Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Suosituksia raakapapujen hankintaan?  (Luettu 13437 kertaa)

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Suosituksia raakapapujen hankintaan?
« : Elokuu 24, 2009, 20:30:20 ip »

Ajattelin aloittaa kokeilut papujen paahtamisen kiehtovassa maailmassa. Olisiko teillä suositella hyviä papuja? Itselläni suosikkeja olleet idän kahvit ja erityisesti Indian Monsoon Malabar, Bibi plantation, sekä Sumatran kahvit.

Mistä olisi hyvä ostaa pavut? Hasbeanilta olen paljon tilannut paahdettuina, mutta ilmeisestikin kannattaa ottaa niitä 2kg pusseja, jotta saa kuluja oikeasti halvemmaksi? Olisin tilannut 4kg papuja, mutta kauhistelin niille tulevaa postimaksua, joka oli halvimman vaihtoehdon mukaan 25€, eli aika saman verran kuin itse pavut. Kannattaakohan tilata sitten kerralla vaikkapa 8kg? Miten olette itse toimineet?  Onkos muita edukkaita ja laadukkaita paikkoja ostaa papuja?

Kaikki papusuositukset ovat tervetulleita.

Keitin siis La Pavoni Professional ja tarkoitus aloittaa paahdot kuumailmapuhaltimen tai popparikoneen kanssa.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Suosituksia raakapapujen hankintaan?
« Vastaus #1 : Elokuu 24, 2009, 22:26:24 ip »

Hasbeanilta voi tilata joko tarpeeksi vähän, että tulee postissa, tai tarpeeksi paljon, että kuriirin hinnan osuus pienenee. Minä oon tilannut raakapapuja useamman kilon satseina. Nehän ei kovin äkkiä happane.

Kannattaa kokeilla erityyppisiä papuja ja sekoitellakin niitä. Mainittujen lisäksi minusta ainakin Kenialaisiin ja Yirgacheffeen kannattaa tutustua. Viimeksi kokeilin hapokkaampana lajikkeena Yemen mochaa, ja se toimii minusta hyvin sekoituksissa. Yksi mukava papu sekoituksiin pieninä määrinä on Old brown java, joka tuo semmoisen täyteläisen voimaisen aromin.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Suosituksia raakapapujen hankintaan?
« Vastaus #2 : Elokuu 25, 2009, 08:23:28 ap »

Minäkin törmäsin tuohon rahtihintaan, joka oli pienoinen ylläri, kun tilasin muistaakseni 6 kg ekalla kerralla. (Ongebrandtilta)
Ivo mainitsikin tuolloin, että ei tyrkytä ostamaan enemmän, kun tarvitsen, mutta rahti on sama muistaakseni 20 kg asti.
Seuraava satsi olikin sitten sen 18 kg. Rahti ei enää näytellytkään niin suurta osaa.

Itsekin kyselin palstalta hyviä vinkkejä eri papuihin, mutta ei niitä oikein kukaan osaa toisen makuun  suositella. Saattaa olla, että toisen hyvä onkin toisen paha?

Siispä en minäkään suosittele, mutta voin kertoa oman papuni:

Minulla käytetään n 75% Brazil Unwashed Cerrado. Tämä on hyvää jo yksinään. Siihen lisään yleensä lopun Harraria. Tämä kelpaa minulle perusjuomaksi.

Kovassa hakusessa olisi nyt vielä pieni makeuskomponentti... Olen lisännyt pieniä eriä erilaisia papuja, mutta yleensä ei ole kahvi parantunut.
Seuraavaan tilaukseen, joskus syksymmällä laitan El Savadoria. Sen pitäsi tehdä temppu, mutta voi olla, että tekemättä jää, taas kerran?

Tarvii kyllä heti myöntää, että eri kahvien sekoittaminen keskenään on melko haastavaa puuhaa. Milloin muuttuja on paahdossa ja milloin sitten jossakin muussa.

Itse pelaan juuri siten, että se peruskahvi pysyy mahdollisimman muuttumattomana. On sitten helpompi varrata maun muutosta, kun on tuttu pohja.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Suosituksia raakapapujen hankintaan?
« Vastaus #3 : Elokuu 25, 2009, 08:37:46 ap »

Keitin siis La Pavoni Professional ja tarkoitus aloittaa paahdot kuumailmapuhaltimen tai popparikoneen kanssa.

Jos paahtaminen alkaa enempi kiinnostaa niin täältä löytyisi i-Roast 2, joka etsinee uutta kotia.

Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Suosituksia raakapapujen hankintaan?
« Vastaus #4 : Elokuu 25, 2009, 22:08:35 ip »

Kovassa hakusessa olisi nyt vielä pieni makeuskomponentti... Olen lisännyt pieniä eriä erilaisia papuja, mutta yleensä ei ole kahvi parantunut.

Tämä voi olla loppupeleissä vain paahtotekninen ongelma(kin):

Deaton Talks About Roasting and Sweetness Pt. 1
Deaton Talks About Roasting and Sweetness Pt. 2

... eli paahtoprofiilia säätämään sopivalla tavalla noiden kuvausten pohjalta.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Suosituksia raakapapujen hankintaan?
« Vastaus #5 : Elokuu 26, 2009, 09:27:41 ap »

Aina välillä ihmettelen, ovatko nuo mestarit ihan tosissaan. Pelkään pahoin, että paljoltikin ovat.
Jotakin vinkkiä noista jutuista voi tietysti yrittää onkia, mutta kyllä se Genellä paahtaminen oikeesti on vain sellainen "prosessi", että saa olla tyytyväinen, jos lopputulos on kohtuullinen.

Siltikin olen sitä mieltä, että itse paahtamalla olen pysynyt paremmissa kahveissa, kun aiemmin Hasbeanilta tilaten. Johtuisiko ehkä siitä, että ei ne ammattilaisetkaan aina viitsi siihen hommaan aivan älyttömästi paneutua, paahdot vippaa milloin vaaleaan, milloin tummempaan?
Usein kahvit ovat vielä salaperäisiä blendejä jne.

Jokuhan mainitsikin, että kotipaahto miltei aina peittoaa valmiina ostetun. Ainakin tuoreus on kohdillaan. Lisäksi minusta on hienoa, että voi itse edes yrittää vaikuttaa lopulliseen kuppiin.
Olkoonkin, että taidot, kärsivällisyys ja tekniikka eivät anna periksi täydellisyyden saavuttamiseksi  :-\

Eilen paahdoin taas 7 * 200g. Siinä sujahti ilta ihan huomaamatta ja tuoksut pihalla ja rappukäytävässä oli mahtavat. Pari päivää huilia ja saan taas runsaasti peruskahvia ja uuden kandidaatin seostettavaksi, nam.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vs: Suosituksia raakapapujen hankintaan?
« Vastaus #6 : Elokuu 26, 2009, 09:52:50 ap »

Mistäs kukin papunsa tilaa? Tässä oma homma seisoo, koska en haluaisi 19kg erää vielä tilata hasbeanilta. Saako yhtä edullisesti suomesta keltään? Tänne Kokkolaan pitää aina kaikki tilata ja siinä sitten postin osuus aina naurettavan iso.

Itselläni viimeaikaiset kokemukset sellaisia, että en juurikaan ole Hasbeanilta tilannut. Olen juonut jo jonkin aikaa Kaffan paahtamia kahveja ja ovat olleet erittäin maukkaita. En tiedä mistä sitten johtuu, mutta lähes jokainen heidän tuotteensa on ollut aivan ykkösluokkaa. Näyttäisi sille, että tekevät huomattavankin tummia paahtoja. Kaffan Monsooned Malabar-bibi plantation on herkullinen ja melkeinpä paranee vain vanhetessaan. Kaffan esittely oli kesällä täällä Kokkolassa ja taisi olla Benjamin, joka erittäin mielellään kertoi sekoituksistaan ja kuumailmapistoolilla paahtamisesta.

