Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: epäuskottavat legendat  (Luettu 20546 kertaa)

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: epäuskottavat legendat
« Vastaus #15 : Tammikuu 09, 2015, 23:48:05 ip »

Tarkemmin, 0.05mm tarkkuudella sopiva tampperi. ;D

Tietysti olet jo ehtinyt ennen kysymystäsi lukea Pergerin sivuilta sen, josta siinä toisessa keskustelussa mainitsin, vaikka en ihan suoraa linkkiä tällä kertaa jakanutkaan (tyyliin, että jos et usko, niin lue tämä)? Toisaalta, jos et kyselisi, olisit jo lukenut...  ;)

Siispä: www.mattperger.com "Pergtamp". Tiukkaa faktaa itse asiasta...
Sen lueskelun jälkeen, jos/kun asia yhä epäilyttää, niin refraktometri vaan omaan käteen ja mittaamaan, ja jos tulokset ovat eriäviä, niin voidaankin jo jatkaa keskustelua hedelmälliseltä pohjalta, mikäs sen mielenkiintoisempaa...  ;)

Toki, refraktometri ei kerro mitään itse kahvin mausta, mutta se kertoo silti paljon siitä, miten uutto on sujunut... (lue: huonolaatuisista/väärinpaahdetuista pavuista kukaan täysjärkinen ei tietenkään halua edes uuttaa kaikkea mahdollista pahaa makua ;)). Hyvää kahvia kuitenkin saadaan (ainakin mytologian mukaan) ainoastaan hyvistä pavuista...  ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

pukinmäestä

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 81
Vs: epäuskottavat legendat
« Vastaus #16 : Tammikuu 10, 2015, 00:29:45 ap »

Huh Jari,
Tykitit faktaa päin naamaa. Refraktrometriin en osaa sanoa mitään, mikälie vehje se ikinä on. Vaikka en tiedä mistä laitteesta on kysymys, väitän että refraktrometrin erinomainen soveltuvuus kahvin arviointiin on pelkkää legendaa!

   Kaikella ystävyydellä, parhainta huumorimieltä, T: Eki
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: epäuskottavat legendat
« Vastaus #17 : Tammikuu 10, 2015, 01:22:21 ap »

Ilon kautta! ;D
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

martti.

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
Vs: epäuskottavat legendat
« Vastaus #18 : Tammikuu 10, 2015, 06:21:55 ap »

Väliäkö sillä mitä vehkeitä käyttää, jos tulos miellyttää? Erilaisten välineiden tai tekniikoiden käyttämisen motiivi ainakin omalla kohdallani on joko tyytymättömyys nykyiseen tai uteliaisuus johonkin toiseen lopputulokseen. Lopputulos on jotain kupissa - maku, näkö, suutuntuma.

Jos lopputulos vaihtelee kupista toiseen, on se merkkinä siitä, että jotkut valmistuksen yksityiskohdat vaihtelevat. Niin kauan kuin vaihtelu on epämiellyttävän suurta, haluan tehdä asialle jotain. Kun kahvimäärä, kahvin lämpötila, jauhatuskarkeus, uuttopaine ja käytettävä sihti ovat vakioita, on baristatekniikka merkittävin jäljellejäävä muuttuja. Jos vaikka itse teen joka aamu pari kuppia samoista pavuista ja tiedän että 14g jauhettuna karkeudella 45 valuu n. 30s, saman kahvimäärän valuminen 20 sekunnissa on omasta huolimattomuudesta ja siitä seuranneesta epätasaisesta uutosta kiinni. Tämä myös maistuu kupissa.

Se on sitten ihan jokaisen omista mieltymyksistä kiinni, kuinka suuri merkitys sillä tietyllä myllyllä, sihdillä, tampperilla tai millä tahansa muulla vehkeellä tässä prosessin vakioinnissa oikeasti on. Hyvää kahvia voi tehdä monilla eri tavoilla. If it works, don't fix it.




Kirjattu
"Vaikuttaisi siltä, että täydellisyyttä ei saavuteta silloin kun ei enää ole mitään lisättävää, vaan silloin kun ei enää ole mitään poisjätettävää"
 - Antoine de Saint-Exupéry

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: epäuskottavat legendat
« Vastaus #19 : Tammikuu 10, 2015, 14:09:40 ip »

If it works, don't fix it.

Joo, samaa sanoi eräs henkilö 600-luvulla ja kehitys loppui siihen paikkaan.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: epäuskottavat legendat
« Vastaus #20 : Tammikuu 10, 2015, 15:05:56 ip »

Jännä homma näiden VST-sihtien kanssa... itse heivasin ne mäkeen samantien. Jauhatus piti säätää hullun hienoksi, jotta uutot toimii edes joten kuten. Distribuution ja tamppauksen kanssa piti olla muutenkin paljon tarkempi, sekä kakku irtoaa sihdistä paljon huonommin. Synesson sihdit ovat toimineet minulla parhaiten.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: epäuskottavat legendat
« Vastaus #21 : Tammikuu 10, 2015, 16:31:12 ip »

Jännä homma näiden VST-sihtien kanssa... itse heivasin ne mäkeen samantien. Jauhatus piti säätää hullun hienoksi, jotta uutot toimii edes joten kuten. Distribuution ja tamppauksen kanssa piti olla muutenkin paljon tarkempi, sekä kakku irtoaa sihdistä paljon huonommin. Synesson sihdit ovat toimineet minulla parhaiten.

