Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Parempaa kahvinautintoa metsästämässä.Osa 2: Joululahjakeittimen ilot  (Luettu 21747 kertaa)

SonjaSelena

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18

Anteeksi kaikille kahviguruille, joita tietämättömyyteni loukkaa. Johdattakaa minua, sillä alistun tietämyksenne loisteessa.. ;)

Eli siis, homman nimi on se, että suodatinkahvi *tuttaa((jo pidemmältikin, tähän mennessä lohtua on haettu ankarasta kahvinkeittimenpuhdistuksesta,  kalliimmista kahvinpuruista ja makusiirapeista, mutta parempaan pyritään koko ajan..)), enkä ymmärrä homman päälle oikein mitään vielä. Olenkin tässä yrittänyt päästä jyvälle asioista ja tällä hetkellä mieltäni polttelevin kysymys on se, että onko siitä sellaisesta pannusta, mihin keitetään itse vesi, lisätään kahvipurut ja se vesi  ja sitten painetaan mäntä alas, yhtään mihinkään ja mikä sen nimi edes on, kun on pikkusen hankala etsiä tietoa asiasta, jolle ei edes tiedä nimeä.  *turhautunut*

Kannattaako siis koko kapineesta edes etsiä mitään tietoa, vai hylkäänkö koko idean suoriltaan?

Kirjattu

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #1 : Marraskuu 23, 2007, 17:10:00 ip »

Hei!
Olet oikeilla jäljillä kun löysit näille sivuille :D

Kalliit purut eivät auta, pikemminkin niiden pitäisi olla tuoreita. Paras tietenkin hankkia laatumylly ja jauhaa pavut itse. Jotkut jopa paahtavat itse... Löydät kyllä paljon tietoa kun surffailet näillä sivuilla.

Makusiirapit hylkäisin myös, niillä voi korkeintaan peittää virheitä päätuotteessa eli kahvissa...IMO

Tarkoittamasi pannu on pressopannu. Sitä kannattaa kokeilla.
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

SonjaSelena

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #2 : Marraskuu 24, 2007, 09:26:19 ap »

Hih, siirapeista mä en sentään luovu, mun suuri heikkous onkin vaniljalatte. Muutenkin musta on kiva aina välillä keitellä kaikenmaaliman maustekahveja tms. Ei kokoaikaisesti, ihan vaan sillon tällön, kun ei sitä kukaan jaksa syödä hanhenmaksapalleroitakaan joka päivä..  :wink:

Papujen jauhaminen itse on aina kuullostanut melkolailla pelottavalta. Mutta niin se kai menee, että se ei pelaa joka pelkää. On se ollut aijemminkin jo harkinnassa, mutta kun kuuluu taas niihin asioihin, mistä ei tiedä mitään, niin ei sitten uskallakaan..

Sarjassamme Kauhistuttavia Kysymyksiä Pyhistä Aiheista: Mies autteli mua eilen, kun yritettiin löytää sille pressopannulle nimeä ja jonkinlaista käyttömielipidejakaumaa, hän löysi tuolta jostain 'kahviharrastajien keskustelua', jossa joku kehui käyttävänsä Magic Bullettia((sitä TV_shopin pientä tehosekoitinta)) kahvipapujen jauhamiseen. Siitähän mies innostuikin, sillä meidänkin pöydällä seisoo moinen vekotin. Luokitellaanko tämä nyt sarjaan 'Kauhistus, älä edes yritä!' vai 'Hmm, voisihan tuo onnistuakin..' ?

Pakko muuten vielä lisätä, että onpa teillä täällä muuten mukavan ja asiallisen oloinen foorumi. Mä käytän paljon foorumeita tiedonetsimiseen ja harrastusten kehittämiseen, ja pakko myöntää, että tuolla on monia, jotka ovat ihan isojen poikien ja tyttöjen hiekkalaatikoita. Tätä on ollut mukava lukea :)
Kirjattu

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #3 : Marraskuu 24, 2007, 10:17:51 ap »

Lainaus
Sarjassamme Kauhistuttavia Kysymyksiä Pyhistä Aiheista: Mies autteli mua eilen, kun yritettiin löytää sille pressopannulle nimeä ja jonkinlaista käyttömielipidejakaumaa, hän löysi tuolta jostain 'kahviharrastajien keskustelua', jossa joku kehui käyttävänsä Magic Bullettia((sitä TV_shopin pientä tehosekoitinta)) kahvipapujen jauhamiseen. Siitähän mies innostuikin, sillä meidänkin pöydällä seisoo moinen vekotin. Luokitellaanko tämä nyt sarjaan 'Kauhistus, älä edes yritä!' vai 'Hmm, voisihan tuo onnistuakin..' ?


EIEIEI! Sellainen keapistus ei jauha, se murskaa. Kahvimmyllyn tarkoitus on jauhaa tasakokoisia puruja. Tuollainen tehosekoitin ei siihen pysty, vaan se silppuaa niin, että kahvi menee sekalaisiksi kappaleiksi mukanaan paljon ihan silkkaa tomua. joka pilaa kahvistin kuin kahvin. Kannattaa satsata vaikka edulliseenkin oikeaan kahvimyllyyn. Eron maistaa kokematonkin (ja huomaa myös muuten, sillä tomu kahvinpurun seassa saa pressopannulla tehdyn kahvin muistuttamaan lähinnä tervaa).

Minä en tykkää siirapeista. Vanilijakahviin kannattaa kokeilla oikeaa vaniljaa. Esimerkiksi kuumaan maitoon sekoitettuna. Oma suosikkimausteeni kahvissa on kardemumumma.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #4 : Marraskuu 24, 2007, 10:21:01 ap »

Lainaus käyttäjältä: SonjaSelena
joku kehui käyttävänsä Magic Bullettia kahvipapujen jauhamiseen.


Samalla periaatteella toimivat ne halvimmat kahvi"myllyt" joita kaupasta saa. "Mylly" on hipsukoissa kun ko laite ei oikein jauha vaan tosiaankin silppuaa. Ongelmana tässä on se että silputessa syntyy yleensä hillitön määrä tomua joka sitten aiheuttaa helposti kitkeryyttä kahviin. Jauhtuskarkeuden säätö menee niin että mitä pidempään pitää päällä sitä hienompaa saa, eli jauhatuskarkeus pitää osata "ajoittaa" silmämääräisesti oikein.

Ei nuo sinällään ihan luokattomia ole - kyllä niillä saa kahvipavun puruiksi ja tuoreilla pavuilla lopputulos on todennäköisesti parempi kuin vanhalla valmisjauheella (jos vaan saa jauhatuskarkeuden osumaan suurinpiirtein oikein). Parhaiten tällaiset myllyt tosin sopinevat (mielestäni) suodatinkäyttöön, sillä vaikka pressopannu tykkää karkeasta jauhatuksesta niin se ei tykkää tomusta. Suodattimella keitellessä (normaalilla paperisuodattimella) tuo tomu ei välttämättä ole niin paha asia.

Mutta kannataa ehdottomasti kokeilla millaista jälkeä sillä "luodilla" saatte aikaan, voitte vaikka ostaa ihan tavan presidenttiä papuina ja jauheena ja tehdä vertailua lopputuloksesta (heti ensimmäiseksi ei ehkä kannata ryhtyä netistä papuja tilaamaan). Katsokaa että noissa paketeissa on päiväykset suurinpiirtein samat (pavut kun tuppaavat kiertämään hyllyssä hieman hitaammin).

Noissa silppureissa on sinällään se hyvä puoli että sinne papujen sekaan voi heittää vaikka palan vaniljatankoa (jos siitä vaniljan mausta pitää) - mitä ei "normaalin" myllyn kanssa kannata tehdä, nimittäin varsinkin tuollaiset tehosekoittimien kylkiäisinä tulevat silppurit on yleensä helppo sitten pestä puhtaaksi käytön jälkeen.
Kirjattu

SonjaSelena

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #5 : Marraskuu 24, 2007, 10:33:49 ap »

Sitä mä jo vähän ajattelinkin. Mä yritin mielessäni kuvitella koko eilispäivän, että miten ihmeessä sillä luodilla mitään järkevää saa aikaan, kun eihän sillä saa yhtään millään tavalla säädeltyä, että minkäkokoista silppua sieltä ulos tulee. Sitä mä jo vähän epäilinkin, että se ei varmaan ole tarkoitus hommassa, että siellä on sitten enemmän ja vähemmän tomua seassa, kun viimeisetkin isoimmat yrittää saada palasiksi..

Eipä ole kyllä tullut mieleenkään laittaa ihan oikeaa vaniljaa kahvinpurujen sekaan. Sitä kardemummaa kyllä tulee käytettyä paljon, se on kans yks mun suosikeista. Sitä se teettää, kun ei osaa yksinkertaisia ja koko ajan nenän edessä olevia asioita yhdistää.  :D
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #6 : Marraskuu 24, 2007, 21:29:23 ip »

Lainaus käyttäjältä: SonjaSelena

Eli siis, homman nimi on se, että suodatinkahvi *tuttaa((jo pidemmältikin, tähän mennessä lohtua on haettu ankarasta kahvinkeittimenpuhdistuksesta,  kalliimmista kahvinpuruista ja makusiirapeista, mutta parempaan pyritään koko ajan..)), enkä ymmärrä homman päälle oikein mitään vielä.


Puhdistus on hyvä asia. Mutta jos keitin on huono, niin ei se sitä muuta.

Kalleus ei automaattiseti vie välttämättä pitkälle, kuten todettiinkin. Tuoreus on se avainasia. Tosin ei kannata huolehtia, laadukas ja tuore kahvi on kyllä ihan riittävän kallista sekin. :) Silppurimyllyistä ei ole iloa, tomun tuoma kitkeryys peittää tuoreuden edut. Edullisin kunnollinen (eli levymylly) sähköinen on Krupsin GVX2, jota saa noin viidellä kympillä marketeista. Myös käsikäyttöiset myllyt ovat toimivia, joskin hitaita.

Makusiirappeja on minusta ihan turha hyljeksiä. Laadukkaat sellaiset sopivat erilaisiin juomakokonaisuuksiin, esim. latteihin. Pelkkää kahvia en niillä maustaisi, vaan mielummin haen makuja erilaisista pavuista. Maustetut kahvit sen sijaan ovat yleensä vähemmän hyviä - maun tuominen papuun on oikeasti aika hankalaa, ja harvoinpa ne oikeasti toimivat. Ja maustamista voi tehdä oikein hyvin itsekin, kuten on puhuttu.

Lainaus käyttäjältä: SonjaSelena

Olenkin tässä yrittänyt päästä jyvälle asioista ja tällä hetkellä mieltäni polttelevin kysymys on se, että onko siitä sellaisesta pannusta, mihin keitetään itse vesi, lisätään kahvipurut ja se vesi  ja sitten painetaan mäntä alas, yhtään mihinkään ja mikä sen nimi edes on, kun on pikkusen hankala etsiä tietoa asiasta, jolle ei edes tiedä nimeä.  *turhautunut*


Tähän voisi vastata muka nokkelasti näin: meillä on kotona aika monenlaisia keittimiä, mutta oikeasti käytän niistä kahta, 15 euron pressopannua ja noin sata kertaa kalliimpaa espressokeitintä. Eli on se hyvä.

Pressopannu nimittäin muistuttaa aika paljon sitä menetelmää, jolla ammattimaistajat maistelevat kahvia. Ja pressopannu on myös ehkä parhaimmillaan vaaleissa paahdoissa, joita maistamisessakin käytetään. Sillä pääsee siis hyvin tietyn pavun makuun kiinni. Se huono puoli sitten on, että kokemattomalle nämä maut voivat olla vähän "kulmikkaita". Kun siihen lisätään vielä tarvittavien säätöjen (jauhatus, annostus, uuttoaika) haku, niin en lupaa että pressopannulla saa ihan heti sitä itseä miellyttävää tulosta aikaiseksi.

Ja tässäkin tuoreus on tärkeää. Esimerkiksi suodatinketin vähän peittelee vanhan kahvin tunkkaisuutta, mutta pressopannu ei.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

SonjaSelena

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #7 : Marraskuu 24, 2007, 23:38:58 ip »

Käsimyllyn hitaus ei haittaa pätkääkään, päin vastoin nautin monesti suuresti siitä, kun saan tehdä ja nysvätä asioita rauhassa ja rakkaudella. Menee ehkä katekoriaan 'Jos se kannattaa tehdä, se kannattaa tehdä kunnolla'.

Tällä hetkellä täällä etsimme oikeita välineitä ja kaavailemme ostosretkeä Helsinkiin, sillä ei täältä Lappeenrannasta taida oikein mitään löytyä. Ostoslistaselvityksessä on tällä hetkellä pressopannu, jonkinlainen käsikäyttöinen mylly ja tuoreita papuja, kunhan saan selvitettyä asti, että mitä sitä kannattaa ostaa. Selvitystyö on vaan nyt edennyt hiukka hitaasti, kun olen unohtunut lukemaan koko illaksi uunipaahtamisesta, mutta kyllä tämä tästä. Kiehtovaa, sitä on ehdottomasti pakko päästä kokeilemaan..

Ainiin, käsikäyttöisen myllyn hitauden haittaamattomuutta puollustaa vielä sekin, että en juo kuitenkaan, kuin ehkä pari kupillista kahvia päivässä, joten en koe käsinjauhamista mitenkään urakaksi. Luulisin, että työmäärä on suhteessa pieni siihen, että saa sen pari kuppiaan nauttia sitten hyvää kahvia.

Ja vaikka kuinka kahvinkeitin peittelee vanhan kahvin tunkkaisuutta, sanoisin silti, että alkuperämaakahvilla ja halvimmalla mahdollisella kahvinpurulla on silti vähän eroa ;) Mutta hei, siihenkin tyytymättömänä, nythän mä olen täällä teidän riesana.
Kirjattu

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #8 : Marraskuu 25, 2007, 10:02:44 ap »

akallio wrote:
Lainaus
Edullisin kunnollinen (eli levymylly) sähköinen on Krupsin GVX2, jota saa noin viidellä kympillä marketeista. Myös käsikäyttöiset myllyt ovat toimivia, joskin hitaita.


Tässäkin on ehkä hyvä mainita, että Krups tekee sekin ihan tolkuttoman määrän tomua, mikä pressopuuhissa etenkin on vähän ikävää. Kahvien ominaismaut peittyvät aina tietyn tunkkaisuuden taakse. Nyanssit eivät maistu. Krups maistuu aina Krupsilta, riippumatta varsinaisesti siitä, mitä sinne laittaa. :D

Eli siis jos veivaaminen ei vaivaa, hyvällä käsimyllyllä pääsee kyllä paljon parempaan tulokseen.
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #9 : Marraskuu 26, 2007, 10:02:22 ap »

Pressopannun etu suodattamiseen verrattuna on, että uuttoaika on täysin hallittavissa. Siinä myös kahvin rasva tulee mukaan, mikä on maun kannalta hyvä, mutta ei nyt niin hirveän terveellistä. Tolkun käytöllä määrä on kuitenkin niin pieni, ettei se juuri haittaa.

Jauha suodatinkahvia karkeammaksi, ettei tarvitse puruja syljeskellä.
Kirjattu

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #10 : Marraskuu 26, 2007, 10:05:00 ap »

Lainaus käyttäjältä: SonjaSelena
Ostoslistaselvityksessä on tällä hetkellä pressopannu, jonkinlainen käsikäyttöinen mylly ja tuoreita papuja, kunhan saan selvitettyä asti, että mitä sitä kannattaa ostaa.

käsimyllyistä on tällä sivustolla jo kirjoiteltukin. vinkkinä niistä kuitenkin vielä, että ei ole ihan helppoa löytää veivattavaa myllyä joka soveltuu espressojauhatukseen. esim. peugeotin myllyt eivät kuulemma niin hienoon jauhatukseen oikein sovi, suodatin- ja pressojauhatukseen kyllä. helsingissä eiringillä on hienoja pitkulaisia veivimyllyjä, mutta niihin saa varmaan ujutettua vain pienen määrän papuja kerrallaan, eli enpä tiedä ovatko kovinkaan käteviä. itsellä oli zassenhausin manuaalimylly, sitä merkkiä voin suositella. en tosin tiedä saako niitä helsingistä.

Lainaus käyttäjältä: SonjaSelena
käsikäyttöisen myllyn hitauden haittaamattomuutta puollustaa vielä sekin, että en juo kuitenkaan, kuin ehkä pari kupillista kahvia päivässä, joten en koe käsinjauhamista mitenkään urakaksi. Luulisin, että työmäärä on suhteessa pieni siihen, että saa sen pari kuppiaan nauttia sitten hyvää kahvia.

joo, niin mäkin luulin, mutta paljastui että kun olin hankkinut uuden keittimen ja päässyt vähän syvemmälle kahviharrastukseen, päivittäisannos kasvoi...:D
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

SonjaSelena

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #11 : Marraskuu 26, 2007, 11:20:44 ap »

Lainaus käyttäjältä: kahvilaivan kapteeni

Lainaus käyttäjältä: SonjaSelena
käsikäyttöisen myllyn hitauden haittaamattomuutta puollustaa vielä sekin, että en juo kuitenkaan, kuin ehkä pari kupillista kahvia päivässä, joten en koe käsinjauhamista mitenkään urakaksi. Luulisin, että työmäärä on suhteessa pieni siihen, että saa sen pari kuppiaan nauttia sitten hyvää kahvia.

joo, niin mäkin luulin, mutta paljastui että kun olin hankkinut uuden keittimen ja päässyt vähän syvemmälle kahviharrastukseen, päivittäisannos kasvoi...:D


Sehän siinä voi olla uhkana, että kun saa kunnon kahvia, niin sitten sitä alkaakin tehdä koko ajan mieli.  :wink:

Meillä lisääntyi ostoslista yhden Moccamasterin verran, isäntä totesi, että hän ei kyllä rupea väsäämään mulle käsipelillä kahvia aamuisin((ennemmin käy vaikka heti hakemassa sen Moccamasterin)). Meillä kun on tapana, että koska hänellä on ensimmäisenä lähtö, hän herää, keittää mulle kahvit ja herättää mut kahvikupin kera. Jonkinlainen verkkokestosuodatinsysteemi taitaa olla suodatinkeittelyyn siis parempi kuin paperiset suodatinpussit? Mites, kestääkö kahvinpurut hyvänä, jos ne jauhaa edellisenä iltana? Kun ei oikein ole käsitystä, että miten nopeasti sieltä sitten haihtuu kaikki parhaudet pois.. Luulisin, että hakkaa se mennen tullen valmisjauhatukset, teki sille melkein mitä vaan, mutta kunhan kyselen, että opin. :D
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #12 : Marraskuu 26, 2007, 11:57:09 ap »

Lainaus käyttäjältä: SonjaSelena
Jonkinlainen verkkokestosuodatinsysteemi taitaa olla suodatinkeittelyyn siis parempi kuin paperiset suodatinpussit?


Paremmus ei ole niin yksiselitteistä. Maku on erilainen, ja tietysti ovat ratkaisuna ekologisempi. Kestosuodattimella tehty kahvi on pressokahvin ja paperisuodatinkahvin välimaastossa. Sinne siis pääsee vähän enemmän öljyjä kuin paperin läpi, mutta silti kahvi on kevyempää kuin pressossa lillunut.

Lainaus käyttäjältä: SonjaSelena
Mites, kestääkö kahvinpurut hyvänä, jos ne jauhaa edellisenä iltana? Kun ei oikein ole käsitystä, että miten nopeasti sieltä sitten haihtuu kaikki parhaudet pois..


Riippuu kuinka korkealle nostaa "hyvän" riman. Kyllä ne ihan kohtuullisen tuoreina pysyy. Espressoon ne eivät enää kelpaisi, koska hiilidioksidi karkaa äkkiä ja sitä tarvitaan kunnolliseen espressouuttoon. Suodatinkahvissa näin ei kuitenkaan ole, joten kyse on verkkaisemmasta väljähtymisestä. Onhan se tosiaan ainakin paljon tuoreempaa kuin paahtimolla jauhettu kaupan kahvi.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

SonjaSelena

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #13 : Marraskuu 26, 2007, 12:38:21 ip »

Pitää kyllä taas oikein kiittää ja niiata. Kiitos kaikille!

Vastaukset tulevat niin nopeasti, sisältävät hyvin tietoa ja kaikki ovat niin ystävällisiä ja avuliaita. Täällä sitä ei ihminen tunne oloaan tyhmäksi, vaan ihan vaan toistaiseksi tietämättömäksi. Tämä on todella hyvä paikka oppia. Kiitos.
Kirjattu

SonjaSelena

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #14 : Marraskuu 26, 2007, 19:47:26 ip »

Jo tässä vaiheessa pamahti taas seuraava kysymys eteen.

Olen nyt tämän iltaa ihastellut nuita Zassenhaus-myllyjä, voisin ottaa vaikka melkein kaikki, mutta sitten huomasin yhden, jossa lukee kyljessä espresso. Onko tämä nyt ainut mylly, jolla espressojauhatus toimii, vai onko tämä joku täsmäase, erikoistunut espressojauhatukseen, vai älä kultapieni vielä vaivaa päätäsi asialla, kunhan olet opetellut kahvinteon millä tahansa myllyllä, on sen terät jo niin kuluneet, ettei sillä espressoa saa jauhettua kuitenkaan?  :wink:

Ja joo, olen jo ehtinyt ihastelemaan espressokoneitakin ja päättänyt vakaasti, että jos ensin perehtyisi itse kahviin, eikä opettelisi lentämään, ennenkuin osaa kiivetä persaus edellä puuhun. Joten espressojauhatus ei ole nyt todellakaan ensimmäinen vaade myllyltä, mutta sitä ei ole suljettu pois tulevaisuudensuunnitelmista, ja sillä tässä nyt mietinkin, että Onko Asialla Väliä Tässä Vaiheessa?
Kirjattu