Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Aerobie Aeropress kokemuksia?  (Luettu 267190 kertaa)

Markus

• Americano
  • Poissa Poissa
    • Kahjona kahviin
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #720 : Toukokuu 05, 2021, 19:54:40 ip »

Voisiko joku vähän avata mulle, mitä ihmeellisestä Hoff tekee tässä: https://youtu.be/j6VlT_jUVPc
Paitsi ettei esikastele filsua, eikä sitäkään tarvitse tehdä jos uuttaa non-inverted:inä.
Tästä videosta on ollut hieman ooh ja ahaa ihmettelyä. Itse teen lähes samalla tavoin jo iät ja ajat, toki madallan aina lämpötilaa kohtuu nopeasti, sillä omaan makuun tulee paremmat kupit alta 90C.

Mulle kaksi isointa asiaa tuossa reseptiikassa olivat:
- Jauhatus. Oleellisesti hienommalta vaikutti kuin sunkaan voittajakarkeudet.
- Uuttosuhde 11:200. "Yleinen konsensus" on pitkään ollut niin että immersiouutoissa kaivataan mieluumminkin hieman vahvempaa uuttosuhdetta ja nyt Hoff painuu suhteeseen 55 g/l. Se toki selittyy sillä että kiehuvalla vedellä uutetaan hienonpuoleista jauhatusta semipitkän aikaa. Voitaisiin varmaan puhua säästeliäästä tavasta uuttaa kahvia.

Mulle tämä oli sikäli käänteentekevää, että reseptillä saa tavoitemaut suhteellisen varmasti pintaan, joten etenkin kalliimpien kahvien kanssa voi enempiä miettimättä kääntyä luottamuksella metodi Hoffmanin puoleen.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.