Jännä tosiaankin, ainoa Synesson koneen omistaja jonka tunnen, on käsittääkseni siirtynyt VST-koppien käyttäjäksi.... :) makuasioitahan nämä toki viime kädessä ovat.

Itselläni Rocketin standardikoppiin verrattuna VST:hen siirtymisessä ei dramaattista muutosta jauhatukseen tullut. Inasen tiukemmalle sai kyllä säätää, mitä pidän ihan positiivisena seikkana.

Joskus vertasimme VST:tä jonkin kaupallisen keittimen (en muista merkkiä) omiin filsuihin. Sen (hyvin epätieteellisen ja epäperusteellisen) aistikokemuksen perusteella VST herutti kirkkaampia nuotteja ja eri makukomponentit erottuivat selkeämmin.
Toisaalta varsin juomakelpoisia essoja molemmat filtterit tuottivat.



Edellisiin posteihin kommenttina, että omasta mielestäni tähän harrastukseen kuuluu pyrkimys parempaan kahviin ja suurempaan aistinautintoon. Vaikka filtterikopat, tampperit, suihkusihdit suun muut pikkutilpehöörit eivät dramaattista muutosta toisi (samaan tyyliin kuin vaikkapa myllyn vaihto parempaan), niin pienistä yksityiskohdista syntyy kokonaisuus. Pieni parannus siellä, toinen tuolla ja kolmas muualla ja niin poispäin, kunnes lopputuloksesta syntyy toivottavasti parempi kahvi.

Vaikka Perger (joka on kova poika mittailemaan ja hyvä että joku on, itse en ole ihan yhtä pedantti) saakin mittaamalla tehtyä eroja tamppereiden välille, niin täytyy tunnustaa, että en ole mitenkään yleisesti aistihavaintojen pohjalta huomannut parannusta omissa essoissa sen jälkeen kun hankin 58,4mm:n tampperin 58mm:sen tilalle. VST-koppa kylläkin mielestäni toi pienen parannuksen (joka toki aina voi olla korvien välissä).
Sillä voi olla, tai voi olla että ei ole, merkitystä että juon pääasiassa kohtuullisen vaaleita paahtoja. Tummat voivat käyttäytyä toisin, mutta minulla ei juuri ole kokemusta ottaa siihen kantaa...

Viime kädessä tampperi on tietysti työkalu. Ruuvaria käyttäessäkin valitsen sen, joka parhaiten sopii käytettävään ruuviin.

Mutta, tokihan kahvia voi ja saa juoda niin, että kun saavuttaa tason, johon on tyytyväinen, niin pysähtyy siihen. Oma luonteeni ei sovellu sellaiseen. Minusta on mielenkiintoista vaihdella pavuista toisiin ja välillä takaisin, vaihdella jauhatuksia ja annostuksia, tekniikoita, tilpehöörejä jne fiiliksen mukaan, mutta enhän minä tietenkään tuomitse ketään siitä, ettei joku ole samanlainen kuin minä. Samaa toivon myös muilta. :)

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2015, 16:36:22 ip kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: epäuskottavat legendat
« Vastaus #22 : Tammikuu 10, 2015, 17:22:14 ip »


Itselläni Rocketin standardikoppiin verrattuna VST:hen siirtymisessä ei dramaattista muutosta jauhatukseen tullut. Inasen tiukemmalle sai kyllä säätää, mitä pidän ihan positiivisena seikkana.

Ascaso i-Ministä noin yksi kierros tiukemmalle on suunnilleen oma kokemus. Ehkä kaksi.

Lainaus
Joskus vertasimme VST:tä jonkin kaupallisen keittimen (en muista merkkiä) omiin filsuihin. Sen (hyvin epätieteellisen ja epäperusteellisen) aistikokemuksen perusteella VST herutti kirkkaampia nuotteja ja eri makukomponentit erottuivat selkeämmin.

Oma epätieteellinen lopputulema oli täsmälleen sama (kirkkaus+selkeys) nyt kahdella eri pavulla. Jopa sen tumman paahdon itsensä maun erottaa tietyllä tavalla selkeämmin. Ennen sokkotestiä en toki itse koskaan läpensä vakavasti näitä ota, mutta niin selkeä se ero kuitenkin oli että jos nyt pitäisi arpoa niin väittäisin parantuneen. Sanotan vielä, että tällä koekmuksella uskaltaisin tasakertoimilla lyödä pienehkön summan sen puolesta rahaa, että erottaisin kumpi on kumpi laajemmissa kokeiluissa.

Lainaus
Edellisiin posteihin kommenttina, että omasta mielestäni tähän harrastukseen kuuluu pyrkimys parempaan kahviin ja suurempaan aistinautintoon.

Jos se itse säätäminen ei olisi minusta kivaa ja kiinnostavaa, niin tuskin tekisin ja säätäisin niin paljoa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2015, 17:27:30 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: epäuskottavat legendat
« Vastaus #23 : Tammikuu 11, 2015, 01:02:29 ap »

Harvoin olen näin samaa mieltä kahden edellisen kommentoijan kanssa kuin nyt.

VST-sihtien kanssa tullut kirkkaampaa, selkeämmin maistettavaa, ja irtoaa kakku ihan hyvin edelleen.
Tampperi voisi olla vaikka muovinen, mutta hyvät työkalut tekevät hommista mukavampaakin jne.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: epäuskottavat legendat
« Vastaus #24 : Tammikuu 11, 2015, 01:14:41 ap »

En edes jaksa lukea kovin analyyttisiä juttuja, vaikka toki pitäisi, mutta usein mikä tahansa muutos -vaikka sitten ottaisi vanhan sihdin, ja laittaisi sen takaisin, se saa keskittymään, ja kahvi tuntuu erilaiselta. Keskittyikö tekemiseen vai makuun, en ota kantaa. Mutta on selvä, että joka asia tuo eroa. Jo työelämässä jouduin ja sain aika paljon väkertämään kokeiluja ja tutkimuksia, haastatteluja ja testejä, ja kaikista sai tuloksia.
Vasta se tulosten pähkäily toi ongelmia. Mitä tämä ero tarkoittaa? Mitä tästä pitäisi päätellä? En ole narsisti enkä kilpailuhenkinen, joten minua kiinnosti vain se itse tulos. Tai myönnetään, sen mystiikka -se että, se itse tulos on enemmän kysymys, kuin vastaus ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: epäuskottavat legendat
« Vastaus #25 : Tammikuu 11, 2015, 12:37:32 ip »

[...] usein mikä tahansa muutos -vaikka sitten ottaisi vanhan sihdin, ja laittaisi sen takaisin, se saa keskittymään, ja kahvi tuntuu erilaiselta.

Tästä oleen 100% samaa mieltä. Tätä toki yritin tasoittaa sillä, että maistelin kahvia supertarkkaan vanhalla sihdillä ne pari päivää ennenkuin tiesin koska uuden sihdin saan. Se ei silti riitä, ja siksi jätän selkeän varauksen tuntemuksilleni.

Ainoa ja toistan ainoa tapa mitä itse lopulta uskon on sokkotesti. Siinäkin kahvin kanssa on yleensä erilaisia muuttujia joita on vaikea eliminoida, mutta silti.

Mutta joo.. Ohan mulla noi molemmat sihdit vielä tossa. Vois koittaa jotain joskus, jos jotakuta kiinnostaa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2015, 14:33:52 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: epäuskottavat legendat
« Vastaus #26 : Tammikuu 12, 2015, 09:19:35 ap »

Voipi olla että tuo tampperini ei sovi parhaiten näihin VST-sihteihin. 53,1 mm on eurokurvipohjainen ja 52 mm (liian pieni) on tasapohjainen. Parit shotit tein eilen ihan testiksi ja kovasti kanavoi nämä VST:t. Vaatii siis ainakin enemmän panostusta distribuution osalta. Synesson sihdeillä ei kanavoinut yhtään eikä tarvinnut mitään muutakaan säätöä.
Jatketaan harjoituksia jos saan tiukemman ja tasapohjaisen tampperin jostain.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: epäuskottavat legendat
« Vastaus #27 : Tammikuu 12, 2015, 11:56:21 ap »

Mulla alkujaan rancilion ja LM:n sihdeillä ei kanavoinut, VST kyl, mut meni hyväksi kun vähän puunas distribuutiota oikeaan
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: epäuskottavat legendat
« Vastaus #28 : Tammikuu 12, 2015, 19:25:57 ip »

Mutta joo.. Ohan mulla noi molemmat sihdit vielä tossa. Vois koittaa jotain joskus, jos jotakuta kiinnostaa.
Minua kiinnostaa. Etukäteen kiittäen.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: epäuskottavat legendat
« Vastaus #29 : Tammikuu 12, 2015, 19:30:50 ip »

Minua kiinnostaa. Etukäteen kiittäen.

Onko kellään jotain esitystä koejärjestelyn järjestömisestä? Selkeästi myllyä pitää säätää sihtien välillä. Varmaan uuttosuhteen kohtuullinen samanlaistaminen on riittävä toimenpide näin alkuun? Jonkun kaverin saan kyllä sekoittamaan shotit.

Shottien lämpötila erot tuottavat varmaan ongelman? Etenkin jos myllyn säätö ei toiseen shottiin heti osu?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini