Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Meitä pilkataan  (Luettu 10904 kertaa)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Meitä pilkataan
« : Marraskuu 05, 2010, 10:31:13 ap »

Huomenta.

Törmäsin tähän odottaessani kahvikoneen lämpeämistä.

En tiedä tykkäättekö tänne linkeistä ollenkaan, mutta minulle osui kivasti.

http://www.esquire.com/blogs/food-for-men/worst-coffee-trends-060210

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

TB

  • Kauppias
  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 229
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #1 : Marraskuu 05, 2010, 10:42:46 ap »

Hyvä linkki, jotain tuttua esitellyissä oireissa oli...

Etelänavalla marssiessaan on aikaa miettiä asioiden oikeaa laitaa.
Kirjattu
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi.
- lainaus koululaisen ainekirjoituksesta

Cellini Evoluzione, Hario Syphon, K30 Twin, Vario, Ditting Bizerba

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #2 : Marraskuu 05, 2010, 10:52:47 ap »

Minusta tuo oli lähinnä henkilökohtainen näkökulma ja viihdyttävä vuodatus, jossa ei ollut substanssia paljon ollenkaan. Mutta toki lehtijutuissa on aina lähtökohta, että juttu pitää syntyä, ja sitten sisältöä saadaan aikaiseksi riittävästi tai sitten vähemmän.

Lainaus
1. Beware the presence of the $17,000 coffee machine.

Hän valittaa että ei saa espressoa riittävän nopeasti. Kone jolla voi tehdä espressoja nopeasti ruuhkaisessa kahvilassa maksaa tuon verran.

Lainaus
2. Beware bean propaganda. Super-geeks love to claim their coffee hails from single-origin Valhalla, unapproachable for any other roaster.

En ole koskaan törmännyt siihen, että eksklusiivisuutta jotenkin korostettaisiin. Kai paahtaja saa sen mainita, että on tosissaan etsinyt sopivia papuja?

Lainaus
3. Beware the barista who looks like an angry bike messenger moving at lazy-eye speeds, yet when he touches the espresso grinder, he goes Eddie Van Halen on it.

En oikein ymmärrä pointtia. Jos on annostelijallinen mylly, niin sitä pitää hakata.

Lainaus
4. Beware the barista who goes techno-nerd on you when describing how he makes coffee: heat-surfing, pre-infusion profiling, tamp-dialing.

Jos barista rupeaa selostamaan lämpösurffausta asiakkaalle pyytämättä, niin se on outoa. En ole kuitenkaan koskaan sellaiseen baristaan törmännyt.

Lainaus
5. Be wary of the barista bent on removing your tooth enamel by cranking the dose of ground bean from the recommended 7 grams to a heart-pounding 21 grams.

Laatukahviloissa nimenomaan trendi on pois päin kohtuuttomasta yliannostelusta.

Lainaus
6. Beware the freak who can only get his coffee rocks off by caging a beautiful wild civet, feeding it coffee cherries and sifting through its poop for coffee beans.

Laatukahviloissa naureskellaan näille kakkakahveille.

Lainaus
7. When the other patrons are taking pictures of their coffee with smart phones, run.

Ketä se latte art haittaa?

Tässä oli minusta kuitenkin ihan hauska havainto:

Lainaus
22-year-old faux-junkie explaining why he's morally opposed to making your espresso the way you ordered it. And then you pay him five bucks.

:)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #3 : Marraskuu 05, 2010, 11:00:41 ap »

Huomenta.
Törmäsin tähän odottaessani kahvikoneen lämpeämistä.
En tiedä tykkäättekö tänne linkeistä ollenkaan, mutta minulle osui kivasti.
http://www.esquire.com/blogs/food-for-men/worst-coffee-trends-060210
O.K.
Huomenta,
tykkään linkeistä, lisää vain kun niihin törmätään.
Tämän luin joskus aiemmin twitterissä levinneenä, silloin tosin luin sen ilman ajatusta mukana.
Akallio tässä samaan aikaan näköjään ehtikin jo kiteyttää samoja asioita, joihin olin ajatellut puuttua. Olenpa hidas.

