Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Automaatti espressokeitin viidakko  (Luettu 387410 kertaa)

Kiireinen kahvinkeittäjä

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #195 : Joulukuu 11, 2010, 16:50:01 ip »

Sellainen muuten unohtui, että kiitos cartman postauksistasi. Ostin tuon Krupsin aikanaan käsittääkseni sinun arviointisi innoittamana (en ole ihan varma, mutta luulen että olet kirjoitellut Krupsista jollain vanhalla foorumilla 2005/2006). Hinta hirvitti kun sitä edellinen kahvinkeitin maksoi varmaan 10 euroa. Lopulta uskaltauduin Krupsin sitten kirjoitustesi perusteella ostamaan. En ole päivääkään sitä ostosta katunut.
Kirjattu

Kiukas

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #196 : Joulukuu 11, 2010, 18:41:03 ip »

Tuli tilattua Krupsin 8250PN. Palstaa luettu tiivisti viikonverran ja eilen uskaltauduin Krupsin tilaamaan, joululahja itselle ja emännälle. Eiköhän kahvihetket tästä parane. Aloitetaan Lidlin pavuilla.
Kirjattu
Eureka Mignon - Rancilio Silvia

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #197 : Joulukuu 15, 2010, 11:22:45 ap »

Sellainen muuten unohtui, että kiitos cartman postauksistasi... ...Lopulta uskaltauduin Krupsin sitten kirjoitustesi perusteella ostamaan. En ole päivääkään sitä ostosta katunut.

Joo, kuten on monta kertaa sanottu, nämäkin laitteet aiheuttavat voimakasta riippuvuutta... Käytin Espanjassa asuessani pientä boilerikonetta, käsipeliä siis. Toin sen Suomeen ja olin siihen hyvin tyytyväinen. Mutta se "kahvirituaali" ei vain sopinut silloiseen elämäntapaani. Kun kone hajosi, siirryin takaisin täysautomaatin käyttäjäksi. Aikaisemmin kokemani Jurakauden jälkeen siirryin Krups-käyttäjäksi. Tiesin etukäteen täysautomaatin rajoitukset, joten tiesin mitä odottaa. Tyytyväinen olen ollut. Ehkä joskus toiste palaan taas hyvän manuaalikoneen käyttäjäksi, tällä hetkellä en. (Toi jurakausi vs. Jurakausi on muistaakseni Stenun vitsi :) )

Kaikki me täällä opimme jotain uutta. Esimerkiksi sinun hyvästä postauksestasi, jossa analysoit Krupsin ja Electroluxin eroja omalta kantiltasi katsottuna.
     
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #198 : Joulukuu 15, 2010, 11:28:51 ap »

Tuli tilattua Krupsin 8250PN. Palstaa luettu tiivisti viikonverran ja eilen uskaltauduin Krupsin tilaamaan, joululahja itselle ja emännälle. Eiköhän kahvihetket tästä parane. Aloitetaan Lidlin pavuilla.

Tervetuloa mukavuudenhaluisten joukkoon! Pari päivää menee yleensä harjoitellessa, sitten laite "asettuu" ja omakin tuntemus koneen sielunelämästä paranee. Laite tarvitsee sellaisen pienen "sisäänajon", niin käyttäjäkin. Käyttöohje kannattaa lukea. Lidlin pavuilla on hyvä aloitella.

Kirjoittele sitten kokemuksiasi.
     
Kirjattu

iLari

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #199 : Joulukuu 20, 2010, 10:07:47 ap »

Heipähei,
Olen ajatellut siirtyä automaattikahvinvalmistajien rentoon joukkoon. Ja valinnan vaikeus tuntuu olevan muidenkin ongelmana. Selkeitä vertailuita ei löydy mistään.

Olen hankkiutumassa eroon Jättikokoisesta puoliautomaatti Nuova Simonellistani, joka on palvellut hyvin, mutta ei enää mahdu uuteen kotiin. Siispä eniten kiinnostaa kahvin maku! Olen kahlannut näitä topiikkeja läpi, ja ymmärtänyt, että Jura-kahvi ei kaikkia miellytä, ja Krupps tekee kohtuullista kahvia... Entä Saecot, Gaggiat ja Delonghit? Ovatko laadukkaita, löytyykö huoltoa Suomesta, puhdistuksen helppous...?