Eilen tuli kirpparilta ostettua 2€ 1200w poppari. Nyt vain niitä papuja äkkiä...!
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Suosituksia raakapapujen hankintaan?
« Vastaus #7 : Elokuu 26, 2009, 10:13:41 ap »

Ei se Kokkola oikeastaan ole Helsinkiä kauempana, jos katsotaan Hollannista tai Englannista. Tilaamaan vaan.
Vihreitä olen tilannut ongebradtilta http://www.ongebrand.nl/english/
Hyviä papuja olen saanut ja toimitus pelaa hienosti.
Voihan olla, että saat pienemmän erän suhteessa edukkaammin Hasbeanilta?
Kummankin sivuilla on e-mail osoitteet ja kysyä varmaan sopii. Saattaa olla, että osaavat jonkin kirjeessä lähettämisen taidon?
Näinhän on ollut ainakin taannoin, kun tilasin paahdettuja Hasbeanilta. Postimerkkejä niissä oli päällä, ei vaan mahtuneet luukusta.
Vihreiden kanssa nyt ei ole niin väliksi, jos toimitus vähän postissa roikkuukin.
Niin ja sitten on varmaan muitakin toimittajia, joita voi katsoa. TB:n kanssa teimme kimppatilauksen Bella Baristasta. Saattaa olla, että heillä on taas eri stydeemit? TB tietää paremmin, kun hoiti tilauksen. Ymmärtääkseni heillä rahti tuli kilohinnan mukaan?

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

TB

  • Kauppias
  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 229
Vs: Suosituksia raakapapujen hankintaan?
« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2009, 10:18:45 ap »

Suomipapujen osalta tsekkaa tämä ketju: http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=123.0

BellaBaristan tilaushan toimii nätisti muuten, mutta se toimituskulu on aika suolainen, joten tarvitsee tilata ison satsin, jotta kannattaa. Niillä on minipostikulu jotain 25 puntaa (tarkka summa löytyy sivuilta), joten muutaman kilon takia ei kannata vaivautua. Itse tilaisin aloitussatsin Suomesta, jossei ulkomailta saa huokeilla postikuluilla järkevämmin.

Miten mahtaa olla tuo Monsoonin kotipaahdon onnistuminen? Itse olen myös tykästynyt kyseiseen lajikkeeseen, mutta BB:n sivuilla vihjailtiin sen olevan tarkka paahdettava. Siksi en ottanut sitä koepavuksi. Olisiko kenelläkään heittää kokemuksia suuntaan tai toiseen Monsun kotipaahtamisesta? Ja jos paahtokokemuksia on jollain muilla viritelmillä kuin oikeilla paahtimilla, niin aina parempi.
Kirjattu
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi.
- lainaus koululaisen ainekirjoituksesta

Cellini Evoluzione, Hario Syphon, K30 Twin, Vario, Ditting Bizerba

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vs: Suosituksia raakapapujen hankintaan?
« Vastaus #9 : Joulukuu 07, 2009, 15:49:24 ip »

Malabaria olen nyt kaksi kiloa paahtanut popparilla ja onhan se aika hankala paahdettava. Nyt kun on päässyt jyvälle hommassa hiukan ja oppinut hiukan lämpöjäkin säätämään popparissa, niin onnistuessaan saa makuuni täydellisen kahvin. Erittäin tuhti kahvi tuo on ja moniulotteinen riippuen tietysti paahdosta. Juon pääasiassa essona, mutta jos "vahingossa" jää vaaleampi paahto niin menevät maitopohjaisiin. Malabarissa on upean mausteinen ja makea runko. Tietty savuisuus ja multaisuus jää vähemmälle ja tilalle tulee hieno hunajainen, viikunan ja kanelin tyyppinen aromi. Toimii omassa systeemissäni kun pavun tummaan pintaan saa kiillon pintaan nostamalla ihan lopuksi lämmöt kovaksi. Ehdottomasti lempikahvini.
Nyt pitäisikin tilata isompi erä hasbeanilta. Tähän asti olen kokeillut Kaffan raakapapuja.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Suosituksia raakapapujen hankintaan?
« Vastaus #10 : Joulukuu 07, 2009, 16:30:53 ip »

Se on aika usein esiintynyt kysymys tälläkin foorumilla. Vastauksia ei yleensä paljon tule. Johtunee varmaankin siitä, että yhden maku ei ole toisen mieleen?

Itse tilaan papuni Ongebrand:lta. Enimmäkseen siksi, että olen hitaasti, mutta varmasti saanut aikaan jonkinlaisen balanssin ja tiedän ainakin sen, mitä papuja en halua...

Minun kahvini eivät onnistuisi ollenkaan, jos en saisi pesemätöntä Brazil Arabica Cerradoa peruspavuksi. (taanoin tilasin pestyä Arabica Santosta ja pieleen meni heti).
Tuo Brassi on helppo paahtaa ja rungoltaan tanakka paruspapu. Siihen sitten heitän erikseen paahdettua Harraria, suunnilleen 25% ja vielä ripauksen Washed Dominican Cibao Alturaa.

En nyt käy tätä kenellekään tyrkyttämään, mutta minulle pelittää. On helppoja paahtaa ja seos toimii ookoo.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Suosituksia raakapapujen hankintaan?
« Vastaus #11 : Joulukuu 07, 2009, 20:26:17 ip »

Itsekin tässä suunnittelen seuraavaa tilausta. Hasbean on toki yksi vaihtoehto, mutta on niitä muitakin. Ongebrandilta kun tilaa isomman erän niin hintapuoli on ihan ok, mutta papuvalikoima ei vain tunnu oikein mielenkiintoiselta (esim. CoE kahveja ei ole ollenkaan). Tosin Ongebrandilla on paljon afrikkalaisia papuja myynnissä ja niihin haluaisin tutustua enemmän. Ihan älytöntä määrää en halua tilata, sillä väittäkööt ihmiset mitä vain, niin kyllä raakapapujenkin makumaailma hyytyy ajan kuluessa. Vanhimmat papuni taitavat olla tällä hetkellä pari vuotta vanhoja ja ei niistä oikein mitään kelvollista tahdo saada aikaiseksi.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

TB

  • Kauppias
  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 229
Vs: Suosituksia raakapapujen hankintaan?
« Vastaus #12 : Joulukuu 09, 2009, 00:14:14 ap »

Malabaria olen nyt kaksi kiloa paahtanut popparilla ja onhan se aika hankala paahdettava. Nyt kun on päässyt jyvälle hommassa hiukan ja oppinut hiukan lämpöjäkin säätämään popparissa, niin onnistuessaan saa makuuni täydellisen kahvin. Erittäin tuhti kahvi tuo on ja moniulotteinen riippuen tietysti paahdosta. Juon pääasiassa essona, mutta jos "vahingossa" jää vaaleampi paahto niin menevät maitopohjaisiin. Malabarissa on upean mausteinen ja makea runko. Tietty savuisuus ja multaisuus jää vähemmälle ja tilalle tulee hieno hunajainen, viikunan ja kanelin tyyppinen aromi. Toimii omassa systeemissäni kun pavun tummaan pintaan saa kiillon pintaan nostamalla ihan lopuksi lämmöt kovaksi. Ehdottomasti lempikahvini.
Nyt pitäisikin tilata isompi erä hasbeanilta. Tähän asti olen kokeillut Kaffan raakapapuja.

Millaisia paahtoaikoja olet popparilla saanut Malabarille venyteltyä? Myös paahdon tasaisuus kiinnostaa: onko papujen tummuusasteessa vähäisiä vai huomattavia eroja?

Yritin paahtaa MM:ia kaasu-uunissa pizzavuoalla, jonka päällä uunilämpömittari lämpötilan säätöä varten, mutta en ole saanut toimimaan, en sitten millään. Yritin venyttää paahtoa reilusti yli 15 minuutin, lopputuloksena epätasainen paahto ja varsin mutainen, väkevä aromi. Pari satsia karkasi käsistä, paahtoaika alle 15 min, myös näissä tuloksena jälleen epätasainen paahto. Yritin myös jättää vaaleaksi, tuloksena ei ainakaan essona toimivaa kahvia. Kokeilin myös tummaksi paahtamista, vaan eipä tullut siitäkään toimivaa. Pavut onneksi loppuivat...

Kaiken kaikkiaan papu käyttäytyy niin eri lailla kuin esim. brassit, Sidamo, Guatemalalaiset etc, siitä saa varsin nopean paahdon, jos ei ole tarkkana. Ekaa raksua alkaa naksuttelemaan muistaakseni jo alta 200 asteen.
Kirjattu
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi.
- lainaus koululaisen ainekirjoituksesta

Cellini Evoluzione, Hario Syphon, K30 Twin, Vario, Ditting Bizerba

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vs: Suosituksia raakapapujen hankintaan?
« Vastaus #13 : Joulukuu 09, 2009, 23:10:58 ip »

Tuo 2kg meni kyllä kokeillessa ja kaiken häärinän keskellä en ottanut mitään tarkkoja aikoja ylös, vaan käytin silmämääräistä arviointia ja kuuloa. Eka raksu tulee arviolta 4min aloituksesta, toinen ehkä 7-8min kohdalla. Nämä raksahtelut saattavat joskus olla pelottavan pitkiä jaksoja, jopa niin pitkiä että toinen raksu alkaa lähes samantien kun viimeiset ekat loppuvat. Joskus välissä on 2-3 minuutin hiljaisuus. Pienemmällä erällä paahto on aika tasainen, mutta pavut lentävät helpommin koneesta ulos. Isommalla satsilla pysyy paremmin kasassa, mutta paahto ei tule niin tasainen. Kun toinen raksu alkaa annan niiden poksahdella jonkin aikaa. Sitten poistan popparin kuvun ja laitan sen tilalle kasvisten höyrytykseen tarkoitetun metalli "siivilän". Tällätavoin paahtokammion katto laskee alaspäin ja ilmavirtaus ulos pienenee. Lämpötila nousee hyvin äkisti todella korkeaksi. Paahdan tällä niin kauan, että raksut hiljenevät. Tämä loppukuumennus saa pavuille hien pintaan. Tämä on äärettömän herkkä vaihe, koska helposti pavut kärvähtävät liian tummaksi tai niistä alkaa irtoilla sellaisia lakkeja, joiden alta papu alkaa palamaan. Silloin koko satsiin tulee ikävä palaneen maku=pilalla. Ilmeisesti tuo pieni hikoaminen saa malabarin maut esiin. Jos hikoamista ei tule on maku tympeähkö. Eli paahto pitäisi osata lopettaa juuri ennen näkyvää hikoamista. Hiki nousee pavun pintaan vasta kun se on kaadettu jäähtymään metalliverkon päälle. Hasbeanilta paahdetut pavut ovat yllättävän vaaleita, kun taas Kaffan ovat tummia. Kaffan malabar on maukas ja onnistunut tällä pavulla. HB pavuissa jää makeimmat ja mausteisimmat aromit pois. Parhaimman olen saanut irti omalla paahdolla ja oikeastaan vasta ihan viimeisistä kahdesta pikkusatsista. Malabar on kyllä aika extreme kahvi, jota ei välttämättä kannata "juhlamokka-vieraille" juottaa. Malabar on muutenkin todella vaativa jauhatuksen, lämpötilan ja uuttoajan suhteen.
Kaffan 3.2 sekoitus oli helppo paahtaa ja onnistui hyvin joka kerta, kunhan vain lopetti 2. raksun kohdalla. 3.2 roskasi valtavasti ja oli välillä uhkana, että roskat savustivat erän pilalle. Malabarista ei tule kovin montaa roskaa.

Tilasin Hasbeanilta isohkon erän noita idän kahveja raakana. Nyt on mukava joulun pyhinä kokeilla millaisia eroja löytyy niin paahdossa kuin maussa tuohon Malabariin verrattuna.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: Suosituksia raakapapujen hankintaan?
« Vastaus #14 : Tammikuu 05, 2010, 12:47:53 ip »

Missä Kaffa myy noita papujaan raakana, voisikohan Torresta saada? Mistä te jotka olette Kaffaa paahtaneet olette saaneet pavut? Varmaan kohta Punavuoreen aukeava Kaffan paahtimo saattaa myydä?
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin