Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Musican uutto-ongelma  (Luettu 14074 kertaa)

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Musican uutto-ongelma
« Vastaus #30 : Marraskuu 14, 2013, 14:11:54 ip »

Ettei olisi mylly ihan huikeasti liian karkealla?

Uuttoaikaan vaikutetaan muuttamalla jauhatusta. Mitä hienompaa jauhatusta, sitä hitaammin vesi pääsee siitä läpi.
Kirjattu

Mixu T

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Musican uutto-ongelma
« Vastaus #31 : Marraskuu 14, 2013, 14:31:17 ip »

Ettei olisi mylly ihan huikeasti liian karkealla?

Uuttoaikaan vaikutetaan muuttamalla jauhatusta. Mitä hienompaa jauhatusta, sitä hitaammin vesi pääsee siitä läpi.

Kiitos, olen kokeillut kyllä kaikkia asetuksia, mutta testaanpa uudestaan. Kone on jo vuoden vanha ja jossain kohtaa luovutin sen kanssa ja hyväksyin etten saa kunnon kupposta tehtyä vaikka nimenomaan sen takia panostin kalliiseen koneeseen. En missään nimessä halunnut automaattista, vaan perinteikkään vehkeen missä on tekemisen meininkiä. Silti nämä nappimasiinat vääntää hienomman näköistä tavaraa ulos...
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Musican uutto-ongelma
« Vastaus #32 : Marraskuu 14, 2013, 14:35:02 ip »

Jauhatusta vaan hienommalle. Sitten on liian hienoa jos vesi ei pääse tampatuista kahvipuruista läpi.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

SirHenry

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 111
Vs: Musican uutto-ongelma
« Vastaus #33 : Marraskuu 14, 2013, 14:37:52 ip »

Kuulostaa tosiaan melko selvästi liian karkealta jauhatukselta, tai mahdollisesti liian pieneltä määrältä kahvia. En tiedä kuinka tarkkaan Grintalla saa karkeutta säädetty, mutta käsittääkseni kyseinen mylly pitäisi kuitenkin olla espressolle tarkoitettu, joten ei muuta kuin jauhatusta vain hienommalle niin alkaa uuttoaika pidentymään ja toivottavasti sitä cremaakin syntymään. Kannattaa myös muistaa että tuo uuttoaika on kuitenkin vain suuntaa antava. Itse olen esimerkiksi tämän hetkisten käyttöpapujeni (Kahvila Valo: espresso -> suosittelen!) kanssa taipuvainen mieltymään vähän pitempään, n.35 sek. uuttoaikaan, eli kunhan saat vain sen uuton sinne oikealle alueelle niin sen jälkeen kannattaa käyttää sitä omaa makuaistia mittarina eikä vain tuijottaa kelloa. Tottumuksesta tulee aina silti kelloteltua melkein joka uutto.. ;)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2013, 14:42:29 ip kirjoittanut SirHenry »
Kirjattu
Arrarex Caravel | Vibiemme Domobar Jr 2B PID
Quamar M80E | IberItal Challenge

Mixu T

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Musican uutto-ongelma
« Vastaus #34 : Marraskuu 14, 2013, 14:38:38 ip »

Jauhatusta vaan hienommalle. Sitten on liian hienoa jos vesi ei pääse tampatuista kahvipuruista läpi.

Kiitos kaikille kommenteista, tätä kokeillaan illalla. Täällä saa kyllä nopeasti tukea.
Kirjattu

Calix

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 63
Vs: Musican uutto-ongelma
« Vastaus #35 : Marraskuu 14, 2013, 14:39:16 ip »

Kun itse vaihdoin myllyä, aloitin ensin kiristämällä jauhatuksen niin hienoksi, että vesi hädin tuskin tuli läpi. Siitä sitten löysyttämällä löytyy sopiva karkeus. Kokeile reilusti tiukemmalle ja jos et todellakaan saa jauhettua niin hienoksi, että Musica menee tukkoon, lienee vika myllyssä.




Olen kokeillut tampata kahvin tiukemmin sinne ja kokeillut eri myllyasetuksia, sekä kahvin määrää. Millään ei ole vaikutusta. Vettä tulee niin isolla määrällä, että jos pidän 20 sekunnin uuttoajan, on kuppi jo yli puolivälissä ja espressosta on tullut americano.

Kirjattu
Bezzera Magica + Eureka Mignon; Hario Skerton + Aeropress; Stollar Smart Grinder + Chemex, Hario V60, Clever Dripper, mutteripannut, pressopannu ja Moccamaster

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Musican uutto-ongelma
« Vastaus #36 : Marraskuu 14, 2013, 14:47:15 ip »

Kyllä tuolla laitearsenaalilla pitää automaatit jäädä jälkeen.

