Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Izzo Alex Duetto  (Luettu 128890 kertaa)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #270 : Joulukuu 11, 2015, 09:41:53 ap »

Kunhan sivusta huutelen...

Olen muutaman kerran kokeillut omalla koneellani. Helposti saa "tukkoon", mutta kahvihan ei ole silloin juomakelpoista ;)

Kaikilla myllyillä, joita olen käyttänyt, olen pystynyt jauhamaan niin hienoa, että kone menee "tukkoon". OIkeastihan ei ole kyse mistään tukosta, vaan uuttopaineen noustessa säädetyn rajan yll (esim. 15bar), aukeaa ohitusventtiili, joka päästää uuttoveden suoraan viemäriin/ämpäriin/kaukaloon, eikä grupon / lämmönvaihtimen läpi ole enää virtausta. Siis näin ainakin omassa koneessani. En ole säätänyt / mitannut venttiilipaketin aukeamispaineita, mutta kyllä se hyvin lorottelee viemäriin jos jauhatus on ollut liian hienoa. Duetosta en osaa sanoa, mutta luulisin siellä olevan vastaava viritelmä.

Juu, on. Mutta Duetossa ei ole venttiiliä, vaan uuttpaine säädetään rotaatiopumpussa olevasta säätöruuvista. Sen toimintatapaa en tunne, mutta olen säätänyt omani 8 kp paineeseen.
Ja juu, kyllä menee tukkoon liian hienolla jauhatuksella.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #271 : Joulukuu 11, 2015, 10:28:33 ap »

Jos en nyt ihan väärin muista, niin kyllä siellä on myös ohivirtausventtiili. Pumppu säätelee painetta tiettyyn rajaan asti ja venttiilin ei pitäisi normaalikäytössä avautua, mutta koneen tukossa ollessa todennäköisesti aukeaa. Vesi palautuu säiliöön.

Ja kyllähän sen tukkoon saa, jos haluaa. Ja takaisinhuuhdellessa tietysti näin aina tapahtuukin.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #272 : Joulukuu 11, 2015, 14:33:50 ip »

Vielä  kysymyksiä. Miten tuon masiinan boilerien täyttäminen menee. Olenko ymmärtänyt oikein. Otetaan tippakaukalo pois ja katsotaan että  ne kaksi nappia ovat siellä asennossa että käytetään vesisäiliötä ja alerts on, Vesisäiliön puhdistus, ja säiliö täyteen kylmää vettä, Säiliö kiinni koneeseen, kone kiinni verkkovirtaan, Masiina päälle, ja pumpun pitäisi käynnistyä. Kun pumppu stoppaa lasketaan gruppon kautta vaikkapa kupillinen vettä varmistaakseni että homma todella toimii. Sitten höyryboileri päälle, Ja odotellaan. Myöskin tässävaiheessa kahva kiinni gruppoon. Näin masiinan manuaalista ymmärsin kun sen netistä löysin.
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #273 : Joulukuu 11, 2015, 14:42:38 ip »

Juu, on. Mutta Duetossa ei ole venttiiliä, vaan uuttpaine säädetään rotaatiopumpussa olevasta säätöruuvista. Sen toimintatapaa en tunne, mutta olen säätänyt omani 8 kp paineeseen.
Ja juu, kyllä menee tukkoon liian hienolla jauhatuksella.

Uuttopaine on eri asia kuin ohivirtauspaine. Jos laitat gruppoon kiinni blindin, niin kyllä ne paineet nousee korkeammelle kuin se normaali uutonaikainen 8bar, jolloin virtausta tapahtuu myös sihdin/kahvin läpi. Mutta hydrauliikkakaaviostahan tuo selviää, että onko vai ei? Väittäisin kyllä, että rotaatiopumpullisista tällainen mangneettiventtiili löytyy.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #274 : Joulukuu 11, 2015, 14:54:56 ip »

Linkin takana on oman koneeni venttiilipaketti...

http://www.home-barista.com/espresso-machines/brasilia-portofino-restoration-t12333-10.html

Siinä on lähdöt boilerille, painemittarille, lämmönvaihtimelle (virtausmittarin kautta) ja kaksi lähtöä trip traylle eli viemäriin (aukeavat eri paineissa).

Kaksi kertaa olen purkanut koneen jokaista nippeliä myöten ja vielä tuurilla saanut sen kasaankin. On se myös opettanut koneen sielunelämää, joka on lukuisista putkista ja muista hilavitkuttimista riippumatta melko yksinkertainen. Sain aikoinaan valmistajalta kaikki tarvittavat kaaviot ja niiden myötä ymmärrys hx-keittimen rakenteesta kasvoi huomattavasti.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #275 : Joulukuu 15, 2015, 10:36:51 ap »

Vielä  kysymyksiä. Miten tuon masiinan boilerien täyttäminen menee. Olenko ymmärtänyt oikein. Otetaan tippakaukalo pois ja katsotaan että  ne kaksi nappia ovat siellä asennossa että käytetään vesisäiliötä ja alerts on, Vesisäiliön puhdistus, ja säiliö täyteen kylmää vettä, Säiliö kiinni koneeseen, kone kiinni verkkovirtaan, Masiina päälle, ja pumpun pitäisi käynnistyä. Kun pumppu stoppaa lasketaan gruppon kautta vaikkapa kupillinen vettä varmistaakseni että homma todella toimii. Sitten höyryboileri päälle, Ja odotellaan. Myöskin tässävaiheessa kahva kiinni gruppoon. Näin masiinan manuaalista ymmärsin kun sen netistä löysin.

