Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Mistä vastapaahdettua kahvia?  (Luettu 27585 kertaa)

ojala

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Mistä vastapaahdettua kahvia?
« : Huhtikuu 18, 2007, 00:47:28 ap »

Missä pääkaupunkiseudulla mahdetaan myydä vastapaahdettua (<1 viikko) kahvia?

Tuore kahvi tuntuu tarkoittavan enemmänkin sitä, että kahvi jauhetaan pavuista ja erikoiskahvit tarkoittavat kahvin mukana olevia mausteita, ei niinkään tietyn tilan tai alueen kahvia..

Verkostahan toki voi tilata esim. Englannista ja toimitus tulee muutamassa päivässä mutta paikallinen "hovihankkija" auttaisi omalta osaltaan kehittämään kulttuuria Suomessa.
Kirjattu

ojala

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 18, 2007, 00:58:53 ap »

Vastaanpa itselleni ;-)

Robert's Coffee näyttäisi myyvän pienissä erissä paahdettuja alkuperäiskahveja.  Robertsin imago on vain jäänyt "parempilaatuiseksi markettikahviksi" myyntipisteiden fiiliksen takia.

Peter's Coffee myy pienissä erissä paahdettuja alkuperäiskahveja.  En vielä keksinyt mistä muualta voisi ostaa kuin suoraan heiltä.

Parhialalla (Hakaniemen kauppahalli) on alkuperäiskahveja mutta paahtamo jäi epäselväksi.

Ja tietysti Mokkamestarit Tampereella, joka toimittaa myös verkosta tilattuna.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 18, 2007, 09:10:29 ap »


Alkuperäiseen kysymykseen: tuoretta saa takuuvarmasti vain Peter'siltä. Ei ole siis helppoa kahvinharrastajan elämä...

Itse olen nyt tilannut netistä pari pussia kerrallaan ja viskannut toisen pakkaseen. Siinä ehtii vaan tulemaan turhan pitkä tauko paahdon ja pakastuksen välillä, joten aika nopeasti on tuo toinen satsi mennyt huonoksi. Paras olisi jos vaan tilaisi jatkuvasti uutta tilalle, tuppaa vaan aina unohtumaan. Tietysti voisi koodata jonkun kikkareen, joka tilailee jatkuvalla syötöllä tuoretta kahvia netistä...

Lainaus käyttäjältä: ojala

Robert's Coffee näyttäisi myyvän pienissä erissä paahdettuja alkuperäiskahveja.  Robertsin imago on vain jäänyt "parempilaatuiseksi markettikahviksi" myyntipisteiden fiiliksen takia.


Sitä se jossain määrin onkin. Kahvin säilytys on vähän mitä sattuu ja tietoa paahtopäivästä ei ole, yleensä kai kohtuutuoretta mutta...

Lainaus käyttäjältä: ojala

Peter's Coffee myy pienissä erissä paahdettuja alkuperäiskahveja.  En vielä keksinyt mistä muualta voisi ostaa kuin suoraan heiltä.


Tietääkseni ei muualta. Jos voi, niin kertokaa ihmeessä!

Lainaus käyttäjältä: ojala

Parhialalla (Hakaniemen kauppahalli) on alkuperäiskahveja mutta paahtamo jäi epäselväksi.


Siellä on vaikka mistä, suurin osa taitaa tulla Italiasta isoilta paahtimoilta (lue: ei ainakaan vastapaahdettua), Mokkamestareilta tulee myös.

Lainaus käyttäjältä: ojala

Ja tietysti Mokkamestarit Tampereella, joka toimittaa myös verkosta tilattuna.


PItääpä kokeilla, kun tuolta voisi näköjään samalla täydentää Torani-kokoelmaa. Hinnat tosin on kalliimmat kuin HasBeanillla, josta yleensä tilaan.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 18, 2007, 19:37:39 ip »

Lainaus käyttäjältä: ojala
Parhialalla (Hakaniemen kauppahalli) on alkuperäiskahveja mutta paahtamo jäi epäselväksi.


Hakaniemen myymälänhoitajan kanssa rupattelin viime kesänä ja tosiaan Italiasta ja Tanskasta tuntuivat hänelle kahvit tulevan. Samalla tavoin kaffi.fi.n (vai mikä se ison omenan myymälä olikaan) kahvit tulevat Ruotsista. Eli ei ne kovin tuoreita voi olla ja hinta on aika kova.

Kannattaisi varmaan harkita paahtamista itse. Täällä aika moni kotipaahtaja käyttää virallisia kotipaahtimia, mutta maailmalla tunnutaan käyttävän halvempiakin metodeja, liedellä pannulla tai uunissa jne... eikä se niin vaikeaakaan ole.

Osta pari kiloa raakapapuja ja lähde kokeilemaan. Jos ei onnistu niin hukkaan ei mene kovin montaa euroa...

Itse olen jäänyt ihan paahtokoukkuun, vuoden päivät opetellut uunilla ja liedellä paahtoa, jokaisen erän olen juonut alusta lähtien.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

ojala

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 21, 2007, 13:07:31 ip »

Paahtaminen itse on tosiaan useampaan kertaan tullut mieleen.  Nuo kotikäyttöön tehdyt paahtokoneet ovat kustannuksiltaan kuitenkin tämän "harrastuksen" halvimmasta päästä.  Lomalla tuli käytyä usein aamu(päivä)kahvilla paikallisessa kahvilassa ja usein meitä tervehti melkoinen savu koska olimme sen verran myöhään aamulla liikkeellä että pitäjä oli alkanut jo paahtaa uutta erää.

Mokkamastereista on jäänyt hyvä fiilis Tampereella käynneistä ja tilasin kokeeksi heiltä muutaman viikon pavut.  Tilaus lähti illalla ja ylihuomenna tuli jo ilmoitus postiennakkopaketista.  Pavut on pakattu asiallisesti pusseihin, joissa on hienot tarrat kahvilaadusta.  Paahtopäivää ei ole mutta parasta ennen 10/2007 voisi viitata siihen että paahdettu huhtikuussa eli 6 kk aiemmin.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 21, 2007, 23:58:38 ip »

Lainaus käyttäjältä: ojala

Mokkamastereista on jäänyt hyvä fiilis Tampereella käynneistä ja tilasin kokeeksi heiltä muutaman viikon pavut.  Tilaus lähti illalla ja ylihuomenna tuli jo ilmoitus postiennakkopaketista.  Pavut on pakattu asiallisesti pusseihin, joissa on hienot tarrat kahvilaadusta.  Paahtopäivää ei ole mutta parasta ennen 10/2007 voisi viitata siihen että paahdettu huhtikuussa eli 6 kk aiemmin.


Ääk, eikö ne olekaan tuorepaahtoja? Minä kuvittelin että he paahtavat "on demand". Voi tietenkin olla että eivät vaan jaksa merkata paahtoaikoja, ja että pääasiassa on hyvin tuoretta tavaraa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tommi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 23, 2007, 14:42:12 ip »

Lainaus käyttäjältä: akallio
Lainaus käyttäjältä: ojala

Mokkamastereista on jäänyt hyvä fiilis Tampereella käynneistä ja tilasin kokeeksi heiltä muutaman viikon pavut.  Tilaus lähti illalla ja ylihuomenna tuli jo ilmoitus postiennakkopaketista.  Pavut on pakattu asiallisesti pusseihin, joissa on hienot tarrat kahvilaadusta.  Paahtopäivää ei ole mutta parasta ennen 10/2007 voisi viitata siihen että paahdettu huhtikuussa eli 6 kk aiemmin.


Ääk, eikö ne olekaan tuorepaahtoja? Minä kuvittelin että he paahtavat "on demand". Voi tietenkin olla että eivät vaan jaksa merkata paahtoaikoja, ja että pääasiassa on hyvin tuoretta tavaraa.


Olisipa kiintoisaa tietää vastaus tähän. Olin juuri aikeissa tilata vaihteeksi kotimaassa paahdettua. Nyt jää tilaamatta, sillä pitäydyn mieluummin HasBeanin taatusti tuoreissa kuin arvailen laitanko tilaukseni oikeassa slotissa sisään.

Menin jo luulemaan, että koko postimyynnin pointti oli pystyä reagoimaan tilauksiin paahtamalla täsmällisesti eli nimenomaan laatupointti. Nyt näyttää siltä, että kyse onkin vain pisniksen laajentamisesta ulko-tamperelaisille haja-asutusasiakkaille. Paahtopäivämerkinnän puuttuminen on tosi huono juttu.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 23, 2007, 15:07:55 ip »

Lainaus käyttäjältä: Tommi

Olisipa kiintoisaa tietää vastaus tähän. Olin juuri aikeissa tilata vaihteeksi kotimaassa paahdettua. Nyt jää tilaamatta, sillä pitäydyn mieluummin HasBeanin taatusti tuoreissa kuin arvailen laitanko tilaukseni oikeassa slotissa sisään.


Jep, ihan samat sanat. Taidan tosin tuosta huolimatta kuitenkin tilata yhden kerran, kun pitäisi saada tuota Torani-kokoelmaa täydennettyä. Ellei nyt se Parhialan setä ole saanut omaa valikoimaansa kasvatettua.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 23, 2007, 17:36:55 ip »

Lainaus käyttäjältä: Tommi ja muut
Ääk, eikö ne olekaan tuorepaahtoja? Minä kuvittelin että he paahtavat "on demand". Olisipa kiintoisaa tietää vastaus tähän.


Kyllä ne on tuorepaahtoja, ainakin jos pyytää. Kaksi kiloa / papulaatu on tällöin minimi. Ja paahtoasteen voi toivoa itse. Näin minä olen tehnyt silloin, kun olen tilannut metareilta paahdeuttua papua. Nykyisin tilaan lähinnä raakana. Ja viimeksi tuli tilattua aika runsaasti, niin ei ole ajankohtaista tilata uudestaan.

Mutta eipä tuota tuoreutta kannata täällä spekuloida, soittakaa firmaan ja kysykää sieltä.

Lainaus käyttäjältä: "Ojala"
Nuo kotikäyttöön tehdyt paahtokoneet ovat kustannuksiltaan kuitenkin tämän "harrastuksen" halvimmasta päästä.


Ei paahtamiseen tarvitse välttämättä mitään koneita. Niillä saa toki varmemman tuloksen, mutta hyvää saa ihan normaalein kotikonsteinkin, kun näkee hieman vaivaa opetteluun: lieden päällä pannulla, uunissa jne...
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

hirvi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 74
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 24, 2007, 08:28:17 ap »

Lainaus käyttäjältä: ojala
Vastaanpa itselleni ;-)

Robert's Coffee näyttäisi myyvän pienissä erissä paahdettuja alkuperäiskahveja.  Robertsin imago on vain jäänyt "parempilaatuiseksi markettikahviksi" myyntipisteiden fiiliksen takia.


Ihan totta, siellä tulee käytyä jos ei muualle ehdi. Mutta ruokakuntamme on kokenut Robertin espressopavun, sen luomu/reilukauppaversion, tavallista helpommaksi valmistaa ja maultaan hyvin miellyttäväksi. Papu näyttää aloittelijan silmiin hiukan keskivertoa tummemmalta ja hiukan öljyiseltä?

Asioin kyllä mieluiten Kahvisentraalissa, siellä on aina kiva käydä ja usein mukaan tarttuu jotain tietoakin. Ja joka kerta uudentyyppistä kahvia.

hirvi
Kirjattu
Hirvi

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 24, 2007, 09:02:48 ap »

Lainaus käyttäjältä: Tuomas
Ei paahtamiseen tarvitse välttämättä mitään koneita. Niillä saa toki varmemman tuloksen, mutta hyvää saa ihan normaalein kotikonsteinkin, kun näkee hieman vaivaa opetteluun: lieden päällä pannulla, uunissa jne...


Olikos se näin että paahdat nimenomaan ibrik-käyttöä varten? Espresso lienee aika paljon ronkelimpi paahdon suhteen, ja hyvän espressopavun paahtaminen ei minusta ole mitenkään helppoa. Itse olen kokenut toisaalta paahtamisen niin työlääksi ja toisaalta lopputuloksen niin heikoksi, että on melkolailla jäänyt tuo harrastus. Tosin kerrostaloasunto on rajoittanut aika paljon menetelmävalikoimaa, ja tilanne varmaan muuttuu muuton yhteydessä.

Lainaus käyttäjältä: hirvi

Ihan totta, siellä tulee käytyä jos ei muualle ehdi. Mutta ruokakuntamme on kokenut Robertin espressopavun, sen luomu/reilukauppaversion, tavallista helpommaksi valmistaa ja maultaan hyvin miellyttäväksi. Papu näyttää aloittelijan silmiin hiukan keskivertoa tummemmalta ja hiukan öljyiseltä?


Varmaan yleisin ongelma espresson uutossa on se, että uuttolämpötila on liian matala (paitsi höyryvehkeissä, joissa taas liian korkea). Tasaiseen uuttolämpöön tarvitaan kalliita vehkeitä, tai kohtuuhintaisia vehkeitä ja hyvin hiottua rutiinia. Kylmä uutto tekee kahvista hapanta, ja tumma paahto taas leikkaa happamuutta ja korostaa karvautta. Niinpä tumma paahto onkin yleensä helpoin saada hyväksi. Itselläni kesti aika kauan (ja maksoi aika paljon), että pystyin tekemään HasBeanin espressosekoituksen kaltaisesta hyvinkin vaaleasta pavusta hyvää kahvia. Mutta nyt onnistuu, ja parhaimmillaan siinä on mukavasta särmää verrattuna esim. Robertsin paahtoihin.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 24, 2007, 13:13:52 ip »

Lainaus käyttäjältä: akallio
Olikos se näin että paahdat nimenomaan ibrik-käyttöä varten? Espresso lienee aika paljon ronkelimpi paahdon suhteen, ja hyvän espressopavun paahtaminen ei minusta ole mitenkään helppoa.


Varmasti on myös näin. Mutta tuntuvat nuo maailmalla paahtavan espresso-tummuuksiakin ihan simppeleillä metodeilla. Eli mielestäni kannattaa kokeilla. Eihän se nyt niin vaarallista ole, jos menee muutama kymppi ja pari kiloa raakapapuja hukkaan - onpahan kokemusta rikkaampi.

Internetistä taitaa löytyä mm. sivusto, jossa esitellään sahköuunissa paahtoa (ei kiertoilma) espresso-tummuuksiin asti. Kunhan seuraavan kerran paahdan uunissa, voin ottaa kuvia menetelmästä ja laittaa tuonne paahto-osioon. Itse olen päässyt tosi hyvään tulokseen, kun olen sitkeästi kokeillut eri menetelmiä (tosin keittellyt siis ibrikillä). Nyt pääsen hyvän makuiseen tasaiseen tulokseen ilman sekoittelua ja kiertoilmaa. Eli uuni 225 astetta ja erä kaksi desiä (peittää juuri pyöreän pitsavuoan pohjan). Luulen, että aikaisempi valju maku johtui sekoittelusta, kun lasagnevuoassa kulmat paahtuivat nopeammin ja piti ottaa vuoka hetkeksi uunista ulos. Menetelmä on mielestäni parempi kuin sähkölieden päällä paahtaminen, jossa tahtoo tulla palopisteitä.

Tietysti jos tuollaista lähtee kokeilemaan, pitää hankkia mylly, mutta ymmärtääkseni se on espressoa varten muutenkin suositeltavaa, saapahan jatkossa ostettua valmiiksi paahdetut kahvitkin papuina, mikä on säilytyksenkin kannalta parempi vaihtoehto.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 24, 2007, 13:33:55 ip »

Lainaus käyttäjältä: Tuomas
Eli uuni 225 astetta ja erä kaksi desiä (peittää juuri pyöreän pitsavuoan pohjan).


Tuotahan voisi piruuttaan kokeilla. Ilmeisesti paahdat korvakuulolla? Toki luukusta voi jotain katsella, mutta paksu ja pinttynyt lasi sekä kellertävä valo voi tehdä aika hankalaksi, kun ei se väri muutenkaan paras indikaattori ole.

Onko tuo vuoka jotain metallia? Se ei varmaan ole esilämmitetty, vaan laitetaan uuniin samalla kun pavutkin?

Uunien termostaateissa on se vaihteluväli aika suuri. Onko sillä väliä, että missä vaiheessa "lämmityssykliä" paahdon aloittaa? Voisi ajatella, että kun lamppu on sammunut eli lämpö korkeimmillaan niin on hyvä aloittaa (nopea käynnistys)?

