Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Käyttökatko tulossa maanantaina 22.4.!

Kirjoittaja Aihe: Uunipaahto  (Luettu 131997 kertaa)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Uunipaahto
« Vastaus #90 : Syyskuu 27, 2012, 15:18:46 ip »

Paremmuudesta mihin? En joka tapauksessa voi käryttää kämppääni, joten siihen verrattuna etten paahda kahvia?
Voi olla, että täälläkin on ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä että uuni parvekkeella häviää sille, että unohdan koko jutun ;-)

Paremmuudesta hajuhaittoihin nähden. Meillä ei perhe sisällä paahtamisesta valitellut silloin kun itse paahdoin. Liesituuletin on ihan hyvä ja pavut jäähdytin parvekkeella. Keittiössä pidin paahdon ajan ikkunaa lisäksi auki ja ovea muuhun asuntoon kiinni.

Lähinnä ajattelin sitä, että jos ulkona uunin lämpötilat tippuvat ei paahtaminen enää onnistu. Mutta asiahan käy ilmi, kun pikku-uunin omistaja hommaa parvekkeella testailee. Irrallisia analogisia uunilämpömittareita on muuten olemassa. Se vain papujen sekaan pystyyn ja lämpötiloja seuraamaan.

http://www.kokkiman.com/shop/haku/prod__4882_Sunartis%20Uunil%C3%A4mp%C3%B6mittari

tuo esim. näyttää 300 asteeseen ja maksaa alle kympin.

Ja seuraava 4,50 €

http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuote=0u0rx4i85ha8kbd3&kategoriaTunniste=Keitti%C3%B6nMittav%C3%A4l&path=Koti%2FRuoanvalmistus%2FKeitti%C3%B6ty%C3%B6v%C3%A4l%2FKeitti%C3%B6nMittav%C3%A4l&osuuskauppa=HOK-ELANTO&pageName=Main
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Uunipaahto
« Vastaus #91 : Syyskuu 27, 2012, 15:20:31 ip »

Lähinnä ajattelin sitä, että jos ulkona uunin lämpötilat tippuvat ei paahtaminen enää onnistu. Mutta asiahan käy ilmi, kun pikku-uunin omistaja hommaa parvekkeella testailee. Irrallisia analogisia uunilämpömittareita on muuten olemassa. Se vain papujen sekaan pystyyn ja lämpötiloja seuraamaan.

http://www.kokkiman.com/shop/haku/prod__4882_Sunartis%20Uunil%C3%A4mp%C3%B6mittari

tuo esim. näyttää 300 asteeseen ja maksaa alle kympin.

Ja seuraava 4,50 €

http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuote=0u0rx4i85ha8kbd3&kategoriaTunniste=Keitti%C3%B6nMittav%C3%A4l&path=Koti%2FRuoanvalmistus%2FKeitti%C3%B6ty%C3%B6v%C3%A4l%2FKeitti%C3%B6nMittav%C3%A4l&osuuskauppa=HOK-ELANTO&pageName=Main

Kiitti vinkistä, taidanpa virittää tuon Behmorin sisään  :D
Parempi tuo kun ei mitään, saa vähän hajua minkälaisissa lämpötiloissa liikutaan.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Uunipaahto
« Vastaus #92 : Syyskuu 27, 2012, 17:42:51 ip »

Motonetista itse hommasin tämmöisen lihamittarin, jonka voi arvata olevan monikäyttöinen. Maksoi ehkä 11e

Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Uunipaahto
« Vastaus #93 : Lokakuu 13, 2012, 18:23:17 ip »

Tosiaan, uuden asunnon parvekkeella ei ole pistorasiaa, joten paahdoin sitten sisällä eilen. "Liesituuletinkin" on onneton, semmonen pelkkä aktiivihiili suodatin imuri systeemi. Pidin "liesituulettimen" suljettuna, mutta keittiön ikkunan auki. Eihän se ulospäin vedä savuja vaan käytännössä vaan kylmää ilmaa tulee sisälle. Palovarotin oli irti operaation aikana, eilisaamusta viisastuneena (käräytin turkkilaiset ja herätin perheet mukavan käryn katkuun ja palovarottimen ulvontaan). Ei pystynyt hajuhaittojen takia kun yhden satsin paahtamaan. Pitänee ehkä ensi kerralla testailla miten tuo "liesituuletin" toimii.

Costa Rica Tarrazu 12.10:
Kirjattu
Kupissa tänään:

Hellej

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Vs: Uunipaahto
« Vastaus #94 : Maaliskuu 16, 2014, 14:48:23 ip »

Tällaisen reikäpellin löysin: http://kauppa.chezmarius.fi/naytatuote.php?lTuoteTunniste=4047
Vaikuttaisi aika hyvältä tiheän rei'ityksen ja säädettävän leveyden ansiosta.

Oottekos kokeneemmat paahtajat esilämmitellyt paahto-astioitanne ennen itse paahtamista?
Kirjattu

Islander

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 75
Vs: Uunipaahto
« Vastaus #95 : Kesäkuu 17, 2014, 19:36:39 ip »

Kertokaas joku tietämättömälle mikä on "raksu"?
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Uunipaahto
« Vastaus #96 : Kesäkuu 17, 2014, 21:46:40 ip »

Kertokaas joku tietämättömälle mikä on "raksu"?

Pavut paukkuvat (vähän kuten popcorn) paahdettaessa. Tässä havainnollistava esitys:

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=bvgQ3wcNDt4" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=bvgQ3wcNDt4</a>

Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Islander

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 75
Vs: Uunipaahto
« Vastaus #97 : Kesäkuu 18, 2014, 09:39:37 ap »

Pavut paukkuvat (vähän kuten popcorn) paahdettaessa. Tässä havainnollistava esitys:




Ahaaa, ilmeisesti kuitenkin aika hiljainen ääni? Itse paahdoin juuri uunissa enkä kyllä mitään kuullut. Taisivat jäädä liesituulettimen huminan alle.
 
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Uunipaahto
« Vastaus #98 : Kesäkuu 18, 2014, 09:43:23 ap »

Kyllä ne raksut ihan voimakkaasti kuuluu ja uunipaahdossa näkee, kun pavut hieman pompahtelee/liikahtelee raksujen aikaan.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Islander

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 75
Vs: Uunipaahto
« Vastaus #99 : Kesäkuu 18, 2014, 14:29:51 ip »

Kyllä ne raksut ihan voimakkaasti kuuluu ja uunipaahdossa näkee, kun pavut hieman pompahtelee/liikahtelee raksujen aikaan.

Ilmeisesti aisteissani on sitten jotain vikaa :D Erinomaista kahvia kuitenkin tuli.
Kirjattu

ecky

  • Kauppias
  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Uunipaahto
« Vastaus #100 : Elokuu 11, 2014, 22:33:30 ip »

Aina ei voi onnistua, ei edes joka kerta.
Kirjattu

Watti

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Uunipaahto
« Vastaus #101 : Lokakuu 27, 2014, 23:54:23 ip »

Pari uunipaahtoa tehty, ensin uuni 225 ja pavut sisään, raksut alkoivat noin kuuden minuutin paikkeilla ja ritinä kahdentoista jolloin pavut uunista ulos, täyteläistä mehevää pitkä marjainen jälkimaku, toisella kertaa yritin profiilia eli aloitin alemmalla lämmöllä ja nostin mutta meni aivan liian hitaaksi, kokonaisaika 20 minsaa, mautonta sahanpurua.
Jatkoa muutama paahto myöhemmin:
Keraaminen vaihtunut emaloituun peltiin, kermansavi esikuumennettuna poltti reikiä papuihin ja kylmänä lämpesi liian hitaasti. Kuumailmapuhaltimella olen nyt nostanut lämpöä nopeasti noin neljän minuutin kuivatuksen jälkeen lähelle ekaa raksua ja sitten sekoitus ja ravitus tasaiseksi kerrokseksi. Nyt onnistuu kunhan ei laita peltiä liian täyteen että jää tilaa papujen turvota.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2014, 09:47:19 ap kirjoittanut Watti »
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Uunipaahto
« Vastaus #102 : Toukokuu 14, 2015, 12:35:18 ip »

Olen tuona Botania-projektin myötä palaillut uunipaahtoon takaisin.

Lueskelin lisää paahto-opasta. Siellä todettiin, että uunipaahdossa kannattaa suosia kovaa lämpötilaa ja lyhyitä paahtoaikoja. Pidemmällä paahtoajalla maku tahtoo latistua ja "pahvistua". Tärkeä on myös nopea jäähdytys. Itse olen parilla viime paahdolla saanut tokaraksun alle 10 minuutin. Uuni on ollut 250 astetta ja pitsavuoan sijaan olen käyttänyt ohut rakenteista lasagnevuokaa. Hieman isompi annos tulee kerralla eikä paahto ala kehittyä vuoan reunoilta. Lopputulos on siis paljon tasaisempi. Tähän auttaa lasagnevuoan korkeat reunat.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Uunipaahto
« Vastaus #103 : Toukokuu 16, 2015, 18:37:24 ip »

Jaaha, ja lisää raporttia uunipaahdosta. Olin kysellyt joskus vuosia sitten onko uuniaahtoja kokeiltu espressona. Nyt olen kaverini Pavonin Professionalilla keiteltynä niitä maistellut ja toimii. Tuolla kahvin prosessoinnissa joku moitti uuni paahtoa pahvisen makuiseksi. Luulisin, että moite tulee siitä, että prosessi on liian hidas. Eli kahvi paistuu enemmän kuin paahtuu.

Tänään keittelin itse uunipaahtamaani Yirgacheffea, joka oli sellainen keskivaalea 9 minuutin paahto 250 asteisessa uunissa. Todella raikas ja hyvin tuli pavunb ominaismaut esille. Olin kyllä enemmän kuin tyytyväinen makuun. Tuli heiteltyä koko satsi myllyyn, josta ei viitsi kaataa niitä lautaselle kuvattavaksi. Eli hieman päivitystä noihin paahtoaikoihin. Aikaisemmin kirjoittelin, että 8 - 15 minuuttia olisi hyvä taivoiteaika paahdon kestolle toiseen raksuun. Nyt sanoisin, että 8 - 10, voisi olla sopivampi. Kenneth Davids kehottaa nopeuttamaan paahtoa, jos se kestää lähelle 15 minuuttia. Eka raksun tavoiteaikakin olisi hänen mukaansa 5 minuuttia uunipaahdossa. Uskoisin, että pahvisuus makuun tulee, jos uunipaahto venyy liian pitkäksi. 
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

snafu

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Uunipaahto
« Vastaus #104 : Heinäkuu 28, 2015, 22:19:40 ip »

Nyt on tullut testattua uunipaahtamista. Ensimmäinen kerta opetti että pavut tummuvat lopussa todella nopeasti, aivan mustaa koko satsi. Pavut myllyyn pari tuntia paahdon jälkeen ja jauhe mutteriin, ekaa kertaa mutterin venttiili päästi painetta ulos. Tuotos oli minulle täyttä myrkkyä, isä taas kehui hyväksi ranskalaiseksi...
Toinen kerta ja eri uuni. Paahtoaika 15-16min. Lämpötila uunin mukaan 250, grillimittari näytti lämmöksi 210. Vaaleahko paahto, Delonghilla todella hyvä espresso.
Tänään paahtoaika n15min. Lämpötila grillimittarilla 217-228. Nyt tuli tumma ja nätti paahto.

Asia mikä mietityttää on tämä kaikkien varoittama kuorisilppu, sitä minulla ei tule juuri nimeksikään. Oikeastaan roskat mitä tulee on pavun palasia särkyneistä pavuista. Olen huomannut että osa pavuista on paahdon jälkeen niin hauraita että menevät hieman sormilla hieroen ihan muruiksi.
Pavut ovat jotain 10€/kg papuja Kuopion kauppahallista
Kirjattu