Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Jääkahvi  (Luettu 37682 kertaa)

Seppostola

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Jääkahvi
« Vastaus #45 : Heinäkuu 20, 2015, 18:56:48 ip »

130g todella karkeeks jauhettua kahvia, 1litra vettä, n. 12-16h uuttaminen suljetussa astiassa, lopuks: puolet kylmä uutettuu kahvii ja puolet tonicia ja paljon jäitä! :)
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Jääkahvi
« Vastaus #46 : Heinäkuu 21, 2015, 16:36:30 ip »

Viikonloppuna tuli tehtyä ja juotua vahvaa kylmäuutettua kahvia. 1:4 kahvi-vesi-suhteella. Olisiko kolmisen desiä juotu vaimon kanssa naamaa kohden yhden-kahden maissa iltapäivällä. Molemmat saatiin siitä vatsa sekaisin, eikä saatu unta ennen kuin joskus neljän-viiden välillä. Tuommoinen vahva kylmäuutettu kahvi on kyllä minun makuuni toisinaan, mutta pitänee vastaisuudessa rajoittaa määrää.
Kirjattu

aperi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Jääkahvi
« Vastaus #47 : Heinäkuu 21, 2015, 16:41:35 ip »

Kun noiden kylmäuuttokahvien yhteydessä puhutaan vesi-kahvi-suhteesta (x:y), niin tarkoitetaanko sillä yleensä tilavuuksia eikä massoja? Kahvijauheen kanssa sillä on kuitenkin aika tuntuva ero :)
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Jääkahvi
« Vastaus #48 : Heinäkuu 21, 2015, 17:22:48 ip »

Kun noiden kylmäuuttokahvien yhteydessä puhutaan vesi-kahvi-suhteesta (x:y), niin tarkoitetaanko sillä yleensä tilavuuksia eikä massoja? Kahvijauheen kanssa sillä on kuitenkin aika tuntuva ero :)

Itse olen olettanut aina painoa. Tilavuus kun ei ole kahvihommissa oikein järjellinen mittari koskaan. Paitsi siinä onko sihti täynnä.

Tapauskohtaisesti pitää tietysti yrittää arvailla mitä on tarkoitettu.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2015, 17:31:30 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Jääkahvi
« Vastaus #49 : Heinäkuu 21, 2015, 19:43:31 ip »

Tästä olen joskus kirjoitanutkin mahdollisesti.
Mut oletteko jääkahviin koittaneet laittaa kahvijääpaloja?
Jos joskus jää suodatinkahvia yli, saatan laittaa sen jääpaloiksi, niitä olen käyttänyt jäälatteen/jääkahviin jne. Ja tosi helteillä muistan rouskutelleeni niitä muuten vaan.

Not just a pretty face, eh?
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Jääkahvi
« Vastaus #50 : Heinäkuu 21, 2015, 20:00:42 ip »


Mut oletteko jääkahviin koittaneet laittaa kahvijääpaloja?

Kylmäuutettua kahvia olen jäädyttänyt jääpaloiksi ihan jääpalamuotissa, joka oli muovipussissa. Toimi ja ei tullut mitään rasvapalleroista sinne vaikka pelkäsin vähän.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Jääkahvi
« Vastaus #51 : Heinäkuu 21, 2015, 23:11:33 ip »

Kun noiden kylmäuuttokahvien yhteydessä puhutaan vesi-kahvi-suhteesta (x:y), niin tarkoitetaanko sillä yleensä tilavuuksia eikä massoja? Kahvijauheen kanssa sillä on kuitenkin aika tuntuva ero :)

Massoja ilman muuta.
Kirjattu

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Jääkahvi
« Vastaus #52 : Tammikuu 04, 2016, 18:12:35 ip »

Viime kesä oli niin kylmä, että ei montaa tullut tehtyä. Oma jääkahvini on yksinkertaisuudessaan se, että tipitan tupla espresson kuppiin, missä on jäämurskaa sen 1/2 desiä, ehkä vähän reilu. Noita opin juomaan aikanaan aasian tropiikissa, missä muuten piti kahvi pyytää erikseen kuumana jos halusi kuuman kahvin. Tilaamalla pelkän kahvin sai aina mallia jääkahvi.

Paremmat paikat tiputti espresson, mutta normi kuppilat teki tuon ihan Nescafen purukahviin.


Kirjattu