Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kasvipohjaisten maitojen vaahdotus  (Luettu 6381 kertaa)

Tomsku

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Kasvipohjaisten maitojen vaahdotus
« : Maaliskuu 25, 2016, 14:51:52 ip »

En löytänyt haulla keskustelua soijamaidoista, kauramaidoista ym. (vegaanisista)  korvikemaidoista ja toisaalta koen paremmaksi aloittaa tälle uuden säikeen - jos moderaatioporras on eri mieltä, niin tunkatkaa tuonne stickyyn vaahdotustopiciin.

Olen haarukoinut useista maustamattomista ja maustetuista soija- ja kauramaidoista suodatinkahviin maultaan sopivimmat - Rainbow kauramaidossa on paras litrahinta ja maku, piirun verran parempaa on vielä Oatlyn iKaffe, jota markkinoidaan baristoille sopivaksi, joka on myöskin snadisti kalliimpaa.

Miten on, oletteko ylipäätään kokeilleet tai mikä vaihtoehtomaito on osoittautunut toimivaksi espressokoneella mikrovaahdotettavaksi? Etsin nyt myös sellaista maitoa, joka ei pelkästään vaahdotu hyvin, vaan jossa olisi mahdollisimman mieto ominaismaku. Useimmat soijamaidot maistuvan aivan hirveälle suodatinkahvissakin, puhumattakaan niistä veivattuja latteja.. Kauramaidoissa on minusta kahviin sopivin ominaismaku.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kasvipohjaisten maitojen vaahdotus
« Vastaus #1 : Maaliskuu 25, 2016, 17:01:47 ip »


Rainbow kauramaidossa on paras litrahinta ja maku, piirun verran parempaa on vielä Oatlyn iKaffe, jota markkinoidaan baristoille sopivaksi, joka on myöskin snadisti kalliimpaa.

En kamalasti tykännyt tuosta Oatlyn kahvimaidosta kun maistoin kahvimessuilla. Tai siis jos tykkää kahvista, niin melko heikko kun paittää kahvin maun niin rajusti. Sitten tietysti jos ei tykkää kahvin mausta ja tahtoo peittää sen maun maitomaisella tuotteella, niin varmaan kai ihan kelpo tuote. Tietysti myös heikkotasoisessa kahvilassa, jossa kahvia ei osata tehdä voi olla jopa perusmaitoa parempi valinta.

Tämä kaikki toki nollakokemuksella noista maidonkorvikkeistam että vertaan siis ihan tavalliseen maitoon ja niissäkin hyväksyhavaittuihin. Normiaidoissakin on todella suuria eroja. Mielummin tuo Oatlyn korvike, kuin Valion rasvaton maitojuoma, joka pilaa kyllä cappuccinon kuin cappuccinon.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tomsku

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Vs: Kasvipohjaisten maitojen vaahdotus
« Vastaus #2 : Maaliskuu 25, 2016, 17:33:53 ip »

Vien tämän nyt itse vähän offtopiciin, mutta olen kuullut kehuja erityisesti Juustoportin punaisesta maidosta. Jotkut tuntuvat vannovan Lidlin UHT-maidon nimeen?? Luulis noissakin kahdessa olevan aivan järkyttävä ero lopputuotteen maussa ja miten varsinainen kahvi sieltä maistuu..
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Kasvipohjaisten maitojen vaahdotus
« Vastaus #3 : Maaliskuu 25, 2016, 18:26:49 ip »

Vien tämän nyt itse vähän offtopiciin, mutta olen kuullut kehuja erityisesti Juustoportin punaisesta maidosta. Jotkut tuntuvat vannovan Lidlin UHT-maidon nimeen?? Luulis noissakin kahdessa olevan aivan järkyttävä ero lopputuotteen maussa ja miten varsinainen kahvi sieltä maistuu..

Kaksi omaa suosikkiani tällä hetkellä. Maussa on paljon eroa, mutta niin on kahveissakin (itse en jaksaisi juoda koko ajan saman makuista juomaa) ja kyllä se kahvin maku sieltä läpi tulee - kunhan ei lotraa liikaa sen mölön kanssa. Lehmän maito on yleensä käsittääkseni maultaan jokseenkin neutraalimpaa kuin kasvis-/eläinkorvikkeet.

Italialaiset muistaakseni ovat määritelleen cappumaidon siten, että niin protskua kuin rasvaakin tulisi olla kolmisen prosenttia. Siitä en muista pitääkö speksien mukaan maidon nimenomaan tulla lehmästä...  ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E