Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Aerobie Aeropress kokemuksia?  (Luettu 360792 kertaa)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #675 : Marraskuu 08, 2016, 07:06:52 ap »

Onko sulla tuossa brewtime:ssa mukana alun veden kaatoaika, entä tuo presstime?

Kaatoaika ei paljoa tunnu, mutta siis uuttohan alkaa kun kahvijauhe on kosketuksissa veden kanssa ja loppuu kun kahvijauhe ei ole kosketuksissa veden kanssa.

Mutta siis uuttoaika alkaa se kun se vesi osuu niihin puruihin ja loppuu kun mäntä on painettu alas. Männän painalluksen nopeudella (vaikka kokonaisuuttoaika pysyisi samana) voi toki olla jotain teoreettista vaikutusta, mutta sanoisin että melkoisen hienosäädöksi menee jos sekunttien eroista puhutaan.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #676 : Marraskuu 08, 2016, 14:45:51 ip »

Onko sulla tuossa brewtime:ssa mukana alun veden kaatoaika, entä tuo presstime?

Jees, eli heti kaadosta lähtee brew time laskenta ja sitten siihen päälle tuo presstime = total brew time. Toi presstime erikseen lähinnä siksi, että se vaihtelee joskus paljonkin veden määrän ja purujujen jauhatuksen pohjalta, millainen vastus ja paljonko puristettavaa. Filtterikin vaikuttaa (metallifiltteri minulla sen verran harva, että sujahtaa nopeammin siitä läpi).

Americano makua en itse aeropresillä millään kahviin saa. Eikä toki espressonkaan makua sen paremmin.

Juu ei saa... :) "americano"-tyyppinen tässä = espressopavuista espressojauhatuksella 1:10 ratio kaato-sekoitus-15s press valmistettu desilitra vahvaa kahvia, joka maistuu samalta kuin keskieuroopassa hotellin aamupalalla tilattu "americano".

Oikea americano (jopa oma tekemäkin = espresso 14g/25g + 50g kuumaa vettä) maistuu toki erilaiselta.
Molemmat noista kuuluu mun käyttökategoriassa saman otsikon "pieni kupillinen vahvaa tummaa kahvia, jonka kanssa syödään keksi". Espresso ei kuulu tuon otsikon alle :D.

Jos kahvin määrä, veden määrä, lämpötila, uuttoaika ja jauhatus pysyvät samoina niin ei kyllä pitäisi suuria eroja makuun saada? Eli luultavasti joku noista muuttujista heittelee?
... normikodeissa kahvit tehdään kuitenkin vain vähän "sinnepäin".
Tunnustan, lämpötila ja uuttoaika on heitellyt. Paransin tapojani ja sain jo parimmin kohdalleen (caturra 15g/Gefu 5/220g/90C/2 min/30sek)*

*ps. tuolla notaatiolla tulee nykyisin nuo omat tekeleet laitettua muistiin, jotta seuraavalla kertaa voisi toistaa. Käännettynä aina, niin jäi sekin merkintätarve pois...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 08, 2016, 17:29:07 ip kirjoittanut m4tti »
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #677 : Huhtikuu 01, 2017, 12:01:22 ip »

Otinpa tuossa uuden Aeropressin käyttöön. En nyt muista että kohdalleni olisi aiemmin sattunut yhtä rasvaista versiota, kumitiivisteen kohdalla rasvakerros oli valkoinen ja selkeästi näkyvillä. Toisaalta laite tuntui vielä puhdistuksen jälkeen juuri sopivan jämäkältä. Aiemmat laitteeni ovat joko muuttuneet ajan myötä liian tiukoiksi tai liian väljiksi.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #678 : Huhtikuu 21, 2017, 22:59:31 ip »

Tänään oli eräänlainen kokemus.
Pressasin kupin HCF:n lavalla itseasiassa kaksikin. Samalla höpötin aeropressista noin yleisesti.
Toista kuppia sai yleisöstä tulla maistamaan, riitti kolmelle jakaa. Kahvina Caffista hakemaani pestyä Shakissoa.
Kun kysyttiin, että maistuiko, niin kahdelle kyllä. Pitivät tasapainoisuudesta jne. Mut yhden mielestä oli liian marjaisaa.

Harvemmin olen jauhot suussa  mut siinä meni hetki kestää miten vastata. En edes muista mitä siihen heitin.

Tarkoittikohan sitrusta? Ei voi tietää, kuului samaan porukkaan joka oli kyseenalaistanut ap:n retkiominaisuuden siitä mainitessani.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

vissymies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #679 : Huhtikuu 23, 2017, 18:33:57 ip »

Kerroit tänään lavalla että vesi tekee aeropressin sopivan luistavaksi, itse olen aina välillä laittanut molykotea ja se kyllä toimii oikein hyvin, vaikka toki alussa sekin luistaa paremmin ja luisto heikkenee käytön myötä. Mutta kyllä se yksi voitelukerta kestää ainakin kuukausia mun käytössä (pari kertaa päivässä). Saa nähdä milloin mun pitää hankkia uusi aeropress, vielä ei ainakaan se tunnu ajankohtaiselta, jollei sitten muusta syystä hanki toista.

Hyvä esitys oli tänäänkin.
Kirjattu
Bezzera BZ07, OE Pharos, Mazzer MiniE, Aeropress, Hario Skerton, Hario Mini-Slim+, Wilfa WSCG-2 (Isomac Giada, Minimoka 203)

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #680 : Huhtikuu 23, 2017, 21:38:28 ip »

Kiitosta kiitosta :)
Kunhan valehtelin minkä kerkesin. Mut tosiaan, olen itse ainakin huomannut kuinka paljon tiukempi pressaus on kuivalla kumilla.

Harmi että tänään ei ollut headsettiä vaan kapula mikit, meni juttu vähän kankeasti eteenpäin.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Uitto

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
  • Kahviharrastaja 08/15 asti
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #681 : Heinäkuu 27, 2017, 11:15:11 ap »

Amatööri ilmottautuu!

Eksyin tälle foorumille pari päivää sitten kun etsin kokemuksia kahvimyllyistä. Noin kuukauden päästä on kaksivuotispäiväni "kahviharrastajana", eli silloin tulee kaksi vuotta siitä kun ostin Aeropressin ja pressopannun ja moccamaster jäi taka-alalle. Muutaman kuukauden honeymoonin jälkeen pressopannu vei minulla voiton lähinnä siksi, että sain sillä tehtyä hieman isomman kahvin, joka oli minulle sopiva aamukahviannos. Ehkä se työnkulkukin jotenkin miellytti enemmän. Pressopannuun on vain yksinkertaisempi nakata purut ja odotella muutama minuutti, jolloin kerkeää tekemään leivät.

Nyt tässä keväällä rikoin jo toisen pressopannuni, jolloin palasin Aeropressin pariin. Lyhyen haparoinnin ja opettelun jälkeen tykästyin itseasiassa aeropressin makuun, vaikkakin tykkäsin alkujaan pressopannun valitessani nimenomaan sen "rasvaisuudesta", eli filteröimättömyydestä. Opin nyt myös miten saan aeropressin hieman isomman annoksen, eikä määräkään enää ollut se tärkein tekijä kahvissa. Tuo Zassenhaussin mylly on vain jo hetken ketuttanut, koska sen säätö ei tunnu pysyvän paikallaan. Purun laatua saa joka kerta tarkkailla. Minulla oli myös Tokmannilta hurjalla 17 eurolla ostettu silppurimylly, jonka kannen lukot rupesivat hajoamaan, eikä se nyt muutenkaan mikään hyvä ollut, mutta sillä teki isomman satsin (moccamasteriin koko pannu).

Eli pari päivää sitten hankin Wilfan Svart Aroman (se uudempi malli, "paremmalla" moottorilla) ja nyt on tässä muutama päivä tullut luettua tätä foorumia läpi, mm. koko tämä aeropress-ketju. Lisäksi omaa reseptiä on nyt pitänyt säätä, koska tuo jauhatus on hyvin erilaista mitä tuli käsimyllyllä. Taisin tehdä paljon suodatinjauhatusta karkeampaa aiemmin ja lisäksi jae taisi olla melko epätasalaatuista, koska välillä se karkealtakin näyttänyt jauhe oli tiukkaa painaa aeropressin läpi, eli seassa oli myös mujua.

Olen nyt tässä testaillut erilaisia jauhatusasteita wilfan asteikolla siitä filterin ja aeropressin välimaastosta ja laskenut aiempaa annostustani noin 2-4 g (vaakani on vain 2g tarkkuudella, pitää hakea tarkempi). Olen edennyt aeropress-karkeudesta kokoajan lähemmäksi filteriä ja tänään aamulla testasin vain yhtä pykälää filteriä hienommalla. Lisäksi tein nyt kaksi kuppia siten, että testasin jälkimmäisessä kupissa veden lämmön laskemista kaatamalla se ensin tupperwaren muoviseen mitta-astiaan ja vasta sitten aeropressiin. Näin tuli itseasiassa melko hyvää, mutta tämän myötä pitää joko hienontaa jauhatusta tai pidentää uuttoaikaa.

Tässä välissä huomautan, että en ole ollut kovinkaan tarkka minkään aikojen tai veden määrien suhteen, vaan teen sen lihasmuistista about samalla lailla joka kerta. Olen nyt mittaillut eilen tarkemmin veden määriä ja lämpötiloja vain, jotta saan reseptini ylös teille nähtäväksi. Tämä on hieman nostanut uuttoaikaa, koska normaalisti teen kaiken rauhallisella tahdilla järjestyksessä, enkä juurikaan odottele uuttoa. Ainut tarkempi on ollut kahvin määrä, jonka olen mitannut vaa'alla.

Lämpötilat on mitattu IR-mittarilla, jonka käytöstä veden mittaamisen en ole varma. Mittaako se astian pohjan, veden, vai höyryn lämpötilan? Jokatapauksessa nämä lienevät hyvin lähellä toisiaan.

Tässä tämän aamun reseptini, menetelmä aina inverted;
1. Kahvia 16g, suodatus pykälää filteriä hienompi (wilfan asteikko)
2. Kaada kahvikuppiin keitetty vesi about samaan tai hieman reiluun korkeuteen mitä aeropressistä tulee kahvia. (veden lämpö kahvikupissa n. 82C, vedenkeittimessä n.90C)
(2b, kaada vesi väliastiaan. Lämpö väliastiassa n.80-85C)
3. Kaada aeropressiin purut ja päälle vettä reilu puolet kammion korkeudesta (vettä n.120-130 g)
4. Sekoita (helpompi sekoittaa kun vettä on vain puolillaan)
5. Kaada nyt aeropress täyteen (kok. vesimäärä n. 220g)
6. Heitä kahvikupin vedet viemäriin ja käännä aeropress kupin päälle
7. Avaa mäntä ja lisää vettä melkein täyteen (menee n. 30-40g)
8. Purista rauhallisesti kuppiin ja nauti (Miedommassa lämpötilassa uutettu kahvi oli kupissa n. 70 asteista).

Kikkani on siis siinä, että käännön jälkeen avaan männän ja lisään siihen vettä. Tein tämän männän avauksen aiemmin siksi, että sinne väliin tulisi enemmän ilmaa, mutta sitten huomasin että se veden pintahan on melko alhaalla ja siihen mahtuisi jonkin verran lisää vettä. Mittailin tämän kerran, että siihen mahtuu helposti 30-40g, eikä ole vielä ihan piripinnassa.

Väliastian kautta käytetty vesi ja matalampi uuttolämpötila tuotti ihan ok tuloksen tänään, mutta ehkä vähän laimea/mauton. Pitää seuraavaksi testata varmaankin hienompaa jauhatusta, eli palata wilfassa lähemmäksi sitä aeropress-asetusta. Väliastiasta mittaamani lämpötila heilui kamalasti. Ensimmäinen lukema oli 85, mutta sen jälkeen se laski jonnekin 80 tai alle tienoille. En ole varma mitä se IR-säde mittasi, joten en pidä lukemaa tarkkana, mutta tärkeintä on itselleni se, että tämä menetelmä tuotti selkeästi eroa kahvin makuun. Tästä on hyvä jatkaa säätämistä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2017, 11:21:35 ap kirjoittanut Uitto »
Kirjattu
Vaihtelevasti eri laitteita. Aeropress, mokkapannu, pressopannu.. Nyt opettelussa espresso

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #682 : Heinäkuu 27, 2017, 13:38:27 ip »


Kikkani on siis siinä, että käännön jälkeen avaan männän ja lisään siihen vettä. Tein tämän männän avauksen aiemmin siksi, että sinne väliin tulisi enemmän ilmaa, mutta sitten huomasin että se veden pintahan on melko alhaalla ja siihen mahtuisi jonkin verran lisää vettä.

Sitten on sellainen kikka, että tekee aeropressillä vahvempaa kahvia ja lisää sen kuuman veden sen jälkeen kuppiin valmiin kahvin sekaan. Tällä on äimistyttävän vähän vaikutusta makuun, jos lopulliset määrät ja uuttoajat ovat samat.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Uitto

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
  • Kahviharrastaja 08/15 asti
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #683 : Heinäkuu 27, 2017, 15:10:53 ip »

Sitten on sellainen kikka, että tekee aeropressillä vahvempaa kahvia ja lisää sen kuuman veden sen jälkeen kuppiin valmiin kahvin sekaan. Tällä on äimistyttävän vähän vaikutusta makuun, jos lopulliset määrät ja uuttoajat ovat samat.
Toki voi ja sitäkin eilen kokeilin tuossa testejä tehdessäni ja sopivaa purun karkeutta hakiessa.

Alunperin vain ajattelin että sen veden tavallaan täytyy kulkea sen purun ja suodattimen läpi. Kerkeäähän se nopeasti uuttumaankin. Näin tuntuu monet muutkin ajattelevan koska täältäkin olen lukenut kiroiluja aeropressin pienestä tilavuudesta.

Tässä ketjussa oli itseasiassa linkki aeropressin keksijän pitämään luentoon, jossa hän kertoi että alkuperäinen idea oli nimenomaan tehdä vahvaa kahvia, jota sitten laimennetaan (vapaasti käännettynä). Tämä kait lienee lähellä sitä americanoa, joka on kait ollut kehityksen taustalla.
Kirjattu
Vaihtelevasti eri laitteita. Aeropress, mokkapannu, pressopannu.. Nyt opettelussa espresso

JarzaS

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 75
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #684 : Heinäkuu 27, 2017, 18:57:38 ip »

Aeropress on hetken ollut ja omat mieltymykset alkaa löyymään.
Mulle sopii hyvin tuon pienehkö tilavuus kun aika pieniä kerta-annoksia juon.
Tän hetken kahveistani mulle maistuvin on aeropress on ollut pirkanmaan paahtimon ethiopia matahara natura josta jauhan hariolla hiukan suodatinjauhatusta hienomman. Inverted systeemillä 15g kahvia ja päälle n. 85-87 asteista vettä. Sekoitus ja loput vedet, kaikkiaan 150g vettä. Kokonaisuudessaan reilun minuutin uuttuminen ja sitten laite nurin ja hidas pressaus. Hyvää tulee. 
Työreissukäytössä on nyt tasan yhden päivän kokemus ja hyvää oli. Mulla oli termarissa vesi ja se pysyy aikahyvin iltapäivään tuossa lämpötilavälissä. Pavut vois mitata valmiiksi annostuubeihin niin ei tarttis tuossa vaiheessa enää punnita.
Kieltämättä työmaalla oli havaittavissa jopa pientä kateuden häivää kun ihmettelivät mun tuoreen, vastajauhetun kahvin tuoksua  :)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2017, 10:05:29 ap kirjoittanut JarzaS »
Kirjattu
Eureka Mignon, Rancilio Silvia PID, aeropress + Hario Skerton

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #685 : Heinäkuu 27, 2017, 20:01:57 ip »


Alunperin vain ajattelin että sen veden tavallaan täytyy kulkea sen purun ja suodattimen läpi. Kerkeäähän se nopeasti uuttumaankin. Näin tuntuu monet muutkin ajattelevan koska täältäkin olen lukenut kiroiluja aeropressin pienestä tilavuudesta.

Juu. Yleinen ajatus on, että kauiken veden pitäisi uuttua. Ei kuitenkaan vastaa todellisuutta käytännössä. Ylein en harhakuvitelma saattaa ehkä johtua suodatinkoneen toiminnasta, jossa vahvaa kahvia tehdessä, myös uuttoaika kasvaa ja siten laimentaessa se lopputulos ei ole lainsinkaan samanlainen kuin aeropressillä laimentaessa, jossa uuttoajan saa aina pidettyä samana. Toisaalta voi se joku vaistomainen reaktiokin olla.

Lainaus
Tämä kait lienee lähellä sitä americanoa, joka on kait ollut kehityksen taustalla.

Luulen, että ajatus tulee siitä. Aeropressillä ei kuitenkaan saa espressomaista, eikä americanomaista juomaa tehtyä. Teki sen sitten suoraan leimeaksi tai laimentaa jälkikäteen, niin lopputulos on melkolailla samanlainen "suodatinkahvimainen". Jostain syystä vaistonvaraisesti ihmisten on tätä kuitenkin vaikea uskoa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #686 : Heinäkuu 28, 2017, 01:06:11 ap »

Monissa resepteissä (w.a.c annual:sta luettuna) lisätään lopuksi vettä.
Juttelin paikan päällä tästä tyyppien kanssa jotka näin tekivät. Niin aika maalaisjärkeä käyttäen sillä saa lopuksi oikean lämpöistä, helpompi saada vaadittu 2dl kuppiin, ja sit veden määrällä voi tähdätä sitä makua helpommin kuin kuppi kerrallaan tehtynä.

Kuitenkaan en itse tee näin, kun yhden kupin teen, useamman kanssa kyllä.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #687 : Heinäkuu 28, 2017, 10:41:54 ap »

ja sit veden määrällä voi tähdätä sitä makua helpommin kuin kuppi kerrallaan tehtynä.

Kotona, kun harvemmin teen aeropressiä ja monesti uusi papukin, niin teen tahanllani vahvaan päin ja sitten joskus tarvittaessa korjaan vedellä.

Kisailu on tietysti erikseen, kun kyllä sen maun pitäisi olla melko tarkkaan haarukassa. Tietysti tuo jos uuttaa vähän haalemalla vedellä, niin siinä on tosiaan ajatus.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #688 : Syyskuu 16, 2017, 00:35:32 ap »

Tän vuoden Aeropressin SM skaboissa käytetyt reseptit linkin takaa
klik.
En ollut paikalla, ja nyt vasta näin nämä. Vähän yllätti tämä filter coarse ja käytetyt suhteet.

Pitäisi itse kyllä kokeilla näitä.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #689 : Syyskuu 16, 2017, 10:50:22 ap »

Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..