Vaikea näitä on varmaan laittaa samalle viivalle, kun monilla kokemuksia vain yhdestä koneesta. Budjetti minulla on noin 500-1000 €. Löytyykö malliehdotuksia ja kokemuksia?

edit. Lisään vielä, kun sitä aina tiedustellaan: Maidon vaahdottelu ei ole kovinkaan oleellista minulle.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 20, 2010, 13:54:26 ip kirjoittanut iLari »
Kirjattu

raval

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #200 : Joulukuu 29, 2010, 13:31:48 ip »

Minusta tuli myös jouluna Krups 82xx -sarjalainen. Paulig Espresso Originalea kokeiltu. Paras lopputulos on saavutettu tähän mennessä seuraavasti: kupin esilämmitys mikrossa, hienoin jauhatus, kuumin vesi, vahva espresso. Kahvit ovat "hyviä", kyllä niitä mielellään juo, mutta kaipaisin juomaan paksuutta. Säädöillä voin tuskin vaikuttaa enää enempää. Pitänee kokeilla vaihtaa papuja, onko ehdotuksia?
Kirjattu

oma

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #201 : Tammikuu 01, 2011, 15:19:38 ip »


Terve,

Olen uusi täällä Ristretto.fi foorumilla sekä uusi Kaffemaatin omistaja :), Yritin kovasti löytää tietoa ostamastani laitteesta TK69009 Siemens S75. Kyseisestä laitteesta ei löytynyt kovinkaan paljon tietoa, tiettävästi vanha malli ja jo tuotannosta poistunut malli, täältä kuitenkin löysin hieman informaatiota http://e-kodinkoneet.fi/tuotteet/pienkoneet/kahvilaitteet/siemens/tk69009... No kuitenkin halusin jakaa omia tuntemuksia kyseisestä laitteesta. Olen nyt siis ollut n. viikon ajan kyseisen laitteen isäntä ja olen ollut iloisesti yllättynyt sekä tyytyväinen laitteen suorituksiin. Ostin kyseisen laitteen käytettynä 250 eurolla n. 2000 kuppia tehty kyseisellä koneella. Kahvipapuina olen nyt juonut LIDL Espresso kahvia (lueskelin että se on hyvä alotuspapu uudelle käyttäjälle), ja kyseinen kahvipapu tuottaa ihan miellyttäviä maitokahveja, kyllä se sopiii jopa tavalliseen kahviin vaikka hieman "laihaa" tuntuu tekevän, ainakin jos käytän säätöä normal, täytynee kokeilla strongilla..

Aamulla parasta on kuitenkin se että laitteen saa heräämään kello 6:00, jolloin masiina lämmittää kuppini ja kun tulen suihkusta saan kahvit kuppiin napin painaluksella. Ennen aamukahvit jäi kyllä juomatta moccamasterin vaivalloisen käyttämisen takia (varsinkin kun aamusin herää viimetingassa) :D.

Löysin myös videon kyllä juutuubista:
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=l1Jav84YdUI" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=l1Jav84YdUI</a>


Mitä kahvipapuja suositellaan maitokahville, jotta voisin selvittää oman lempipapuni? :=)

Onko muita siemensin surpresso laitteiden ystäviä täällä olisi kivaa kuunnella teidänkin mietteitä laitteista.

ps. Entinen moccamasterin -käyttäjä :=)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2011, 15:49:30 ip kirjoittanut oma »
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #202 : Tammikuu 02, 2011, 10:08:12 ap »

Mitä kahvipapuja suositellaan maitokahville, jotta voisin selvittää oman lempipapuni? :=)

Oma mieltymys löytynee kokeilun kautta. Kokeilua voisit yrittää myös tuoreilla pavuilla (alle 1kk paahtopäivästä). Kaffa Roasteryn papuja, esim. Kaffa Espresso Latte löytyy helposti tuoreina monestakin myyntipisteestä. Ulkoimailtakin voi tilata. Jos kahvilasta löytyy hyvä kahvi saa sieltä myös yleensä ostettua papuja.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #203 : Tammikuu 04, 2011, 14:45:55 ip »

... Kahvit ovat "hyviä", kyllä niitä mielellään juo, mutta kaipaisin juomaan paksuutta. Säädöillä voin tuskin vaikuttaa enää enempää. Pitänee kokeilla vaihtaa papuja, onko ehdotuksia?

Jos olet lukenut tätä viestiketjua, niin olet varmaan huomannut törmänneesi erittäin merkittävään täysautomaattien "ominaisuuteen": hieman pinnalliseen uuttoon. Sellaista paksua, lähes haukattavaa kahvia on turha kovin usein odotella.

Mikäli tuo Pauligin makumaailma viehättää sinua, niin kokeile muita Pauligin espressoja. Ainakin Fortissimo, Favorito ja Supremo löytyvät. Osaa saa 250 gramman pusseissa, osaa vain kiloisissa. Kokeile myös uuttolämpötilan laskemista ainakin siihen keskimmäiseen asentoon. Voi olla, että korkean lämpötilan tuoma karvaus peittää muita makuja alleen. Itse käytän sitä korkeinta lämpötila-asentoa erittäin harvoin.
     
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #204 : Tammikuu 04, 2011, 15:00:12 ip »

Mitä kahvipapuja suositellaan maitokahville, jotta voisin selvittää oman lempipapuni? :=)

Kuten sen Lidlin espresson kohdalla arvelitkin, maitokahvin kanssa kannattaa käyttää suurempaa kahvijauheen annostusta, sinun tapauksessasi siis säätöä "strong".

Omat suosikkini tuon ulkomailta, tällä hetkellä Krupsin tuutissa on Saimaza Gran Seleccion Mezcla Arabica, espanjalainen, ravintoloille tarkoitettu versio. Paksumpaa ja "suklaisempaa", kuin saman niminen kuluttajaversio. Mutta voit vallan hyvin mennä johonkin suureen Citymarkettiin tutkimaan kahvihyllyjä. Esimerkiksi Sellon sittarissa on paljon kahvipapuja. Kokeilet sitten itse. Minulla kävi niin, että täällä aiemmin kehuttu Gran Palomar ei oikein toiminut maidon kanssa, muuten ok. Mutta testaa Lavazzan Rossoa, sellainen hopea-punainen 500 gramman pussi. Sai tutuilta paljon kehuja maitokahvina.

Noiden markettikahvien kohdalla pitää katsoa kriittisesti pakkausten päiväyksiä. Olen nähnyt hyllyssä yli vuodenkin ikäisiä kahveja, sellaisia ei pidä ottaa.
               
Kirjattu

kaffemi

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 119
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #205 : Tammikuu 04, 2011, 16:19:48 ip »

Kuten sen Lidlin espresson kohdalla arvelitkin, maitokahvin kanssa kannattaa käyttää suurempaa kahvijauheen annostusta, sinun tapauksessasi siis säätöä "strong".

Omat suosikkini tuon ulkomailta, tällä hetkellä Krupsin tuutissa on Saimaza Gran Seleccion Mezcla Arabica, espanjalainen, ravintoloille tarkoitettu versio. Paksumpaa ja "suklaisempaa", kuin saman niminen kuluttajaversio. Mutta voit vallan hyvin mennä johonkin suureen Citymarkettiin tutkimaan kahvihyllyjä. Esimerkiksi Sellon sittarissa on paljon kahvipapuja. Kokeilet sitten itse. Minulla kävi niin, että täällä aiemmin kehuttu Gran Palomar ei oikein toiminut maidon kanssa, muuten ok. Mutta testaa Lavazzan Rossoa, sellainen hopea-punainen 500 gramman pussi. Sai tutuilta paljon kehuja maitokahvina.

Noiden markettikahvien kohdalla pitää katsoa kriittisesti pakkausten päiväyksiä. Olen nähnyt hyllyssä yli vuodenkin ikäisiä kahveja, sellaisia ei pidä ottaa.
               

Useimmiten markettikahveissa ei edes ole paahtopäivää, on vaan johonkin vuoden päähän ulottuva parasta ennen -päiväys ::)
Kirjattu

oma

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #206 : Tammikuu 04, 2011, 22:25:23 ip »

Kuten sen Lidlin espresson kohdalla arvelitkin, maitokahvin kanssa kannattaa käyttää suurempaa kahvijauheen annostusta, sinun tapauksessasi siis säätöä "strong".

Omat suosikkini tuon ulkomailta, tällä hetkellä Krupsin tuutissa on Saimaza Gran Seleccion Mezcla Arabica, espanjalainen, ravintoloille tarkoitettu versio. Paksumpaa ja "suklaisempaa", kuin saman niminen kuluttajaversio. Mutta voit vallan hyvin mennä johonkin suureen Citymarkettiin tutkimaan kahvihyllyjä. Esimerkiksi Sellon sittarissa on paljon kahvipapuja. Kokeilet sitten itse. Minulla kävi niin, että täällä aiemmin kehuttu Gran Palomar ei oikein toiminut maidon kanssa, muuten ok. Mutta testaa Lavazzan Rossoa, sellainen hopea-punainen 500 gramman pussi. Sai tutuilta paljon kehuja maitokahvina.

Noiden markettikahvien kohdalla pitää katsoa kriittisesti pakkausten päiväyksiä. Olen nähnyt hyllyssä yli vuodenkin ikäisiä kahveja, sellaisia ei pidä ottaa.
               

Tuo kuvailemasi "suklaisuus" ja paksuus on juuri sitä mitä haen maitokahvilta..
Ymmärrän että osa teistä taitaa olla ihan oikeita harrastajia mutta saattaisiko joku selventää minulle hieman tuosta jauhatuskarkeudesta, kun laitteessa on säädöt "tummalle, vaaleelle ja normaalille?" paahdolle. Eli onko syytä käyttää aina hienointa vaikka olisi tummaa paahtoa?  (koneessa lukee hienoimman jauhatuksen kohdalla että se olisi tarkoitettu vaalealle paahdolle)
Kirjattu

psysi

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #207 : Tammikuu 05, 2011, 15:07:22 ip »

Liitynpäs joukon jatkoksi.

Hyvin palvellut Krups 7220 sanoi työsopimuksensa irti juuri kun olin haaveilemassa Izzon Alex Duetto II:n hankinnasta. Huolto kertoi korjauksen hinta-arvioksi noin 70-150e + rahdit. Työjono olisi kuulemma noin kolme viikkoa.

Tästä yhtälöstä päädyin siihen, että tilasin amazon.de:stä Gaggia Titaniumin (kun halvalla sai eikä Izzoon ihan juuri pystynyt venymään). Krupsin laitan osiksi ja vaihdan tarpeelliset tiivisteet itse kunhan joudan. Saapahan sen jälkeen töissäkin juotavaa kahvia...

Näinpä sitten pari kysymystä:

- Huoltaakohan joku tuota Gaggiaa Suomessa jos sille tulee tarvista? Philipshän tuon kai nykyään omistaa mutta siellä eivät oikein osanneet sanoa mitään asiasta.
- Onko ko. värkki yleensäkään mistään kotoisin? Entä Krupsiin verrattuna?

- Mikähän tuossa Krupsissa mahtaa olla vialla, kun oireina on laiha kahvi, ja selvä vuoto kakun dumppauksen aikana? Tästä seuraa roisketta koneen ulkopuolelle ja vedensekaista liejua roskiksen ja sen "puhdistuslärpykän" tietämille. Äänikin on vähän omituinen. Onko joku korjannut vastaavaa?

- petri
Kirjattu

iLari

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #208 : Tammikuu 10, 2011, 09:56:33 ap »

Itsekkin olen tässä edellisestä viestistäni asti selvitellyt tätä viidakkoa, ja Gaggia kuulostaisi tarpeeksi Italialaiselta ja eksoottiselta vehkeeltä itselleni. Olen paininut Gaggian Breran, Titaniumin ja Platinumin mallien välillä, ja tällä hetkellä tuo Platinum Vision on kärjessä omalla listalla. Katselin, että sellaisen saisi tilattua ihan ok hintaan Itek-kodinkone -nettikaupasta, joka ei ole tosin hääppöisiä arvosteluita saanut.

Monessa Saecossa ja Gaggiassa näyttää olevan sama 'brew group' (uuttoyksikkö?), mutta tekevätkö samaa kahvia...? Haluaisin nimen omaan panostaa mahdollisimman hyvään uuttoyksikköön, enkä muihin erikoisominaisuuksiin, vaikka tuota kalleimpaa Platinum-mallia kuolaankin sen ajastus ominaisuuksien takia.

Mihinköhän kohtaan nuo Delonghit putoavat näissä kahinoissa?
Kirjattu

psysi

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #209 : Tammikuu 10, 2011, 16:05:55 ip »

Itsekin törmäsin tuohon Itekiin - mikäs firma on oikein kyseessä?

Saksa-Amazonista Titanium irtosi rahteineen hintaan EUR 483,09, joka oli mielestäni oikein kohtuullinen korvaus. Mahdollisista takuukuvioista en sitten tiedä - tosin Amazon on sen verran iso kioski, että luulisin (tai toivoisin) niidenkin hoituvan edes jotenkuten.

- petri
Kirjattu