Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Jouluyllätys  (Luettu 3403 kertaa)

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Jouluyllätys
« : Joulukuu 26, 2009, 04:09:55 ap »

Joulupukki toi minulle espressokoneen, kylläkin podivehje. Laitteessa lukee: Nespresso ES 100. Olen kokeillut ja on varsin helppokäyttöinen vaikka käyttöohje ei ihan selkeimpiä olekaan. Kahvi jonka se teki maistui ihan espressolta, laitteessa on myös höyrypilli maidonvaahdotusta varten, höyryä sieltä tulee mutta vähän vaisusti. En ole maidonvaahdotusta vielä kokeillut. Mukana tuli lajitelma (kai 7 erilaista) kahvipodeja. Vesisäiliö on muovinen ja sen voi nostaa pois paikaltaan, ja keittimen etuseinästä näkee hyvin paljonko säiliössä on vettä, siinä on punainen valo joka näyttää vedenpinnan korkeuden. Ehkä hankin joskus "oikean" espressokeittimen, siihen asti käyttelen tätä.

Edit. Saamani kone on Pro-sarjaa, siinä käytetään juuri näitä UFO-podeja.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 28, 2009, 01:31:32 ap kirjoittanut Kahvikissa »
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Jouluyllätys
« Vastaus #1 : Joulukuu 27, 2009, 16:22:00 ip »

Onkos se nyt niin, että olen alinta kastia kun on podikeitin? :-)  Parempikin keitin kiinnostaisi, mutta sen pitäisi olla helppokäyttöinen ja myös maidonvaahdotuksen pitäisi onnistua helposti, ehkä tällaista ei ole olemassa... Jossain määrin kiehtoisi ehkä tuollainen vipukeitin, onko olemassa mitään erillisiä maidovaahdotuslaitteita, sellaisia joilla saisi mikrovaahtoa helposti? (Myönnän, olen laiska:)

Tuli myös mieleen että ei ehkä olisi hullumpi idea jos voisi itse tehdä vastajauhetuista puruista podeja, vaikka parin kolmen päivän tarpeiksi.

Edit. Ajatus itsetäytettävistä podeista muljahti mieleeni, en ajatellut että sellaisia olisi oikeasti, mutta eihän sen kummoinen kone tarvitsisi olla, jolla podeja voisi täytellä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 28, 2009, 01:30:26 ap kirjoittanut Kahvikissa »
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Jouluyllätys
« Vastaus #2 : Joulukuu 27, 2009, 18:46:53 ip »

Onnea vaan keittimelle, jolla saat hyvän makuista kahvia. Ehkäpä kukaan ei vastaa, koska ei omista samanlaista laitetta ja siksi on vaikea heittää kommenttia.

Itselläni on suhteellisen helppokäyttöinen thermoblock masiina. Sillä saa helposti mielestäni kahvilatason kahvia parempaakin tuotetta aikaiseksi.

Jossakin näin mainoksen tyhjistä podipusseista. Podit pitää tietenkin osata annostella oikein. Itselläni ei ole niistä kokemusta, vaikka koneeni kahva soveltuisi myös niille. En siis osaa neuvoa miten podien teko tapahtuu.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Jouluyllätys
« Vastaus #3 : Joulukuu 27, 2009, 21:15:15 ip »

Ehkäpä kukaan ei vastaa, koska ei omista samanlaista laitetta ja siksi on vaikea heittää kommenttia.

Juurikin näin. Nespressosta löytyy aiempi ketju täältä - kannattaa lukaista sieltä kommentit/kokemukset läpi.

Jossakin näin mainoksen tyhjistä podipusseista. Podit pitää tietenkin osata annostella oikein. Itselläni ei ole niistä kokemusta, vaikka koneeni kahva soveltuisi myös niille. En siis osaa neuvoa miten podien teko tapahtuu.

Niitä on tosiaan saatavilla sellaisina "taskumallisina" joissa tyyliin yhdestä avoimesta sivusta voi työntää jauheen sisään. Nämä eivät kuitenkaan toimi Nespressokoneiden kanssa, sillä niissähän on ne omat kapsulinsa - ja taitavat olla sen verran "fiksusti" mietittyjä että pitää käyttää alkuperäistä vastaavia valmiita kapseleita (eli ei voi tehdä itse).

Parempikin keitin kiinnostaisi, mutta sen pitäisi olla helppokäyttöinen ja myös maidonvaahdotuksen pitäisi onnistua helposti, ehkä tällaista ei ole olemassa... Jossain määrin kiehtoisi ehkä tuollainen vipukeitin, onko olemassa mitään erillisiä maidovaahdotuslaitteita, sellaisia joilla saisi mikrovaahtoa helposti? (Myönnän, olen laiska:)

Jos toiminta sen Dueton kanssa tuntui hankalalta, niin älä missään nimessä haikaile vipukeittimien suuntaan - kaikki se Dueton vipukeittimeen nähden sisältämä lisämekaniikka/elektroniikka olivat siis Baristan työtä helpottavia asioita.

Mutta oikotietä onneen ei ole - paitsi jos on paljon rahaa. Eli käytännössä joudut aina valitsemaan kahden vaihtoehdon väliltä - joko hankit koneen ja myllyn jolla saat aikaiseksi niin hyvää espressoa tms. kuin vain voi (kunnon pavuista toki), mutta joudut käyttämään paljon, paljon, paljon aikaa siihen että opettelet näitä laitteita käyttämään. Tai sitten tingit hieman tuosta epresson laatuvaatimuksesta ja hankit täysautomaatin, jolloin pääset valmistuksen suhteen helpolla. Tuo tinkiminen laadussa ei siis tarkoita välttämättä sitä että espresso olisi pahaa - se voi olla oikeinkin mainiota ja todennäköisesti paljon paljon parempaa kuin keskivertokahvilassa, kunhan pidät huolen siitä että ostat edes kohtuullisen automaatin ja ennenkaikkea laadukkaita papuja.

Vuoden 2007 baristamestari (J. Hoffmann) on muistaakseni todennut, että paras tapa nauttia espressosta on maksaa jollekin toiselle sen tekemisestä. Valitettavasti suomessa ovat erittäin harvassa ne paikat joissa näin menettelemällä saat eteesi laadukkaan tuotteen.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Jouluyllätys
« Vastaus #4 : Joulukuu 29, 2009, 22:56:34 ip »

Tuo tinkiminen laadussa ei siis tarkoita välttämättä sitä että espresso olisi pahaa - se voi olla oikeinkin mainiota ja todennäköisesti paljon paljon parempaa kuin keskivertokahvilassa,

Minun vuoroni sanoa "Juurikin näin".

Itse olen juuri tuollaisen kompromissin tehnyt. Vipukeittimestä edelleen haaveilen, mutta en tiedä jaksanko nähdä  vaivaa. Ehkäpä hankin vain kunnon myllyn thermoblockin kaveriksi ja menen sillä eteenpäin. Omassa koneessa on se hyvä puoli, että sitä voi itse annostella ja säätää läpimenevän veden määrää, koska pumppu käynnistetään ja sammutetaan itse. Niinpä eri kahvilaatuihin liittyviä haasteita voi voittaa ja koneen puutteita oppii paikkaamaan. Liian karkeaksi jauhettua Illyä olen esimerkiksi yliannostelut ja valuttanut ristreton suuntaan.

Voi siis olla, että lahjakeittimesi on oikein hyvä kompromissilaite sinulle "Kahvikissa", tärkeintä on se, että nauttii kahvin keittämisestä omalla masiinalla ja etenkin nauttii kahvin mausta. Itselleni tärkeää on myös tuo kohtuullinen puuhastelu laitteen kanssa.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Jouluyllätys
« Vastaus #5 : Joulukuu 29, 2009, 23:24:18 ip »

Itsekin olen ruvennut haaveilemaan vipukeittimestä, se olisi pienempi ja hiljainen. En tiedä oppisinko vaahdottamaan maitoa höyrypillillä, ehkä siihen löytyisi jokin vekotin jota toimisi kohtuullisesti. Quick Millin vaahdotin on hiukan iso ja ei ihan halpa, vaikka ei kalleimmasta päästäkään.. Onko sinulla ollut mielessä jokin tietty vipukone?
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

waltu

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 53
Vs: Jouluyllätys
« Vastaus #6 : Joulukuu 30, 2009, 16:44:05 ip »

"Beorn" - nimimerkkiä käyttävällä partaniekalla on europiccolassaan Pavonin maidonvaahdotusautomaatti. Olin erittäinkin skeptinen moisen rimpulan toimivuudesta, mutta kokeileminen osoitti, että kyllä sillä ihan kohtuullista maitovaahtoa saa hyvinkin helposti. Ei nyt mitään latteart- mikrovaahtoa, mutta ihan kohtuullista hienorakenteista vaahtoa kuitenkin - helposti.

Vipukone muuten, kuten jo todettiin, vaatii kuitenkin verraten paljon viitseliäisyyttä ja perehtymistä ennen palkitsevia lopputuloksia joten mikäli helppoa kuppia kaipaa, ei sitä voi oikein suositella - eipä tosin tule mieleen mitään muutakaan oikotietä onneen. Inspiraatiota ja perspiraatiota se kysyy, oli uuttomenetelmä mikä hyvänsä.
Kirjattu
Silvia PID + Rocky

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: Jouluyllätys
« Vastaus #7 : Joulukuu 30, 2009, 17:30:30 ip »

Parempikin keitin kiinnostaisi, mutta sen pitäisi olla helppokäyttöinen ja myös maidonvaahdotuksen pitäisi onnistua helposti, ehkä tällaista ei ole olemassa... Jossain määrin kiehtoisi ehkä tuollainen vipukeitin, onko olemassa mitään erillisiä maidovaahdotuslaitteita, sellaisia joilla saisi mikrovaahtoa helposti? (Myönnän, olen laiska) :)

Uudenvuoden kunniaksi pieni tehtävä:

Yhdistä boldattu boldattuun, sekä oikea väri oikeaan väriin. Ja katso, tiedät arvoituksen vastauksen!
Kirjattu

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Jouluyllätys
« Vastaus #8 : Joulukuu 30, 2009, 17:49:17 ip »

Uudenvuoden kunniaksi pieni tehtävä:

Yhdistä boldattu boldattuun, sekä oikea väri oikeaan väriin. Ja katso, tiedät arvoituksen vastauksen!

Rupesiko Nasse setä v*****lemaan? ;-) Myönnän ettei minunkaan harkinnat, teot ja haaveet aina ole pelkästään rationaalisia - mutta se lienee inhimillistä...
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!