Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Tee  (Luettu 83808 kertaa)

SiriusAng

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: Tee
« Vastaus #15 : Heinäkuu 20, 2008, 22:46:14 ip »

Wow! Tuota on kyllä ihan pakko kokeilla jos jossain tulee vastaan tuota pulveria.. :)

Itse juon myös mielelläni teetä - periaatteella "kaikki värit käy". Tämän hetken suosikki taitaa olla nuo pienet vihreäteenykeröt joita kaverin merimies toi venäjänpuolelta, mutta joka ei sitten maistunut kummallekkaan joten dumppasivat sitten tänne.. ;D
Kirjattu

Saku

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Tee
« Vastaus #16 : Elokuu 15, 2008, 17:47:48 ip »

Olen avannut oman foorumin teen ystäville osoitteessa http://teefoorumi.freeforums.org  ;D

Tervetuloa!!!
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Tee
« Vastaus #17 : Helmikuu 03, 2009, 23:27:05 ip »

Teet tulee yleensä hankittua Hasbean tilausten yhteydessä. Pari kertaa olen Pähkinä Shopistakin tilaillut

Laitetaan tänne nyt lyhyt maininta tilauskokemuksesta: Yksi vaihtoehto (meille hieman syrjemmässä asuville) on myös Jing Tea, jota tuli pitkän vilkuilun jälkeen viimein testattua. Ensimmäinen lähetys tosin hukkui jonnekin, mutta kun parin viikon kulutta tilauksesta laitoin kyselyä, niin laittoivat samantien pahoittelujen kera uudemman kerran tulemaan ja tämä saapuikin sitten viikossa perille. Teet mitkä itse tilasin olivat kyllä ihan kuvausten mukaisia ja pakattu hasbeanin kahvipussien tyyppisiin uudelleensuljettaviin pusseihin (ilman venttiileitä ja hieman pienemmän kokoisia). Postikulut olivat erittäin kohtuulliset - 250 grammaa teetä (5*50g) sai postikuluja sen reilun 3 puntaa.
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Tee
« Vastaus #18 : Helmikuu 04, 2009, 12:23:53 ip »

Mielestäni hyvä kuvaus erilaisiin tee-laatuihin ja uuttamisasoihin löytyy kahvila soihdun sivuilta. http://www.soihtu.org/teen_valmistaminen

-Mikko-

Linkin syntaksi korjattu -Esa
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2009, 18:35:56 ip kirjoittanut Esa »
Kirjattu

piir2

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: Tee
« Vastaus #19 : Helmikuu 10, 2009, 12:53:46 ip »

Turun kauppahallin teepuoti oli viime käynnillä saanut hankittua valikoimiinsa Machaa.

10 rahaa 50 gramman pussukka, mutta eipä tuota pulveria paljoa kupilliseen tarvita. Ja hyvää on.
Kirjattu

Teen ystävä

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Tee
« Vastaus #20 : Helmikuu 12, 2009, 01:01:43 ap »

No tässäpä oli jo mainittu nuo kaksi Suomen parhaimpiin kuuluvaa teemyymälää, Théhuone ja Turun kauppahallin putiikki. Muistuttaisin vielä, että Helsingin Tokyokanista saa japanilaisia teelaatuja, valikoima hiukan vaihtelee tilanteen mukaan.

Itse juon nykyään lähes pelkästään vihreää tai valkoista teetä. Tai oolong-teelaatuja. Mustat tai pikemminkin punaiset teet tuntuu nykyisin liian voimakkaille, kun on tottunut noihin tavallaan keveämpiin mutta muuten aromikkaampiin teelaatuihin.

Ja muistakaa nyt, että rooibos, mustaherukanlehdet, yms. appelsiininkuoren palaset ja apilankukanlehdet teesiivilässä eivät ole teetä vaan haudutteita ja uutteita. Teetä on vain ja ainoastaan teepensaan lehdistä tehty juoma.  ::)

Täytyypä kurkistaa tuonne teefoorumille täältä teitä kahvinhörppijöitä häirimästä.  ;)
Kirjattu

Teen ystävä

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Tee
« Vastaus #21 : Helmikuu 12, 2009, 01:02:48 ap »

Hei Saku. Sellaista teefoorumia ei ollut mainitsemassasi osoitteessa. Luo se nyt kiireesti, hopihopi, täällä venttaillaan jo!  ;D
Kirjattu

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Tee
« Vastaus #22 : Maaliskuu 07, 2009, 01:59:23 ap »

Joskus tulee juotua teetä, usein illalla kun teessä on kai vähemmän kofeiinia kuin kahvissa. Ja on tee ihan hyvää vaikka juonkin ihan perus pussiteetä, yleensä Earl Greytä.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Tee
« Vastaus #23 : Maaliskuu 09, 2009, 10:44:25 ap »

Kyllä teessäkin ihan kiitettävästi kofeiinia on. Kyllä minulla ainakin nukahtamien vaikeutuu, jos illalla juon teetä. Mutta on niitä kofeiinittomia vaihtoehtoja. Esim. kamomillatee on minusta hyvä iltajuoma.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Tee
« Vastaus #24 : Maaliskuu 09, 2009, 11:09:47 ap »

Kyllä teessäkin ihan kiitettävästi kofeiinia on. Kyllä minulla ainakin nukahtamien vaikeutuu, jos illalla juon teetä. Mutta on niitä kofeiinittomia vaihtoehtoja. Esim. kamomillatee on minusta hyvä iltajuoma.

Itsekin olen huomannut joidenkin teitten huomattavan piristysvaikutuksen - tosin teetä tulee juotua aina juodessaan suurempiä määriä kerrallaan kuin kahvia, voi siis johtua tästäkin. Kofeiinipitoisuuksissa (vai pitäisikö sanoa teiinipitoisuuksissa) on tosin erojakin, em. Jing Tea kertoo tuotteidensa yhteydessä tämän tyyliin "low, low-medium, medium, medium-high, high".

...ja jos "nirputetaan" niin kamomillasta ei saa teetä vaan yrttiuutejuomaa. ;)
Kirjattu

MIM

  • Vieras
Vs: Tee
« Vastaus #25 : Maaliskuu 09, 2009, 11:24:04 ap »

Muistan kerran juoneeni ihan pussiteenä Irish Breakfastia illalla ja sitten ihmettelin, kun ei uni tullut. Yleensä kun tee ei kuitenkaan vaikuta ainakaan mulle samoissa määrin kuin kunnon kahvit ilta-aikaan. (Jos ei ole valmiiksi jo riittävän väsynyt.)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2009, 17:18:50 ip kirjoittanut MIM »
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Tee
« Vastaus #26 : Maaliskuu 09, 2009, 19:46:25 ip »

...ja jos "nirputetaan" niin kamomillasta ei saa teetä vaan yrttiuutejuomaa. ;)

Niin, kamomillasta ei saa teetä vaan kamomillateetä. Kyllähän tee on yleisnimitys kasvin lehtiä hauduttamalla tehdyille juomille, mutta vain teepensaan lehditä syntyy juoma nimeltä tee. Herukan lehdistä saa herukkateetä, mintun lehdistä minttuteetä jne. "Kamomillatee" siis kertoo, että juoma valmistetaan teen tyyliin, mutta teen sijasta käytetään kamomillaa.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Tee
« Vastaus #27 : Maaliskuu 09, 2009, 21:40:34 ip »

Kyllähän tee on yleisnimitys kasvin lehtiä hauduttamalla tehdyille juomille, mutta vain teepensaan lehditä syntyy juoma nimeltä tee.

Näinhän se toki on - termit saavat kielessä uusia sisältöjä/merkityksiä/yleistyksiä. Onhan meillä marjaviinit ja kasvispihvit (tai kalapihvit), jotka ovat vastaavalla tavalla epämääräisiä termejä, mutta kaikki ymmärtävät mitä niillä tarkoitetaan.

Mutta jos puhutaan teen kofeiinista (tai muusta spesifistä ominaisuudesta), niin olisi hyvä periaatteessa puhua tarkoilla termeillä - vrt. jos puhutaan pihvin lihapitoisuudesta niin ei ole mitenkään yllättävää että kasvispihvissä sitä on aika vähän.

Onneksi kahvista ei taida olla vastaavaa termikirjoa. Vai mitä termiä siitä voikukasta valmistetusta kahvin korvikkeesta aikoinaan käytettiin, oliko se voikukkakahvia (kuten voisi olettaa)?
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Tee
« Vastaus #28 : Maaliskuu 09, 2009, 22:06:41 ip »

Onneksi kahvista ei taida olla vastaavaa termikirjoa. Vai mitä termiä siitä voikukasta valmistetusta kahvin korvikkeesta aikoinaan käytettiin, oliko se voikukkakahvia (kuten voisi olettaa)?

Miksiköhän cascaraa pitäisi luonnehtia? Melkeinpä itse sanoisin sitä kahviteeksi :)

-Mikko-
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Tee
« Vastaus #29 : Maaliskuu 09, 2009, 23:57:57 ip »

Melkeinpä itse sanoisin sitä kahviteeksi :)

Näin minäkin sitä olen markkinoinut koska on sanana mukavan sekasotkuinen. "Saisiko olla kahvia, teetä vai kahviteetä?" :)
Kirjattu