Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Solis kuoli?  (Luettu 3636 kertaa)

hipis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Solis kuoli?
« : Huhtikuu 14, 2010, 17:26:32 ip »

Noniin, en siis todellakaan ole tekniikan ihmelapsi, joten suoraan vaan tänne sitte kysymään apua viisaammilta... Solis oli päällä reilun tunnin, viimeiseksi tehty maitovaahtoa. Siitä noin 20 minuutin kuluttua pistin merkille, että kone onkin alkanut viiletä, ja valomerkki ei vaihdu vaahdotuksesta uuton puolelle. Nyt en siis saa koneesta lämmintä vettä, eli - mikä osa on hajonnut, ja onkohan hyvin vajailla korjaustaidoilla mahdollisuutta vaihtaa sitä osaa itse? Aavistuksia vian sijainnista on, mutta mitä sanotte te muut?  voi kääk...
Kirjattu

hipis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Solis kuoli?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 14, 2010, 20:04:47 ip »

Komento takaisin, Solis palasi henkiin... kokeiltiin pienen odotuksen jälkeen laittaa kone taas päälle, ja kuten aiemminkin, höyryttimen valo paloi ja ei lämmennyt.. ei keksitty muutakaan kuin avata höyry päälle, ja lyhyehkön hiljaisen hetken jälkeen alkoikin yhtäkkiä kuulua lämmitysääniä, ja vettä alkoi pikkuhiljaa tulemaan suuttimesta. suutin pois päältä - lämmitys lakkasi. Jatkettiin sitä höyryn auki pitoa hetki, ja nyt kone vaihtoi normaaliin uuttopuolen merkkivaloon, ja alkoi lämpiämään normaalisti. näppituntumalla on taas riittävän kuumaa vettä! (lämmennyt noin puoli tuntia). En osaa yhtään arvata, mikä tämän aiheutti, mutta onnellinen toistaiseksi toimivasta koneesta :).. ei siis vielä tarvinnutkaan lähteä vaihtamaan. Hyvä niin, sillä ne koneet mitä olen katsellut, ei olisi ihan tosta vaan budjettiin mahtunut tällä viikolla...
Kirjattu

hipis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Solis kuoli?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 30, 2010, 14:17:28 ip »

Taas palaan näihin solis ongelmiin, jos joku vaikka osaisi tunnistaa vian syyt... tällä kertaa solis teki uuden tempun, eilen varsin nätisti toimineet viikon vanhat brassipavut tulivat tänään läpi kuin vettä vain... Olen alkanut epäilemään Soliksessa jonkin sortin ylikuumenemista, joka mahdollisesti nostaisi paineita liikaa? Onko se mahdollista, että nämä kaksi olisivat yhteydessä toisiinsa? Kone oli päällä noin tunnin, ja tuntui ettei millään jauhatuksella saanut shottia normaalin ajan puitteisiin. Tuli ensin pari tippaa n. 5 sekunnin kuluttua, ja heti perään roiskien läpi loput. Cremaa kyllä tuli, mutta kahvin maku laihaa, mikä oli ihan odottetavissakin. Normaalisti shotit valuu kauniisti ohuena viivana. Testasin jauhatustulosta paperilla ja sormin, kyllä se selvästi meni hienommaksi säätäessä, eli ongelma löytynee koneesta. En ole säätänyt paineita (koska en vain uskalla...en ole tekniikan naisia...pitäsi ehkä uskaltaa) mutta olen aina epäillyt liian korkeaa uuttopainetta. Mielestäni Solis on aina vaatinut kovin hienoa jauhatusta. Olen jo muutenkin harkinnut pidempään uutta konetta (izzo vivi) mutta jos nyt vielä saisi soliksesta kunnon kahvia uden hankintaa odotellessa.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Solis kuoli?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 30, 2010, 15:14:29 ip »

Soliksessa uuttopaineen tuottaa pumppu, eli ylikuumeneminen ei aiheuta liian korkeaa uuttopainetta.

Mahdollinen selitys on, että koneen uuttopaine on säädetty korkealle (12 baaria, kuten monesti tehtaalla laitetaan) ja barista ei onnistu aina tuottamaan tasaista kakkua. Tai mylly ei tuota tasaista tavaraa. Joka tapauksessa kakku "hajoaa", johon syynä lienee korkea uuttopaine ja/tai epätasainen kakku.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

hipis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Solis kuoli?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 30, 2010, 15:47:56 ip »

Kiitoksia vastauksesta! eli olin hakoteillä.. :) . En oikein ymmärrä, miksi usein oltuaan pidempään päällä, solis alkaa tuottamaan (viimeisen kk aikana) hankaluuksia. Kakut ovat aina ihan siistin näköisiä, ei crakkeja tai kanavoitumista, jonka voisi kakusta nähdä - Mutta selkeästihän tuo roiskiminen viittaa siihen, että jotain vikaa on. Myllynä on Vario, ja olen saanut erittäin tasalaatuista jauhatusta sillä - sink shotit ovat vähentyneet tosi paljon. Mutta sitten on näitä päiviä, että tekee mitä vain, niin joku mättää. Painetta siis varmaankin on liikaa, mutta miksiköhän juuri joinain päivinä, niinkuin tänään, en useasta yrityksestä huolimatta saanut shottia kohdalleen - jos laskin vettä, niin sihisevää höyryä tuntui tulevan mukana pidemmän ainaa kuin normaalisti. Voiko ylikuumeneminen vaikuttaa shotin nopeuteen? ja jos tässä pitäisi lähteä säätämään sitä uuttopainetta, niin oliskohan sellaisia äärettömän selkeitä ohjeita, että mullekin menisi perille.. :)
Kirjattu

Nasuli123

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 146
Vs: Solis kuoli?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 30, 2010, 16:28:09 ip »

Minä väsäsin Timeonille kuvallisen OPV:n säätöohjeen (myynnin ohessa), joka löytyy foorumilta.
Itse sain ainakin noilla ohjeilla säädettyä painetta useita kertoja.

Linkki viestiin: http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=131.msg13904#msg13904

Toivottavasti noista on jotain apua!  :)
Kirjattu
Giotto Premium Plus + Mahlkönig K30 "Vario"
EK43, Mahlkönig Kenia

hipis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Solis kuoli?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 30, 2010, 16:31:31 ip »

Kiitän!

koitinkin aikaisemmin jo laitailla sun ohjetta, mutta herjasi jotain ja en saanut fileä ladattua. Nyt sain! rupean tutkimaan, josko uskaltautuisin säätöpuuhiin :)
Kirjattu

Nasuli123

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 146
Vs: Solis kuoli?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 30, 2010, 16:44:20 ip »

Kiitän!

koitinkin aikaisemmin jo laitailla sun ohjetta, mutta herjasi jotain ja en saanut fileä ladattua. Nyt sain! rupean tutkimaan, josko uskaltautuisin säätöpuuhiin :)

Joo oli linkki "mennyt vanhaksi" kun sitä ei oltu ladattu, mutta nyt pitäisi toimia.  :)
Kirjattu
Giotto Premium Plus + Mahlkönig K30 "Vario"
EK43, Mahlkönig Kenia

hipis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Solis kuoli?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 30, 2010, 16:58:30 ip »

jep, niin epäilinkin :) Kiitos vielä, tuo näytti menevän mullakin jakeluun, eli eiköhän viikonlopuksi ole puuhaa..

tein pienen testin, jäähdytin koneen, ja nyt lämmitin tasan sen puoli tuntia, ja uutta shottia tekemään. Jauhatuksen valitsin samaksi kuin eilen, millon se viimeksi onnistui (ja siis karkeampaa kuin tänään viimeisissä kokeiluissa), ja kappas, nyt taas valui ihan kauniisti kuppiin. Ei roiskimista, ehkä hivenen nopea mutta maku vielä ihan ok. Alan todella epäillä, että se ylikuumenee herkästi... ehkä kalkinpoisto voisi taas olla paikallaan, jospa se auttaisi myös.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Solis kuoli?
« Vastaus #9 : Toukokuu 01, 2010, 12:29:09 ip »

Soliksessa uuttopaineen tuottaa pumppu, eli ylikuumeneminen ei aiheuta liian korkeaa uuttopainetta.

Mahdollinen selitys on, että koneen uuttopaine on säädetty korkealle (12 baaria, kuten monesti tehtaalla laitetaan) ja barista ei onnistu aina tuottamaan tasaista kakkua. Tai mylly ei tuota tasaista tavaraa. Joka tapauksessa kakku "hajoaa", johon syynä lienee korkea uuttopaine ja/tai epätasainen kakku.


Soliksen uuttopainehan säädettiin tehtaalla maksimiiin, eli 15 baaria. Itse en Soliksen OPV:hen koskaan koskenut ja sain koneella silti erinomaisia shotteja, kunhan opin distribuution salat ja weissauksen. Toki annos/jauhatus pitää olla myös kohdillaan.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

hipis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Solis kuoli?
« Vastaus #10 : Toukokuu 01, 2010, 15:13:24 ip »

Niin, itsekin olen ajatellut aiemmin etten viitsi säätää, kun on saanut varsin mainioita shotteja ilmankin - etenkin varion myötä vielä maukkaampia. Siksi ihemtyttääkin nämä viime aikaiset temppuilut - kun kaikki muu on rutiineissa pysynyt samana. Weissauksen oikeastaan olen voinut unohtaa Varion myötä, jauhatus on niin kuohkeaa ja paakutonta, tosin välillä aina vain vertauksen vuoksi olen sitäkin varion kanssa harrastanut. Epäilen suuresti soliksessa jotain ongelmaa, sillä kuten ekassa postauksessani kirjoitinkin, solis pisti hetkellisesti pillit pussiin muutama viikko takaperin, mutta sitten palasi palvelukseen jäähdyteltyään muutaman tunnin. Kokeilen tuon OPV säätöä, ja mietin sitten jatkotoimia.. :)
Kirjattu