Muuten... tuoden näin tietämättömyyteni esiin. Mitä tarkoittaa "22-year-old faux-junkie"?

Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #4 : Marraskuu 05, 2010, 11:48:46 ap »


Muuten... tuoden näin tietämättömyyteni esiin. Mitä tarkoittaa "22-year-old faux-junkie"?



En tiedä, onko avuksi, mutta

faux - teennäinen, epäaito
junkie - addikti, (narkkari)

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

swede

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #5 : Marraskuu 05, 2010, 12:40:12 ip »

Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #6 : Marraskuu 05, 2010, 13:54:05 ip »

Huomenta.

Törmäsin tähän odottaessani kahvikoneen lämpeämistä.

En tiedä tykkäättekö tänne linkeistä ollenkaan, mutta minulle osui kivasti.

http://www.esquire.com/blogs/food-for-men/worst-coffee-trends-060210

O.K.

Todd Carmichael on ns. "surullisen kuuluista" hahmo maailman kahvipiireissä. Hänellä on ollut ikäänkuin agendana jo pidemmän aikaa pilkata kaikkia jotka valmistavat/myyvät jne. vähänkin parempaa kahvia kuin hän itse. On vain saanut nyt ääntään kuuluville tuon lehden kautta. Trolli ikäänkuin.

Jonkinlaista vastakommenttia tuohon juttuun, mm. täältä:

http://godshot.blogspot.com/2010/06/thank-you-sir-may-i-have-another.html

Tässä oli minusta kuitenkin ihan hauska havainto:

Liittyy siihen perimmäiseen kysymykseen onko jokaisella lupa myydä sellaista tuotetta kuin haluaa vaiko ei - vai onko "velvollisuus" palvella asiakasta omien periaatteidensa kustannuksella.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #7 : Marraskuu 05, 2010, 14:26:05 ip »

Muuten... tuoden näin tietämättömyyteni esiin. Mitä tarkoittaa "22-year-old faux-junkie"?

Luulenpa että tuolla viitataan muutaman vuoden takaiseen skenaarioon, jossa Jeff Simmons-niminen henkilö sytytti blogosfäärin liekkeihin ääliömäisellä kirjoituksellaan eräästä Nick Chon Murky coffee-kahviloiden työntekijästä.
 

Ja herr Lucy Charmichaelista vielä: mielestäni on hirveän hellyyttävää miten aivan jokaikisessa paikassa aina muistutetaan miehen tallustaneen ihan yksinään Etelänavalle. Jo pelkästään moisen urotyön johdosta on erinomaisen helppoa jättää miehen mielipiteet täysin omaan arvoonsa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2010, 14:30:23 ip kirjoittanut Joona_s »
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #8 : Marraskuu 05, 2010, 15:04:19 ip »

Liittyy siihen perimmäiseen kysymykseen onko jokaisella lupa myydä sellaista tuotetta kuin haluaa vaiko ei - vai onko "velvollisuus" palvella asiakasta omien periaatteidensa kustannuksella.

Periaatteessa asia on selvä, kahvilalla on oikeus valita asiakkaansa, kunhan ei syyllisty siinä syrjintään. Ja hyvä niin: asiakkaat sitten päättävät, vastaako kahvilan linja omia toiveita ja äänestävät lompakollaan.

Toisaalta palvelutilanne on aina kahden ihmisen kohtaaminen, jossa molemman pitäisi yrittää vähän ymmärtää toista. Ja minusta tässä baristan pitäisi olla se ammattimaisempi osapuoli. Hän kuitenkin näkee kaikenlaista kahvilaelämää, eikä pöljienkään toiveiden pitäisi niin uusia ja yllättäviä olla. Ja hän myös saa palkkaa, kun taas asiakas maksaa rahaa.

Jos olisin barista, niin varmaankin aika varovasti lähtisin esittelemään omia periaatteitani, koska siihen tulee helposti ylhäältä päin luennoimisen tuntu (ellei asiakas erikseen rupea kyselemään). Ohjelmistokehittäjänä en ainakaan koskaan "luennoi" käyttäjille ohjelmistokehityksen periaatteista, vaikka käyttäjien toiveet ja ideat usein kaikkia hyviä periaatteita rikkovatkin, ja ovat muutenkin typeriä. :) Joonan vinkki omaan tietämättömyyteen vetoamisesta oli yksi hyvä tapa ratkaista tällainen tilanne.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #9 : Marraskuu 05, 2010, 15:18:15 ip »

Liittyy siihen perimmäiseen kysymykseen onko jokaisella lupa myydä sellaista tuotetta kuin haluaa vaiko ei - vai onko "velvollisuus" palvella asiakasta omien periaatteidensa kustannuksella.

Ei, ei liity. Tuo ei ole perimmäinen kysymys kahvilanpidossa. Tuo saattaa liittyä kahvilanpitäjän sisäiseen painiskeluun omista motiiveistaan: Onko kahvila ensisijaisesti liiketoimintaa, vai onko kahvilan tehtävä toteuttaa omistajansa unelmia ja egoa tai toimia jopa jonkinlaisena terapiana?

Jos kahvila on liiketoimintaa, niin perimmäinen kysymys liittyy vaihdantaan ja vaihdannan kurssiin. Tuolla kuplamaito-ketjussa tästä asiasta jo vängättiin, mutta pieni kertaus:

Kun herra juntti menee kahvilaan, niin juntilla on jotakin mitä kahvilanpitäjä haluaa, nimittäin rahaa. Kahvilanpitäjä haluaa vaihtaa juntin rahaa omaan kahviinsa. Juntti saa kupin kahvia, kahvilanpitäjä saa pari euroa - ja kas näin koko markkinatalous toimii. Jos juntti haluaa vaikkapa maitokahvinsa ilman kuplia, niin nyt tulee se perimmäinen kysymys. Kahvilanpitäjä laskee salamannopeasti mielessään kannattaako tehdä maitokahvi ilman kuplia ja saada ne 2-3 euroa, vai kannattaako "pitää kiinni periaatteistaan" ja menettää ne eurot. Tämä on yksi markkinatalouden tärkeimmistä kysymyksistä, eräs sivuava esimerkki kysynnän ja tarjonnan laista sekä vapaasta hinnanmuodostuksesta. Kyse on siis tuotteesta ja sen hinnasta. Lopullisena puolueettomana mittarina herra euro. Kahvilanpitäjän motiiveiden ja periaatteiden kaupallinen (siis kaupallinen, ei moraalinen) pätevyys mitataan tuloslaskelmalla. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko kahvilanpitäjällä "lupa" myydä mitä haluaa tai onko hänen "velvollisuus" myydä mitä asiakas haluaa. Asiakas tekee omat päätöksensä, kahvilanpitäjä omansa. Tai kuten akallio tuossa edellä totesi: "asiakkaat päättävät... ...ja äänestävät lompakollaan".
          
        
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #10 : Marraskuu 05, 2010, 16:51:31 ip »

Kahvila: Espresso maistuu hyvin erilaiselta 18,5g ja 19g annostuksilla tai eri lämpötiloilla 92, 94 ja 96 astetta.
Asiakas: Saanko valita mitä maituista arvoista käytetään espressooni?
Kahvila: Ei, barista päättää mikä on parasta yhdistelmä.

Junttitarinako? Okei, minusta olisi ollut mukava maistella erilaisia lopputuotteita vain näitä mainittuja parametreja muuttaen, mutta ymmärrän kyllä kahvilan kannan. Oli kuitenkin hyvä kysyä.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

kahvimies

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
  • The Champ
    • Coffee Crusade
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #11 : Marraskuu 05, 2010, 18:44:38 ip »

Taitaa mennä jo vähän OT: On eri asia tarjota espresso kesken päivän asiakkaalle kuin leikkiä parametreillä kahvinörttien kanssa muulloin. Jos asiakas osaa pyytää jotain tiettyä, yleensä teen muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Mielestäni on baristan tehtävä päättää, mitä voi tarjota päivän aikana asiakkaalle, mitä taas sulkemisen jälkeen "tiskin alta" asiasta oikeasti kiinnostuneille.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #12 : Marraskuu 05, 2010, 19:23:08 ip »

Periaatteessa asia on selvä, kahvilalla on oikeus valita asiakkaansa, kunhan ei syyllisty siinä syrjintään.

Kahvilalla on siis oikeus valita mitä tuotetta myy. Jos asiakas ei lähtökohtaisesti halua ostaa mitään tarjottua, niin tällöinhän asiakas on itse tuon valinnan tehnyt.

Toisaalta palvelutilanne on aina kahden ihmisen kohtaaminen, jossa molemman pitäisi yrittää vähän ymmärtää toista. Ja minusta tässä baristan pitäisi olla se ammattimaisempi osapuoli. Hän kuitenkin näkee kaikenlaista kahvilaelämää, eikä pöljienkään toiveiden pitäisi niin uusia ja yllättäviä olla. Ja hän myös saa palkkaa, kun taas asiakas maksaa rahaa.

Toki kuuluu aina suhtautua asiakkaaseen asiallisesti. Se on selvä. Mutta ne tuotteet joita kahvila myy on yleensä mietitty/harjoiteltu/testattu etukäteen (puhutaan siis laatukahvilasta) ja niiden hinta on sitten säädetty niin että kaiken työn ja raaka-aineiden jälkeen saadaan hieman katettakin (+ kuten kahvimies vähän viittasikin: toiminta ei varsinkaan ruuhka-aikaan "yski"). Pidettäisiinkö kahvilanpitäjää töykeänä jos hän suostuisi toteuttamaan asiakkaan poikkeavan toiveen, mutta selittäisi että joutuu pyytämään hieman lisähintaa koska tuote poikkeaa normaalista repertuaarista ja mahdollisesti joutuu käyttämään hieman normaalia enemmän aikaa säätämiseen/valmistamiseen? Ts. "talon kahvi" 2€, "oman maun mukaan" 4€.

Onko kahvila ensisijaisesti liiketoimintaa, vai onko kahvilan tehtävä toteuttaa omistajansa unelmia ja egoa tai toimia jopa jonkinlaisena terapiana?

Niin hämmästyttävältä kuin se voi vaikuttaakin - maailmasta löytyy ihmisiä jotka tekevät työtään koska pitävät siitä ja tuntevat ylpeyttä tuotoksistaan, eikä raha (ja asuntolaina) ole ainoa työn motiivi.

"asiakkaat päättävät... ...ja äänestävät lompakollaan".

Ja osa saattaa myös äänestää puolesta todettuaan tarjotun vaihtoehdon rahansa arvoiseksi. Entäpä jos barista sössiikiin asiakkaan haluaman erikoistoiveen kun ei sellaista ole koskaan ennen tehnyt ja tämän jälkeen asiakas haukkuu kahvilan kavereilleen "oli kyllä hirveä niiden latte-mokka-tupla-jäätelö" maistamatta ollenkaan niitä tuotteita joiden kautta kahvila olisi halunnut tulla arvioiduksi?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2010, 20:12:50 ip kirjoittanut jiitee »
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #13 : Marraskuu 05, 2010, 20:28:36 ip »

"tiskin alta" asiasta oikeasti kiinnostuneille.

Nyt ollaan nuori mies aika vaarallisilla vesillä.  ;)
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Meitä pilkataan
« Vastaus #14 : Marraskuu 07, 2010, 11:36:04 ap »

Kahvilalla on siis oikeus valita mitä tuotetta myy. Jos asiakas ei lähtökohtaisesti halua ostaa mitään tarjottua, niin tällöinhän asiakas on itse tuon valinnan tehnyt.

Minusta kahvilatoiminnasta ei saa totuudenmukaista kuvaa, jos ajattelee sitä pelkästään tuotteiden myyntinä. Supermarketissa myydään puhtaasti tuotteita: hyllystä ja reunassa olevista hintalapuista näkee, mitä on tarjolla, ja sillä selvä.

Kahvilassa on sen sijaan ihmisiä ja koneita, jotka pystyvät tekemään hyvin monenlaisia tuotteita lennosta. Hinnasto on aina välttämättä vain pintaraapaisu todelliseen tarjontaan. Siinä käytetään kieltä, jota monet asiakkaat eivät edes ymmärrä. Siinä määritellään monet ainososat ylimalkaisesti, esimerkiksi maidosta ei juuri koskaan sanota milla tavoin vaahdotettuna se voidaan tarjoilla, onko vaihtoehtoisia maitoja jne. Ja toisaalta usein hinnasto on jo niin pitkä, ettei asiakas ehdi tai viitsi sitä kuitenkaan lukemaan kunnolla. Silloin tällöin ollaan siis tilanteessa, jossa tarjonnan selvittämiseksi on vain pakko kysyä.

Minusta on siis outoa ihmetellä, miksi asiakkaiden on "niin vaikea ymmärtää, että kahvila tarjoaa vain tiettyjä tuotteita". Hesburgerista ei saa pitsaa jo siitä syystä, ettei mitään pitsan valmistamiseen tarvittavia asioita sieltä löydy (taitoa, raaka-aineita, välineitä). Kahvilasta yleensä toiveen toteuttamiseen tarvittavat asiat löytyvät. Jos useimmissa kahviloissa saa pyytämällä vaikka tietyllä tavalla vaahdotettua maitoa, niin ei asiakas voi tietää, että juuri tässä kahvilassa se ei onnistu ja osata olla kysymättä. Harvalla on päässään rekisteriä siitä, että millaisten periaatteiden pohjalta kaikki lähipiirin kahvilat toimivat.

Eli jos tiskin yli tulee toivomus jostain listan ulkopuolisesta asiasta, niin siitä ei minusta kannata yllättyä. Tilanteessa kaksi eri maailmaa kohtaavat: toiselle kyseessä on ammatti ja ehkä elämäntyökin, toiselle vain yksi kahvilareissu monien joukossa. Koska asiakkaan, asioista mitään tietämättömänä, on mahdoton nähdä tilannetta baristan silmin, niin silloin ainoa vaihtoehto yhteisymmärrykseen on, että barista yrittää ymmärtää asioita asiakkaan näkökulmasta. Toive tietyllä tavalla vaahdotetusta maidosta ei välttämättä ole kannanotto kahvigastronomiaan, moite kahvilan tarjontaa kohden tai mitään muutakaan substantiaalista, vaan ehkä vain pieni fiilispohjainen preferenssi. Toki takahuoneessa voi aina purkaa tunteita työntekijöiden kesken ja takahuoneen puuttuessa nettifoorumi voi toimia korvikkeena, mutta silloin on vaarana, että työ-yhteisön sisäinen jupina tulkitaan kannanotoksi siitä, miten ihmisten pitäisi kahviloissa käyttäytyä.

Toinen kysymyksensä sitten on, lähteekö barista toivetta toteuttamaan. Se riippuu kahvilan missiosta, liiketoimintamallista ja baristasta omasta näkemyksestä ja kokemuksesta. Asiakkaan nolaaminen ei varmastikaan kuulu mihinkään näihin. Jos toiveen toteuttaminen ei ole järkevää, niin silloin voi suositella jotain vastaavaa tarjontaan kuuluvaa. Jos sellaista ei ole, niin silloin voi selittää miksi toiveen toteuttaminen hyvin ei onnistu ja suositella jotain muuta. Jos ei ole aikaa selittelyihin, niin sitten joutuu säveltämään jotain ovelampaa. "Ei onnistu" ja "en rupea tekemään" ovat huonoja, koska niistä saa kuvan että kyseessä on baristan pottumaisuus.

Joka tapauksessa ei pitäisi jäädä tunnetta, että jostain elämää suuremmasta syystä toivetta ei voida toteuttaa - asiakkaalle kun asia ei varmastikaan ollut mikään iso juttu alunperinkaan. Kahviloissa asioiminen ei ole kenenkään elämäntyö, paitsi ravintolakriitikoiden. :)

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)