Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Kuppien vaikutus makuun  (Luettu 3334 kertaa)

mika

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Kuppien vaikutus makuun
« : Helmikuu 11, 2012, 16:22:14 ip »

Niin uskomattomalta kuin tämä kuulostaa niin kahvin maku muuttui merkittävästi kun vaihtoi kuppimallia. Monta vuotta on käytetty 24h sarjan kuppeja, mutta vaihteeksi kokeilein teema sarjaa. Ensin vaimo sanoi että maku on parempi. Itse totesin saman. Tänään sitten laajensin otantaa ja vieraat oli samaa mieltä.
Ei tämä varmaan enää pelkästään psykologista ole kun näin moni on samaa mieltä.
Mistä moinen voi johtua? Juomana cappuccino.
-Mika-
Kirjattu
Sosiaalisesti kyvytön insinööri ja vielä sitä tylsintä lajia

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Kuppien vaikutus makuun
« Vastaus #1 : Helmikuu 11, 2012, 16:26:23 ip »

Ehkä tilavuus ja sitä kautta maidon määrä on muuttunut?
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Kuppien vaikutus makuun
« Vastaus #2 : Helmikuu 11, 2012, 16:40:22 ip »

Aika jännä ... itse olisin luullut, että "pyöreäpohjainen" H24 olisi ollut parempi kuin tasapohjainen Teema...
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

mika

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Vs: Kuppien vaikutus makuun
« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2012, 16:54:35 ip »

Samaa juuri selitin vieraille että kahvin määrä on sama. Keitin antaa aina saman määrän ulos kuin mitä olen siihen ohjelmoinut. Maitoa on myös aina sama määrä. Vain kuppi on eri.
-Mika-
Kirjattu
Sosiaalisesti kyvytön insinööri ja vielä sitä tylsintä lajia

Café au lait

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 34
Vs: Kuppien vaikutus makuun
« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2012, 17:23:29 ip »

Eikös tuo 24h ole jotain vähän erilaista materiaalia kuin esim. Teema?

Olen kans joskus ollut huomaavinani, että maku tosiaan on erilainen ja itse tykkään enemmän tuosta Teema/Koko -tyyppisestä  ;D
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Kuppien vaikutus makuun
« Vastaus #5 : Helmikuu 11, 2012, 20:53:32 ip »

Eikös tuo 24h ole jotain vähän erilaista materiaalia kuin esim. Teema?

Olen kans joskus ollut huomaavinani, että maku tosiaan on erilainen ja itse tykkään enemmän tuosta Teema/Koko -tyyppisestä  ;D

Materiaali on samaa materiaalia, kuin Arabian muukin tuotanto. Mutta 24H:lla ainakin espressokupit ovat materiaalivahvuudeltaan hyvin ohuet. Niissä "lämpötilansäätö" on kovin tarkkaa ja vaikeaa. Sekä Teema että KoKo ovat paksuseinäisiä, optimaalisen juomislämpötilan "ikkuna" on niissä todennäköisesti laajempi. Ja joo, niin on itsellenikin käynyt, 24H:n käyttö harvenee, Teema, KoKo, Artica ja Artica Resta ovat tulleet tilalle. Artica ei myöskään ole kovin paksuseinäinen, mutta iso Artica sopii mainiosti maitokahviin. Se pieni Artican espressokuppi on taasen hyvän muotoinen ja muutenkin hellyttävä.

Ei liene sattuma, että italialaiset (myös ranskalaiset ja espanjalaiset) espressokupit ovat paksuseinäisiä. Tuskin kyse on pelkästään kuppien mekaanisesta kestävyydestä ravintolakäytössä.
   
Kirjattu

mika

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Vs: Kuppien vaikutus makuun
« Vastaus #6 : Lokakuu 31, 2013, 22:08:05 ip »

No nyt mielestäni ratkaisin tämän ongelman. Makuero johtuu tietenkin kupin halkaisijasta. Vedetään paljon maitokahveja ja teen ne siten että maito ja crema sekoittuu. Eli kapeammassa kupissa on paksumpi kerros vaahdon ja creman sekoitusta.
Mika
Kirjattu
Sosiaalisesti kyvytön insinööri ja vielä sitä tylsintä lajia