa. Pannua saa tottakai pestä vaikka Fairylla, jotta kahvin rasvat irtoavat seinistä. Alumiinin puhdistukseen ja "kirkastamiseen" tarkoitettuja aineita ei saa käyttää.

Bialetti on tosiaankin helpoin ja turvallisin valinta. Täällä on joskus mainittu, että S-ketjun Prismoissa on aika ajoin Bialetteja edulliseen hintaan. Älä sitten osta liian suurta pannua, osta "sopiva" tai vaikkapa hieman "liian pieni".
   
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 22, 2009, 14:18:49 ip »

Clas Ohlsonin mylly on käsikäyttöinen, joten sillä ei viitsi jauhaa yhtään enempää kuin on tarpeen. Kampiakseli on on tuettu vain ylhäältä, joten sen alaosassa kiinni oleva jauhatusterä heiluu sivuttaissuunnassa käytännössä vapaasti ja osuen rungossa kiinni olevaan terään. Paremmissa käsimyllyissä terä on tuettu useammasta kohdasta, jolloin jatkuvaa teräkosketusta ei esiinny normaalikäytössä. Hieman kuvia Clasun myllystä: http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=1153.0
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 22, 2009, 14:52:45 ip »

Hyvä vastine mutteripannulle työpaikkakäyttöön voi olla myös Brikkapannu. Itselläni on 4-kuppinen Bialetti (Caffista 55,50e), mutteripannun lisäksi.

Olen suunnitellut tuon Brikkapannun kuljettamista työpaikan taukohuoneeseen ja sille sopivaa käyttöprosessia. Tällä hetkellä suunnitelmissa:
- kahvipapujen mittaus tarkkuusvaa'alla kerta-anoksiksi kotona
- uudelleen käytettäviä purkkeja n. 5-10kpl. annosten koti-työpaikka -kiertoon
- vanha blade-tyyppinen halpismylly työpaikalle papujen jauhatusta varten
- kertakäyttömukista pohja pois ja suppiloksi pannun purusäiliön täyttöä helpottamaan (vähemmän sotkua purujen kanssa)
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

kimmon

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 30, 2009, 10:21:05 ap »

Kiitoksia kaikille vastaajille. Tänään tuli palkkapäivän kunniaksi tilattua tuo Krupsin mylly, mitä olin harkinnutkin, netanttilasta. Sitä odotellessa menee tuo viimeinen pussi Pauligin alkuperämaakahvia pressona, ihan ok settiä, mutta vastajauhettu himottaa kovasti. Paikallisesta Mandragorasta haen huomenna töiden jälkeen papuja ja ehkä mokkapannun, mutta jatkossa saatan ostaa myös kaupasta papuja - joten täällä jotain yksiselitteistä suosikkia tai inhokkia markettipapujen saralle?

- Yksi kysymys muistui tässä mieleeni, jota olin pohtinut paljon tuossa puoli vuotta sitten, enkä löytänyt asiasta keskusteluja. Eli kahvikupit - niillä ei taida kauheasti olla kahvinautinnon suhteen väliä, vaikka väittävätkin, että erityisesti kahvit ja viinit maistuvat erilaiselle eri kupista. Mutta sillä kupilla/mukilla mennään, mikä käteen sattuu, vai minkälaisia täällä suositaan?

Hyvä vastine mutteripannulle työpaikkakäyttöön voi olla myös Brikkapannu.
Lainaus
Brikka on Bialettin turboversio. Sen erikoisventtiilin avulla tulee runsas crema (vaahto) kahvin päälle. Melkein kuin aitoa espressoa!

(http://www.eiring.fi/suomea.php?s=1213173587749)

Eli mikä tämä brikka nyt oikeastaan on? Turbo lisää jotenkin painetta, mikä saa runsaamman creman, vai? Ilmeisesti kuitenkin hyvä juttu, toisin kuin halpojen markettiespressokeittimien superturbot, jotka lisää cremaa?
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 30, 2009, 10:40:24 ap »

Eli mikä tämä brikka nyt oikeastaan on? Turbo lisää jotenkin painetta, mikä saa runsaamman creman, vai?

"Turbo" on vain hauska markkinointitermi.

Wikipediasta löytyy lyhyt mutta hyvä info Brikka-pannusta.

Youtubesta löytyy pari hyvää videota (1, 2).

Itse olen toisinaan pistänyt paksut hanskat käteen ja painanut Brikka-pannun vastapainon kiinni keiton loppuvaiheessa, jolloin videoissakin vilahtava tiskivaahtomainen osuus jää vähäisemmäksi. Hienompi jauhatus ja aikaisempi lämmön katkaisu myös auttavat jos haluaa välttää suurikuplaista vaahtoa.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 30, 2009, 11:36:49 ap »

- Yksi kysymys muistui tässä mieleeni, jota olin pohtinut paljon tuossa puoli vuotta sitten, enkä löytänyt asiasta keskusteluja. Eli kahvikupit - niillä ei taida kauheasti olla kahvinautinnon suhteen väliä, vaikka väittävätkin, että erityisesti kahvit ja viinit maistuvat erilaiselle eri kupista. Mutta sillä kupilla/mukilla mennään, mikä käteen sattuu, vai minkälaisia täällä suositaan?

Kyllä sillä kipolla on merkitystä. Yleisesti ottaen ohut reuna ja aukeava muoto on hyvä maun kannalta, olipa juoma mikä tahansa. Tosin varsinkin espresso ei kaipaa juurikaan tehostusta sillä osastolla. Tuoksun kannalta suppeneva muoto auttaa, mutta kahvissa sitä ei ole pidetty niin tärkeänä.

Toinen juttu on sitten kupin kyky pitää lämpöä, kun siis kyse on espressosta. Massaa pitäisi olla ja se pitäisi esilämmittää, ettei lämpö imeydy heti kuppiin. Termoslasejakin on, mutta jotkut, minä mukaanlukien, eivät pidä niistä koska espresso jää liian kuumaksi.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 01, 2009, 22:06:41 ip »

Kuitenkin kun mutteripannuissa mennään, kupin merkitys ei ole tärkeimpiä asioita. Ei siis ainakaan kannata käyttää rahaa kuppien optimoimiseen. Valmistusmenetelmässä on parantamisen varaa enemmän kuin tarjoiluastiassa, jos nyt kumminkin jonkinmoista kahvikuppia käytetään. Tuore jauhatus on paljon isompi asia.
Kirjattu

kimmon

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #9 : Heinäkuu 08, 2009, 11:29:45 ap »

No niin, nyt olen uuden Krups-myllyn omistaja. Hyvältä peliltä vaikuttaa, vaikka vielä arka olenkin käyttämään. Yllättävän pieni se ainakin on. Ja hiljainen. Ja todella helppo käyttää. Kiitoksia kaikille vastaajille ja neuvojille. Mukava tämä palsta, kun ei tarvitse typeriä virheitä tehdä. Muutama kysymys edelleen:


- Kupeista ja mukeista: Tosiaan kauheasti en ala kuppeihin satsaamaan, mutta ilmeisesti olen mutterin hankkimassa, niin voisi nykyisten mukien sekaan jonkun kupinkin ostaa. Meillä on avokki jo aiemmin alkanut keräilemään Iittalan teemaa - varmaan tuossa kupissa ei ole mitään kamalaa vikaa, kun vain presso ja mutterilinjalla mennään? Paitsi tietysti ulkonäkö, mutta ei sitä viitsi uusia alkaa etsimään, kun on jo yhdenlaisia talossa.

Noiden luulisi kelpaavan, ainakin minulle, mutta mieleen tuli, että ovatko minkälaisia kapistuksia ihan oikeasti kahvinjuomiseen, jos joku haluaa optimoida kahvinautinnossa sitä makua? Tusinakamaa vai ihan oikein muotoiltuja, myös maun kannalta? Tai edes sinnepäin? Ei nyt kauhean lähelle akallion kuvaamaa, mutta ovatko ne koskaan? Taitaa teeman kupit olla hiukan espressokuppeja isompiakin. Tässä vielä linkki:
http://www.iittala.fi/web/Iittalaweb.nsf/fi/tuotteet_juominen_lampimat_juomat_teema_kuppi_022_l_lautanen_15_cm_ruskea


- On niin tyhmä kysymys, etten tiedä miten muotoilisin, joten kysytään suoraan: ostanko yksi vai kolmekuppisen mutterin? Juon vain itse enkä ole koskaan mutterikahvia juonut. Miten on, Bialetin yksi ja kolmekuppisia on tuolla paikallisessa kahvikaupassa, kumpaa suosittelette? Lähinnä siis, jos kokemusten myötä voitte sanoa, juoko mutterikahvia yleensä yhden vai kolme kuppia ja onko jommalla kummalla helpompi keittää?
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 08, 2009, 11:54:33 ap »

- Kupeista ja mukeista: Tosiaan kauheasti en ala kuppeihin satsaamaan, mutta ilmeisesti olen mutterin hankkimassa, niin voisi nykyisten mukien sekaan jonkun kupinkin ostaa. Meillä on avokki jo aiemmin alkanut keräilemään Iittalan teemaa - varmaan tuossa kupissa ei ole mitään kamalaa vikaa, kun vain presso ja mutterilinjalla mennään? Paitsi tietysti ulkonäkö, mutta ei sitä viitsi uusia alkaa etsimään, kun on jo yhdenlaisia talossa.

Teema mukit ovat ihan ok kuppeja, paitsi sen osalta että ovat sisältäkin värjättyjä. Valkoinen kuppi korostaisi kahvin väriä.

Tuosta mutterilla valmistamisesta, että mielestäni mutteripannu on yksi vaikeimmista tavoista valmistaa kahvia. Tiedän monia jotka pitävät kovastikin mokkapannulla tehdystä, mutta itse en kovin onnistuneita kokemuksia ole saanut... Oletko miettinyt vaihtoehtoa jossa suodattaisit pienellä 101 tai 102 kokoisella suodattimella huippukahveja, tyyliin square milen tegu AA tai muu hedelmäinen ja aromikas so-papu?

Mutta jos haluaa halvan tavan tehdä voimakasta kahvia, joka etäisesti muistuttaa espressoa, niin eipä oikein muuta vaihtoehtoa ole kuin mutteripannu.

-Mikko-
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #11 : Heinäkuu 22, 2009, 00:14:51 ap »

- On niin tyhmä kysymys, etten tiedä miten muotoilisin, joten kysytään suoraan: ostanko yksi vai kolmekuppisen mutterin? Juon vain itse enkä ole koskaan mutterikahvia juonut. Miten on, Bialetin yksi ja kolmekuppisia on tuolla paikallisessa kahvikaupassa, kumpaa suosittelette? Lähinnä siis, jos kokemusten myötä voitte sanoa, juoko mutterikahvia yleensä yhden vai kolme kuppia ja onko jommalla kummalla helpompi keittää?

Mutteripannulla voidaan keittää vain mutteripannullinen. Siis ei vajaata pannullista. Kolmen kupin pannulla on aina keitettävä kolme kupillista. Tämän takia esim. espanjalaisissa perheissä on yleensä monta mutteripannua, pienempiä ja suurempia. On toki oma asiasi päättää, paljonko aiot sitä kahvia litkiä yhdellä kertaa. Oma kokemukseni on, että 1-2-3-4 kupin pannut toimivat hyvin, suuremmat tekevät kitkerämpää kahvia. Siis täysin subjektiivinen mutu-kokemus. Siksi kannattaa ostaa mieluummin yhtä kuppia "liian pieni", kuin yhtä kuppia "liian suuri" pannu. Ja kahvi on parempaakin, kun se loppuu juuri sopivasti "kesken"...


   
Kirjattu

egyptian

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #12 : Kesäkuu 25, 2014, 20:49:47 ip »

Moi vaan kaikille, aloittelija täällä kyselee apua vanhassa aiheessa.

Olen aloitellut kahviharrastusta mutteripannulla minkä hankin jo vuosi sitten, mutta jäi kaappiin pölyttymään. Kyseessä on pienin malli mitä löytyy, alumiininen mutteri, jonka alaosaan menee vettä noin desi.

Kysymys siis keittotavasta... Yleinen ohje on, että veden kiehuminen pannussa täytyy saada loppumaan samantien, kun kahvia alkaa nousta yläosaan. Eli pois liedeltä, kylmää rättiä ympärille, yms vinkkejä on tälläkin foorumilla. Olen ollut siinä luulossa, että kaiken veden tulisi kulkea kahvin läpi yläosaan. Miten tämä onkaan, paljonko sitä vettä pitäisi nousta ja paljon jäädä mutterin alaosaan? Tuolla ym. tavalla keittäessä sitä jää n. 30-50% alaosaan eli valmista kahvia tulee hädin tuskin yhden shotin verran.

edit:
Lisätään sen verran, että olen opetellut samalla kahvimyllyn käyttöä ja olen kokeillut lähinnä vähän karkeampaa jauhetusta, suunnilleen suodatinkahvin karkeuden tapaista. Ymmärtääkseni hienommalla purulla uutto hidastuu entisestään?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 25, 2014, 20:55:38 ip kirjoittanut egyptian »
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #13 : Kesäkuu 25, 2014, 21:51:25 ip »


Olen ollut siinä luulossa, että kaiken veden tulisi kulkea kahvin läpi yläosaan. Miten tämä onkaan, paljonko sitä vettä pitäisi nousta ja paljon jäädä mutterin alaosaan?

Ei tarvitse kaiken veden tulla läpi. Itse ainakin pääsin isommalla mutterilla parhaaseen tulokseen kun kaikki ei tullut läpi. Pienemmässä mutterissa tuo on lukemani mukaan vähemmän ongelma, mutta ei sitä kyllä desiäkään tarvitse välttämättä minusta sitä kahvia tehdä. Desi on aika paljon espressoksi. Kokeilu auttaa toki auttaa. Se mikä maistuu parhaalle on paras.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 25, 2014, 21:56:06 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #14 : Kesäkuu 26, 2014, 01:44:38 ap »

Kun se kori ottaa tietyn määrän, kuuluisi sen alaosassa olevan veden mennä siitä myös läpi. Mutta, itselläni on rättipysäytyksen vuoksi jäänyt tilkka pohjalle, ei ole makua haitannut.
Ja eihän siis mutterilla espressoa saa (painejuttu), hyvää mokkaa kuitenkin ;)     
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.