Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Takuuhuollot  (Luettu 14429 kertaa)

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Takuuhuollot
« : Tammikuu 07, 2008, 14:27:11 ip »

Tästä asiasta on vuodatettu jo erinäisissä keskusteluissa, mutta tiedon ja kokemuksen voisi koota myös yhteen paikkaan. Eli yleisesti uskotaan, että maahantuoja on velvollinen tarjoamaan takuuhuollon, kun tuote ostettu muusta EU-maasta. Rancilion kohdalla tämä ei toteudu, koska valmistaja ei myönnä takuuta kuin jälleenmyyjille, ei yksittäisille kuluttajille. Pavonin kohdalla homma näytti selkeämmältä, kun takuutodistuksessa lukee että EU:n sisällä asiakas voi kääntyä lähimmän virallisen huoltoliikkeen puoleen, ja takuu on 2 vuotta. Pavonin www-sivuilla ilmoitetaan, että takuu ei koske www-kauppoja, jotka myyvät tuotteita liian halvalla. Koska ostin laitteeni kivijalkakaupasta Italiasta, luulin että homma toimisi. Kuitenkin nyt kun olisi pientä tarvetta takuuhuollolle, Pavonin virallinen maahantuoja ja huoltoliike Rislaco kieltäytyy siitä vastaamasta. Asiaa mutkistaa vielä se, että huolto on ulkoistettu K-centraleniin, joka niin ikään kieltäyy vastaamasta tällaisesta takuuhuollosta. Rislaco kehottaa ystävällisesti kääntymään Pavonin puoleen, Pavoni taas Rislacon puoleen. Ja artisti maksaa...

Edit: toinen virallinen huolto on Zarro, joka ei myöskään suostu vastaamaan kuin omistaan. Muuten kyllä hyvin ystävällistä palvelua sielläkin :D
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Takuuhuollot
« Vastaus #1 : Tammikuu 07, 2008, 19:36:42 ip »

Aika erikoista että valmistaja voi nykypäivänä pestä kätensä takuusta kokonaan. Toki on ymmärrettävää että koneiden huolto voi olla riesa pienelle liikkeelle joka ei laitetta ole edes myynyt, mutta olen itse ollut siinä käsityksessä että jos valmistajalla on virallinen maahantuoja, niin tuo maahantuoja on vastuussa kyseisen tuotteen takuuhuolloista jos laite on ostettu EU:n sisällä. Luulohan ei kuitenkaan ole tiedon väärti. Tsekkasitko asian myös viranomaisilta?

T. Teme
Kirjattu

CD

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 72
Vast:Takuuhuollot
« Vastaus #2 : Tammikuu 07, 2008, 19:50:18 ip »

Minä sain Ranciliolta takuukyselystä vastaukseksi:

"you can apply to our distributor in Finland who will help you in repairing your machine/replacing any faulty part:

COFFEE PLEASE SUOMI OY          
TEOLLISUUSKATU  35-39            
TURKU
TEL 08415415552
FAX 08957147691    

Best Regards
Tatiana Greco
Spare Parts Dept.

Rancilio macchine per caffè spa
T. +39 0331 408438
F. +39 0331 749887
www.rancilio.com"

Kerroin kyselyssä, että olen ostanut laitteen puolivuotta käytettynä ja ensimmäinen omistaja osti sen nettiliikkeestä italiasta. Laitoin mailiin laitteen sarjanumeron yms tiedot.

Nyt olen sitten yrittänyt saada Silvian huoltoon Coffee please:lle, joka ei näytä sekään olevan helppo homma tai ainakaan nopea. Soittelin sinne viime viikon puolivälissä ja ystävällinen puhelinpalvelin neiti lupasi että huollosta otetaan minuun yhteyttä piakkoin. No ei ole kuulunut mitään. Pitäisi vissiin olla yritysasiakas joka on vuokrannut kalusteet heiltä... Veikkaan ettei tuo kone mene takuuseen ja Ranciliolta tullut mailihan ei lupaa mitään takuuta?!
Kirjattu

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Takuuhuollot
« Vastaus #3 : Tammikuu 07, 2008, 20:35:04 ip »

