Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Mistä edullisia papuja paahdettavaksi?  (Luettu 4898 kertaa)

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Mistä edullisia papuja paahdettavaksi?
« : Maaliskuu 11, 2012, 10:54:22 ap »

Parisen vuotta olen popparilla paahdellut ja erittäin tyytyväinen lopputuloksiin ollut. Kaffan papuja olen käyttänyt toistaiseksi. Kahvin hinta on noussut muutamassa vuodessa melkoisesti ja olisikin mukava tietää mistä itse hankitte papunne ja mihin hintaan erän saatte? Ajatukseni on hankkia isompi erä "peruskahvia" paahdettavaksi pressoon arkikäyttöön ja sitten pienempiä satseja huippupapuja nautiskeluun.

Olen erityisen mieltynyt intialaisiin ja kauko-idän kahveihin eli maanläheisyyttä ja mausteisuutta pitää olla.

Olen valmis tilaamaan vuodeksi riittävän erän kerralla. Onkohan ajatuksia mistä saattaisi löytyä järkevä ratkaisu tarpeisiini?
Pystyyköhän papuja tilaamaan mitenkään suoraan tuottajilta, vai puhutaanko silloin aina laivallisesta papuja?

Kaikki ideat ja hintalaskelmat ovat mielenkiintoisia ja tervetulleita! Kiitoksia jo nyt jos jaksatte minua auttaa. Isommassa erässä voisi tietysti ajatella kimppaa. Asun itse Kokkolassa.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Mistä edullisia papuja paahdettavaksi?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 11, 2012, 12:03:21 ip »

Itsellä on vähän alkanut laiskuus iskeä. Lisäksi vielä talviaika, kun ei pysty parvekkeella tai verannalla paistamaan.

Aika paljon olen tilannut vihreitä Ongebrand:lta.
Siellä on minusta rehti meininki ja kiva hinnan alennus painon mukaan. Maksimialennus on 20% jos tilaat 20 kg. (olen tilannut).
Jos olet "tuttu asiakas", niin Ivo laittaa laskun paketin mukana.
Joku on epäillyt, josko Ivon pavut ovat kovin laadukkaita? Minusta ne on olleet ihan hyviä ja paahtamallahan saa pilattua minkä pavun tahansa.

http://www.ongebrand.nl/english/

Suosittelen.

O.K.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2012, 10:54:33 ap kirjoittanut Tinuri »
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Mistä edullisia papuja paahdettavaksi?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 12, 2012, 11:54:46 ap »

Niin... eipä taida oikein mistään "halawalla" enää saada, hinnat nousee Kaffalla ja niin nousee hinnat muillakin. Toisilla enemmän, toisilla vähemmän.

Docklands.de ostin kesällä kymmenisen kiloa. Ihan ok papuja periaatteessa kaikki, mutta mitään ihmeempiä säväytyksiä en niistä saanut. Toimituskulujen kanssa mielestäni edullisin paikka. Pari viikkoa sitten tilasin rohkaffeebohnen.com:sta kymmenisen kiloa ja toimitus tuli nopeasti. Ainakin osa näistä ovat speciality grade -papuja ja laatu on huomattavasti parempaa, pavuista on tietoa enemmän ja koepaahdot lupaavat erittäin hyvää.

Tiloilta ei pysty tilaamaan suoraan (poislukien muutamat poikkeukset, esim. Hawaijilla), ei siitä sen enempää, onhan tuo käytännössä aika lailla mahdotonta ellei ole sitten jo suurempi paahtimo tai tukku.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Mistä edullisia papuja paahdettavaksi?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 12, 2012, 12:57:44 ip »

Onnistuisiko tässä jokin yleistävä kysymys esim.: 10kg Yirgacheffiä paahtamattomana - mistä tilaus onnistuu edullisimmin?

Omat paahtoni toteutuvat myös vain silloin kun ulkona on sopiva sää, eli kesällä sadevarauksella.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vs: Mistä edullisia papuja paahdettavaksi?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 12, 2012, 15:38:17 ip »

Kaupan kahveista pressoon oma suosikkini on Nordquistin Franskrost jolla kilohinta n.13€. Pavonilla taasen käyttää mielellään laatupapuja ja itse paahdettuina sekä jauhettuna. Indian monsooned malabar ollut pitkään ykkösenä.

Paahdan omani liesituuletin täysillä ja Lidlin popparilla jolla pääsee yllättävänkin hyviin tuloksiin. Jäähdytän laakealla lautasella ulkona.

Sain vuosi sitten ystäväni kautta papuja suoraan eräältä sheikiltä jolla oli omat plantaasit. pavut olivat laadukkaita. Yritinkin kovasti saada aikaiseksi yhteyttä sheikkiin ja lähettämään joka vuosi säkillisen, mutta kuviot olivat kait hiukan isommat. Sheikki olisi ilmeisesti halunnut hiukan isompaa diiliä suomeen.

Kiitoksia vinkeistänne.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207