Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Simonelli Oscar 2  (Luettu 109315 kertaa)

JaJoKu

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #180 : Maaliskuu 03, 2016, 17:53:50 ip »

Noniin, mahtavaa - onnea Oscar 2:sta. Mulla ollut samanlainen mustana käytössä nyt pari viikkoa ja verrattuna edelliseen Krupsin XP-sarjan superautomaattiin, niin kahvi on aivan eri luokkaa, nam.  :P

Saanko kysyä kauanko sulla kestää, ennen kuin itse kahvia alkaa valua kuppiin napin painalluksen jälkeen? Mulla se kestää jopa 20 sekuntia, joka tuntuu hämmentävän pitkältä. Sen jälkeen kahvi kyllä valuu ihan terveen näköisesti. Pistelin Giannille viestiä ja hän sanoi, että johtuu gigleureista (rajoittimista), jotka on vakiona Oscar 2:ssa. Olivat itsekin ihmetelleet asiaa. Onko sulla samanlaisia kokemuksia?
Kirjattu

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #181 : Maaliskuu 03, 2016, 18:13:38 ip »

Mulla ainakin Oscarin 1 versiossa hidastu toi alun valuminen kun laitoin siihen Musican rajoittimet. Mut ei mitään 20 sekuntia kuitenkaan. Tais olla jotain 8-10 sekunnin luokkaa.

Onko tuo aloitus vain ekalla kupillisella vai koko ajan? Ekalla vois kestää pidempään jo senkin takia että järjestelmä ei ole paineistunut kertaakaan. Mulla oli tapana tehdä takaisinhuuhtelu ennen ekaa uuttoa jolla pyrin eroon tuosta.
Kirjattu

ssamppa

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #182 : Maaliskuu 03, 2016, 18:41:48 ip »

Noniin, mahtavaa - onnea Oscar 2:sta. Mulla ollut samanlainen mustana käytössä nyt pari viikkoa ja verrattuna edelliseen Krupsin XP-sarjan superautomaattiin, niin kahvi on aivan eri luokkaa, nam.  :P

Saanko kysyä kauanko sulla kestää, ennen kuin itse kahvia alkaa valua kuppiin napin painalluksen jälkeen? Mulla se kestää jopa 20 sekuntia, joka tuntuu hämmentävän pitkältä. Sen jälkeen kahvi kyllä valuu ihan terveen näköisesti. Pistelin Giannille viestiä ja hän sanoi, että johtuu gigleureista (rajoittimista), jotka on vakiona Oscar 2:ssa. Olivat itsekin ihmetelleet asiaa. Onko sulla samanlaisia kokemuksia?

Todellakin tämä on huima harppaus parempaan kahviin!
Testasin just, kone oli ollut päällä lämpiämässä noin 20min. Napin painalluksesta meni noin 3.5sec kun koneesta kuuluu napsaus (ilmeisesti paineventtiili aukeaa?) ja melkein heti tämän jälkeen kahvia alkaa valumaan. Minusta se aika tuntui aluksi kans kohtuu pitkälle, mutta nyt kun ihan kellotin sen niin ei se ole kuin 3.5sec :)

Tarkennuksena vielä, minulla on ihan modaamaton Oscar2.
Kirjattu

JaJoKu

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #183 : Maaliskuu 03, 2016, 18:44:43 ip »

Ok, hämmentävää. Just mittasin, että 21 sekkaa menee napin painalluksesta siihen, että kahvia valuu. Sen jälkeen se valuu normaalin näköisesti noin 20-25 sekunnin aikana (tavoitteena ollut 35g, kahvassa 17-18g kahvia). Mutta osaako joku kokenut sanoa, että voiko tuossa kuitenkin olla kyse liian hienosta jauhatuksesta? Mitkä sen oireet on?

Ja siis ilman kahvaa, mulla tulee vesi kanssa heti sen 3-4 sekunnin kohdalla tapahtuvan naksahduksen jälkeen läpi.

Niin, ja noi rajoittimet on kaikissa Oscar 2:ssa. Mullakin on lisätty vain se ylipaineventtiili. Voi kylläkin olla, että sen takia mulla on vähemmän painetta. Mittasin, että aikalailla tasan 10 baria on uuttohetkellä painetta. Mutta itseasiassa senkin saavuttamiseen menee kyllä monta sekuntia. Ohessa video noista uuttopaineiden eroista OPV:llä ja ilman, mutta toki Oscar 1:llä.

https://www.youtube.com/watch?v=Q7PWOoExspU
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2016, 18:50:06 ip kirjoittanut JaJoKu »
Kirjattu

ssamppa

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #184 : Maaliskuu 03, 2016, 18:47:43 ip »

Onnittelut uudesta laitteesta!

Vaihtoehtoisesti voisi olla hyvä hankkia vaaka ja asettaa 1. vakioksi tuplalle sopiva purumäärä (esim. 15g) ja 2. vakioksi juoman paino (30g) ja sitten katsoa kauanko sen valuttamiseen kului aikaa. Jos aika on 25-35 sekunnin ulkopuolella kannattaa kokeilla säätää myllyä.

Kiitokset!

Vaaka pitää tosiaan hankkia, olisi muutenkin kiva tietää suunnilleen montako grammaa kahvia tuohon tuplaan tulee laitettua.
Onko suositella jotain tiettyä vaakaa? http://www.clasohlson.com/fi/Keittiövaaka/34-1207-16 miten esim tämä?
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #185 : Maaliskuu 03, 2016, 18:53:53 ip »

Ok, hämmentävää. Just mittasin, että 21 sekkaa menee napin painalluksesta siihen, että kahvia valuu. Sen jälkeen se valuu normaalin näköisesti noin 20-25 sekunnin aikana (tavoitteena ollut 35g, kahvassa 17-18g kahvia). Mutta osaako joku kokenut sanoa, että voiko tuossa kuitenkin olla kyse liian hienosta jauhatuksesta? Mitkä sen oireet on?

Ja siis ilman kahvaa, mulla tulee vesi kanssa heti sen 3-4 sekunnin kohdalla tapahtuvan naksahduksen jälkeen läpi.

Flowraten voi hyvin mitata valuttamalla vettä muutaman kerran ja laskemalla keskiarvon 30 sekunnille. Sen pitäisi löytyä jostain 250-500 sijoittuen todennäköisesti matalampaan päähän.

Todennäköisesti espresso kanavoi jostain ja maistuu pahalle (joko todella vetiselle tai muuten pahalle) jos noin pitkään menee ensimmäisille tipoille. Koita jauhaa karkeammaksi niin, että kahvi alkaa valua alle kymmenessä sekunnissa.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

ssamppa

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #186 : Maaliskuu 03, 2016, 19:00:48 ip »

Sen jälkeen se valuu normaalin näköisesti noin 20-25 sekunnin aikana (tavoitteena ollut 35g, kahvassa 17-18g kahvia).

Punnitsetko siis samalla kuppia joka on vaa'an päällä ja odotat, että kupissa on 35g kahvia?

Itse olen kokeillut saada shotin sopivaksi yrittämällä saada 6cl shottilasin täyteen 27 sekunnissa, eli lähinnä säätämällä jauhatusta ja tamppausta. Mulla ei ole hajuakaan montako grammaa kahvia olen laittanut, laitan tuplakorin aina täyteen ja sitten tamppaan.

Pitänee hankkia vaaka :)
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #187 : Maaliskuu 03, 2016, 19:14:11 ip »


Vaaka pitää tosiaan hankkia, olisi muutenkin kiva tietää suunnilleen montako grammaa kahvia tuohon tuplaan tulee laitettua.

Nyt ennenkuin omistat vaakaa, niin kannattaa yrittää mitata hyvä koko siitä kupista mihin lasket. Se pituus/paino on kuitenkin tärkeämpi lukittava arvo ennekuin alkaa sekuntteja tuijottaa.

Lainaus
Onko suositella jotain tiettyä vaakaa? http://www.clasohlson.com/fi/Keittiövaaka/34-1207-16 miten esim tämä?

Jos mahdollista, niin ainakin 0,1g tarkkuudella näyttävä, niin sillä voi punnita kahvinpurujakin.

Kiinsta voi eBayn ja DX:n kautta tilata, mutta niissä kylä kestää tulla jos on hoppu.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Rusna

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #188 : Maaliskuu 03, 2016, 19:30:15 ip »

Rohkasen minäkin mieleni ja avaan sanaisen arkkuni! Kylläpä on täälläkin taloudessa espressokärpänen puraissut, ja viime kuukaudet on mennyt opiskellessa edes auttavasti prosessia, myllyjä ja keittimiä. Nälkä kasvaa syödessä ja ehkä ihan hyvä etten heti elokuussa ostanut Gaggiaa, vaan odotin ja keräsin vähän edes ymmärrystä.

Suunnitelmissa on siis Oskarin tilaaminen kotiin, alustavasti seuraavalla kokoonpanolla
1. Oscar 2 + OPV + SIRAI modit.  http://www.elektros.it/fi/en/oscar_II_nuova-Simonelli/oscar-II-black.html
2. Tupla filter, http://www.elektros.it/fi/en/2-cups_filter/filtro-competizione-2-tz-ims-b70-2t-h245.html
3. Mylly
- Rockyä pidin 300 - 400€ hintaluokassa defactona, mutta keskustelun perusteella ehkä muitakin (parempia?) vaihtoehtoja on. Esim. http://www.coffeeitalia.ie/mahlkonig.html
4. Maitokannu tulikin jo hankittua Chez Mariuksesta
5. Siedettävä tampperi, vai pärjääkö mukana tulevalla?

Tavoitteena siis on saada hyviä maitopohjaisia juomiia sekä itselleni että vaimolle. Mitä huomioita kokeneemmilla on antaa? Barista-kurssillehan on jokatapauksessa mentävä, muutoin on huonoimmassa tapauksessa vain kasa kalliita leluja ja juomakelvotonta lientä.

Myllyn valintaan minäkin kaipaisin kuvittelen eniten tarvitsevani tukea? Krupsin mylly on nyt jauhanut Moccamasterille pavut, ja Krups voi jatkaa suodatinkahvin jauhamista jatkossakin.
Kirjattu

JaJoKu

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #189 : Maaliskuu 03, 2016, 21:14:35 ip »

Juu, punnitsen näin alkuun ainakin kupinkin. Jos sais määrät nyt vakioksi, niin pysyy ees joku vakiona kun yrittää löytää tiensä kohti täydellist kuppia...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #190 : Maaliskuu 03, 2016, 21:33:52 ip »


3. Mylly
- Rockyä pidin 300 - 400€ hintaluokassa defactona, mutta keskustelun perusteella ehkä muitakin (parempia?) vaihtoehtoja on. Esim. http://www.coffeeitalia.ie/mahlkonig.html

Kunhan olet lukenut kaikki varoitukset Varion kestävyydestä espressokäytöstä. Foorumilla paljon asiaa tästä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #191 : Maaliskuu 03, 2016, 21:59:53 ip »



5. Siedettävä tampperi, vai pärjääkö mukana tulevalla?
Myllyn valintaan minäkin kaipaisin kuvittelen eniten tarvitsevani tukea?
Olet varmastikin lukenut täällä käytyä keskustelua aiheesta. Omalla fiiliksellä vaan myllyä kenttään ;)

Pari juttua mitä toki kannattaa vielä miettiä mukaan jo mietittyihin keittimeen/filsuun/kannuun, ni vois olla gruppoharja + knockbox + blind filsu + vaaka + jokin tamppausalusta (ehkä tamping station).

Ja toki se aeropress filtterikahville.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #192 : Maaliskuu 03, 2016, 22:00:39 ip »

Kunhan olet lukenut kaikki varoitukset Varion kestävyydestä espressokäytöstä. Foorumilla paljon asiaa tästä.

Nyt ei kyllä aloiteta tätä enää uudestaan ja sama pätee Rockyyn  ;D  8)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #193 : Maaliskuu 03, 2016, 22:35:06 ip »

Rusna, kato sieltä elektros.it sivuilta ennemmin itsellesi mylly.

Esim tuommoinen http://elektros.it/fi/en/coffee_grinder_fiorenzato/fiorenzato-f64-nero.html

tai sitten eurekan zenith 65.

Myllyssä ei kannata säästellä ja ei sitten heti tule päivityskärpänen.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #194 : Maaliskuu 03, 2016, 22:36:52 ip »

Nyt ei kyllä aloiteta tätä enää uudestaan ja sama pätee Rockyyn  ;D  8)

Kirjattu
"We sales specialty coffee"