Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Pallogrilli  (Luettu 5797 kertaa)

thjerppe

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 103
Pallogrilli
« : Heinäkuu 08, 2011, 07:54:12 ap »

Uusimmassa Glorian ruoka ja viini -lehdessä (5/2011) oli juttua jampasta, joka paahtaa kahvia pallogrillissä wokkipannulla.

Vaikutti ihan kätevältä, wokkipannussa pavut voisi saada hyvin liikkeeseen. Täytynee mökillä katsoa löytyskö sopivia välineitä kokeilua varten.
Kirjattu
Gaggia Classic (PID) + Mahlkönig Vario

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2811
Vs: Pallogrilli
« Vastaus #1 : Heinäkuu 08, 2011, 09:42:11 ap »

Varmaan melko ahkeraan saa sekoittaa, ettei tule epätasaista. Toki tuolla tavallahan se kahvi alunperinkin on paahdettu.

Sellainen viiden euron kaasupoltin wokkipannun alle voisi tehdä hommasta vähän helpommin hallittavan. Paahtolämmöt on hiiligrillin lämpöhaitarin ihan alapäässä, joten aika varovasti saa ainakin laittaa hiiltä.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Pallogrilli
« Vastaus #2 : Heinäkuu 08, 2011, 22:54:04 ip »

Varmaan melko ahkeraan saa sekoittaa, ettei tule epätasaista. Toki tuolla tavallahan se kahvi alunperinkin on paahdettu.

Sellainen viiden euron kaasupoltin wokkipannun alle voisi tehdä hommasta vähän helpommin hallittavan. Paahtolämmöt on hiiligrillin lämpöhaitarin ihan alapäässä, joten aika varovasti saa ainakin laittaa hiiltä.

Niin, ei kai siinä ole niinkään kyse tasaisuudesta vaan perinteisestä fiiliksestä. Itse käyttäisin vanhaa rännäriä Grillissä, mutta Etiopiassa käytetään matalaa Vokkimaista pannua hiilillä. Pavut pestään ensin. Hidastaisiko kosteus myös paahdon alkua?

Tässä viedoa aiheesta:

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=jwGuJcLJfKw" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=jwGuJcLJfKw</a>

Nuotiolla olen itse kahvia paahtanut. Hyvää siitä tulee, kun jauhaa morttelilla ja keittää pannukahvia. Espressokeittimeen tai suodattimeen ei sellainen kahvi mielestäni kuulu. Ei kai kukaan ala paahtamaan noin kahvia saadakseen laadukasta ja tasaista jälkeä. Mutta pitääpä kokeilla seuraavalla eräreissulla taas luonnossa paahtamista.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vs: Pallogrilli
« Vastaus #3 : Syyskuu 21, 2011, 16:40:46 ip »

Itse annan kahvin levätä vahintään yhden päivän ennen jauhamista. Esimerkiksi Indian Monsooned Malabar on parhaimmillaan5-7 päivää paahtamisesta. Kaasugrilleihinhän on myyty ebayssakin sellaista "varrasta" jossa kieritetään rumpua kammesta. Nuotiolla on riittävästi jo puuhaa kahvin jauhamisesta ja keittämisestä...menee pian hyvä rauhoittumisen mahdollisuus ohi jos liikaa harrastaa.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Pallogrilli
« Vastaus #4 : Syyskuu 23, 2011, 17:00:16 ip »

Itse annan kahvin levätä vahintään yhden päivän ennen jauhamista. Nuotiolla on riittävästi jo puuhaa kahvin jauhamisesta ja keittämisestä...menee pian hyvä rauhoittumisen mahdollisuus ohi jos liikaa harrastaa.
Lepoahan se kahvi kaikkien taiteen sääntöjen mukaan tarvitsee. Sen olen itsekin paahtaessa huomannut. Mutta niin he vain juovat Etiopiassa ja Eritreassa kahvintuoreeltaan.

Jäipä tuo minullakin kahvit retkillä paahtamatta, vaikka en sitä sinällään stressaavana näkisikään. Sehän voisi olla mukavakin istuskellessa tappaa aikaa paahtaen ja jauhaen, mutta kuka ne pannut ja morttelit jaksaa mukanaan kantaa. Mökki-hommina se on sitten ihan eri asia ja mökillä minäkin olen aikoinaan rännäriä ja morttelia kahvin valmistuksessa käyttänyt. Ja mökkireissuilla juon aina pannukahvia.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini