Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Kaasuliesi  (Luettu 85983 kertaa)

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #15 : Joulukuu 17, 2011, 20:35:32 ip »

Juu, Ikeassahan noita. Tosin nyt nettisuvua katoessa selviä että ovat koonneet siihen eri liesiä samaan settiin, joten näytti samalta:
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/categories/departments/kitchen/20812/

Minulla oli delegaatio ulkomaaneläviä vieraana, halusivat kovasti Ikeaan perjantaina. Vilkaisin samalla itse niitä liesitasoja. Aikani pällisteltyäni huomasin, että liesitason suunnittelija ei ilmeisesti valmista itse ruokaa tai ei ole nähnyt sellaista kapistusta kuin paistinpannu tai pata. Liesitason polttimot ovat niin lähellä toisiaan, että yksi kunnon paistinpannu peittää kaikki vierellään olevat polttimot. Jos lisää liesitasonsa kylkeen suuren "wokki-polttimon", niin paistinpannu peittää ainoastaan kolme poltinta. Komialta se kaasulla käyvä liesitaso varmaankin näyttää Avotakan artikkelissa, mutta ruoanlaittoon hyvin epäkäytännölllinen. Siis tämä versio.
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #16 : Joulukuu 17, 2011, 21:15:09 ip »

Jokos kaasu-uuneissa on kiertoilmasysteemiä? Itse en ole osannut himoita kaasu-uunia, ja levyiksikin suostuisin ottamaan muutaman sähköisenkin, keittiössä kun käy satunnaisesti muitakin värkkääjiä, joille sähkö on tutumpaa. Tosin moni nykysähköliesi on niin hankala, että kaasuliesi on helppokäyttöisempi.

No-niin, piti sitten soittaa sille ystävälleni, jonka talossa näin sen upean kaasulieden. Taustaksi mainittakoon, että mies on entinen ravintoloitsija ja nykyisin elintarvikkeita valmistavan tehtaan tuotannosta vastaava johtaja. Siispä omakin keittiö on ammattilaistasoa.

Elikästä näin: ensin katsotaan miten suuri liesi tilaan mahtuu, mitä suurempi, sen parempi (siis liesi, ei mikään liesitaso). Sitten katsotaan valmistajan katalogista mikä moduulimitoitettu liesirunko mahtuisi tähän tilaan. Sen jälkeen valitaan runko täyteen moduuleita. Jokainen polttimo, uuni, lämpökaappi, mikrouuni, jne. valitaan erikseen pitkästä luettelosta. Kun liesirunko on saatu täyteen haluttuja ominaisuuksia, niin pyydetään valmistajalta tarjousta. Siitä se lähtee.

Kaverini liedessä on viisi toisistaan riittävän etäällä olevaa poltinta sekä erillinen lämpö/paistolevy kaasulla. Yksi sähköuuni ja yksi kaasu-uuni, sähköuunia voi käyttää lämpökaappina. Kaksi polttimoista on monikehäisiä, niistä saa halutessaan eri levyisiä liekkejä, jopa hyvin kapean liekin vaikkapa yhden kupin mutteripannua varten. Liesi on totta kai paksua terästä, rosteria sekä kiillotettuna että himmeäksi hiottuna. Laite on todella upean näköinen, siinä rinnalla Ikean ja Gaggenaun "siviileille" tarkoitetut tuotteet näyttävät tosiaankin DDR:n poistomyyntikamalta.

Myös kaasu-uuni on kiertoilmauuni. Lieteen saisi myös mikrouunin, joka on kuulema "eri planeetalta" kuluttajille myytäviin "Moulinexeihin ja Philipseihin" verrattuna. Kaksi magnetronia, neljä kentänhajoittajaa sekä kiertoilmaominaisuus. Kuuntelin näitä juttuja puhelimessa. Olen voinut ymmärtää jonkin asian täysin väärin, siitä anteeksipyyntö etukäteen.

Mitäs tällainen keittiön kaunotar sitten maksaa? Kaverini mukaan 3.000-4.000 eurolla saa hyvän yhdistelmän. Nämä kapineet siis kootaan yksin kappalein asiakkaan toiveiden mukaisesti. Erilaisia kombinaatioita (levyt/uunit/tasot/lämpökaapit/höyrystimet jne.) voi olla älytön määrä. Ja vehkeet tulevat Italiasta.
Kirjattu

wanico

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 150
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #17 : Joulukuu 18, 2011, 09:01:15 ap »

Totta puhut, avoin liekki tuo usein vesihöyryä tilaan. Puukiukaan kohdalla analogia menee vaikeaksi. Kyllähän ne puun palaessa höyrystyvät kaasut (myös vesihöyry) poistuvat tyylikkäästi hormin kautta pihalle, ei niitä saunatilaan puhalleta - ellei nyt savusaunasta puhuta. Syitä puukiukaan paremmuuteen on etsittävä muualta.
       

Ensin kiitos sinulle ceemies että olet onnistunut olemaan lähes vuoden kommentoimatta minun kirjoituksiani. Nyt kuitenkin taas kun tämä väistämätön tapahtui niin on pakko vastata. En siis mielestäni väittänyt saunassa palokaasujen jäävän löylytilaan, vaan että sähköllä tuotetun lämmön ja luonnollisella palamisella tuotetun lämmön ero on siinä että sähköllä tuotettu lämpö kuivattaa ja luonnollisella palmisella tuotettu lämpö pitää tilan luonnollista kosteutta paremmin sisällä.

Mutta nyt takaisin otsikon aiheeseen. Neljä edellistä kommenttisi sisältyvät kaikki väittämiä joiden paikkansapitävyys on vähintäänkin kiistanalaista. Siksi on pakko laittaa muutama vastaargumentti etteivät ne jää tänne elämään muka totuuksina. Olen itse asentanut kolmen eri remontin yhteydessä kolmessa eri taloyhtiössä kaasulieden. Olen joka kerta ilmoittanut hallitukselle mitä olen tekemässä, eikä kertaakaan paikalla ole liitoksien laillisuutta käynyt tarkistamassa palotarkastaja tai taloyhtiön edustaja. Kaasupullo kaappi ei myöskään vaadi minkäänlaista turvaovea, vaan paikan pitää olla mielummin alakautta tuulettuva koska nestekaasu on ilmaa raskaampaa. Nestekaasu on myös käytössä hyvin turvallista koska se on uskomuksista poiketen hyvin huonosti syttyvää. En myöskään ole käytännössä törmännyt tilanteeseen jossa asunnon ulkopuolelle sijoitettavien pullojen asentamisen yhteydessä paikalla olisi käynyt joku "renkaanpotkija". Ainoa ero on ettei kumiletkulla saa tehdä seinien läpivientejä ja jos järjestelmään tulee jakoja useammalle laitteelle on liitosten oltava koeponnistettuja (hyväksyttyjä). Järjestelmään tulevat kovat osat siis teetetään ja leimataan alan liikkeessä. Tämän jälkeen ne on mahdollista asentaa kohteessa ilman eri hyväksyntää.

On myös kornia laittaa Ikea ja gaggenau samaan kastiin kun laitteiden hintaerot ovat viis viiva kymmenkertaiset. Itselläni ei ole koskaan ollut kuudenkympin moduuliin sopivaa liesitasoa, mutta luulen että silläkin kotikokki pärjää mainiosti (aina se vastaavan kokoisen sähkölieden hakkaa). Kun kotikokki wokkaa tehopolttimella on toiminta sen verran intensiivistä että tuskin hänellä on samaan aikaan kolme muuta poltinta käytössä. Ja vaikka jollain muulla levyllä olisikin tavaraa niin kaasuliekki ei ole kovin nirso sille että pannu tai kattila pitäisi olla keskellä.

Kirjattu

wanico

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 150
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #18 : Joulukuu 18, 2011, 12:44:26 ip »

Kaasu on (tai olisi) tosiaan mahtavuutta.

Kaasussa tosin se liekkipylpyrä on usein sen verran leveä, että lämmittää pientä mokkapannua reunoilta tai jopa vähän niiden ulkopuolelta. Ei haittaa jos kahvat ja namiskat kestää kuumuutta, mutta en tiedä voisko jollain pannumallilla ne vähän kärähtää.
Varmaan juuri tästä syystä perinteisen mutteripannun kahvakiinnitys on vain yläpäässä. Ne on oletettavasti alkujaan suunniteltu kaasuliesi käyttöön jo senkin takia että sähköliedellä on vaikeaa saada sellainen syöksypaine aikaan jonka mutteripannu vaatii toimiakseen optimaalisti. Vastaavaa muotoilua löytyy myös muista klassisista ruoanvalmistus astioista jotka on tehty niissä maissa joissa kaasu on yleisempi.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #19 : Joulukuu 19, 2011, 13:15:46 ip »

Isäni pohti aikoinaan että sähkösauna on ilkeä säteilylämmön takia. Epäilen teoriaa, koska ir-putken alla on ok olo. Ionisoituma oli toinen reoria, epäilen sitäkin, koskapa sähkösaunan kun kunnolla suihkulla kastelee, on se ok, ja kun sauna on kuivunut, olo huononee, mutta uudella suihkutuksella taas saunotaan.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #20 : Joulukuu 19, 2011, 16:08:10 ip »

Ensin kiitos sinulle ceemies että olet onnistunut olemaan lähes vuoden kommentoimatta minun kirjoituksiani.
Kiitos kiitoksista, mutta kyllä kyse on silkasta sattumasta. En tunnistanut nimimerkkiäsi, enkä muutenkaan pidä tällaista palstakirjoittelua minkään sortin henkilökohtaisten suhteiden foorumina. Sellaisia asioita hoidan mieluiten elävässä elämässä.

En siis mielestäni väittänyt saunassa palokaasujen jäävän löylytilaan...
Ei, et väittänyt. Sen sijaan esitit analogian paistista kaasu-uunissa (vrt. sähköuuni) ja ihmisestä puusaunassa (vrt. sähkösauna). Kerroit miten kaasuliekki kehittää kosteutta ja pitää paistin mehukkaana. Tähän totesin, että analogia ontuu, koska saunan kiukaassa palavan liekin kehittämä kosteus häipyy savupiipusta pihalle. Se ei siis tule saunaan kostuttamaan saunojaa.

Olet varmaankin oikeassa, kyllähän puukiukaita yleisesti arvostetaan. Mutta jostain syystä puet ajatuksesi hassusti sanoiksi:
...sähköllä tuotetun lämmön ja luonnollisella palamisella tuotetun lämmön ero on siinä että sähköllä tuotettu lämpö kuivattaa ja luonnollisella palmisella tuotettu lämpö pitää tilan luonnollista kosteutta paremmin sisällä.
Jos tuon väittämäsi lukee kirjaimellisesti, niin sehän on aivan absurdi. En usko, että tällaista tarkoitat, kyse on luultavimmin ajatusten muotoilusta. Akallio jo kommentoi asiaa fiksummin, kuin minä osaisin tehdä, joten ei tästä enempää.


Olen itse asentanut kolmen eri remontin yhteydessä kolmessa eri taloyhtiössä kaasulieden. Olen joka kerta ilmoittanut hallitukselle mitä olen tekemässä, eikä kertaakaan paikalla ole liitoksien laillisuutta käynyt tarkistamassa palotarkastaja tai taloyhtiön edustaja.
Palotarkastus ja rakennustarkastus ovat kunnan vastuulla. Suuret kunnat eivät ehdi hoitaa edes lakimääräisiä tarkastuksia, ne keskittyvät resurssien puutteessa "isoihin asioihin". Siis kohteisiin, joissa on suuri vaaran mahdollisuus ja joissa on paljon ihmisiä. Pienissä kunnissa näillä virkamiehillä on paljon aikaa, jopa niin paljon, että voivat käyttää runsaasti aikaa jonkin yksittäisen asian tonkimiseen. Itse asiassa kirjoitin näin: "Kaverini suurin ongelma oli yli-innokas palotarkastaja". Väitän edelleenkin, että pienessä kunnassa voi joutua yli-innokkaan palotarkastajan "uhriksi". Eikä kommentti "ei wanicoltakaan kysytty mitään" auta silloin lainkaan. Pienissä kunnissa on lisäksi erilaisia varallisuus-, ideologia- ja statusmerkityksiä, jotka vaikuttavat henkilöiden "innokkuuteen".

Taloyhtiöiden kohdalla sinulla on käynyt hyvä onni. Olet muuttanut taloyhtiöihin, joissa hallitus on täysin kuutamolla omista vastuistaan. Olet voinut vaivattomasti siirtyä kaasun käyttäjäksi. Esimerkiksi OskuK:n tapauksessa hallitus ymmärsi (tai aavisti) vastuunsa ja ratkaisi ongelmansa vaikenemalla asian kuoliaaksi.


Kaasupullo kaappi ei myöskään vaadi minkäänlaista turvaovea, vaan paikan pitää olla mielummin alakautta tuulettuva koska nestekaasu on ilmaa raskaampaa.
Ei vaadi, kuten kirjoitin: "Meillä on muistaakseni oikein erillinen nestekaasuasetus, jossa sallitaan mm. vakituisesti asutuissa kerros-, rivari- ja ok-taloissa nestekaasun säilytys, max 25kg. Sellainen perinteinen kesämökkipullo vetää 10-11kg kaasua. Käytännössä siis sallitaan yksi puteli käyttöön ja toinen varapullo kaappiin."


En myöskään ole käytännössä törmännyt tilanteeseen jossa asunnon ulkopuolelle sijoitettavien pullojen asentamisen yhteydessä paikalla olisi käynyt joku "renkaanpotkija".
Sinulla voi olla laajakin kokemus asiasta, Olet ehkä asentanut kaasuja satoihin pientaloihin kymmenien eri kuntien (=eri palotarkastajien ja eri rakennustarkastajien) alueella. Minulla ei tällaista kokemusta ole. Kirjoitin ainoastaan ystäväni hankalasta kaasulieden hankkimisprojektista ja vaikeuksista "renkaanpotkijoiden kanssa" kanssa.


On myös kornia laittaa Ikea ja gaggenau samaan kastiin kun laitteiden hintaerot ovat viis viiva kymmenkertaiset.
Kyllä, sellainen olisi kornia. Siksi en niin tehnytkään. Kun kyselin kaksitoimisten kotiläyttöön tarkoitettujen sähkö/kaasu-levyjen perään, niin OskuK kertoi nähneensä Ikeassa tällaisia yhdistelmiä, heitti perään linkin sivuille. Sitten jiitee linkkasi ystävällisesti Gaggenaun sivuille ja kertoi sieltäkin löytyvän modulaarisia ratkaisuja. Näin meillä oli näppärästi kotikäyttöön myytävien liesitasojen tarjonta haarukoituna, halvasta kalliiseen.

Myöhemmin kirjoitin, että mielestäni iso pro-liesi on niin upean näköinen, että "Laite on todella upean näköinen, siinä rinnalla Ikean ja Gaggenaun "siviileille" tarkoitetut tuotteet näyttävät tosiaankin DDR:n poistomyyntikamalta."

Kommentti on provosoiva, mutta seison sen takana vieläkin. Miten tällainen voi herättää kummastusta tällä saitilla? Kaikki tuntevat espressomaailmassa halvat "siviilikeittimet", kalliit "siviilikeittimet" ja sitten erilaiset uber-mageet pro- ja prosumer laitteet. Ei kai ole niin kummallista, että liesissäkin on näin. Eikä siinä mitään Ikea=Gaggenau rinnastusta tapahtunut.


Itselläni ei ole koskaan ollut kuudenkympin moduuliin sopivaa liesitasoa, mutta luulen että silläkin kotikokki pärjää mainiosti
Jokainen kotikokki varmaan tietää omat tarpeensa, en puutu siihen. Itselläni on 60 senttinen liesi (oikeilla teräslevyillä, tietenkin) ja ahdas se on. Jos siihen tökkää kaksi paistinpannua 32cm, niin mihin laitetaan se 4-5 litrainen kattila? Jees, ei mihinkään.
Kirjattu

wanico

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 150
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #21 : Joulukuu 19, 2011, 22:34:12 ip »

Minä vähän epäilen, että lämpö eli hiukkasten värähtely ei tiedä mistä se on peräisin...

Joo, myönnetään että sauna vertaus ei oikein tähän kuulijakuntaan uponnut, koska se vei ajatukset sivuraiteelle. Mutta kuten Oskun isän nahka meille kertoi saa sähkösaunassa turvautua aika radikaaleihin temppuihin ennen kuin olo siellä jäljittelee iholla ja hengityksessä puukiukaan fiilistä. Samoin käyttäytyvät myös monet vaaleat parkettilaadut, ne alkavat halkeilla ja pinta säleitä saattaa irrota rungosta huomattavasti yleisemmin sähkö ja lattialämmityksen kanssa kuin vesikiertoisilla lämmitysmenetelmillä. Mutta koska tuo sähkösauna vertaus ei toiminut, niin koitetaan toisella esimerkillä: grillaus suoralla säteilylämmöllä tai kosketuslämmöllä tuottaa aina mehvämmän lopputuloksen elävällä liekillä kuin sähkövastuksella. Eikä kukaan käy kuiskaamassa sille pihville että nyt sinun kuuluu kuivua kun tuolla parilan alla ei ole tulta vaan sähkövastus....
Kirjattu

wanico

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 150
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #22 : Joulukuu 30, 2011, 20:37:48 ip »

Taloyhtiöiden kohdalla sinulla on käynyt hyvä onni. Olet muuttanut taloyhtiöihin, joissa hallitus on täysin kuutamolla omista vastuistaan. Olet voinut vaivattomasti siirtyä kaasun käyttäjäksi. Esimerkiksi OskuK:n tapauksessa hallitus ymmärsi (tai aavisti) vastuunsa ja ratkaisi ongelmansa vaikenemalla asian kuoliaaksi.

Sinulla voi olla laajakin kokemus asiasta, Olet ehkä asentanut kaasuja satoihin pientaloihin kymmenien eri kuntien (=eri palotarkastajien ja eri rakennustarkastajien) alueella. Minulla ei tällaista kokemusta ole. Kirjoitin ainoastaan ystäväni hankalasta kaasulieden hankkimisprojektista ja vaikeuksista "renkaanpotkijoiden kanssa" kanssa.


Ehkä sinun Ceemies kannattaisi tehdä soittokierros alan yrityksiin ennen kuin kirjoittelet tänne päättömyyksiä muka yleisenä alalla vallitsevana totuutena. En usko muuttaneeni monesti peräkkäin taloyhtiöön jossa hallitukset ovat yhtä pahasti kuutamolla kuin sinä paikkansa pitämättömine väitteinesi. Tapaus OskuK olisi voinut aivan kaikessa rauhassa asentaa itselleen kaasulieden sen jälkeen kun on ilmoittanut asiasta niin kuin nykyremonteissa kuuluu. Se että sinun kaverillasi Savukoskella ei mennyt kaikki ihan putkeen ei tarkoita että se olisi alalla yleisesti vallitseva käytäntö.
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #23 : Tammikuu 03, 2012, 23:08:03 ip »

Ehkä sinun Ceemies kannattaisi tehdä soittokierros alan yrityksiin ennen kuin kirjoittelet tänne päättömyyksiä muka yleisenä alalla vallitsevana totuutena. En usko muuttaneeni monesti peräkkäin taloyhtiöön jossa hallitukset ovat yhtä pahasti kuutamolla kuin sinä paikkansa pitämättömine väitteinesi. Tapaus OskuK olisi voinut aivan kaikessa rauhassa asentaa itselleen kaasulieden sen jälkeen kun on ilmoittanut asiasta niin kuin nykyremonteissa kuuluu.

No-niin, pannaanpas nyt vähän jäitä hattuun.

Olen muutaman kerran sanonut, että nestekaasuasetus sallii nestekaasun käytön myös kerrostalotiloissa. Joten ei kai tästä tarvitse vääntää tämän enempää?

Olen myös kertonut, miten taloyhtiöissä sekä yhtiöjärjestys että uusi asunto-osakeyhtiölaki menevät tavallaan nestekaasuasetuksen ”ylitse” ja voivat johtaa yllättäviin hankaluuksiin. Otetaan nyt tuo as.oy-laki ensiksi, kun siinä näkyy olleen eniten esson baarin totuuksia:

Me kaikki kahvin ystävät seuraamme tietenkin aktiivisesti lakien valmistelua ministeriöissä ja tiedämme, että uusi as.oy-laki jaottelee erikseen kunnostustyöt ja muutostyöt. Lain valmistelussa haluttiin erityisesti ero näiden kahden välille. Puhekielellä voidaan sanoa, että kunnostustyöt ovat niitä tavallisia ”remontteja”. Muutostyöt tarkoittavat huoneistoon, sen LVI-tekniikkaan ym. tehtäviä muutoksia. Siis tehdään jotakin eri tavalla, kuin alun perin on tehty ja suunniteltu. Tämä rajanveto on vielä epäselvää, mutta suomalaisen luonteen tuntien voimme odotella ensimmäistä riitaa, joka etenee KKO:een asti.

Asunnon omistajalle ero näkyy ensimmäiseksi ilmoitusmenettelyssä. Kunnostustöistä pitää ilmoittaa taloyhtiön hallitukselle. Muutostöihin on saatava lupa taloyhtiön hallitukselta. Muutostöissä hallitus voi lisäksi asettaa erilaisia ehtoja (esim. paloturvallisuuden suhteen) ja vaatia työlle ulkopuolisen valvojan. On selvää, että osakas maksaa itse tämän valvojan kustannukset. Sellainen ohje, jossa neuvotaan tekemään ilmoitus taloyhtiölle ja kantamaan sitten vain kaasuliesi sisään, ei ole lain mukainen ja pitää sisällään merkittäviä riskejä. Hallitus päättää itse mikä työ on kunnostustyötä ja mikä muutostyötä. Tällä hetkellä tuntuu olevan sellainen suunta (Isännöintiliitto, Kiinteistöliitto), että hyvin suuri osa töistä halutaan haalia ilmoitus- ja erityisesti lupamenettelyn piiriin. Pelkästään vanhan sähkölieden vaihtaminen uuteen sähkölieteen on ilmoitusmenettelyn mukaista työtä. Missä tilanteessa se on ”muutostyötä”, jää arvattavaksi.

As.oy:n hallituksen kannalta on kiusallista, että hallituksen jäsenille syntyy potentiaalinen korvausvastuu, jos mokia tulee. Tokihan muutostyön tehnyt osakas on ensisijaisesti vastuussa vahingosta, mutta myös hallituksen jäsenet ovat vastuussa henkilökohtaisesti. Hallituksen on todistettava hoitaneensa valvontavastuunsa hyvin, tällöin helpoin tapa on pyytää etukäteen paikalle ulkopuolinen tarkastaja.  Kuutamolla taloyhtiöiden hallitukset ovat siksi, että hyvin suuri osa jäsenistä ei tiedä omista vastuistaan yhtään mitään. Eivät siis ymmärrä, miten vaikeassa (ja vaarallisessa) tehtävässä ovat. Mikäli hallitus ei ole varma asiastaan, niin mielekkääksi vaihtoehdoksi tulee osakkaan kyselyn vaikeneminen kuoliaaksi, kuten epäilen OskuK:n tapauksessa tapahtuneen.

Oma lukunsa on yhtiöjärjestys. Se on osakkaiden sopimus, jossa voidaan sopia sitovasti lähes mitä tahansa. Helsingistä löytyy taloyhtiöitä, joissa on erikseen kielletty palavien aineiden säilytys as.oy:n tiloissa. Tämä määräys voittaa nestekaasuasetuksen lupaamat 25 kg nestekaasua. Tällaisessa taloyhtiössä sallittu määrä on 0 kg nestekaasua. On myös taloyhtiöitä, joissa osa asunnon varustelusta on kirjattu osittain yhtiöjärjestykseen, esim. tyyliin: ”… n kpl huoneistoja, joista jokaiseen kuuluu keittiö tai keittokomero, jossa on sähköliesi”. Tällaiseen taloon tulee kaasuliesi ainoastaan yhtiöjärjestystä muuttamalla. Onnea matkaan sen projektin kanssa.

Jos asiat ovat epäselviä tai ilmassa alkaa olla "erimielisyyden" aihetta taloyhtiön kanssa, niin kannattaa turvautua alan tuntevaan juristiin. Soittokierros lamppu- ja liesikauppoihin tai muihin ”alan yrityksiin” ei aina ole paras tapa. OskuK:n tapa kysyä asiaa etukäteen taloyhtiöltä on oikea marssijärjestys. Taloyhtiön on nykyisen lainsäädännön mukaan annettava vastuksensa n. kuukauden sisällä. Kuoliaaksi vaikeneminen ei ole enää vaihtoehto.

Lainaus
Se että sinun kaverillasi Savukoskella ei mennyt kaikki ihan putkeen ei tarkoita että se olisi alalla yleisesti vallitseva käytäntö.

Ah, tunnistit naapurisi?
   
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #24 : Toukokuu 16, 2012, 12:34:53 ip »

Tuli sitten käytyä Ikeassa, kasutasot ja -liedet tuli ihmeteltyä taas. Aika monet olivat melko omituisia; se taso mihin pannu laitetaan on vain siinä polttimen päällä, ja ilmeisen tarkkana saa olla liikuttaessa, ettei kaada kokkausvehjettään. Mutta aika kiva leveä kaasuliesi säjköuunilla oli tarjolla myös. Tämän jälkeen, luonnollisesti, tuli katseltua netistä kaasuliesiä kolmeen yöllä. Nyt onkin hieman hapero olo. Eikä liettä tullut edes valittua.

Liesistä kevyesti pannuihin; onko jollakulla hiiliteräspaistinpannua? Ajattelin moisen hommata, vaikka tuskin on pelkoa että Salosta löytyypi. On täällä kaapissa kaksi...hmm, kolme valurautaistakin, mutta ajattelin noiden teflonien tilalle, joita naisväki käyttää -ja itsekin joskus, kun turhaudun paistinpottujen kanssa valuradalla...

Porukka kun muuten marisee aika usein hinnoista kaupoissa, tyyliin "ihan sama tavara mutta eri hintainen eri paikoissa ja kaupungeissa, kaupoissa ja maissa! Väärin, haluamme vapauden ja kommunistisen hintasääntelyn!"
-Niin, tulipa tuosta mieleen tämä Ikea -on vähän eroja samalla kaupalla hinnoissa, malliksi sama tuote, kaasuliesi/sähköuuni Suomessa: 1195e ja kas, Hollannissa 799e. Eikä harmita yhtään ;-)

Vielä on muuten taloyhtiönkin kanta kartoittamatta ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #25 : Toukokuu 16, 2012, 20:14:59 ip »

Liesistä kevyesti pannuihin; onko jollakulla hiiliteräspaistinpannua? Ajattelin moisen hommata, vaikka tuskin on pelkoa että Salosta löytyypi. On täällä kaapissa kaksi...hmm, kolme valurautaistakin, mutta ajattelin noiden teflonien tilalle, joita naisväki käyttää -ja itsekin joskus, kun turhaudun paistinpottujen kanssa valuradalla...

Hiiliteräspannu - siis sellaisesta tavallisesta, ruostuvasta teräksestä tehtykö? Oletko joskus kokeillut sellaista ja hyväksi havainnut?

Olen ymmärtänyt, että muovipannuja (teflon) halutaan käyttää juuri sen takia, että niihin ei ruoka tartu. Minulla on muutama sellainen ja käytän niitä lähinnä "lämmittämiseen", en ole koskaan oppinut paistamaan niillä mitään. Enemmänkin se touhuni on "paistinpannulla keittämistä". Olen olettanut syynä olevan muovipinnan liika tiiviys ja sileys. Kas, kun "oikean" paistinpannun (valurauta) pinta on suurennuslasilla katsottuna hyvin kruhmuinen, pinta-ala on hyvin suuri. Sellaisella osaan paistaa.

Sitten on nämä rosteripannut, joissa kaikki hirttää kiinni. Scanpan-niminen kapistus on jonkin sortin hybridi. Sanon sitä kotona metalliseksi teflonpannuksi. Se on kestävä ja sitä saa rauhassa kolhia ja skrabata. Mutta, mutta: se on non-stick ainoastaan matalissa lämpötiloissa, korkeissä lämmöissä ruoka hirttää kiinni samalla tavalla kuin rosteripannuissa. Mutta tulos on joka tapauksessa enemmän "paistetun" tuntuinen, kuin muovipannulla.

Wokkini on hiiliterästä ja sitä olen käyttänyt paljonkin. Sen käyttäytyminen on aika skitsoa. Sopivasti öljyttynä se toimii joskus hyvinkin. Mutta jos haluaa pihdata rasvaa ja samalla heittää pannuun jotain tärkkelystä (fried noodles), niin kiinnihän hirttää. Tämän takia aprikoin sinun tarvettasi käyttää hiiliteräspannua perunoiden paistamiseen...

Mutta jotain noituutta niissä hiiliteräspannuissa on, ehkä voit kertoa aiheesta lisää? Kysyn vakavissani. Noituudella tarkoitan yhtä kantakuppilaani, jossa otan yleensä stroganofia. Annos tehdään tilauskohtaisesti hiiliteräspannussa. Pannussa paistetaan ensin sisäfilekuutiot ja herkkusienet, sitten sekaan liberaalisti vehnäjauhoja, sitten smetanaa ja taas vehnäjauhoja ja smetanaa ja vehnäjauhoja ja... Eikä sitä vehnäjauhoa ripotella sievästi pikkurilli pystyssä vaan sitä huidellaan sekaan lusikalla kasoina. Kotona tuo olisi varma konsti polttaa pannu karrelle ja ruoka pilalle - mutta jostain syystä ko. ravintolassa ei noin tapahdu. Outoa.


Kirjattu

Mini1965

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #26 : Toukokuu 16, 2012, 20:39:51 ip »

Täällä on juttua hiiliteräspannusta. Itseänikin on poltellut ajatus hankkia tuollainen koekäyttöön.
Kirjattu
ECM Synchronika, Anfim Super Caimano

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #27 : Toukokuu 17, 2012, 00:35:33 ap »

... on muuten taas vietetty vuorokausi kaasulisesiviidakossa ;-)

Jos löytää kivan leveyden, ei löydä sopivaa syvyyttä tai korkeutta, tai päinvastoin. Jos löytää kivan tasokoostumuksen, on uuni turhan iso,
jos löytää tuplauunisen, on hinta iso. Jos löytää sopuhintaisen, on uunikin kaasu. Jos mikään ei mätä, on värkki tarkoitettu maakaasulle. Jos taas tuntuu mukavalta, löytyy vain haukkuja merkille. Jos löytyy täkäläisittäin tunnettu merkki, on se ainakin huono halpis, ja jos löytää hasuun merkin, kuin Aku-Ankasta, on se laadukas ja vain 6x liian kallis.
‎...ajattelematta vielä yhtään polttimien kokoja, sijoittelua tai määrää...tai uunin automatiikoita tai grillin olemusta

Jos löytää kivan hinnan, ei lähetetä Suomeen. Jos lähettää Suomeen, on rahti 350e.

Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #28 : Heinäkuu 03, 2012, 09:30:28 ap »

Liesi tilattu, tosin harmillisesti 3 päivää tarjousajan jälkeen. ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #29 : Heinäkuu 03, 2012, 09:52:00 ap »

Mulle ei kyllä oikein selvinnyt, että mitä etua hiiliteräksestä on valurautaan nähden. Paitsi että se on kevyempää.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)