Grinta taitaa olla aikamoinen paakuttaja jauhatuksen suhteen? Eli WDT-tekniikkaa kehiin ja annoskoon/purujen mittausta.

Eikös Musica ole HX-kone? Siinä tapauksessa esihuuhtelu ennen kahvin uuttamista. Vesi ei saa tulla kiehuvana/pärskyvänä gruposta ulos.

Eli back to basics :)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Zuippa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vs: Musican uutto-ongelma
« Vastaus #37 : Marraskuu 14, 2013, 18:36:52 ip »

Oletko kokeillut laittaa konetta kyljelleen siten, että ilma pääsee pois?

Hetki sitten kallistelin konetta. Tuo ensimmäisen stopin tulohetki muuttui myöhemmäksi, jonka jälkeen kaikki palasi ennalleen. Ilma siis ilmeisesti liikkui putkissa, mutta pois se ei tunnu tulevan. Ja jos tulee niin jostain tuntuu menevän lisää ilmaa tilalle.

Täällä myös Musica kovassa käytössä. Mites te muut Musican omistajat, kiinnostaa tuo creman muodostus. Meillä sitä ei tahdo tulla oikein laisinkaan. Onko jokin perusjuttu nyt vialla vai mikä. Ravintoloissa aina katselen kateellisena paksua cremakerrosta. Oma kun tekee melkein suodatinkahvin näköistä tavaraa. Kahvilajeja on kokeiltu ainakin kahdeksaa.

Täällä oli alussa ihan tismalleen sama ongelma. Ratkesi sillä, että jauhatusta TODELLA paljon tiukemmalle. Itse tulkitsin ongelman niin, että kahvaan ei ehtinyt muodostua painetta lainkaan, ennen kuin vesi jo virtasi kahvin läpi. Edelliseen koneeseen, Gaggia Classic, verrattuna jauhatusta sai heittää Variossa monta "isompaa" klikkiä eteenpäin. Itse huomasin, että musican sihti päästää paljon enemmän ja nopeammin vettä lävitseen verrattuna esim. gaggiaan. Sen vuoksi (ilmeisesti) painetta ei kerry kahvaan samalla karkeudella yhtä paljoa.

Alkuperäiseen aiheeseen vielä sen verran utelua, että onko CoffeeItalialta tullut mitää vastauksia kyselyihin? Kiinnostaa vain tietää vähän sitä asiakaspalvelun tasoa..

Vastaukset tulevat s-postilla todella nopeasti. Englannissa ei ole kehumista mutta selvää saa. Tähän mennessä kaikki vastaukset ovat antaneet melko tylysti vain ohjeita mitä minun pitää tehdä/tarkistaa/korjata/tehdä uudelleen. Olen useamman kerran laittanut viestiä, että ongelma ei ratkea, ja silti vastaus on jälleen sama, kokeile uudelleen, tai tee näin tai noin. Vielä kertaakaan ei ole ehdotettu laitteen huoltoa heidän taholtaan, vaikka olen sitä itse jo ehdottanut. Asiakaspalvelun suhteen  ei voi kyllä herra Matteo De Stefania kehua. Tilauksien toimitus yms. kyllä toimi todella hyvin.

Viimeisimmässä ohjeessa käskettiin jälleen tehdä kuumaa vettä ja höyryä samaan aikaan. Jos tämä ei toimi pitää laite pitää päällä monta päivää aamusta iltaan, siinä toivossa, että ilma tulee itsestään ulos. Jos tämäkään ei toimi pitää purkaa ja puhdistaa electro valve. Tähän ei annettu kuitenkaan minkäänlaisia ohjeita.

Onko kenelläkään mitään hajua miten tuollainen operaatio pitäisi tehdä? Missä kyseinen valve sijaitsee? Entä kannataako siihen edes tällaisen matti meikäläisen itse koskea? Vähän ärsyttää se, että itse joudun purkamaan ja kokoamaan ja taas purkamaan konetta, vaikka koneessa on kahden vuoden takuu. Oivoi....

Miro
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Musican uutto-ongelma
« Vastaus #38 : Marraskuu 14, 2013, 19:28:29 ip »

Pidä se kone jatkuvasti päällä vaikka viikon ajan ja valuttele grupon läpi reilusti vettä. Hyvällä tuurilla ilma häipyy putkista.

-mikko-
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Musican uutto-ongelma
« Vastaus #39 : Marraskuu 14, 2013, 20:04:12 ip »

Täällä oli alussa ihan tismalleen sama ongelma. Ratkesi sillä, että jauhatusta TODELLA paljon tiukemmalle. Itse tulkitsin ongelman niin, että kahvaan ei ehtinyt muodostua painetta lainkaan, ennen kuin vesi jo virtasi kahvin läpi. Edelliseen koneeseen, Gaggia Classic, verrattuna jauhatusta sai heittää Variossa monta "isompaa" klikkiä eteenpäin. Itse huomasin, että musican sihti päästää paljon enemmän ja nopeammin vettä lävitseen verrattuna esim. gaggiaan. Sen vuoksi (ilmeisesti) painetta ei kerry kahvaan samalla karkeudella yhtä paljoa.

Eikös gaggia classicissa ole painekahva? Se selittäisi tuon.
Kirjattu

Zuippa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vs: Musican uutto-ongelma
« Vastaus #40 : Marraskuu 14, 2013, 21:33:09 ip »

Eikös gaggia classicissa ole painekahva? Se selittäisi tuon.

Koneen mukana tuli paineistettu sihti, kahva ei sinänsä ollut paineistettu. Taannoin tilasin kuitenkin paineistamattoman sihdin mukanatulleen tilalle. Vastauksessani vertasin Musican sihtiä juuri tähän paineistamattomaan.

Pidä se kone jatkuvasti päällä vaikka viikon ajan ja valuttele grupon läpi reilusti vettä. Hyvällä tuurilla ilma häipyy putkista.
-mikko-

Pitänee ilmeisesti kokeilla. Jotenkin itselleni on tullut sellainen fiilis, että ilmaa kyllä tulee ulos joka stopin aikana, mutta sitä menee myös putkistoon takaisin jotakin kautta. Vettä ei kuitenkaan vuoda ulos koneesta, eikä ilmaa myöskään tunnu menevän vesisäiliöstä, joten tiedä miten ilma pääsisi koneen sisään. Voiko ilma päästä grupon/kolmitieventtiilin kautta koneen putkistoon?
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Musican uutto-ongelma
« Vastaus #41 : Marraskuu 14, 2013, 22:20:48 ip »

Voiko ilma päästä grupon/kolmitieventtiilin kautta koneen putkistoon?

Ilmeisesti tuota epäilee myös koneen myynyt elektros. Itse tulkitsin Electro valven juurikin tarkoittavan kolmitieventtiiliä.

-mikko-
Kirjattu

Mixu T

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Musican uutto-ongelma
« Vastaus #42 : Marraskuu 14, 2013, 22:32:06 ip »

Noniin, ongelma oli juurikin se mitä te kaikki täällä arvailitte. Oli tosiaan grinderin asetukset poskellaan. Se taas johtui siitä yksinkertaisesta (tai sitten olen vähän itse yksinkertainen) syystä, että luulin numeroiden olevan edessä, enkä sivulla jossa on tuo lukitus säädölle. Eli kun minulla oli omasta mielestäni ykkösellä niin se olikin oikeasti jo kakkosella. Ja sen saa tosiaan vetää ihan pienelle. Jopa ykkönen on liikaa. Siitäkin pitää vielä tipauttaa alas päin.

Sellainen 24 sekunttia tuntui olevan sopiva uuttoaika tuolle Genovasta tuodulle San Giorgio kahville ainakin. Sitä on vielä 6kg jäljellä alkuperäisestä 12 kilosta ja kiitos teidän siitä satsista tulee huomattavasti parempaa.

Nyt sitten tutkimaan mitä muuta tämä foorumi tarjoaa meille oikean kahvin kavereille. Ainakin vaahdotusta pitää vielä treenata.

Kiitos kaikille vielä kerran avusta!

Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Musican uutto-ongelma
« Vastaus #43 : Marraskuu 14, 2013, 22:33:38 ip »

Ilmeisesti tuota epäilee myös koneen myynyt elektros. Itse tulkitsin Electro valven juurikin tarkoittavan kolmitieventtiiliä.

-mikko-

Myyjähän on siis Coffeeitalia.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Musican uutto-ongelma
« Vastaus #44 : Marraskuu 14, 2013, 22:43:12 ip »

Koneen mukana tuli paineistettu sihti, kahva ei sinänsä ollut paineistettu. Taannoin tilasin kuitenkin paineistamattoman sihdin mukanatulleen tilalle. Vastauksessani vertasin Musican sihtiä juuri tähän paineistamattomaan.

Pitänee ilmeisesti kokeilla. Jotenkin itselleni on tullut sellainen fiilis, että ilmaa kyllä tulee ulos joka stopin aikana, mutta sitä menee myös putkistoon takaisin jotakin kautta. Vettä ei kuitenkaan vuoda ulos koneesta, eikä ilmaa myöskään tunnu menevän vesisäiliöstä, joten tiedä miten ilma pääsisi koneen sisään. Voiko ilma päästä grupon/kolmitieventtiilin kautta koneen putkistoon?

Tuolta löytyy ohjeita kolmitieventtiilin putsaukseen, jos se tulee eteen:

http://www.elektros.it/en/tips-and-tricks.html
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::