Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Aerobie Aeropress kokemuksia?  (Luettu 373775 kertaa)

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #345 : Joulukuu 05, 2014, 12:06:01 ip »



Pressin kesto minulla 15 sekuntia. Sekoituksen ja inverted-metodin seurauksena melkoinen osa purusta on männän kumitulpan paikkeilla pressin aikana.
Kun käännän ni jätän kumin ja kahvin väliin snadisti ilmaa, sit ennen pressi vielä pyöräytän kuppia+ap:ta sillein et ne purut kumista tulee mukaan.
20-35s pressien kestot.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #346 : Joulukuu 05, 2014, 15:29:30 ip »

Olen tavoitellut mahdollisimman nopeaa pressiä. Tällöin uuton katkaisuun menevä aika olisi pienempi ja siten hallitumpi. Pidempikestoisessa pressissä katkaisu lienee aina hitampi, jolloin kuppiin ensin päätyvä neste lienee vähemmän uuttunutta kuin myöhemmin tuleva neste. Uuttotapahtuman pyrin taas rajoittamaan aikaan veden kaadon ja pressin väliseen aikaan. Koetan myös tehostaa uuttoaikaa sekoittamalla nestettä uuton aikana. Tästä näkökulmasta on parempi etten yritä saada puruja irti männän kumiosasta ennen pressiä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 05, 2014, 17:43:53 ip kirjoittanut tirofaux »
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #347 : Joulukuu 16, 2014, 19:50:21 ip »

Sain puristettua valmistusprosessin aikaan 2 minuuttia 20 sekuntia. Lähtötilanne ja lopputilanne samat kuin aiemminkin, eli pavut pakkasessa, vesi hanassa ja Aeropress osasina kuivauskaapissa. Nopeutin prosessia käyttämällä hienompaa jauhatusta, lyhyemmällä uuttoajalla 25sek ja sekoittaen melkein koko uuton ajan.

Koetan ehkä jotenkin perustella sitä, että kahvin valmistaminen ei vie kauan eikä sitä kannata jättää tekemättä siksi ettei muka ehdi. 
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #348 : Joulukuu 18, 2014, 08:57:53 ap »

Ja vielä yksi pikainen suoritus: Lähtö/lopputilanteessa pavut pakkasessa, aeropress osina kuivauskaapissa ja vesi hanassa... 1 minuutti 25 sekuntia. Jauhatuskarkeuden pistin Wilfasta minimiin ja uuttoaikaa ennen voimakasta pressiä melko vähän. Lopputulos hätäilystä huolimatta hyvä.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #349 : Joulukuu 18, 2014, 19:01:38 ip »

Olen aina tehnyt ennen espressojauhatuksella Aeropress kahvit. Hyvin nopealla uutolla.

Nyt olen tehnyt muutaman kupillisen Hasbeanin Ekvadorilaisesta sellaisella vähän hienommalla kun suodatinjauhatus suomessa on. Ostin valmiiksi jauhettuna mokkapannujauhatuksella. Olen venyttänyt uuttoaikaa jo varmaan lähelle kahta minuuttia. Silti tuntuu, että kahvi on laimeaa ja aliuutettua. Viimeisen kupin laitoin sen härvelin ylösalaisinkin kuten olen nähnyt videoissa porukan tekevän karkeammalle jauhatukselle. En huomannut isoa muutosta lopputulemassa.

Saattaahan se vika olla vaikka tuossa kyseisessä pavussa, mutta jos seuraava pussillinen ei tee muutosta hommaan, niin voin kyllä näillä kokeiluilla hyvin mielin palata Aeropressin kanssa espressojauhatukseen. Ihan huolella paljon parempia kahveja on saanut nauttia espressojauholla tehtynä.

Kirjattu

Ludwig

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #350 : Tammikuu 28, 2015, 21:47:39 ip »

Tervehdys. Päätin nyt siirtyä Gigantista ostetun kahvinkeittimien ja valmiin Presidentti-jauhatuksen käyttäjästä Aeropressin ja itsejauhettujen papujen käyttäjäksi. Muutosta takana pari viikkoa, en ole katunut. Alkutaipaleella vielä ollaan ja kokeillaan, miten kahvista / laitteesta saisi parhaimman irti.

Ihan hyvin on toiminut tuo käännetty menetelmä ja n. 15 g kahvia, 160 g vettä ja 2 minuuttia. Ohje, joka on usein mainittu. Erinomaista on mielestäni tullut myös menetelmällä 30g kahvia, vettä laitteen kakkosasteikkoon, nopea sekoitus ja kohtuu nopea painaminen. Eli laitteen ohjeissa suositeltu tapa. Papuna Paska. Jäihin sekoitetusta kahvista on tullut myös todella hyvää.

Mietin kuitenkin seuraavaa: 30g reseptillä olen jauhanut kahvin niin hienoksi kuin mahdollista eikä vesi tunnu kunnolla menevän enää purujen läpi. Kuppiin tuleva kahvi määrä onkin todella pieni ja olen jatkanut sitä vedellä. Hyvää kuitenkin on, joten ehkä ei pitäisi problematisoida, mutta A) onko jauhanta liian hienoa, B) saisiko vettä jollain konstilla näin tiiviin massa läpi. Itse epäilen, että pidempi uuttoaika tekisi lopputuotteesta kyllä kitkerää...

Ohessa kuva jauhatuksesta ja suodattimesta. Kommentteja lähinnä siitä, teenkö jotain järkyttävästi väärin. :) Tuhtia tavaraahan tuo on...


Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #351 : Tammikuu 28, 2015, 21:57:57 ip »


Kuppiin tuleva kahvi määrä onkin todella pieni ja olen jatkanut sitä vedellä. Hyvää kuitenkin on, joten ehkä ei pitäisi problematisoida,

Jos aeropressillä tahtoo tehdä "pitkää" suomalaista vähän suodatin kahvimaista kahvia, niin omat kokemukseni ovat tulleet siihen, että se toimii parhaiten tekemällä tiukkaa ja jatkamalla vedellä. Toisaalta en ole niin paljon kokeillut että saa minun tapani todistaa vääräksikin. Vedellä jatkamisessa ei kuitenkaan ole mitään vikaa. Päinvastoin.

Lainaus
Kommentteja lähinnä siitä, teenkö jotain järkyttävästi väärin.

En oikein tajua miten aeropressillä voisi tehdä väärin? Sen koko juju on että sillä voi tehdä hyvin monentyyppistä kahvia hyvin monella tavalla.

Kokeile ja kokeile.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #352 : Tammikuu 28, 2015, 22:36:28 ip »

Oma karkeus on hieman hienompaa kuin suodatin.
Laitan kuvan enkä selittele.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #353 : Tammikuu 29, 2015, 08:16:02 ap »

B) saisiko vettä jollain konstilla näin tiiviin massa läpi

Jos vaihdat paperifiltterin tilalle metallifiltterin, on vastus hieman kevyempi. Hyvin heinolla jauhatuksella taitaa hieman korostua yliuuttumisen ja kitkeryyden mahdollisuudet liian pitkästä purujen ja veden kontaktiajasta johtuen. Kuppiin voi myös päätyä hieman mujua hyvin hienoilla jauhatuksilla ja metallifillterillä. 

Itse käytän useinmiten 15g kahvipurua ja 2,25dl vettä joista saan aikaiseksi 2dl kahvijuomaa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2015, 09:32:38 ap kirjoittanut tirofaux »
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Ludwig

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #354 : Tammikuu 29, 2015, 13:23:00 ip »


En oikein tajua miten aeropressillä voisi tehdä väärin? Sen koko juju on että sillä voi tehdä hyvin monentyyppistä kahvia hyvin monella tavalla.

Kokeile ja kokeile.

 Joo, oikeastaan olisi pitänyt laittaa "väärin" lainausmerkkeihin.  :) Hieno puolihan on, että kokeilla voi.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #355 : Tammikuu 29, 2015, 13:48:58 ip »


Joo, oikeastaan olisi pitänyt laittaa "väärin" lainausmerkkeihin.

Joo no internetin ihmeellisestä maailmasta luettuna tuo veden lisääminen jälkeenpäin on kyllä hyvin suosittu metodi pidemmissä kahveissa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #356 : Tammikuu 29, 2015, 14:26:17 ip »

Omaan silmään näyttää tuo jauhatus aika hienolta. Itse käytän aeropressillä vähän karkeampaa jauhatusta niinkuin Toma tuossa laittoi. Itse en ole myöskään noin suuria kahvimääriä käyttänyt. 15g on aika vakio kahvi määrä, vettä 200 pintaan (en mittaa enää juurikaan vaan tähtään samaan kohtaan  ;) ) ja uuttoaikaa muuttelen riippuen pavusta 50s - 90s välillä yleisesti. On jollain tullut 120s myös kokeiltua.
Kirjattu

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #357 : Helmikuu 05, 2015, 17:37:43 ip »

Onkos kukaan muuten kokeillut vääntää selkeästi pienemmällä kahvimäärällä esim 6-10g kupposia ja saanut jotain hyviä tuloksia? Välillä tekisi mieli juoda vähän kevyempi kupponen ja luonne ei anna periksi tehdä 15g kuppia ja kaataa osaa pois. Sit taas pienemmällä määrällä tuppaa jäämään laihaksi kaffe. Eli speksejä jakoon, jos jotain osumia on tullut  :)
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #358 : Helmikuu 05, 2015, 18:38:11 ip »

Onkos kukaan muuten kokeillut vääntää selkeästi pienemmällä kahvimäärällä esim 6-10g kupposia ja saanut jotain hyviä tuloksia? Välillä tekisi mieli juoda vähän kevyempi kupponen ja luonne ei anna periksi tehdä 15g kuppia ja kaataa osaa pois. Sit taas pienemmällä määrällä tuppaa jäämään laihaksi kaffe. Eli speksejä jakoon, jos jotain osumia on tullut  :)

haluatko siis vähemmän kahvia vai "laihempaa" kahvia?
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #359 : Helmikuu 06, 2015, 00:12:30 ap »

Jos mietit tuota kahvimäärän vähentämistä, niin tyyppaa laskea kahvin/veden suhde joka sulla olis 13,33 pienemmälle määrälle vettä.
Makua sit sekoituksilla, sekunneilla ja vaikka lämpötilalla hienosäätää.

Oletko muuten katsonut vaa'alla paljon purut ottaa vettä itseensä, eli paljon valmista kahvia tulee 15g purua ja 200g vettä?
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.