Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Paahtokuvia halvoista konsteista  (Luettu 41793 kertaa)

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Paahtokuvia halvoista konsteista
« Vastaus #30 : Tammikuu 05, 2012, 09:50:50 ap »

Tänään juotu aamukahavit noista ja voi weljet  :P tämä on yhtä herkkua aeropressillä uutettuna. Ainut ongelma on se että papu on todella kova, Pharoksen kampi oli raskas pyörittää vaikka kaikilla pavuilla tätä ennen se on pyörinyt suht kevyesti.
Kirjattu
Kupissa tänään:

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Paahtokuvia halvoista konsteista
« Vastaus #31 : Tammikuu 05, 2012, 21:28:54 ip »

Lainaus käyttäjältä: oldpet
papu on todella kova, Pharoksen kampi oli raskas pyörittää vaikka kaikilla pavuilla tätä ennen se on pyörinyt suht kevyesti.

Tuolle kovuudelle löytyy yksi selkeä selitys. Koska sähköliedellä paahtaminen on suhteellisen epätasaista, on osa pavuista raaempia ja siksi kovempia. Ne sitten jämähtävät kampeen. Nimittäin mitä tummempi paahto sitä hauraampi papu.

Itse muistan kun hankin ensimmäisen turkkilaisen kahvimyllyn ja sain Kreikasta sikäläisiä papuja, hyvin vaaleaksi paahdettuja. Parin kupillisen papujen jauhaminen kävi työstä ja hiki kihosi otsalle. Välillä kampi jämähti kokonaan paikoilleen, kun jokin miltei kellettävä papu jäi terien väliin. Ihan tämän takia paahdoin itse vähän tummemmaksi.

Mutta kreikkalaisessa ja turkkilaisessa kahvissa käytetään noita homeen kanssa kosketuksissa olleita ns. rio-y papuja. Omien paahtokokeilujen mukaan rio-y pavut muuttuvat kitkeriksi tummemmilla paahdoilla. Eli homeen maustamat pavut vaativatkin hyvin vaalean paahdon.

En tiedä onko muut täällä niin innoissaan turkkilaisesta kahvista kuin minä. Minä kun en oikeastaan muuta itse keitä kuin espressoa tai turkkilaista. Olenko ainoa, joka on rio-y papuja itse paahtanut?
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Paahtokuvia halvoista konsteista
« Vastaus #32 : Tammikuu 07, 2012, 11:58:53 ap »

Turkkilaisen ystävä täälläkin o/

Itse ei ole tarvinnut tosin paahdella, sillä siellä suunnalta tulee kilon paketteja valmiiksi jauhettuna tuliaisina.
Sen havainnon kuitenkin tehnyt, et pois ne kardemummat joita jotkut suosivat.
Paahdossa olen törmännyt kahteen ääripäähän, on joko tummaa tai vaaleaa.
Näistä tuo vaaleaa (light) saa laittaa kannuun melkein tuplaten verrattuna tummaan (dark), ja tumma on sit todella tummaa.
Yksi havainto vielä näistä kahdesta, vaaleasta saa enemmän sitä vaahtohuntua päälle kuin tummasta, samaa keittotapaa käyttäen.
Tumman puolesta löisin rumpua, enempi omaan makuuni.

Rio-y:tä pitänee testailla kunhan saan siihen mahdollisuuden.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Paahtokuvia halvoista konsteista
« Vastaus #33 : Tammikuu 07, 2012, 16:01:04 ip »

Mistäs näitä Rio-y papuja saa raakana? Alkoi kiinnostamaan..

Sain tuossa veljeltä Kreikasta tuotuja paahdettuja papuja mutta minulla ei tuo kreikka oikein luonnistu, onkohan nämä mahdollisesti Rio-y:tä?
Kirjattu
Kupissa tänään:

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Paahtokuvia halvoista konsteista
« Vastaus #34 : Tammikuu 07, 2012, 20:56:30 ip »

Rio-y on termi Brasilialaiselle Rion alueella massatuotetulle kahville, joka on neljän eri homeen maustamaa. Kaksi näistä homeesta on jalohomeita ja kaksi ihan puhdasta myrkkyä. Home tulee siitä, että pavut kuivataan maassa, jossa kosteus pääsee osin pilaamaan ne.

Missään pussin kyljessä ei lue rio-y, sillä se on terminä ymmärtääkseni kahvimaailmassa halventava "Se riolainen". Yleensä pussissa lukee 100 % brasilialaista arabica kahvia. Itselläni tuolla tämän topicin alkupostauksessa näkyy yksi pussi rio-y raakapapuja Minas tuotemerkillä. Sitä ostin Tampereelta etnisestä elintarvikeliikkeestä. Taisi olla omenahotellin vieressä, mutta siitä on vuosia aikaa.

Miksi sitten Turkissa ja Kreikassa juodaan tuolaisia papuja? Siihen en tiedä varmaa selintystä. Voisi johtua siitä, että suhteellisen köyhinä maina on alettu ostaa noita halpoja Riolaisia papuja ja mausta on tullut standardi. Toinen mahdollisuus on se, että alkuaan kahvi levisi noihin maihin Jemenistä, jossa pavuissa on joidenkin asiantuntijoiden mukaan aavistus samaa makuominaisuutta. Itsekin olen Jemeniläisiä papuja paahtanut, mutta en niin ilmeisenä siltä pohjalta makuyhteyttä pitäisi.

Olen minäkin huomannut tuon joko tummaa tai tosi vaaleaa jaon lähi-idän ja Itä-Euroopan kahveissa. Omaan makuuni on enemmän vaalea. Tummempia olen joskus juonut kardemumman kanssa ja joskus inkiväärin, mutta silloin ei ole välttämättä ollut kyseessä riolainen papu, vaan afrikkalainen. Etiopiassahan harrastetaan tuota inkivääriä jonkin verran kahvin mausteena.

Minä osaan kyllä kreikkaa, Ylhäällä lukee Kafes Galpikos tai Gappikos (en löydä sanakirjasta tuollaista sanaa, enkä saa tästä kuvasta tarkasti selvää) arabica. Eli arabica papuja. Alhaalla lukee Kafekopteio Arhontaki. Kahvipaahtimo Arhontaki (sana koptoo, josta tuo kopteio juontuu tarkoittaa kyllä morttelilla murskaamista eli tarkka käännös olisi Kahvijauhaamo). Haniasta näyttäiasi olevan, eli Kreetalta. Eiköhän tuo ole rio-y kahvia. Olen törmännyt parempilaatuisiin kahveihin vain kerran Kreetan Iraklionissa paikallisessa pienpaahtimossa, josta ostamani kahvi oli ihan järkyttävän pahaa. Pavut olivat laadukkaita, mutta paahto oli mennyt liian pitkäksi, eli maistui palaneelle.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Kerkko

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20
Vs: Paahtokuvia halvoista konsteista
« Vastaus #35 : Tammikuu 08, 2012, 09:57:49 ap »

Minä osaan kyllä kreikkaa, Ylhäällä lukee Kafes Galpikos tai Gappikos (en löydä sanakirjasta tuollaista sanaa, enkä saa tästä kuvasta tarkasti selvää)

Siinä taitaa lukea Gallikos, mikä viitannee "ranskalaiseen" filtterikahviin.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Paahtokuvia halvoista konsteista
« Vastaus #36 : Tammikuu 08, 2012, 19:12:26 ip »

Lainaus käyttäjältä: Kerkko
Siinä taitaa lukea Gallikos, mikä viitannee "ranskalaiseen" filtterikahviin.

Aivankin totta ja silloin ei liene kyse rio-y kahvista. Itselläkin kävi tuo vaihtoehto mielessä, mutta tarjosin mielessä kahta piitä ennemmin kuin lambdaa, kun ei saanut kuvasta selvää mikä kirjain siinä on.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Paahtokuvia halvoista konsteista
« Vastaus #37 : Tammikuu 09, 2012, 16:56:27 ip »

Jep. En saanut tuosta ainakaan aeropressillä oikein mitään, laimeaa litkua. Mahtaa olla jo melkoisen vanhentunutkin papu. Voisi kokeilla sitä turkkilaista menetelmää jos jostain löydän sopivan pannun.

Tarkemmin ottaen minulla saattoi olla syksyllä rio-y papuja, samanlaisessa pussissa, mutta eri etiketillä. Veljeni toi Kreetalta kahta erilaista kahvia, ja se jonka syksyllä sain, oli ollut myyjän mukaan "parasta mahdollista". Minusta siinä oli jokin outo maku, mutta en tarkemmin osaa sitä enää kuvailla.

Saisikohan jenkeistä jostain noita riolaisia? Voisin pyytää porukoita tuomaan sieltä seuraavalla kerralla.
Kirjattu
Kupissa tänään:

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Paahtokuvia halvoista konsteista
« Vastaus #38 : Tammikuu 11, 2012, 10:37:32 ap »

Rio-y on termi Brasilialaiselle Rion alueella massatuotetulle kahville, joka on neljän eri homeen maustamaa. Kaksi näistä homeesta on jalohomeita ja kaksi ihan puhdasta myrkkyä. Home tulee siitä, että pavut kuivataan maassa, jossa kosteus pääsee osin pilaamaan ne.

Miksi sitten Turkissa ja Kreikassa juodaan tuolaisia papuja? Siihen en tiedä varmaa selintystä. Voisi johtua siitä, että suhteellisen köyhinä maina on alettu ostaa noita halpoja Riolaisia papuja ja mausta on tullut standardi. Toinen mahdollisuus on se, että alkuaan kahvi levisi noihin maihin Jemenistä, jossa pavuissa on joidenkin asiantuntijoiden mukaan aavistus samaa makuominaisuutta. Itsekin olen Jemeniläisiä papuja paahtanut, mutta en niin ilmeisenä siltä pohjalta makuyhteyttä pitäisi.

Taisivat brassit keksiä keinon millä pilalle menneitä papuja saadaan myytyä, ja köyhät turkkilaiset/kreikkalaiset ostivat niitä sitten halvalla  :D. Itse pidän kyllä ajatusta aika vastenmielisenä, että homeisia papuja käytetään kahvissa tarkoituksella. Toisaalta jos kahvi kärytetään paahtaessa erittäin tummaksi, niin eihän siinä oikeastaan enää mikään maistukaan.

Jemeniläisiä kahveja olen jonkin verran maistellut ja ne ovat olleet lähes poikkeuksetta erittäin hyviä. Tosin ei niissä homettakaan kyllä varmasti ollut  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Paahtokuvia halvoista konsteista
« Vastaus #39 : Maaliskuu 12, 2012, 00:22:18 ap »

Latasin juutuuppiin videon
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=d1nB7Ir2v3s" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=d1nB7Ir2v3s</a>

Oisko tekniikkaan jotain kehitysehdotuksia? Pitänee kysellä myös Sweet Maria'silta vinkkejä tuohon paahtohommaan kun on alkanut jälleen löytyä uutta innostusta.

Tämä jäi hieman vaaleammaksi kuin edellinen paahto mistä yritin tehdä espressoakin. Edellisestä paahdosta ainakin turkkilainen maistui hyvälle. Nyt olisi tarkoitus saada oikeanvärinen cremakin espressoon, joten haastetta piisaa.
Kirjattu
Kupissa tänään:

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Paahtokuvia halvoista konsteista
« Vastaus #40 : Maaliskuu 12, 2012, 08:50:33 ap »

Lainaus käyttäjältä: oldpet
Oisko tekniikkaan jotain kehitysehdotuksia?