Lainaus käyttäjältä: Teme
Tsekkasitko asian myös viranomaisilta?
Pistin asian eteenpäin Kilpailuvirastoon ja Kuluttajavirastoon. Jos nämä eivät auta, niin olisi Karpolle asiaa :D
E: Tylsäähän se on kun neuvottelut tyssäävät kuin seinään ja joutuu turvautumaan viranomaisiin. Mutta sen verran selkeää tuo normitus on, että tuntuisi myös oudolta jos kuluttajan pitäisi tässä alkaa jotenkin sääliä elinkeinonharjoittajaa ja luopua oikeuksistaan :roll:
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:Takuuhuollot
« Vastaus #4 : Tammikuu 07, 2008, 21:15:43 ip »

Kerrothan aikanaan, mitä vastataan sillä minua on mietityttänyt toimiiko tuo EU-lainsäädäntö oikeasti.  :?
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:Takuuhuollot
« Vastaus #5 : Tammikuu 07, 2008, 21:26:20 ip »

Tehdastakuu:

Asia on täysin yksiselitteinen. Virallinen maahantuoja vastaa tuotteen takuusta, jos tuote on ostettu EU:n alueelta. Nyt siis puhutaan valmistajan myöntämästä ns. tehdastakuusta.

Takuu itsessään ei ole automaattinen juttu. Millään laitteella ei ole takuuta, ellei takuuta ole erikseen myönnetty.  Se on valmistajan tai myyjän vapaaehtoisesti tarjoama lisäetu kuluttajalle. Siihen saa silloin myös kytkeä erilaisia ehtoja - kunhan eivät estä tuotteiden vapaata liikkuvuutta.

Kun tuote on kerran laskettu liikkeelle EU:ssa, valmistajalla, tukkurilla tai kenelläkään muulla ei ole oikeuttaa vaikuttaa tai häiritä tuotteen liikkuvuutta EU:n alueella. Ei voida sanoa, että takuu on voimassa esim. Belgiassa, mutta jos laitteen kantaa sieltä Suomeen, takuuta ei ole.

Jos ostan laitteen ja siinä on mukana takuutodistus, maininta takuusta tai muuta vastaavaa, niin silloin laitteella on takuu. Takuuta ei voi jälkeenpäin evätä sillä verukkeella, että laite on myyty "liian halvalla". Pavonin toiminta onkin enemmän ns. määrähintajärjestelmän soveltamista (=tehdas yrittää määrätä seuraavan portaan ulosmyyntihinnan), mikä on ankarasti kiellettyä lähes kaikissa maissa.  Siitä kun jää kiinni, niin häkki heilahtaa, sakoilla ei selviä.

Jos Rancilio ei myönnä takuuta yksittäisille kuluttajille, niin silloin laitteessa ei ole takuuta ja sillä siisti. Siis Rancilion vehkeissä ei ole takuuta, haloo!!!  Jos jokin Rancilion myyjä myöntää takuun laitteelle, niin se on sitten ostajan ja myyjän välinen sopimus.  Se koskee tottakai ainoastaan kyseistä ostajaa ja kyseistä myyjää.

Myyjän takuu:

Mutta, mutta. Tämä espressokilkkeiden kaupustelu on vähän oma juttunsa. Se on sitä sen takia, että eihän näillä koneilla mitään "oikeita" maahantuojia juurikaan ole. Kyseessähän ovat kaikesta huolimatta aivan marginaaliset ja tyhjänpäiväiset tuotteet. Kaikenkarvaiset harrastajat ja jobbarit ostavat laitteita ja kaupustelevat niitä milloin myymälässä, milloin netissä. Tämä ei poista valmistajan takuuvastuuta, mutta siitä valmistajan takuusta vastaa lähin virallinen maahantuoja, ei joku Suomessa laitteita kaupitteleva innokas yrittäjä.

Otetaan esimerkki: Saecon täysautomaateilla on Suomessa kaksi "maahantuojaa". Otin yhteyttä tehtaan asiakaspalveluun ja kysyin lähintä maahantuojaa. Vastaus tuli nopeasti: Lähin maahantuoja löytyy Etelä-Ruotsista. Siispä kumpikaan Saecoja tänne tuova yhtiö ei ole "virallinen" maahantuoja. Koska ollaan Suomessa, niin kumpikin näistä täkäläisistä firmoista lupaa hoitaa itse toimittamiensa koneiden takuuhuollot kuntoon. Se on hyvä asia, mutta ei auta muita Saecon omistajia.  Jäi minulta Saeco ostamatta.  Erään toisen kahvilaitteen "maahantuoja" kertoi, että "hän tuntee tehtaan huolto-osaston kaverit hyvin". En ostanut tätäkään härveliä...

Mutta tästä nähdään, että myös laitteen myyjä voi myöntää laitteelle takuun. Silloin asia on kuten Rancilion esimerkissä. Takuu on juuri tämän ostajan ja juuri tämän myyjän välinen asia. Muut myyjät eivät asiaa hoida. Hyvin suuri osa Suomessa myytävistä essokilkkeistä mahtuu tähän kategoriaan. Jos ostat liikkeestä, liike myös hoitaa takuun. Siis ottaa takuuriskin omaan piikkiinsä. Jos liike lopettaa toimintansa, ostaja on tyhjän päällä.

Nettikauppa:

Olen aiemmin kirjoitellut Kahvilasi.nettiin kriittisesti arvokkaiden laitteiden nettiostamisesta. Eteeni ei ole tullut asioita, jotka olisivat muuttaneet mielipidettäni. Jos netistä ostaa "halvalla" kamaa, millä ei ole  VIRALLISTA maahantuontiorganisaatiota Suomessa, niin ostos saattaa tulla hyvin kalliiksi. Ostan itsekin netistä roinaa, mutta varmistan tuon maahantuonti- ja huoltoasian ensin.

Mitä pitää tehdä:

Jos oikea maahantuoja kieltäytyy ulkomailta ostetun laitteen takuukorjauksesta, niin kannattaa pyytää firmaa tutustumaan Kilpailuviraston tiedotteseen n:o 8 / 12.5.2006. Siinä kilpailuvirasto lätkäisi Nikonin täkäläiselle puljulle 300.000 euron uhkasakon, kun kieltäytyi takuuhuollosta kameroille, jotka Verkkokauppa.com oli tilannut myyntiin saksalaisesta tukusta. Ns. rinnakkaistuonnin turvaaminen on yksi EU:n periaatteista.

Jos tämä ei auta, niin sitten yhteys kuluttajaviranomaisiin.

Korostettakoon, että nyt puhuttiin takuusta. Normaali lakisääteinen kuluttajansuoja on sitten eri juttu.

cartman
Kirjattu

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vast:Takuuhuollot
« Vastaus #6 : Tammikuu 08, 2008, 20:49:19 ip »

Asia on mutkistunut entisestään: Maahantuojan mukaan hän ei itse asiassa edes tuo maahan mitään vipukoneita, ja hänen velvollisuuksiaan säätelevät normitkin ovat kuulemma vain suosituksia. Kuulemma olen lisäksi aggressiivinen asiakas. Että tällä tavalla :shock:
Mua huvita enää mikään :oops: (tuo oli tutkitusti aggressiivi!)
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:Takuuhuollot
« Vastaus #7 : Tammikuu 08, 2008, 21:46:46 ip »

Ilmoita La Pavonille, että kumpikin heidän "service centereistään" kieltäytyy hoitamasta velvollisuuksiaan. Eivät siis tee, mitä La Pavoni neuvoo (=käskee). Taitaa lähteä Italiasta pari vihaista kirjettä Suomeen!

Jos täkäläinen edustaja isottelee, niin kirje päämiehelle usein auttaa. Näin olen itse tehnyt. Ei tällä tapaa kyllä ystäviä saa, mutta...

cartman
Kirjattu

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vast:Takuuhuollot
« Vastaus #8 : Tammikuu 10, 2008, 00:25:43 ap »

mesoaminen joka suuntaan tuotti tulosta, ja maahantuoja tuli vastaan. halleluja! :thumbup:
eli en enää kauheasti tätä asiaa vie eteenpäin, joku muu saa jatkaa...
ja kiitos erityisesti cartmanille supportista, tää on kyllä asiallinen foorumi :D
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon