Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Käyttökatko tulossa maanantaina 22.4.!

Kirjoittaja Aihe: Meitä pilkataan  (Luettu 10842 kertaa)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #15 : Marraskuu 07, 2010, 16:28:32 ip »

Minusta on siis outoa ihmetellä, miksi asiakkaiden on "niin vaikea ymmärtää, että kahvila tarjoaa vain tiettyjä tuotteita". Hesburgerista ei saa pitsaa jo siitä syystä, ettei mitään pitsan valmistamiseen tarvittavia asioita sieltä löydy (taitoa, raaka-aineita, välineitä). Kahvilasta yleensä toiveen toteuttamiseen tarvittavat asiat löytyvät. Jos useimmissa kahviloissa saa pyytämällä vaikka tietyllä tavalla vaahdotettua maitoa, niin ei asiakas voi tietää, että juuri tässä kahvilassa se ei onnistu ja osata olla kysymättä. Harvalla on päässään rekisteriä siitä, että millaisten periaatteiden pohjalta kaikki lähipiirin kahvilat toimivat.

Ei sitä ole minunkaan mielestäni outoa ihmitellä. Asiakkaat eivät vain ole koskaan ennen asioineet tällaisessa kahvilassa (Suomessa). Mutta edelleen on kahvilanpitäjän oikeus valita millaista kahvilaa haluaa pyörittää. Kummallakin tavalla voi menestyä. Toki kahvilan toimintatavan kanssa saa olla eri (tai samaa) mieltä, mutta ei se tee siitä universaalisti oikeaa taikka väärää toimintatapaa.

Asiasta ovat aikoinaan keskustelleet ammattilaisetkin, yhdestä coffeedin ketjusta voi nostaa hyväksi kokoajaksi vaikka Peter G.:n ajatukset: linkki alkuperäiseen.

Lainaus
There are two approaches to customer service: try to appeal to as broad an audience as possible, and be very welcoming, accomodating, and flexible: "yes, sir, I'll get your sugar-free soy decaf 30 ounce latte right away. I just have to run to the store and get a 30 ounce paper cup. I'll be right back." That kind of customer service really wins hearts, especially to those customers who like to be catered to.

There is another approach: try to create an atmosphere of trust and control by the proprietor. The attempt is to send the message that the selection is intentionally limited, with an aesthetic experience in mind. The tough part here is to pull it off without being snobby. Also, if you can't find a customer base who appreciates your limited aesthetic, you might fail. On the other hand, if you can pull it off and remain friendly, helpful, communicative and pleasant, your customers can really become very loyal, especially those who value the culinary arts, or are purist aesthetes.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #16 : Marraskuu 07, 2010, 21:16:23 ip »

Ei sitä ole minunkaan mielestäni outoa ihmitellä. Asiakkaat eivät vain ole koskaan ennen asioineet tällaisessa kahvilassa (Suomessa).

Tarkoitat varmaan, että on outoa ihmetellä? Siis siinä mielessä, että jos asiakkaat ovat tottuneet johonkin muuhun malliin, niin he eivät osaa arvata kahvilan toimivan tiukemmin rajatun valikoiman pohjalta - minkä ei pitäisi olla varsinainen yllätys tai ihmetyksen aihe.

Linkittämäsi Peter G:n ajatukset summaavat hyvin yhteen myös sen, mitä itsekin olen mieltä.

Lainaus
tough part here is to pull it off without being snobby

Tämä on tosiaan hankalaa, toki myös hyvin monella muulla alalla kuin kahvilabisneksessä.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #17 : Marraskuu 07, 2010, 23:23:31 ip »


...ja akallion siteeraamaan lauseen perään tulee Peter G:n lausumana jälleen se markkinatalouden perustotuus:

Lainaus
The tough part here is to pull it off without being snobby. Also, if you can't find a customer base who appreciates your limited aesthetic, you might fail.

Jokainen yrittäjä joutuu tämän asian miettimään omalla kohdallaan. Kahvilan kohdalla erittäin haastavaa, koska  kahvilan perustaminen, riittävän ja tasaisen asiakasvirran saaminen sekä kannattavuuden saavuttaminen on hyvin vaikeaa. "Kahvilan keski-ikä on 18 kuukautta", sanoi Päijät-Hämeen TE-keskuksen asiantuntija paikallisessa seminaarissa kolmisen vuotta sitten. Sitä suuremmalla syyllä on syytä ihailla niitä harvoja, jotka onnistuvat.
     
     
Kirjattu