Kuulostaa oikealta. Kahvalla ei toki ole mitään väliä tässä.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #276 : Joulukuu 15, 2015, 10:47:11 ap »

Kahvalla ei toki ole mitään väliä tässä.

Boilerin täyttämisen kannalta, mutta jos vielä kahvit haluaa keitellä perään... ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #277 : Joulukuu 16, 2015, 10:27:12 ap »

Miksi turhaan? Koneen virheettömän toiminnan voi todeta ihan vaan mittaamalla ulos tulevan veden lämpötilan... :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #278 : Joulukuu 31, 2015, 10:30:18 ap »

Duetto tilattu espressivolta. Nyt vain odotellaan.
Kirjattu

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #279 : Tammikuu 04, 2016, 15:24:46 ip »

Duetto saapui. Oli kyllä hyvin pakattu. Vertailen tässä masiinaa lähinnä silviaan. Rotaatiopumppu hiljaisempi kuin vibra. Pid on oikein mukava vähän sitä jo säädinkin ja onnistuin saamaan masiinan jopa faarenhaiteille. No onneksi sain celsiukselle takaisin. Omastamielestäni jopa lämpenee nopeammin käyttökuntoon kuin silvia. Höyryä tulee sanottaisiinko että tarpeeksi. Lisäksi höyryboilerin poiskytkentä on kiva ominaisuus. Triptrayta joku on selvästi ajatellut. Kun koko höskän vetäää pois vettä ei läiky yhtään. Toisin kuin silviassa jossa sai olla siivoamassa lattiaa. Jos triptray oli kovin täynnä. Masiinan mukana tuli jopa kunnollinen tampperi. Erittäin harvinaista mitä kuulut. Kaiken kaikkiaan en kadu hankintaa pätkääkään. Huomenna kunnon papuja, Ja testaamaan. Lidlin pavuilla ei tämmöistä masiinaa viitsi pilata. No onneksi sain ne eräälle henkilölle jolla on juran täysautomaatti. Auto-fill on myös mukava ominaisuuus. Samoin se että jos vesi on loppu niin piippaa. Tarkoitus laittaa masiina kiinni vesijohtoon.
Kirjattu

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #280 : Tammikuu 06, 2016, 09:35:20 ap »

Kyselen nyt pidistä. Kun pidissä näkyy lämpötila mutta siinä näkyy myös toinen luku. Joka esimerkiksi höyryboilerin päällä ollessa on vaikka 10.4. Onko tuo höyryboilerin paine vaiko mikä. Sitten kun höyryboilerin sammuttaa luku lähtee laskemaan. Muuten masiina toimii hyvin. Mutta tuo toinen luku lämpötilan lisäksi ihmetyttää. Luvut siis esimerkkejä
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #281 : Tammikuu 06, 2016, 12:01:16 ip »

Se piste näytössä ilmoittaa sen, kumpaa lämpöä mitataan ja tuo arvo taitaa ilmoittaa höyryboilerin lämmöksi 104 astetta. Sitten vilkkuva piste, ainakin mun koneessa siirtyy vasemmalle ja ilmaisee uuttoboilerin lämmön (josta on minun astuksella) vähennetty oletusarvona 10 astetta, joka suunnilleen katoaa matkalla boilerista grupolle.
Niin ja höyryboilerin paineenhan näet sen mittarista. Sehän ei vielä 104 asteessa paljoa olekaan.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #282 : Tammikuu 06, 2016, 12:08:19 ip »

Se piste näytössä ilmoittaa sen, kumpaa lämpöä mitataan ja tuo arvo taitaa ilmoittaa höyryboilerin lämmöksi 104 astetta. Sitten vilkkuva piste, ainakin mun koneessa siirtyy vasemmalle ja ilmaisee uuttoboilerin lämmön (josta on minun astuksella) vähennetty oletusarvona 10 astetta, joka suunnilleen katoaa matkalla boilerista grupolle.
Niin ja höyryboilerin paineenhan näet sen mittarista. Sehän ei vielä 104 asteessa paljoa olekaan.
Ok hemmetin tyytyväinen olen masiinaan kyllä ollut. Rotaatiopumppu on kyllä jees. Ei samanlaista pärinää kuin silviassa. Pidiä on yllättävän helppo säätää. Itse en pidä höyryboileria kokoajan päällä vaan silloin kun sitä tarvitsee. Hieno ominaisuus kyllä tuo höyryboilerin poiskytkentä.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #283 : Tammikuu 06, 2016, 16:32:48 ip »

Kiva et on kone ollut mieluisa :)
Ihan viimeisestä vain jäi tuo höyryboilerin poiskytkentä. Itse joskus alussa saatoin testimielessä kytkeä sen pois, mutta muuten olen pitänyt sitä aina päällä.
Onko siinä suurtakin hyötyä? (ihan mielenkiinnosta kyselen)
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #284 : Tammikuu 06, 2016, 17:12:57 ip »

Kiva et on kone ollut mieluisa :)
Ihan viimeisestä vain jäi tuo höyryboilerin poiskytkentä. Itse joskus alussa saatoin testimielessä kytkeä sen pois, mutta muuten olen pitänyt sitä aina päällä.
Onko siinä suurtakin hyötyä? (ihan mielenkiinnosta kyselen)
No en nyt tiedä onko siitä suurta hyötyä. Lähinnä kuppitaso kuumentuu snadisti liikaa. Kun höyryboileri on pois päältä niin kuppitaso on juuri sopivan lämmin. En ole siis vielä kupeilla kokeillut vaikuttaako tosiasiassa mitenkään. Asiasta toiseen hyvä blogi sulla. Sieltä lähinnä sain kipinän hankkia silvian ja sille tielle. sitten jäätiin.
Kirjattu