Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"  (Luettu 72193 kertaa)

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #165 : Elokuu 13, 2012, 11:49:02 ap »

Itse puntaroin laitettavan veden, sitten kaadan kaikki n.20s ja lopuksi sekoitan ennen kuin laitan kannen (patalapun) päälle, vanha versio ei siis kantta.
Ennen valutusta pyöräytän toistamiseen.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Orkesteri

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #166 : Elokuu 13, 2012, 19:25:48 ip »

Mulla sellainen vakioresepti on ollut suodatinjauhatusta vastaavia tai vähän karkeampia puruja ja vettä suhteessa 1:16. Kokonaisuuttoajan tähtään noin kolmeen ja puoleen minuuttiin. Ehdottomasti tasaisimman purulaskeuman olen saanut aikaiseksi niin, että kaadan kaiken veden reippaasti ilman mitään turvottelua ja sitten painelen lusikalla purut pinnan alle. Tämän jälkeen en koske liemeen vaan annan purujen rauhassa vajota pohjalle. Kokemukseni mukaan sekoittelu juuri ennen valuttamista saa osan puruista nousemaan pohjasta ja takertumaan seiniin. Makuvertailua en ole tehnyt, mutta teoriassa tasainen kumpu ja hallittu turbulenssi ovat kai tavoiteltavia asioita.

Abid on jostakin syystä tuonut markkinoille pienemmän version, vaikka ennemmin ottaisin nykykokoisen keraamisena, kiitos.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2811
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #167 : Elokuu 13, 2012, 20:11:17 ip »

Kokemukseni mukaan sekoittelu juuri ennen valuttamista saa osan puruista nousemaan pohjasta ja takertumaan seiniin.

Minun ja Scott Raon kokemus on päinvastainen?
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Orkesteri

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #168 : Elokuu 13, 2012, 23:31:33 ip »

En tiedä, millainen sinun tai Scott Raon kokemus on, mutta itse olen oppinut jättämään uuton rauhaan, jos haluan kahvinpuruista tasaisen pedin suodatinpussin pohjalle. Vaikuttaakohan jauhatuskarkeus asiaan? En ole juurikaan käyttänyt Abidin kanssa mitään karkeaa suodatinjauhatusta hienojakoisempaa.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2811
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #169 : Elokuu 14, 2012, 01:17:44 ap »

Scott Rao ohjeistaa, että purujen tarttumista seiniin voi estää juuri tuolla sekoittamisella.

Hieno ja karkea jauhatus tuntuvat käyttäytyvän eri tavalla. Nyt hienolla jauhatuksella en ole nähnyt porautumista, joka oli taas jatkuva ongelma karkeammalla tehdessä. Hienolla tulee seinille sellainen "kevyt samettinen nukka", jonka voi estää sekoittelulla. Karkealla helposti näki uuttoja, jossa purut oli paksusti seiniä myöten ja keskellä kuoppa. Alasvetoajat ja siitä seuratan virtaukset olivat näissä hyvin erilaisia.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #170 : Heinäkuu 21, 2013, 21:49:43 ip »

Vanha CCD oli jo sen verran huonossa kunnossa (ks. kuvia aiemmilta sivuilta), että päätin päivittää uuteen. Sattui sopivasti, että Baristashoppenista löytyi tilaukseen mukaan laitteen pienempi versio, joka syö 1x2 suodatinpapereita.

Nyt tuota pienempää hypisteltyäni pari päivää, toteaisin että tässä on kyllä paljon parempi koko yhden ihmisen käyttöön. Purut ja 250g vettä täyttävät laitteen melkein reunaan asti. Kun siihen laittaa kannen päälle niin lämpö tuntuu pysyvän paljon paremmin kuin isommalla samalla määrällä (piripintaan asti se isompi tekee jo yhdelle liikaa).
Kirjattu