Ihan mielenkiinnosta vertailin, että mitä maksaa 15 kg:n postipaketin lähettäminen Ruotsi vs Suomi, ja hintaero on n. 35 euroa (vakuutuksien kanssa). Eli ei tuo hintaero yhdellä kerralla pala.
Kuten jo todettua, ratkaisevaa ei ole hintaero vaan hinta, joka näyttäisi 2lk paketilla olevan noin 64 euroa.
Tosin alkuperäistä kommenttia kun kirjoitin niin enemmän ajattelin Italiasta ostettavia koneita kuin tuota Kaffegrossistenia. Kun Italian-kaupat tarjoavat postikulut, harvempi tulee ajatelleeksi että paluuposti maksaa mansikoita.
--
Mitä tuohon takuuhuoltoon tulee, niin toivoisi tietysti että huolto pelaisi Suomessa. Tähän mennessä en kuitenkaan ole kuullut yhdestäkään tapauksesta jossa muualta ostetun Rancilion koneen takuuhuolto olisi täällä onnistunut. (Ja muistan ainakin yhden tapauksen jossa ei onnistunut.) Voi tietysti johtua siitä etteivät koneet tarvitse huoltoa

. Kisulin siteeraama säädös toimii varmasti sellaisten merkkien kohdalla, joilla on viralliset takuuhuoltopaikat Suomessa, mutta tietääkseni Ranciliolla ei sellaista ole.
No joo, kuten sanottu, jokainenhan tekee omat riskiarvionsa. Kyllähän se selvä on että jossakin kohtaa hintaero on niin suuri että ehdottomasti kannattaa, vaikkapa tuo vemulin 1600/2000 euroa. Omalla kohdalla sain sen verran hyvän tarjouksen että hintaero oli aika mitätön. Nyt kun on halpoja valuuttoja voi tietysti olla toisin.
Itsekin tilailen paljon netistä ulkomailta, ja ihmetyttää miten jotkut sitä pitävät epäluotettavana tmv. Ainoa ikävä puoli asiassa on nimenomaan postimaksut, jotka aina kaikkien palautusten tai esim. sovituspostitusten kohdalla pitää maksaa itse.
Siinä asiassa olemme todella huonossa asemassa täällä, sillä Suomen posti riistää aivan käsittämättömiä hintoja verrattuna ulkomaan kollegoihinsa. Eikä tässä tarvita edes vertailua mihinkään Hongkongin postiin, vaan vaikkapa Saksan. On ihan käsittämätöntä miten saksalaiset kuskaavat paketin puolta halvemmalla tänne kuin suomalaiset täältä sinne.
Pikakommenttina tuohon vemulin tässä välillä kirjoittamaan se, että virhevastuu on kuitenkin eri asia kuin takuu (tietysti silti hyvä muistaa että tuokin säädös on olemassa). Pitää osoittaa että laitteessa selkeästi on ollut valmistusvirhe. Jokuhan totesikin, että jos huolto on ulkomailla, niin kannattaa aina ensin vedota valmistusvirheeseen ja vasta toissijaisesti takuuseen, koska edellisessä tapauksessa ei tarvitse itse maksaa postikuluja.