Millaiseen paahtoaikaan olet päässyt (ja millä paahdolla, siis lähinnä crackien suhteen)?

Olet tutkinut myös papujen paahtumisen tasaisuutta? Eli kun pavun halkaisee, niin miltä se näyttää?

Kuvittelisin että uunissa paahto ei lähde kauhean nopeasti käyntiin ja mausta tulee sitten aika "baked" espressokäytössä, mutta senpä näkee kun kokeilee.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #13 : Huhtikuu 24, 2007, 15:18:24 ip »

Lainaus käyttäjältä: akallio
Ilmeisesti paahdat korvakuulolla? Toki luukusta voi jotain katsella, mutta paksu ja pinttynyt lasi sekä kellertävä valo voi tehdä aika hankalaksi, kun ei se väri muutenkaan paras indikaattori ole.


Kannattaa kokeilla useamman kerran, niin löytää oman uuninsa asetukset(lämmön ja vuoan paikan). Innokas hankkii erillisen uunilämpömittarin. Korvakuulolla paahdan ja loppuvaiheessa raotan ihan vähän luukkua, että näen yläreunasta hieman väriäkin. Tällöin ei vielä ehdi lämpö karata.

Lainaus
Onko tuo vuoka jotain metallia? Se ei varmaan ole esilämmitetty, vaan laitetaan uuniin samalla kun pavutkin?


Juuri näin, laidaton metallinen pitsavuoka. Varmaan toimisi myös irtopohjaisen kakkuvuoan pohjalevy, mutta voi olla hieman pieni.

Lainaus
Voisi ajatella, että kun lamppu on sammunut eli lämpö korkeimmillaan niin on hyvä aloittaa (nopea käynnistys)?


Jotakuinkin tähän olen pyrkinyt.

Lainaus
Millaiseen paahtoaikaan olet päässyt (ja millä paahdolla, siis lähinnä crackien suhteen)?


Tuossa paahto-osiossa on kolme kuvaa halvoista metodeista, joista viimeisin on uunipaahdosta. kuvattu parvekkeella luonnonvalossa. Kuvan ohessa paahtoaika.

Lainaus
Olet tutkinut myös papujen paahtumisen tasaisuutta? Eli kun pavun halkaisee, niin miltä se näyttää?


Tasainen eli läpiasti paahtunut on tullut tuolla metodilla. Samassa kaupungissa asuva isäni on päässyt samalla metodilla hyvään tulokseen ja hän paahtaa tummemmaksi kuin minä eli toisen rasahduksen alkuun. Molemmat kyllä keittelemme pääasiassa ibrikillä. Ajattelin kyllä kohta kokeilla paahtamaani kahvia mokapotilla.

Lainaus
Kuvittelisin että uunissa paahto ei lähde kauhean nopeasti käyntiin ja mausta tulee sitten aika "baked" espressokäytössä, mutta senpä näkee kun kokeilee.


Tämä oli ongelma aluksi (ibrikilläkin), kun käytin lasagnevuokaa, jolloin jouduin ottamaan vuoan uunista kahdesti sekoittelua varten. Paahtoaika pitkittyi ja makuun tuli puumaisuutta tummassakin paahdossa. Mutta pyöreä vuoka ratkaisi ongelman - itse asiassa itse olin jo luopunut uunipaahdosta, mutta isäni jatkoi kokeilua sitkeästi ja älysi pyöreän vuoan edut.  :P  Kiitos hänen, pääsin eroon liesipaahdon palopisteistä.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Rami

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #14 : Huhtikuu 25, 2007, 19:50:09 ip »

Terve vaan kaikki uudelta kirjoittajalta

Lohjalla sellainen yritys kuin Andesa tuo itse maahan, paahtaa ja jauhaa kahvia Perusta. Pariskunnan omistama firma, mies on itse Perusta. Muistaakseni kertoi että viikolla paahtavat, liike on auki vissiin lauantaisin. Mutta jos todella tuoretta tekee mieli niin uskoisin, että on sovittavissa. Se, että täyttääkö kahvi "laatuvaatimukset"  on minulle epäselvää, olen vasta-alkaja näissä hommissa. Ainakin hyvää suodatinkahvia sieltä sai.

Ediittinä lisätään linkki http://www.andesa.fi/
Kirjattu