Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Caffettiere Napoletana  (Luettu 11741 kertaa)

Giallorosso

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Caffettiere Napoletana
« : Tammikuu 07, 2008, 21:22:26 ip »

(En tiedä onko tämä oikea paikka kysymykselleni, mutta saa siirtä toi poistaa jos palstan valvojat niin näkevät parhaaksi.)

Koska oikeata espressoa tekevään laitteeseen ei minulla opiskelijan budjetilla ole varaa, mutta alumiininen mutteripannun rämä alkaa ärsyttää niin olen alkanut miettiä uuden hellalla toimivan laitteen hankintaa. Olisiko parhain hankinta teräksinen laadukas mutteripannu, caffettiere napoletana vai halpa sähkökeitin (esim Krupsilta). Kaverilla on napoletana ja olen tykästynyt sillä syntyvään kahviin. Maku on mielestäni pehmeämpi verrattuna mutteripannun tuotoksiin. Tämä toki on oletettavaakin johtuen keittimien toisistaan eroavasta toimintatavoista. Jostain syystä mutteripannuja löytyy liki kaikkialta (ja kaikilta) mutta napoletanoja on paljon harvemmassa. Toki kahvimyllyn hankinta saattaisi ajaa jopa uuden keittimen ohi.

Kirjattu

vipe

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 57
Vast:Caffettiere Napoletana
« Vastaus #1 : Tammikuu 08, 2008, 01:16:11 ap »

Moikka!

Tämä menee nyt hiukan vierestä, en edes tiedä mikä tuo napoletana vehje oikein on, mutta tässä muutama ehdotus:

Espressoa saa vain espressokoneella, mutta hyvää kahvia voi toki valmistaa muillakin tavoilla. Ylivoimaisesti halvin menetelmä on manuaalinen suodatus.

Menetelmä on siis ihan sama kuin tavallisissa kotikeittimissäkin, sillä erotuksella että koska teet kaiken itse manuaalisesti, uuttolämpötila ja -vauhti ovat hyvin kontrolloitavissa. Hyvää tulee eikä ole edes vaikeata.

Toinen hyvä ja halpa tapa on pressopannu ("French press"). Nettimainintojen perusteella kuuluu monen kahvifriikin perusvarustukseen. Pressopannulla saa kahvin öljyistä isomman osuuden kuppiin asti (paperifiltteriin jää osa kiinni). Hyvä juttu maun kannalta(?), mutta ärsyttää vatsaa enemmän. Lisäksi jokseenkin ikävä tiskattava (josta syystä en sitä itse kovinkaan usein kaiva esiin).

Tästä kolmannesta eli Aeropressistä ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta mainitsen sen siksi että netin kahvisaiteilla se on synnyttänyt melkoisen kohinan. Useimmat kommentit ovat aika kehuvia, luulen että täytyy itsekin jossain vaiheessa kokeilla.

Halutessaan tällä pitäisi saada aikaiseksi myös kohtalaisen intensiivistä kahvijuomaa (eli pääsee näistä kolmesta lähimmäksi espressoa).

Vipe
Kirjattu
Brewtus II + Versalab M3

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Caffettiere Napoletana
« Vastaus #2 : Tammikuu 08, 2008, 08:32:37 ap »

Lainaus käyttäjältä: Giallorosso
Olisiko parhain hankinta teräksinen laadukas mutteripannu, caffettiere napoletana vai halpa sähkökeitin (esim Krupsilta).

Jos olet tykästynyt napoletanan tuottamaan kahviin, niin voihan sellaisen hankkia netin kauttakin (itsekään en ole niitä myöskään kauppojen hyllyillä nähnyt). Muita vaihtoehtoja ovat pressopannu tai teräksinen mutteripannu jotka ovat fiksuja ostoksia kun budjetti on tiukka - nuo halvat sähkökeittimet kun eivät välttämättä ole kovin pitkäikäisiä.

Myllyn hankinta on ehdottomasti suositeltavaa - se on suurin edistysaskel kohti parempaa kahvia kuten itsekin jo arvelit. Jo kuudella kympillä voi saada myllyn josta on iloa...

T. Teme
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vast:Caffettiere Napoletana
« Vastaus #3 : Tammikuu 08, 2008, 08:53:53 ap »

Lainaus käyttäjältä: vipe

Tämä menee nyt hiukan vierestä, en edes tiedä mikä tuo napoletana vehje oikein on, mutta tässä muutama ehdotus:


Se on toiselta nimeltään neapolitan flip pot, eli siis käännettävä pannu. Siinä on kaksi pannua päällekkäin, ja niiden välissä suodatin. Aluksi vesi kiehutetaan alemmassa pannussa ja sen jälkeen koko hoito käännetään ylösalaisin, jolloin kuuma vesi valuu suodattimessa olevien purujen läpi toiseen pannuun. Sen jälkeen suodatin ja ylempi pannu otetaan pois.

Tyyliin kuuluu kai käyttää tummaa ja hienoksi jauhettua kahvia, jolloin tuo tuottaa suodatinkahvia vahvemman tuloksen. Mutta ei se siis mitään espressoa ole. Valmistusmenetelmä on pitkälti sama kuin suodatinkahvilla, eikä espressomainen kuten mokkapannussa.

Lainaus käyttäjältä: vipe

Toinen hyvä ja halpa tapa on pressopannu ("French press"). Nettimainintojen perusteella kuuluu monen kahvifriikin perusvarustukseen.


Jep jep, ei ole pressopannun voittanutta hintalaatusuhteessa. Tosin sitä pitää osata käyttää, pressopannulla on myös helppo tuottaa melkoista myrkkyä. Presso ei ole kuitenkaan korvike espressolle, vaan sitä aidosti täydentävä laite. Ainoa laite jota minä oikeasti käytän espressokeittimen lisäksi (poislukien vieraiden kahvittelut).

Lainaus käyttäjältä: vipe

Lisäksi jokseenkin ikävä tiskattava (josta syystä en sitä itse kovinkaan usein kaiva esiin).


Ei sitä tarvitsekaan niin ahkerasti tiskata... öljyttynä se mäntä luistaa vaan paremmin. :) Ja helpostihan se puhdistuu, kunhan ei yritä putsata harjan kanssa vaan ihan sitä mäntää pumppaamalla. Jos ei sillä tavoin lika irtoa niin käyttää espressokoneen takaisinhuuhteluainetta, ja varmasti irtoa.

Lainaus käyttäjältä: vipe

Tästä kolmannesta eli Aeropressistä ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta mainitsen sen siksi että netin kahvisaiteilla se on synnyttänyt melkoisen kohinan. Useimmat kommentit ovat aika kehuvia, luulen että täytyy itsekin jossain vaiheessa kokeilla. Halutessaan tällä pitäisi saada aikaiseksi myös kohtalaisen intensiivistä kahvijuomaa (eli pääsee näistä kolmesta lähimmäksi espressoa).


Tuo on se yleisimmin mainittu korvike espressolle (mokkapannun lisäksi). Eihän sen toki pidäkään espressoa olla, mutta itse en ole sillä saanut aikaiseksi oikein edes sinne päinkään olevaa juomaa - saati mitenkään erityisen hyvää. Tosin aika äkkiä sen kanssa pelaaminen jäi, joten voi olla ihan harjoittelun puutetta.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Caffettiere Napoletana
« Vastaus #4 : Tammikuu 08, 2008, 08:56:36 ap »

Lainaus käyttäjältä: Teme

Jos olet tykästynyt napoletanan tuottamaan kahviin, niin voihan sellaisen hankkia netin kauttakin (itsekään en ole niitä myöskään kauppojen hyllyillä nähnyt).


Helsingissä Alessi myy noita, tosin ovat aika heikkoa tekoa. Kannattanee tosiaan tilata netistä jos sellaisen haluaa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)