Kahvikeskustelu > Kahvit ja pavut

Papusuosituksia

(1/94) > >>

koomikko:
Katsotaan tuleeko tästä nyt mitään...

Tiedän, tiedän, "pitää kokeilla mahdollisimman paljon erilaisia papuja". Mutta mistä aloittaa? Näin aloittelevana kaverina on pää aika pyörällä papujen kanssa ja olisi kiva saada muutamia suosituksia erilaisista pavuista mihin olisi ainakin syytä tehdä tuttavuutta.

Eli jos kaverisi aloittaisi kunnon kahvin juonnin (miksei myös kokeneempi kaveri) niin mitä hänen tulisi ainakin maistaa? Ja millä metodilla valmistaa, (myös tarkemmat reseptit/uuttosuhteet kiinnostaa)? Tämä lista tietenkin muuttuu vuosien mukaan, mutta olisi mukavaa jos olisi sellainen perussetti mistä lähteä.

(Olen itse kokeillut tähän mennessä cafetorian molemmat gran palomarit ja nordkvistin rekon aeropressillä sekä kaffan kapsokision ja espresso latten espressona. Seuraavaksi on hakusessa suklainen ja pehmeä espresso).

tirofaux:
Ensimmäisinä mieleen tulivat Monsoon Malabar ja Harar. Ensimmäinen on helposti lähestyttävä ja ymmärtääkseni yleisestikin miellyttävänä koettu papu.  Jälkimmäisestä voi tulla "ai kahvi voi maistua tällaiselta?" -kokemus. Näin ainakin kävi minulle. Jälkimmäinen on harvinaisempi, mutta jos josksu bongaat tekstin paketin kyljessä niin kokeile toki.

m4tti:
Ja Monsoon Malabaria (taisi olla Kaffan pavut) kokeilin itse "eri muodoissa" eli suodatinkahvina, pressolla ja espressona. Sai tuntumaa miten eri valmistusmenetelmät vaikuttaa makuun. 

(on varmaan muitakin papuja/paahtoja, joita voi  ja kannattaa kokeilla eri tavoin, niistä olisi myös mukava kuulla kokemuksia)

tirofaux:

--- Lainaus käyttäjältä: m4tti - Tammikuu 15, 2013, 14:12:05 ip ---(on varmaan muitakin papuja/paahtoja, joita voi  ja kannattaa kokeilla eri tavoin, niistä olisi myös mukava kuulla kokemuksia)

--- Lainaus päättyy ---

Itse teen laitevalintaa paahdon mukaan seuraavasti:

* Espressokäyttöön suunnatut pavut: valmistus ensin espressolaitteella ja jos jää yli niin loput Aeropressillä (HasBean IMM ja muut pienpaahtimoespressopavut)
* Pienpaahtimoiden vain suodatinkäyttöön suuntaamat pavut: valmistus vain Aeropressillä (yleensä tulee ostettua kahvilasta jotain papua mukaan)
* Hyvin tummaksi paahdetut pavut: valmistus vain espressolaitteella latten pohjaksi jos sitäkään, yleensä annan mielenkiinnottomina pois (ostan kokeilukahveja, tiedän olla ostamatta jatkossa)
Aeropress on toiminnallaan hyvin tehokkaasti vähentänyt pressopannun ja Abidin käyttöä. Muista suodatinlaitteista ei kokemuksia.

tsool:
Johan & Nyström Brasilien yellow bourbon ja yirgacheffe. Kaffalta ainaki tuota malabaria.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta