Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Käsikäyttöinen mylly espressolle  (Luettu 8932 kertaa)

Zakezu

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Käsikäyttöinen mylly espressolle
« : Maaliskuu 26, 2012, 21:06:56 ip »

Hei!

Keittelen kahvia Bialetin Moka Expressillä. Tähän asti olen käyttänyt liikkeessä valmiiksi jauhettuja kahveja, mutta viime aikoina olen alkanut kuolaamaan vastajauhetun ja tuoreen kahvin perään. 200 euroa hyvästä sähkökäyttöisestä myllystä on vielä tässä vaiheessa harrastusta turhan suolaiselta vaikuttava hinta.

Millaista jälkeä siis tekisi esimerkiksi tuollainen Hario Skerton (http://www.crema.fi/fi/products/hario/skerton.html) tai Zassenhaus Lima (http://www.crema.fi/fi/products/zassenhaus/lima.html)? Onko jauhatus tarpeeksi hieno ja tasalaatuinen myös "oikealle" espressokeittimelle, jos sellaisen tulisin joskus hankkimaan?
Kirjattu

McJones

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 236
Vs: Käsikäyttöinen mylly espressolle
« Vastaus #1 : Maaliskuu 26, 2012, 22:40:48 ip »

Skertonin säätö on himppasen turhan karkea essokoneelle ja veivaaminen on pitkän päälle vähän työlästä. Toimii ihan ok esim. Handpresson kanssa tai painekahvallisen keittimen kanssa, mutta en oman kokemuksen perusteella voi oikein suositella muuhun essokäyttöön.
Kirjattu
Jos se vuotaa, hapota se.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Käsikäyttöinen mylly espressolle
« Vastaus #2 : Maaliskuu 26, 2012, 22:46:51 ip »

Mites olisi se Wilfa CGR-1 ? Rittänee karkeus mokkapannuun ja muihin sovelluksiin. Jahka keitin tulee hommattua niin sitten sen pariksi toinen mylly?
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Zakezu

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Käsikäyttöinen mylly espressolle
« Vastaus #3 : Maaliskuu 26, 2012, 22:56:41 ip »

OskuK, olen miettinyt täysin samaa asiaa. Jotenkin tuntuu vain siltä että saman hintaisella käsivehkeellä saisi parempilaatuisen jauhatuksen kun tuolla Wilfalla, ylimääräiset elektroniset hilppeethän tunnetusti maksaa. Mutta kokemusta ei näistä myllyistä juurikaan ole joten varmaan te tosiharrastajat osaisitte paremmin kertoa että voittaako sillä käsimyllyllä oikeasti mitään.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Käsikäyttöinen mylly espressolle
« Vastaus #4 : Maaliskuu 26, 2012, 23:21:11 ip »

Funtsin itsekin käsimyllyä, mutta päädyin ajatukseen,
että en kuitenkaan jaksa sillä jystää kuin pari kertaa kahvit
-ja sitten se jää hyllyn kaunistukseksi.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Käsikäyttöinen mylly espressolle
« Vastaus #5 : Maaliskuu 26, 2012, 23:47:54 ip »

Minä jauhan nykyisin kaikki kahvit käsimyllyillä. Wilfa minulla on mutta lainasin sen veljelleni. Wilfa tekee erittäin laadukasta jälkeä, mutta ei riitä espresso karkeudelle asti. Skertonkin minulla on, modattu sellainen. Varmaan tuolla espressoa saisi, mutta se on kovin työlästä niin hienolla jauhatuksella. Skertonia pitää pyöräyttää n 200 kertaa kun pharos mylly tekee saman työn noin 30 kierroksella. Uskoisin että skertoniin saa aika helposti modattua lisää säätövälejä, jolloin se on käyttökelpoisempi espressolle. Zassenhauseista ei ole kokemusta.

Mielestäni käsimylly kannattaa silti omistaa niitä tilanteita varten kun sähköä ei ole saatavilla.
Kirjattu
Kupissa tänään:

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Käsikäyttöinen mylly espressolle
« Vastaus #6 : Maaliskuu 27, 2012, 00:12:59 ap »

Mielestäni käsimylly kannattaa silti omistaa niitä tilanteita varten kun sähköä ei ole saatavilla.

Edellyttää tietenkin, että ei ole sähkökäyttöisen keittimen tai sähkölieden varassa - kuten useimmat taitavat olla...
     
Kirjattu

linker

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Vs: Käsikäyttöinen mylly espressolle
« Vastaus #7 : Maaliskuu 27, 2012, 07:14:36 ap »


Minulla myllykehitys on mennyt näin:
ensin marketti-krups.
sitten tuli hankittua Hario skerton
ja viimein Zassenhaus Santiago- espresso.
Noiden lisäksi on fiilistelymyllynä turkkilainen messinkimylly,
mutta siitä ei kannata kahviumyllynä puhua.

Hariosta olen heittänyt veivin nurkkaan, ja "ajan" sitä akkuporakoneella,
kun valmistan mokkaa ja muuta "helppoa". Zassenhaus, joka suoriutuu noin kolmasosalla
veivinkierroksia verrrattuna skertoniin, toimii "päämyllynäni" ja silloin kun täytyy olla tarkka.

Krupsilla voi jurnuttaa ja kirskuttaa yhdentekeviä arkikahveja joiden paakkuisuudella tai
karkeudella ei ole niin väliä, esim perkolaattorille tai sifonille. Tosin sen jauhosäiliö on mallia
/c:sta, joten hario menee sen edellle usein näissäkin tarpeissa.
Hariollakin olen kyllä saanut niin pavonin kuin franciksenkin tukkoon, kun olen tampannut
liian voimakkaasti tai määrä on mennyt gramman yli. Eli kyllä se riittävän hienoa on ainakin
minulla tehnyt. Mylly on modaamaton.

Olen henkilökohtaisesti käsimyllyjen kannattaja, eikä kuola ole valunut minkään sähkömyllyn perään
toistaiseksi.
Suosittelen Zassenhausia, ja nimenomaan tuota santiago espressoa.

 
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Käsikäyttöinen mylly espressolle
« Vastaus #8 : Maaliskuu 27, 2012, 19:03:49 ip »

Lainaus käyttäjältä: linker
Noiden lisäksi on fiilistelymyllynä turkkilainen messinkimylly,
mutta siitä ei kannata kahviumyllynä puhua.

Noissa turkkilaisissa eivät kaikki olekaan kahvimyllyjä. Samalla mallilla saa maustemyllyjä eikä niitä päälle päin erota toisistaan kuin koon avulla. Minulla noita turkkilaisia on muutama, ja niistä vain kaikkein isoin soveltuu kunnolla kahvipavuille. Isoin on siis yli 40 cm korkea. Mutta en sitä käytä muuhun kuin turkkilaisen kahvin valmistukseen. Enkä ole kyllä jaksanut enää veivata siihenkään tarkoitukseen. Parissa minuutissa sillä muutaman kupillisen tarpeisiin jauhaisi - mutta sähköllä mennään nykyisin, pääasiassa.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Käsikäyttöinen mylly espressolle
« Vastaus #9 : Maaliskuu 27, 2012, 22:30:45 ip »

Itse olen uhrannut Krupsin GVX-2:sen turkkilaiselle.
Kun aiempi sama mylly toimi skaalalla, espresso-presso, niin tämä on turkkilainen-hienosuodatin (asteen juhlamokkaa hienommaksi).

Käsin jauhan mieluummin PeDe:llä, samaa muotoa kuin tuossa Santiagossa, menee haaroihin kivasti.
Mutta sitten kun ei jaksa olla käsimyllyä säätelemässä, niin Skerton saa hoitaa suodatinpuolen (PeDe Presson).

Toki yksi mylly tuli landelta bongattua halpahallista, ja sillä saa hätäpannukahvit jos tarve tulee.

Alkuperäiseen kysymykseen:
Jos ihan mutterille jauhelee, niin käsimylly kelpaa hyvin. Sitten kun mennään espresson puolelle, niin en itse jaksaisi jauhaa enää ilman sähköä.
PeDen bongasin Saksan Ebaystä alta parin kympin.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Käsikäyttöinen mylly espressolle
« Vastaus #10 : Maaliskuu 29, 2012, 15:06:21 ip »

Tässä Kalle Freese kertoo minkälainen mylly kannattaa valita.
Kirjattu
Kupissa tänään:

VHarryB

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 86
Vs: Käsikäyttöinen mylly espressolle
« Vastaus #11 : Maaliskuu 29, 2012, 20:26:04 ip »

Oma suositus menee myös Wilfan myllylle. Omistan myös Zassenhaus Brasilia myllyn, minkä jauhatusjälki ei ainakaan parempaa ole kuin Wilfan. Zassenhausin karkeuden säätö on myöskin hankala, ainakin jos ei ole hyvää sormituntumaa eri valmistusmenetelmien vaatimasta karkeudesta. Zassenhausissa on kierrettävä, portaaton säätö kun taas Wilfasta löytyy pykälät, mitkä ainakin kahviharrastuksen alussa helpottavat hommaa huomattavasti. Ilmeisesti Wilfan pystyisi myös modaamaan niin, että espresson valmistuskin onnistuisi. Tosin voi olla, että käyttöikä ei olisi kovin pitkä espressokäytössä.
Kirjattu
Izzo Alex duetto, Mazzer Super Jolly e, Mahlkönig Tanzania

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Käsikäyttöinen mylly espressolle
« Vastaus #12 : Maaliskuu 29, 2012, 20:52:53 ip »

Tässä Kalle Freese kertoo minkälainen mylly kannattaa valita.

Ei ihme että kahvi on luokiteltu omituiseksi harrasteeksi. Me taidamme ola aika nörttejä ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

linker

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Vs: Käsikäyttöinen mylly espressolle
« Vastaus #13 : Maaliskuu 29, 2012, 22:18:15 ip »

Ei ihme että kahvi on luokiteltu omituiseksi harrasteeksi. Me taidamme ola aika nörttejä ;-)

Todella omituista tuon videon perusteella. Kehoittaa menemään johonkin BARISTAkursseille
voinytyhdenkerran!
Siinä kohtaa alkoi sattua niin paljon että panin koko koneen kiinni ja menin laittamaan
kannulisen teetä hautumaan   ;D

 
Kirjattu

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Käsikäyttöinen mylly espressolle
« Vastaus #14 : Maaliskuu 30, 2012, 10:51:18 ap »

Ilmeisesti Wilfan pystyisi myös modaamaan niin, että espresson valmistuskin onnistuisi. Tosin voi olla, että käyttöikä ei olisi kovin pitkä espressokäytössä.
No, tuo oma yksilö on modattu siten että kireimmällä säädöllä terät ottaa jostain kohtaa yhteen. Siitä huolimatta ei riitä essulle. Joten oletus käyttöiästä pitäneen paikkansa, kun aikansa jurnuttaa teriä yhteen.
Kirjattu
Kupissa tänään: