Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: PID ohjattu DIY paahdin  (Luettu 12904 kertaa)

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
PID ohjattu DIY paahdin
« : Lokakuu 21, 2011, 20:04:49 ip »

On alkanut tuntua, että kolme paahdinta olisi paljon parempi kuin kaksi. Olen iloisesti paahtanut behmorilla ja Punaisella Paahtimella, mutta nyt kaipaisin isompaa (n.1kg) ja helpommin käytettävää paahdinta, jotta voisin paremmin keskitty itse paahtamiseen.

Ajattelin rakentaa taas kaasulla toimivan rumpupaahtimen, jossa tällä kertaa olisi PID ohjaamassa poltinta. Polttimelle tulisi kahden venttiilin kautta kaasu. Toisesta säädettäisiin pieni liekki, joka palaisi kokoajan ja toisessa olisi magneettiventtiili pätkimässä kaasunvirtausta PIDin käskyjen mukaan. Molemmissa tietysti omat paineen säätimet.

PID on minulle aika tuntematon laite. En ole koskaan sellaista ohjelmoinut. Mielelläni ottaisin vinkkejä, mistä niitä kannattaisi tilata ja minkä tyyppisiä. Haluaisin sellaisen jossa olisi kaksi lämpönäyttöä ja mieluusti saisi olla 12v dc. Toinen kertoisi vallitsevan lämpötilan ja toinen pyydetyn lämmön. Ajatuksena on siis, että sen anturi tulisi mittaamaan rummun ilman lämpöä. Papumassan lämpöä mittaisi erillinen mittari.

Mukava olisi tietysti, jos lämpökäyrän voisi ohjelmoida siihen jotenkin. Onko tälläisestä käyttökokemuksia kenelläkään tai missään? http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=5 ei varmaan halvempia tämän tyyppisiä ainakaan ole? Tarkoitus olisi valmistaa tämä paahdin suht pienellä pudjetilla. Teräkset hain jo romikselta.

Vielä pitäisi löytää joku edullinen sähkömoottori n.40rpm ja puhallin papujen jäähdytykseen. Onko tullut vastaan?

Saatan laittaa tänne juttua/kuvia projektin edistymisestä, mikäli se jotain kiinnostaa (tai vaikkei kiinnostaisikaan  :) )
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: PID ohjattu DIY paahdin
« Vastaus #1 : Lokakuu 21, 2011, 23:34:52 ip »

Mietin, että onkohan se rummun lämpötila vähän turhan "kaukana"? Jos rummulla on reiluhkosti massaa, niin riittääkö edes PID:n äly ohjaamaan liekkiä niin, että ei ammu reilusti yli? Eli olisiko parempi mitata PID:lle lämpöä jostain liekin yläpuolelta tai lähistöltä?

Tämä siis yleistä järkeilyä, ilman mitään kokemuspohjaa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: PID ohjattu DIY paahdin
« Vastaus #2 : Lokakuu 21, 2011, 23:35:47 ip »

Niin, unohtui vielä: hatunnostot jälleen kunnioitettavasta paahdinprojektista. :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: PID ohjattu DIY paahdin
« Vastaus #3 : Lokakuu 22, 2011, 13:09:55 ip »

Mietin, että onkohan se rummun lämpötila vähän turhan "kaukana"?

 Luulen ettei tämä tuota ongelmaa, vaikken pidin toiminnasta niin täysin perillä olekaan, mutta uskoisin että tässä liekki lämmittää ohitseen menevää ilmaa nopeammin, kuin mitä vastus vettä. Niin ongelmaa ei pitäisi syntyä, jos olen oikein ymmärtänyt. Punaisessa Paahtimessa oli lämpömittari siinä putken juuressa, josta rumpu täytetään. Ja lämpötila muutos näkyi käytännössä välittömästi, kun poltinta sääti. Siinä on kuitenkin tasainen ilmavirta liekkien läpi -> rummun sisään -> anturin ohi -> putkea pitkin sykloniin.



Olen ymmärtänyt että paahtuminen tapahtuu tälläisessä paahtimessa lähinnä rummun läpi virtaavan kuumanilman vaikutuksesta, kun suuri osa pavuista sopivalla rummun kierrosnopeudella pysyy ilmassa.

Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: PID ohjattu DIY paahdin
« Vastaus #4 : Lokakuu 22, 2011, 20:54:50 ip »

Home-Baristan puolelta kannattaa kahlata/silmäillä läpi kaikki Quest M3 ketjut - niissä on paljon tietoa lämpötilan mittaamisesta ja kyseisen paahtimen PIDaamisesta, ks. esim. tämä ketju.

Kannattaa myös tutustua tähän ketjuun ja ottaa paahdinta suunnitellessa huomioon saisitko sieltä helposti dataa tietokoneeseen ja käytettyä kyseista softaa.

Sattuipa vielä silmään tämäkin: linkki - jossa juttua prosessin säätämisestä PIDillä (ja siitä mitä ovat ET, BT, MET jne. voi vaikka lukaista täältä.)
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: PID ohjattu DIY paahdin
« Vastaus #5 : Lokakuu 22, 2011, 21:41:32 ip »

Luulen ettei tämä tuota ongelmaa, vaikken pidin toiminnasta niin täysin perillä olekaan, mutta uskoisin että tässä liekki lämmittää ohitseen menevää ilmaa nopeammin, kuin mitä vastus vettä. Niin ongelmaa ei pitäisi syntyä, jos olen oikein ymmärtänyt.

Totta, jos anturi mittaa ilmaa, joka virtaa tehokkaasti rummun läpi, niin ongelmaa ei varmaankaan ole. Ymmärsin että tavoite olisi jotenkin mitata itse rummun lämpöä, joka voi reagoida aika hitaasti.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: PID ohjattu DIY paahdin
« Vastaus #6 : Lokakuu 24, 2011, 21:27:56 ip »



Kannattaa myös tutustua tähän ketjuun ja ottaa paahdinta suunnitellessa huomioon saisitko sieltä helposti dataa tietokoneeseen ja käytettyä kyseista softaa.



Kiitoksia! Hyvin kiintoisaa.

Nyt pitänee alkaa tutkimaan, mikä olisi edullisin tapa siirtää lämpö dataa koneelle. Jos toisen lämmön voisi saada jotenkin pidin kautta tietokoneelle, niin riittäisi yksi kanavainen lämpö loggeri (halvempi) tuomaan sen papujen lämmön. En kyllä tiedä onko se niin yksinkertaista. Pitänee perehtyä asiaan.

Valmiit loggerit tuntuvat melkoisen kalliilta. Mutta näköjään niitäkin jotkut osaavat tehdä ihan itse.

Vähän alkaa projekti paisua  ::)
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: PID ohjattu DIY paahdin
« Vastaus #7 : Lokakuu 25, 2011, 10:05:12 ap »

Nyt pitänee alkaa tutkimaan, mikä olisi edullisin tapa siirtää lämpö dataa koneelle. Jos toisen lämmön voisi saada jotenkin pidin kautta tietokoneelle, niin riittäisi yksi kanavainen lämpö loggeri (halvempi) tuomaan sen papujen lämmön. En kyllä tiedä onko se niin yksinkertaista. Pitänee perehtyä asiaan.

Valmiit loggerit tuntuvat melkoisen kalliilta. Mutta näköjään niitäkin jotkut osaavat tehdä ihan itse.
Tämmöstä olen itse miettinyt tuohon paahtohommaan avuksi.

Ei tuo mielestäni ole kovin kallis jos alle kahteenkymppään saa kotiinkannettuna. Toinen juttu sitten miten laadukas tuommonen kiinanihme on. Tuolla PCsensorin sivulla on tuosta mukana tulevasta softasta kuvia. Jos jollakin on kokemuksia tuosta loggerista niin voisi kertoa kannattaako vai jätänkö väliin.
Kirjattu
Kupissa tänään:

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: PID ohjattu DIY paahdin
« Vastaus #8 : Lokakuu 26, 2011, 15:04:30 ip »

Tämmöstä olen itse miettinyt tuohon paahtohommaan avuksi.

Edullinen on, mutta ei taida olla yhteensopiva tuon mielenkiintoisen jiiteen ehdottaman artisan softan kanssa.

Osaako joku antaa asiantuntevan arvauksen, voisiko tuulilasinpyyhkijän moottori kestää rummun pyörityksessä. Moottori jota testailin vapaasti pyöriessään ottaa 1,5 amppeeria ja kun sitä kuormittaa niin, että kierrokset ei juurikaan putoa, mutta vastus vastaa rummunpyöritystä, niin amppeereita menee n.3.

Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: PID ohjattu DIY paahdin
« Vastaus #9 : Helmikuu 01, 2012, 18:01:13 ip »

Hitaasti ja epävarmasti edistyvä projekti alkaa jo saada vähän hahmoa

Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: PID ohjattu DIY paahdin
« Vastaus #10 : Helmikuu 22, 2012, 17:43:36 ip »

Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: PID ohjattu DIY paahdin
« Vastaus #11 : Huhtikuu 12, 2012, 21:29:01 ip »



Paahdin on edistynyt niin, että pian pääsee testaamaan. Papujen jäähdytin on vielä vaiheessa, mutta muuten alkaa olla valmis.

Paahdin on rakennettu kaikenlaisista vanhoista romuista, joita olen "löytänyt" sieltä täältä. Jalusta on peräisin poljettavasta singeristä, jonka pedaalilla kytketään rummunpyöritysmoottori vetämään. Itse moottoriksi löytyi tuulilasinpyhkijän moottorin sijaan voimavirtamoottori, joka on aikoinaan ollut jossain järeämmän puoleisessa ompelukoneessa. Painemittarit on ruotsinarmeijan vanhoista verenpainemittareista. Teräkset ja messingit ostettu romikselta. Vanerit varastettu kaverilta. Vipukytkimet on vanhoista tietokoneista, paitsi tuo punainen makrokytkin kaverilta varastettu.

Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: PID ohjattu DIY paahdin
« Vastaus #12 : Huhtikuu 12, 2012, 21:35:54 ip »

Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: PID ohjattu DIY paahdin
« Vastaus #13 : Huhtikuu 12, 2012, 21:41:14 ip »



Moottorin kierrokset on 1200rpm. Rummun pyörimis nopedeksi, n.50rpm, tarvittiin tuollainen kiilahihnapyörä ja rattaisto. Rattaat on rättipakeliittia. Niitä löysin kirpputorilta edullisesti.
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: PID ohjattu DIY paahdin
« Vastaus #14 : Huhtikuu 12, 2012, 21:55:44 ip »

Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600