Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Simonelli Oscar 2  (Luettu 109956 kertaa)

Masadist

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #270 : Marraskuu 26, 2017, 22:06:31 ip »

Niinhän siinä sitten kävi, että hommaan tuli pieni takapakki.. Piti päättää ostaako keitin, mylly ja muut kilkkeet, vai lähdetäänkö ulkomaille keväällä..
Aurinkorannat voittivat tällä kertaa. Tuli sen verran isompi veronpalautus molemmille, että pienellä ynnäilyllä huomattiin että jos pistää hankinnat holdiin, niin päästään reissuun..

Taidan tutustua noihin myllyihin ensin vielä tarkemmin ja ostaa sen ensimmäiseksi ja sitten keittimen kun aika on siihen sopiva..

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Kirjattu

Masadist

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #271 : Marraskuu 27, 2017, 14:03:58 ip »



Moi,

Huomasit varmaan että heillä (elektros.it) on nyt Black Fridayn kunniaksi aika poikkeuksellinen 10% alennus.
Joo, huomasin mutta siihen oli vähän turhan kiire ja alkoi tuntua että täytyy ottaa askel taaksepäin ja miettiä homma vielä kerran läpi. Tonni tuntuu vaan niin pirun isolta rahalta pistää kiinni pelkästään kahvilaitteisiin, että tässä tilanteessa ulkomaanreissu priorisoitiin ykemmäs.


Katsoitko jo Eurekan mignon myllyä? Päädyitkö ulkonäkö seikoista tuohon bezzeraan vai hinta? Nyt alennuksen myötä kannattaa vakavasti harkita myös mignonia. Myllyt eroaa hieman toisistaan terien myötä. Viimeistelyn suhteen uskallan kuitenkin suositella eurekan mignonia.
Lähinnä hinta ja -ei niin kamala ulkonäkö-, sekä hyvät arvostelut (hintaisekseen) puolsivat tuota Bezzeraa. Näytti vaan aika hitaalta ja melko kovaääniseltä ainakin Youtuben perusteella. Pitäisi jossain päästä kokeilemaan eri malleja niin saisi edes jotain käsitystä...

Sehän tässä hankaluus on, kun mistään näistä ei ole oikein kokemusta.
Tällä hetkellä tehdään kahvit Aeropressillä tai pressopannulla ja kahvilassa käydään vähintään kerran viikossa ja siellä sitten tulee juotua joko espressoa tai jotain "pidempää" espressopohjaista kahvia.


Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Kirjattu

Tolski

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #272 : Marraskuu 30, 2017, 09:09:02 ap »

Ostin tuossa muutama kuukausi sitten Oscar 2 elektro.it:stä. Saksasta sitten tilasin tämän Mignon Eureka myllyn. En tiedä onko muilla, mutta minulla on ollut suuria vaikeuksia saada maitovaahtoa tehtyä tällä Oscarilla. Olen kokeillut Lidlin tätä laktoositonta kevytmaitoa (UHT), samoin normi laktoositonta maitoa (Lidl, Kesko, S-ketju) ja myös muutamia punaisia maitoja. Olen pyrkinyt katsomaan youtubesta videoita maidon vaahdotuksesta.

Lähes jokaisessa videossa on tämä höyrystinpää sellainen, jossa on vissiinkin 2 reikää. Tällä saadaan paljon paremmin pyörre tehtyä maitokannuun. Yleensä myös vaahdotuspilli ei ole niin tehokas kuin Oscarissa ja maidonvaahdotus prosessista saadaan tällöin paljon pidempi, jolloin ilma pääsee sekoittumaan paremmin maidon kanssa. Tässä Oscarissa kun on näitä reikiä vaikka muille jakaa. Ehkä parhaiten olen saanut maitovaahtoa tehtyä niin, että asetan maitokannun hiukan kenoon ja asetan höyrypillin 2/5 kohtaan kannun reunasta, eli ei aivan keskellä, mutta ei aivan kiinni reunassakaan. Annan alkuun pari sekunttia ilmaa ja tämän jälkeen yritän pitää kannun mahdollisimman paikallaan, että jonkinlainen pyörre edes pääsee tapahtumaan. Käytän apuna lämpömittaria ja pysäytän pillin hyvissä ajoin ennen 60 astetta celciusta, jolloin mittari nousee vielä tasaisesti sinne 65 asteeseen. Tietysti perusasiat huomioon ottaen päästän ylimääräiset höyryvedet pois ennen vaahdotusprosessin alkua.

Lopuksi taputtelen suurimmat ilmakuplat pois ja pyörättelen maitoa, jolloin vaahdosta tulee tasaista. Kuitenkin aika nopeasti tai melkein lähes aina maitoon jää sellainen 1-3 centin kerros hiukan paksumpaa maito-vaahtoa ja ihan pohjalla maito on aivan vielä nesteen muodossa. Sitten kun yrität tehdä jotain hienoa latte arttia niin maito vaan lirisee creman lävitse ja vaahdot valuvat vasta lopuksi maidon päälle. Maitoon siis jää sellainen vaahtoinen osuus ja nestemäinen osuus. Olen miettinyt, että käytänkö liian suurta maitokannua, koska omistan tällaisen 900ml (30oz) kannun ja täytän sen vain osaksi, että hukkamaitoa ei tulisi paljoa, eli laitan siihen jotain 240-300ml maitoa, koska teen yleensä double shot latten suureen kuppiin. Olen tässä nyt fundeerannut, että jääkö maidon pinta-ala niin pieneksi noin suuressa kannussa, että tämä maitovaahdon muodostus jää sen takia liian pieneksi. Kannattaisiko minun kokeilla ostaa esim. 12oz tai 20oz kannua? Kumpi olisi parempi?
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #273 : Marraskuu 30, 2017, 10:00:20 ap »

Itse valitsisin tuon ~5dl pitcherin.
Aikoinaan treenasin kolmella kannu koolla, kun ei lähtenyt luonnistumaan niin kokeilin aina toista, Fail.
Kuulostaa, et oot ihan jäljillä siinä missä menee vikaan, eli ei sekoitu riittävästi. Yksi mikä myös on, niin sen kannussa olevan maidon pyörittely ei ole yhtään liioiteltua, sillä maito pääsee niin nopeasti kerrostumaan.

Oscar ja tämän vaahdotuspäät ovat itselle tuntemattomia, mutta omassa koneessa on kaksi reikäinen.

Lämpömittarin voi kohta heivaa, kun alat tuntea kädellä koska maito on tarpeeksi lämmintä ;)

Niin ja ainahan voi kokeilla vaahdottaa eri maidoilla.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #274 : Marraskuu 30, 2017, 10:13:12 ap »

Jos laitat videon vaahdotusyrityksestä niin havaintojen mahdollisuudet parantuvat.

Omasta mielestäni maksimaaliseen höyrytystehoon putken päässä vaikuttaa enemmän reikien yhteenlaskettu pinta-ala kuin reikien määrä.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #275 : Marraskuu 30, 2017, 17:40:19 ip »

Mulla oli yksireikänen ja se oli liian hidas. Kaksireikäinen on passeli. Neljäreikäistä käyttää monet kahvilat, mutta siinä saa olla tarkkana etenkin pienten maitomäärien kanssa.
Kysy josko Elektros myisi vaikka kaksireikäisen pillin.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #276 : Marraskuu 30, 2017, 19:08:59 ip »

Kahteen lääpeen hammastikut testiä varten?
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

pukinmäestä

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 81
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #277 : Joulukuu 01, 2017, 05:45:26 ap »

... Olen pyrkinyt katsomaan youtubesta videoita maidon vaahdotuksesta...  Olen miettinyt, että käytänkö liian suurta maitokannua, koska omistan tällaisen 900ml (30oz) kannun ja täytän sen vain osaksi...

Ihan kuin meikäläisen historia Oscar I:n maidonvaahdotuksen kanssa: Youtube videot johtaa vaan harhaan. Oscarin kanssa toimitaan paljon vauhdikkaammin kuin videoissa. Ja liian isolla kannulla vaahdotin. Kannun vaihto pienempään ratkaisi mulla kerralla kaikki ongelmat. En etukäteen osannut arvatakkaan että kannulla oli niin suuri merkitys, sattumalta vaan heräteostoksena otin mukaan Mottan 0,25 l. kannun ja heti rupesi toimimaan.
Kirjattu

Tolski

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #278 : Joulukuu 01, 2017, 10:32:09 ap »

Okei eli olen ehkä ihan oikeilla jäljillä. Tietääkö kukaan, että löytyykö Tampereelta liikettä, jossa olisi myytävänä maidonvaahdotuskannuja vai meneekö tilaus hommiksi Amazonista? Olisi vain viikonloppuna tarkoitus lähtä käymään siellä päin jouluostoksilla, mutta kun en ole kuin muutaman kerran käynyt Tampereella niin en sillä tavalla tiedä, että mitä liikkeitä siellä on.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #279 : Joulukuu 01, 2017, 10:37:36 ap »

Mokkamestareilta ainakin saa kannuja.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #280 : Joulukuu 01, 2017, 14:30:37 ip »

Espro Toroid maidonvaahdotuskannu (Mokkamestarit Tre).
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #281 : Joulukuu 01, 2017, 15:10:15 ip »

Oon itse miettinyt rhinowaren punaista/sinistä/valkoista kannua. Musta 350ml mulla jo onkin.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Tolski

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #282 : Joulukuu 03, 2017, 15:01:32 ip »

Tuli käytyä tosiaan Mokkamestareilla ja tuli ostettua muutama kahvikin mukaan. Kannu sai jäädä hyllyyn, kun hintalappu näytti yli 50 euroa. Menee Amazoni hommiksi.
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #283 : Joulukuu 03, 2017, 15:18:19 ip »

Ostin aikoinaan ”vaahdotuskannun” jostakin halpatavaratalosta. Teräksinen kannu. Oli kahta kokoa, joten ostin molemmat. Muutaman euron köyhdyin/kannu.

Hyvin toimii. Ei ole vaahdotukset olleet kannuista kiinni. Pikkukannun kanssa joudun vaihtamaan vaahdotuspilliin 2-reikäisen, kun muuten prosessista tulee liian nopea. Isomman kannun kanssa, vaihdan nelireikäiseen. Olisiko sitten homma  vieläkin helpompaa kalliin kannun kanssa?
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #284 : Joulukuu 03, 2017, 18:03:55 ip »

Kannu sai jäädä hyllyyn, kun hintalappu näytti yli 50 euroa. Menee Amazoni hommiksi.

Kannun pohjassa on muotoilu, joka antaa maidolle voimakkaan pyörteen. Ei tarvitse kädessä säätää. Itse laitan kannun pöydälle ja höyrypillin osoittamaan pohjaa kohden. (Maitoa määrä, että pillin pää jää hieman pinnan alle).
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero