Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Caffi  (Luettu 48526 kertaa)

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Caffi
« : Lokakuu 23, 2008, 20:54:39 ip »

Vantaan Flamingo kauppakeskukseen(Jumbon jatkoa) tuli yläkertaan "Caffi" oli laaja valikoima erilaisia kahveja, nettisivuillakin 20 erilaista:

http://www.caffi.fi/epages/Caffi.axl/?ObjectPath=/Shops/Caffi/Categories/Kahvit

Kahvit paahdetaan itse liikkeessä ja myydään myös raakapapuina 30% halvemmalla kuin paahdetut.

Kävelin tänään tuon liikkeen ohi sattumalta, harmi että on aamupäivisin ilmeisesti kiinni, eli silloin kun minä Jumbossa satun käymään  :(

Mietin vain, että onko tuo Bonjourin hinta ihan oikeasti 16,50€/100 g??  :o
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2008, 14:48:45 ip kirjoittanut Teme »
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: Caffi
« Vastaus #1 : Lokakuu 23, 2008, 21:11:16 ip »

Kävin tänään iltapäivällä caffissa. Mukavan näköinen kauppa, mukaan tarttui Espressogearin tampperi. Kahvia oli monenlaista, kolmea laatua omasta paahtimosta. Pitää tutustua lähiaikoina!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2008, 14:49:06 ip kirjoittanut Teme »
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Raakapapuja Helsingistä
« Vastaus #2 : Lokakuu 23, 2008, 21:18:13 ip »

Mietin vain, että onko tuo Bonjourin hinta ihan oikeasti 16,50€/100 g??  :o

Tuon on kyllä pakko olla virhe sivuilla. Jos ei ole niin olen kyllä äimänä - olisi aika posketonta. Varsinkin kun paahtoaste on heidänkin mukaan "todella tumma". Kuvan perusteella noissa pavuissa ei maistune juuri muu kuin paahto - eli "tuhka ja savu" - ja tällöin ei ole paljoa väliä mitä papua siihen on käytetty. Lause "sekoitus parhaista alkuperäislajikkeista" saa lähinnä surulliseksi.  :'(

Edit: Kappas, heilläkin on saatavilla ainakin yhtä Johan & Nyströmin kahvia - "J&N Fair Trade Espresso". Tosin Baristashopeniin verrattuna on 4 euroa hinnakkaampi nykyisellä kruunu/euro kurssilla.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2008, 21:23:06 ip kirjoittanut jiitee »
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Raakapapuja Helsingistä
« Vastaus #3 : Lokakuu 24, 2008, 08:43:23 ap »

Kävin tänään iltapäivällä caffissa. Mukavan näköinen kauppa, mukaan tarttui Espressogearin tampperi. Kahvia oli monenlaista, kolmea laatua omasta paahtimosta. Pitää tutustua lähiaikoina!

Siistin näköinen liike tosiaan. Mutta tuosta papujen säilyttämisestä isoissa kirkkaissa muovipöniköissä voi olla montaa mieltä...
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Caffi
« Vastaus #4 : Lokakuu 24, 2008, 14:46:18 ip »

Kappas, heilläkin on saatavilla ainakin yhtä Johan & Nyström in kahvia
Itse ymmärsin että tuolla Ruotsin puolella paahdetaan suurin osa heidän kahveistaan ja täydennys tulee sitten liikkeessä olevasta pienestä paahtimesta...

Siistin näköinen liike tosiaan. Mutta tuosta papujen säilyttämisestä isoissa kirkkaissa muovipöniköissä voi olla montaa mieltä...
Joo. Mukavan oloinen liike ja ystävällinen palvelu. Tällaisia tarvitaan lisää. Mutta. Sama kysymysmerkki tuli minullekin tuosta papujen säilytystavasta. Ostin eilen 16.10. paahdettua kahvia ja se ei oikein enää meinaa toimia - johtuen siis säilytystavasta enemmän kuin itse kahvista tai sen iästä. Harmi sinällään koska muuten kahvissa/sekoituksessa tuntui olevan potentiaalia. Toinen asia johon kiinnitin huomiota oli valikoiman laajuus. Monessa asiayhteydessähän tämä on hyvä asia, mutta kahvin kanssa tulee ensimmäiseksi mieleen kiertonopeus - kuinka pitkään se kahvi ehtii niissä purkeissa muhia?

T. Teme
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2008, 14:49:31 ip kirjoittanut Teme »
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Caffi
« Vastaus #5 : Lokakuu 24, 2008, 19:04:28 ip »


Toinen asia johon kiinnitin huomiota oli valikoiman laajuus. Monessa asiayhteydessähän tämä on hyvä asia, mutta kahvin kanssa tulee ensimmäiseksi mieleen kiertonopeus - kuinka pitkään se kahvi ehtii niissä purkeissa muhia?

Sitäpä juuri. Caffi toimi aluksi Espoon Isossa Omenassa. Kiinnitin huomiota samaan asiaan. Papuset ovat suurissa, läpinäkyvissä astioissa, joissa niitä tuuletetaan säännöllisesti. Kuten Parhialalla Hakiksen hallissa. Njet hjuva.
   
Kirjattu

Kotibaari

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 141
Vs: Caffi
« Vastaus #6 : Lokakuu 24, 2008, 20:59:22 ip »

Sitäpä juuri. Caffi toimi aluksi Espoon Isossa Omenassa. Kiinnitin huomiota samaan asiaan. Papuset ovat suurissa, läpinäkyvissä astioissa, joissa niitä tuuletetaan säännöllisesti. Kuten Parhialalla Hakiksen hallissa. Njet hjuva.
   

Parhialasta näyttää onneks saavan noita Kaffan valmiiksannosteltujakin pusseja nykyään.
Kirjattu

Jimi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 27
Vs: Caffi
« Vastaus #7 : Lokakuu 25, 2008, 15:39:12 ip »

Kävin työmatkalla pyörähtämässä Caffilla. Mukavantuntuinen liike ja palvelualttiutta löytyi. Kerroin etsiväni muutaman pavun sekoitusta uunipaahtoa varten, lähinnä cappucinoja varten. Ensimmäisenä vinkkinä oli, että liikkeeseen on lähiaikoina tulossa myyntiin i-roasteja :) Tuntui Caffissakin olevan vallalla sama käsitys kuin Kaffecentraleniissa, eli että uunipaahtokin vaatii papujen sekoittelua.
Olin itse arponut netin perusteella papulajit valmiiksi, mutta kaikkia ei löytynyt raakoina, joten asiantuntija sai hoitaa valitsemisen. Raakapapujen hinta oli 70% paahdettujen hinnasta.


Mukaan lähti seuraavia papuja:

Colombia Supremo
Brasilian Yellow Bourbon
Indian Robusta Parchment (puolet vähemmän kuin kahta edellistä)


Pavut suljettiin venttiilillä varustettuihin ilmatiiviisiin pusseihin (Kaffecentralen tarjoili raakapapunsa paperipusseissa). Niihin on hyvä heittää pavut turvaan paahtamisen jälkeenkin. Tarkoitus olisi siis paahtaa pavut erikseen tämän foorumin ansiokkaiden uunipaahto ohjeiden mukaan. Parin kokeilun perusteella homma voi onnistua jopa minulta :)

Toivoisin käytännön vinkkejä paahtoasteiden suhteen, raksuja olisi siis tarkoitus kuunnella.
Kirjattu
Solis Crema SL70 + Ascaso i-Mini

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Caffi
« Vastaus #8 : Lokakuu 25, 2008, 16:42:05 ip »

Itse ymmärsin että tuolla Ruotsin puolella paahdetaan suurin osa heidän kahveistaan ja täydennys tulee sitten liikkeessä olevasta pienestä paahtimesta...

No niinpäs näyttääkin olevan - kun noita vaihtoehtoja tarkemmin katsoin, näyttää löytyvän J&N:n espressosekoituksista ainakin bella, isola ja la bomba (tosin mukavalla katteella: esim. tuolta baristashopenin kautta 500g irtoaa vajaalla 10 eurolla, kun heillä siitä saa pulittaa melkein 20 euroa...  ???).

Ensimmäisenä vinkkinä oli, että liikkeeseen on lähiaikoina tulossa myyntiin i-roasteja :)

Toivottavasti tuossa laittavat sitten hinnan kohdilleen (eli ei kovin paljoa yli 200 euroa - 185:llä kun tätä nykyisin jo löytää netin kautta).

Raakapapujen hinta oli 70% paahdettujen hinnasta.

Tämä on ihan fiksu hinnoittelu (suhteessa vastaavaan paahdettuun siis). Paahdettaessa (ainakin itselläni) painosta haihtuu se 13-20% ilmaan, riippuen pavusta.

Pavut suljettiin venttiilillä varustettuihin ilmatiiviisiin pusseihin (Kaffecentralen tarjoili raakapapunsa paperipusseissa). Niihin on hyvä heittää pavut turvaan paahtamisen jälkeenkin.

Ne kyllä kannattaa laittaa toiseen pussiin/astiaan - paitsi jos saat putsattua sen vihreiden pussin huolella. Vihreistä kun irtoaa jonkinverran raakaa kuoritomua ja muuta roskaa jotka eivät välttämättä maistu kahvissa (varsinkaan espresossa) kovin hyviltä - lisäksi se vihreä papu on luonnontuote jossa voi olla jos jonkinlaista eliötä/mikrobia tms. mukana (ei ole tarkoitettu sellaisenaan syötäväksi - paahtolämpötila sitten kyllä tekee puhdasta jälkeä näistä).

Toivoisin käytännön vinkkejä paahtoasteiden suhteen, raksuja olisi siis tarkoitus kuunnella.

Täältä löytyy mukava kuvaus kuvien kera siitä mitä pavulle paahdon aikana tapahtuu - paahtoasteet käydään myös läpi.
Kirjattu

Jimi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 27
Vs: Caffi
« Vastaus #9 : Marraskuu 03, 2008, 16:05:03 ip »

Kiitos vinkeistä! Ei olisi esimerkiksi tullut mieleen raakapapupusseja ruveta putsaamaan, vaikka toki näin jälkeenpäin tuntuu itsestään selvältä. Eivät tuntuneet pussit loukkaantuvan kunnon tiskaamisesta (ja tarkasta kuivaamisesta).

Muuten paahto-operaatio meni aikalailla pieleen. Syynä luultavasti papujen hieman liian suuri määrä vuoassa. Lisäksi nostin lämpötilaa viime kertoihin verrattuna välttääkseni sen kuuluisan kissaeläimän maun.. Lopputuloksena epätasainen paahto, ekan ja tokan raksun sekoittuminen ja lopulta papujen palaminen. Brasilian Yellow Bourbon taisi olla ainut, joka onnistui joten kuten, mutta katsotaan nyt josko nuo maidon kanssa saisi pois juotua.

Kokeilut jatkunevat kuitenkin tulevaisuudessa.
Kirjattu
Solis Crema SL70 + Ascaso i-Mini

latteliisa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Caffi
« Vastaus #10 : Marraskuu 10, 2008, 22:03:12 ip »

Ostin eilen 16.10. paahdettua kahvia ja se ei oikein enää meinaa toimia - johtuen siis säilytystavasta enemmän kuin itse kahvista tai sen iästä.

Uutena käyttäjänä olen koittanut perehtyä espresson valmistukseen tätä palstaa lueskelemalla. Neuvotteko aloittelijaa kun välillä tieto hämmentää; täällä on ohjeita mm. kuinka itse paahtaa papuja jotta saa tuoretta kahvia. Kuitenkin olen kuullut myyjältä ostaessani tuoreita kahvipapuja, että kahvin pitäisi antaa olla (en nyt muista oikeata termiä) kaksi viikkoa paahdon jälkeen ja vasta sitten käyttää. Eli heti paahdettua vai kaksi viikkoa 'vanhaa'? Mihin tuo 2 vkoa perustuu?
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Caffi
« Vastaus #11 : Marraskuu 10, 2008, 23:37:45 ip »

Kuitenkin olen kuullut myyjältä ostaessani tuoreita kahvipapuja, että kahvin pitäisi antaa olla (en nyt muista oikeata termiä) kaksi viikkoa paahdon jälkeen ja vasta sitten käyttää. Eli heti paahdettua vai kaksi viikkoa 'vanhaa'? Mihin tuo 2 vkoa perustuu?

Itse olen huomannut että 5-7 päivää on jo ihan ok lepo - ainakin niissä pavuissa joita käytän. Kovin tuoreen kahvin kanssa (alle 3 päivää) tulee yleensä ongelmia liiallisen hiilidioksidin kanssa - uutto käyttäytyy hankalasti, crema on "höttöä", ja maut jäävät vähän vaisuiksi.

Mielestäni tuo 2 viikkoa on jo hieman liikaa mikäli on tosiaan laadukkaasta arabica pavusta/sekoituksesta kyse - mutta voi tässä tosin olla joku poikkeuskin. Voithan tietysti kysyä myyjältä miksi näin on? Varsinki jos paahtajalta tuota suoraan ostat, niin hän varmaan osaa (jos tietää mitä tekee) kertoa sinulle esimerkiksi millä tavalla tuo hänen tuotteensa on parempaa kahden viikon levon jälkeen verrattuna vain viikon lepoon. Moni kauppias voi sitten hyvinkin vain toistella johonkin italialaiseen traditioon perustuvaa "sääntöä" sen kummemmin asiasta tietämättä (italiassahan suositaan robustaa sekoituksissa - poislukien kai Illy - ja kovin robustaisessa kahvissa pidempi lepo voikin ehkä olla parempi sen miedontaessa tuon robustan "aromia" tms.).
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Caffi
« Vastaus #12 : Marraskuu 10, 2008, 23:42:43 ip »

Uutena käyttäjänä olen koittanut perehtyä espresson valmistukseen tätä palstaa lueskelemalla. Neuvotteko aloittelijaa kun välillä tieto hämmentää; täällä on ohjeita mm. kuinka itse paahtaa papuja jotta saa tuoretta kahvia. Kuitenkin olen kuullut myyjältä ostaessani tuoreita kahvipapuja, että kahvin pitäisi antaa olla (en nyt muista oikeata termiä) kaksi viikkoa paahdon jälkeen ja vasta sitten käyttää. Eli heti paahdettua vai kaksi viikkoa 'vanhaa'? Mihin tuo 2 vkoa perustuu?

Noi on vähän makuasioita, kotipaahtajat yleensä suosivat lyhyempiä lepoaikoja - ja kannattaa muistaa että useimmat papukahvin myyjät eivät ole itse koskaan paahtaneet papuja, kun harrastajista monet paahtavat jatkuvasti. On totta että pavut eivät ole parhaimmillaan ihan tuoreena ja toimivat huonosti jos espressokoneen paine on säädetty liian ylös (kuten se useimmissa koneissa on). Siinä siis yhdistyy kaksi kitkeryyttä tuovaa tekijää.

Jos uuttopaine on kohdillaan, niin minusta pavut ovat jo ihan käyttökelpoisia suoraan paahtimesta ja parhaimmillaan joitakin päiviä sen jälkeen. Parin viikon kypsyttelystä ei ole haittaa ja saattaa myös kehittää makua hyvään suuntaan. Pitää kuitenkin muistaa että se kaksi viikkoa pitää viettää alkuperäisessä avaamattomassa venttiilipussissa. Kun papu on saanut ensimmäisen ilmakylpynsä, niin se on eittämättä jo huonoon suuntaan menossa kahden viikon jälkeen.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: Caffi
« Vastaus #13 : Marraskuu 11, 2008, 08:40:17 ap »

Moni kauppias voi sitten hyvinkin vain toistella johonkin italialaiseen traditioon perustuvaa "sääntöä" sen kummemmin asiasta tietämättä (italiassahan suositaan robustaa sekoituksissa - poislukien kai Illy - ja kovin robustaisessa kahvissa pidempi lepo voikin ehkä olla parempi sen miedontaessa tuon robustan "aromia" tms.).
Hakaniemen hallissa kaupias oli kovasti sitä mieltä, että pitää vähintään pari kuukautta levätä, muutoin on liian tuoretta, liikaa hiilidioksidia yms. Toki myöhemmin taasen ulkomaisista nettikaupoista hankinnan huonona puolena peloitteli sillä, että jos pavut lennätetään paineistamattomassa rahtitilassa, hiilidioksidit karkaa.
(mun mielestä hänen puheissa oli pieni ristiriita)

Omasta kokemuksesta hasbean papujen kanssa sanoisin, että alta viikon paahdosta maussa on selvästi hiilidioksidin tms. tuomaa epämielyttävää makua. Ehkä joku 1-3 viikkoa on kohdallani optimi. Tuo Australian Mountain Top toimi ihan hyvin kaverin zaffirossa viikon ikäisenä (otos 2 shottia), mutta päätin antaa sen levätä vielä muutaman päivän (toinen pussi alta pois), kun en saannut heti parilla ekalla yrityksellä yhtä hyvää. Tiedä sitten oliko tuolla mitään merkitystä, mutta hyviä shotteja siitä tuli jälkikäteen.


PS. Mielestäni hinta/laatu -suhde ei ole ihan kohdallaan mountain topissa, mielummin tilaan samalla rahalla kaksi pussia Australian Skyberryä.
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Caffi
« Vastaus #14 : Marraskuu 11, 2008, 22:22:18 ip »

Hakaniemen hallissa kaupias oli kovasti sitä mieltä, että pitää vähintään pari kuukautta levätä, muutoin on liian tuoretta, liikaa hiilidioksidia yms. Toki myöhemmin taasen ulkomaisista nettikaupoista hankinnan huonona puolena peloitteli sillä, että jos pavut lennätetään paineistamattomassa rahtitilassa, hiilidioksidit karkaa.
(mun mielestä hänen puheissa oli pieni ristiriita)

No, eihän sitä myymäänsä tuotetta voi haukkuakaan... eli jollain tavalla ymmärrän kauppiaan halun esittää asian näin (kun ei itse myymiään papuja paahda).

En tiedä millaisia tuntemuksia muilla on, mutta jotenkin sitä aina potee "syyllisyyttä" tämänkaltaisia liikkeitä ajatellessa. Minusta on hienoa että näitä on - itsekin pääsin "jyvällä" koko tästä kahvipuuhasta tämänlaisten kauppiaitten ansiosta. Mutta nyt kun on asiaan paneutunut ja tietää mistä saa, mihin hintaan, minkälaista laatua, miten tuoretta, jne..., niin omille ystävilleen "kahviopastusta" antaessaan ei tule näitä alkuperäisiä hyväntekijöitä juurikaan suositeltua....   :-[

PS. Mielestäni hinta/laatu -suhde ei ole ihan kohdallaan mountain topissa, mielummin tilaan samalla rahalla kaksi pussia Australian Skyberryä.

Itsekin olen kokeillut kumpaakin näistä ja hyviä ovat molemmat, tuo mountain top on kyllä selvästi laadukkaampi kahvina - aromi on hienostuneempi ja pidin varsinkin sen hienoisesta mansikkaisesta vivahteesta - sekä espressona että suodattamalla. Oikeassa olet kyllä siinä että ei se kuitenkaan samassa suhteessa laadukkaampi ole kuin mitä hinta antaisi olettaa - mutta näinhän kahvien kanssa harvoin on. Välillä se pienoinen lisäys laadussa voikin nostaa raakakahvin hintaa pelkästään suurempien tuotantokustannuksien taikka suuremman kysynnän (ja pienen tarjonnan) takia. Näinhän käy monen muunkin "kuliinaarisen herkun" kanssa, mutta välillä sitä sitten törmääkin niihin löytöihin...
Kirjattu