Elävä tuli. Ei muuta. Rännärihän on tehty vanhalle puuliedelle, jossa liekit ovat päässeet lämmittämään kammiota myös sivulta. Lieden renkaita on poistettu sopivasti, että rännäri on uponnut tuolta kapeammalta alaosaltaan lieden sisään liekkien tai hiilloksen tuottaman lämmön sekaan. Tällöinkin on rännäriä ravisteltu ja nosteltu kuumuudesta pois. Hyvin herkällä kädellä on paahro pitänyt suorittaa. Sähköliedellä et voi välttää epätasaista paahtoa ja palopisteitä.

Ylläolevan vuoksi siirryin itse kokonaan uunipaahtoon ja rännäriä olen käyttänyt vain mökilla tai nuotiolla. No ei ole omaa mökkiä vaan vain vuokratessa on voinut tuosta herkusta nauttia. Rännärillä on minusta edellytykset hyvään paahtoon, mutta sen ehto on elävä lämpö. Liekillä paahtaessa on päässyt hyvinkin tasaiseen tulokseen ilman palopisteitä. Ehkä tukeva retkikeitin palvelisi tätäkin tarkoitustaa. Mutta sitten pitäisi olla jo isoliekkisempi malli.

Omia paahtojani en ole espressona kokeillut. Ibrikillä on epätasainenkin tulos ollut hyvä, kunhan ei ole ollut tuota alipaahtuneen puumaista ja ruohoista makua.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Paahtokuvia halvoista konsteista
« Vastaus #41 : Maaliskuu 18, 2012, 22:56:49 ip »

Joo, kohtahan pääsee tuohon pihagrillille paahtamaan. Tuo videon erä jäi hivenen liian vaaleaksi, joten paahdoin viikolla taas lisää ja tänäänkin pari satsia. Rappukäytävässä on nyt mukavasti tuoksua  ;D

Voi olla hankalaa saada espressoon sopivia paahtoja, aeropressillä ja ibrikillä nuo tuntuis onnistuvan helpommin. Nyt kuitenkin yritän tehdä Tinuri 2.1 blendiä, kun tuo uusi tuttavuus Cerrado vaikuttaisi varsin hyvältä komponentilta.

Vasemmalla Cerrado ja oikealla Harrar


Harrar meni hivenen tummemmaksi mutta kuvasta sitä ei välttämättä huomaa. Paahtoajat näille
Harrar 14:15 ja Cerrado 15:50. Lähtöpainot oli kummallakin 151g ja paahdettuna molemmilla 134g.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2012, 23:03:28 ip kirjoittanut oldpet »
Kirjattu
Kupissa tänään:

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Paahtokuvia halvoista konsteista
« Vastaus #42 : Maaliskuu 20, 2012, 22:06:04 ip »

Kyllä tuo Harrar on varmasti mainiota ibrikissä. Jos on liikaa palaneen makua heitä sekaan vähän kardemummaa keittäessä tai kuivattua inkivääriä.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Paahtokuvia halvoista konsteista
« Vastaus #43 : Maaliskuu 20, 2012, 23:19:01 ip »

Kiitos vinkistä, täytyy joskus kokeilla. Tuli maisteltua harraria aeropressillä. Vaikuttaisi siltä että maku ei ole vielä kehittynyt, joten annan olla vielä pari päivää molempien. Ei siinä palaneen makua ollut, mutta vetinen maku. En tiedä miten tuo harrar käyttäytyy, pitääkö antaa pitkään levätä?
Kirjattu
Kupissa tänään:

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Paahtokuvia halvoista konsteista
« Vastaus #44 : Maaliskuu 24, 2012, 19:24:53 ip »

Tuo harrar on todella hyvä ibrikillä keitettynä. Tuo papu on myös aika helppo paahtaa tasaiseksi, ehkä johtuu siitä että papu paahtuu kohtuullisen nopeasti verrattuna noihin muihin mitä viime päivinä olen paahtanut. Tämä 14 min paahtoajalla tänään (150 g -> 134 g)


Jännä vain että tuo harrar vaatii lepoa tuon 4-5 vuorokautta. Näemmä pavuissa on eroja. Vielä on muutama sweet maria's pussi korkkaamatta  ::)
Kirjattu
Kupissa tänään: