Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Kodinkoneiden TI-korjaus -topic  (Luettu 4497 kertaa)

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Kodinkoneiden TI-korjaus -topic
« : Helmikuu 29, 2012, 18:06:18 ip »

p
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 01, 2012, 00:40:36 ap kirjoittanut oldpet »
Kirjattu
Kupissa tänään:

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Kodinkoneiden TI-korjaus -topic
« Vastaus #1 : Helmikuu 29, 2012, 18:21:42 ip »

Pahoittelen, että olen ilonpilaaja, mutta noiden töiden teko on luvanvaraista ihan syystä. Ihmettelen, että vakuutusyhtiö on suostunut maksamaan pelkät osat siten että olettavasti amatööri tekee työn.
Kyse on nimittäin vastuusta. Kuka vastaa virheasennuksesta koituvista kustannuksista? Mitä jos tulee oikosulku tai vesivahinko?
Mikäli vakuutusyhtiöllä on tiedossa, että korjaus on tehty ilman tarvittavaa pätevyyttä, niin ongelmatilanteessa on ehkä turha odottaa korvausta.
Kirjattu

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Kodinkoneiden TI-korjaus -topic
« Vastaus #2 : Helmikuu 29, 2012, 18:46:38 ip »

Pahoittelen, että olen ilonpilaaja, mutta noiden töiden teko on luvanvaraista ihan syystä. Ihmettelen, että vakuutusyhtiö on suostunut maksamaan pelkät osat siten että olettavasti amatööri tekee työn.
Kyse on nimittäin vastuusta. Kuka vastaa virheasennuksesta koituvista kustannuksista? Mitä jos tulee oikosulku tai vesivahinko?
Mikäli vakuutusyhtiöllä on tiedossa, että korjaus on tehty ilman tarvittavaa pätevyyttä, niin ongelmatilanteessa on ehkä turha odottaa korvausta.
Toki tiedän tämän. Itse asiassa ensimmäisen korjauksen tein ihan varaosamaahantuojan kehotuksesta, ja tällöin tilanne oli se, että varaosat ilmaiseksi mutta työstä olisi joutunut pulittamaan, ellei ruuvimeisseli pysy itsellä kädessä. Kyllä kait sitä omia koneita saa korjata, jos vakuutusyhtiö ja maahantuoja siihen antaa luvan. Virheen tekeminen on erittäin epätodennäköistä, kun dokumentoi työvaiheet kamera kädessä.
Kirjattu
Kupissa tänään:

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Kodinkoneiden TI-korjaus -topic
« Vastaus #3 : Helmikuu 29, 2012, 20:32:19 ip »

Toki tiedän tämän. Itse asiassa ensimmäisen korjauksen tein ihan varaosamaahantuojan kehotuksesta, ja tällöin tilanne oli se, että varaosat ilmaiseksi mutta työstä olisi joutunut pulittamaan, ellei ruuvimeisseli pysy itsellä kädessä. Kyllä kait sitä omia koneita saa korjata, jos vakuutusyhtiö ja maahantuoja siihen antaa luvan. Virheen tekeminen on erittäin epätodennäköistä, kun dokumentoi työvaiheet kamera kädessä.

Tämähän on kuin juristin märkä uni!

Lainaus
Kyllä kait sitä omia koneita saa korjata
Sähköturvallisuuslaki sanoo mitä saat tehdä ja mitä et. Oma mielipide asiasta, oli se miten perusteltu tahansa, on tässä tilanteessa arvoton. On sitten toinen juttu, miten asiaa valvotaan. Käytännössä ei mitenkään. Mutta jos jotain tapahtuu, vakuutusyhtiö vetää äkkiä hihastaan laissakin olevan lauseen: "Jos vahingonkärsinyt on myötävaikuttanut...". Korvausta siten alennetaan. Tämä siis jos poltat oman talosi tai tapat pelkästään itsesi. Jos korjattu laite aiheuttaa vahinkoa jollekin toiselle, niin käytännössä korjaaja on "syyllinen" ellei pysty muuta todistamaan. Vahingonkorvauksena tietenkin vahingon täysi määrä. Laitteen ronkkiminen itse aiheuttaa käytännössä myös ns. tuottamuksen. Ei siis voi selitellä jälkeen päin että "mä en tiennyt ettei...".

Lainaus
jos vakuutusyhtiö ja maahantuoja siihen antaa luvan.
Vakuutusyhtiö tai maahantuoja eivät ole lupaviranomaisia, eivätkä siten voi "antaa lupaa" yhtään mihinkään. Vakuutusyhtiön kohdalla tämä tosin saattaa estää myöhemmän vahingonkorvauksen alentamisen. Mutta onko tosiaankin vakuutusyhtiö antanut sinulle kirjallisena (kuten vakuutusehdot vaativat) lupauksen, jossa yhtiö "sallii sähköturvallisuuslain vastaisesti henkilön, jolla ei ole elinkeinoministeriön määrittelemää kelpoisuutta ja pätevyystodistusta, korjata omatoimisesti 230V käyttöjännitteellä toimivaa laitteistoaan". Jotenkin on sellainen kutina, että tuollaisen paperin saaminen vakuutusyhtiöltä voi olla melko vaikeaa...

Lainaus
Virheen tekeminen on erittäin epätodennäköistä, kun dokumentoi työvaiheet kamera kädessä.
Miten dokumentointi estää virheen tekemisen? Korkeintaan se toimii todistusaineistona sinua vastaan. Tokihan kuvasarjat neuvovat miten purettu laite kootaan kasaan, siis mennään kuvasarjaa takaperin alkuun. Siinä olet aivan oikeassa. Mutta kyllä sitä saa olla aikamoinen älykamera, joka kertoo kuvan oton jälkeen: "tuo maadoitusjohto on huonosti kiinni", "peltisuoja vääntyi, riittävää etäisyyttä jännitteiseen osaan ei ole".

Olen itsekin korjaillut laitteita, kuten moni muukin tällä saitilla. Olen jopa rakentanut putkivahvistimia. Mutta en kuunaan päivänä mene sanomaan julkisesti, että niin saa tehdä tai että "joku" antoi "luvan" tehdä niin. Kyse on aina omalla vastuulla ja omalla riskillä tapahtuvasta askartelusta. Me olemme saaneet ihastella mm. hienoja kuvasarjoja suuren espressokeittimien saneerauksesta. Minä ainakin luin niitä postauksia innolla ja ihaillen. Sekin projekti tehtiin "omalla vastuulla". Tosin minulle jäi kuva, että kyseinen ruuvarimies oli ammattilainen ja kokosi täysin normien mukaisen laitteiston.
       

Kirjattu

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Kodinkoneiden TI-korjaus -topic
« Vastaus #4 : Maaliskuu 01, 2012, 00:51:26 ap »

cartman tais olla oikeessa. Otin hieman asiasta selvää ja kaiken maailman direktiivit näemmä kieltävät tämmösen pienen askartelun. Olen itse oppinut että on monesti halvempi korjata itse, kuin viedä rikkoutunut tavara merkkikorjaamoon. Mutta koska säännökset kieltävät kaiken, enkä kovin mielellään istuisi raastuvassa, poistin alkuperäisen postauksen. Modet voinevat poistaa tämän ketjun.
Kirjattu
Kupissa tänään: