Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Yleisohjetta papujen valintaan?  (Luettu 5496 kertaa)

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Yleisohjetta papujen valintaan?
« : Helmikuu 24, 2021, 08:00:25 ap »

Tervehdys,

Aloitin uuden aiheen ihan perusasiaan liittyvästä pohdiskelusta. Olen pitkään käyttnyt Moccamasteria ja espressokonetta ja niille papujen valinta on ollut helpompaa. Suomalaisten paahtimoiden nettikaupoissakin  käytetään valintaa suodatinkahvi tai espresso. Nyt laajensin laitteiden valikoimaa pressopannuun, v60:een, mutteripannuun ja ajattelin myös ostaa Aeropressin.

Kysymykseni on siis sellainen että millaisilla kahveilla kannattaisi näillä valmistustavoilla lähteä alkuun? Olen kokeillut kaikkia vähän ristiin mutta esim vaalea suodatinpapu ei tuntunut mielestäni toimivan pressupannulla. No, varmasti on parannettavaa jokaisessa tekniikassa mutta haluaisin kysellä onko joillain teillä omia nyrkkisääntöjä tähän asiaan.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Yleisohjetta papujen valintaan?
« Vastaus #1 : Helmikuu 24, 2021, 09:32:14 ap »

Minä sanoisin, että kannattaa pyrkiä unohtamaan kokonaan papujen jaottelu valmistustavan mukaan. Toki joku paahto saattaa toimia paremmin espressona kuin suodattimella ja toisinpäin, mutta kovin tiukka kategorinen jaottelu ei oikein ole tätä päivää.

Vallankin jos joku papu toimii moccamasterilla, mutta ei v60:llä tai pressolla, lähtisin hakemaan ongelmaan ratkaisua ennemmin tekniikasta (jauhatus, veden lämpötila, kaatotekniikka, jne.) kuin pavusta.

Suosittelen tutustumaan James Hoffmannin tekniikkavideoihin YouTubesta, mikäli vain englanti taipuu.
Kirjattu

Atzu

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Yleisohjetta papujen valintaan?
« Vastaus #2 : Helmikuu 24, 2021, 11:47:11 ap »

Monet paahtimot tosiaan verkkosivuillaan jaottelee kahvit filter- ja espressokategorioihin. Monesti espressona myytävät ovat tummempia paahdoltaan ja makumaailmaltaan pähkinäisiä ja suklaisia, suuntuntumaltaan täyteläisempiä ja vähemmän hapokkaita. Kukaan ei toki estä tekemästä espressoa erittäin vaaleapaahtoisesta etiopialaisesta, vaikka paahtimo sitä filtterikahvina myisikin.

Paras on ehkä vähän testailla ristiin ja löytää se, mikä itselle toimii parhaiten. Itse olen nyt nuo kaikista vaaleimmat ja hedelmäisimmät kahvit tehnyt V60:llä, koska sillä tuntuu saavan niistä parhaiten eri nyanssit esiin. Espressona jauhatuksen kohdilleen saaminen ja hapokkuuden tasapainottelu voi olla haastavaa. Toisaalta sain Kaffa Roasterylla viime vuonna upean hedelmäistä erittäin vaaleapaahtoista Geishaa ja etiopialaista Hambellaa espressona. Pienillä pusseilla asetusten kohdilleen viilaaminen on vaan johtanut siihen, että muutama ensimmäinen shotti menee jauhatuksen säätämiseen ja sitten onkin kallista papua tuhraantunut epäoptimaaliseen espressoon, kun taas V60:llä jauhatuskarkeuden löydän kohdilleen nopeammin.

Sen verran olen omia makutottumuksia oppinut tuntemaan, että jätän suosiolla ne kaikkein tummimmat pavut välistä. Jokin keskipaahtoinen kahvi, jossa on sopivasti bodya mutta myös hedelmäisiä makuvivahteita, voi toimia todella hyvin sekä espressona, V60:llä että AeroPressillä.
Kirjattu
Rocket Appartamento + Eureka Mignon Specialita + Hario V60 + 1ZPresso JX

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: Yleisohjetta papujen valintaan?
« Vastaus #3 : Helmikuu 24, 2021, 16:23:05 ip »

Kiitos molemmille vastanneille! Taas opin paljon uutta.
Olen Hoffmanilta muutamia videoita katsonut, täytyypä tutkia lisää hänen kanavaa. Muistaakseni siellä oli joku video kahvin maistelusta. Valitettavasti oma makuaisti on mitä on, ja hankalaa säätää kun en osaa edes sanoa onko kahvi liian hapanta vai kitkerää. Joskus kahvi maistuu hyvältä ja joskus vähemmän onnistuneelta. Positiivista on se että heti ensimmäiset kokeilut v60:lla tuottivat mukavan pehmeää kahvia.
Viime aikoina olen vältellyt kaikkein vaaleimpia papuja mutta täytyy laajentaa kokeilua sinnekin suuntaan.
Kirjattu

Atzu

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Yleisohjetta papujen valintaan?
« Vastaus #4 : Helmikuu 24, 2021, 17:22:36 ip »

V60:lla vaaleapaahtoiset kahvit pääsevät mielestäni kunnolla oikeuksiin. Jos vielä etsit suosikkipapujasi, kannattaa ainakin kokeilla esimerkiksi etiopialaisia, kenialaisia ja kolumbialaisia. Itse olen tykästynyt eniten naturaaliprosessoituihin etiopialaisiin, monesti niistä löytyy V60:llä tehtynä todella makeita marjaisia makuja, mansikkaa, mustikkaa, jne.

Hoffmannin V60-videossa on aika hyvät lähtökohdat eri muuttujiin. Kahvia n. 60g/litra vettä, alkuun ”blooming” eli kahvin esiuutto n. 30-45 sec, eli kahvi kastellaan n. 3x kahvin painon verran vettä (itse keittäessäni kahdelle hengelle käytän 90g vettä 30 grammaan kahvia esiuutossa). Sen jälkeen kaadetaan loput vedet mielipiteen mukaan yhtenäisenä pitkänä kaatona tai useammassa erässä. Jauhatus sellaiseksi, että uuttoaika on n. 3min tienoilla. Huomioi, että eri pavuilla uuttoaika voi vaihdella reilustikin. Vaaleapaahtoisista etiopalaisista tuppaa tulemaan paljon hienojakoista purua, joka filtterin pohjalle hakeutuessaan tukkii ja hidastaa uuttoa. Esimerkiksi samalla jauhatuskarkeudella oleva toinen kolumbialainen kahvi minulla tippuu nyt 3 minuutissa kun taas etiopialainen 4 minuutissa.
Kirjattu
Rocket Appartamento + Eureka Mignon Specialita + Hario V60 + 1ZPresso JX

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: Yleisohjetta papujen valintaan?
« Vastaus #5 : Helmikuu 24, 2021, 22:24:49 ip »

Kiitokset myös Atzulle!
V60 on ollut muutaman viikon käytössä. Teen just tuolla vesi-kahvi -suhteella. Vedenkeitin on joku perusmalli mutta siinä on 100/95/90/80/40 asetukset, nyt olen käyttänyt 95. Biltemasta hain just digitaalisen lämpömittarin. Kaataminen tuntuu onnistuvan ohuena norona suoraan keittimestä, mutta hankittuna on myös gooseneck-kannu johon ajattelin vedenkeittimestä kaataa kiehuvaa vettä. Sitä tosin en ole kokeillut vielä kun keittimestä suoraan sain mielestäni kaadettua melko hallitusti. Harjoittelu jatkuu :)
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Yleisohjetta papujen valintaan?
« Vastaus #6 : Helmikuu 25, 2021, 10:13:39 ap »

Espresso ja filtteri paahdoista on täällä käyty aiemmin pariin otteeseen keskustelua. Eli noilla on eroa, vaikka tummuusaste olisi sama niin profiili olisi sitten eri.
Oma nyrkki menee: espressopaahdot espressokoneelle, filtteripaahdot sitten muille.
En ole kovin iso fani tummille paahdoille.

Linkki yhteen ketjuun tuosta: http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=649.msg32415#msg32415
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: Yleisohjetta papujen valintaan?
« Vastaus #7 : Helmikuu 25, 2021, 11:43:24 ap »

Thanks Tomalle! No olihan aiheesta tosiaan jo keskustelua. Ja tuosta ketjusta löysin linkin tähän vastaavaan:
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=2349.0
Linkki siltä varalta että joku muu ihmettelee taas samaa.
Kirjattu

Atzu

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Yleisohjetta papujen valintaan?
« Vastaus #8 : Helmikuu 25, 2021, 13:17:56 ip »

Kiitos tästä, taas oppi jotain uutta! Olen tosiaan huomannut, että jollain ulkomaalaisilla paahtimoilla, esimerkiksi Manhattan Coffee Roastersilla, on samoja kahveja filter- ja espressopapuina. Mietinkin, että onko espressopapu tummemaksi paahdettu, mutta kyse voikin olla samasta paahtoasteesta eri paahtoprofiililla.

Mutta sitten taas Suomessa esimerkiksi Pirkanmaan Paahtimolla on espressopuolella vain kaksi papua, jotka omaan makuun ovat aika tummia ja Tilakahvit-osiossa on valtaosa tarjonnan kahveista, joista monia suositellaan suodatinmenetelmille. Itse olen todennut myös hyvin toimiviksi espressona (useat 3/5 paahtoasteella). Tästä syystä näkisin, että kannattaa kokeilla myös joitain suodattimelle suunnattuja papuja espressonakin jos tarjonta espressopuolella on varsin suppeaa (riippuen paahtimon tarjonnasta).
Kirjattu
Rocket Appartamento + Eureka Mignon Specialita + Hario V60 + 1ZPresso JX