Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Valokuvauksesta  (Luettu 134921 kertaa)

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Valokuvauksesta
« : Huhtikuu 03, 2009, 15:06:26 ip »

Tästä ei ilmeisesti vielä ole kauhiasti "väännetty", korjataan tilanne...


Tuli hankittua matkalla rikkoutuneen digipokkarin tilalle tällainen: (joo, hulluahan noin vanhaan on sekaantua)

http://www.optotek.fi/1/index.php?page=tuotetiedot&pid=27&from_kat=digikamerat&from_val=Leica

Se oli rakkautta ensi silmäyksellä...pikseleistä viis jos muodot on kohdallaan  ;)

Ei ole muuten minun kuvauksissa vielä pikselirajat tulleet vastaan. Nykyisessä järkkärissäni (Nikon D1h) niitä taitaa olla peräti 3 Mpix eli taitaa hävitä jo suurelle osalle puhelimiakin. Hyviä kuvia sillä vaan meinaa väkisinkin tulla.

Millaisella laitteistolla kahvin orjat yleensä kuvaavat? Ja mitä ja miksi?
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: Valokuvauksesta
« Vastaus #1 : Huhtikuu 03, 2009, 16:46:36 ip »

Tyylikäs tuo leica. Minulla on pentaxin ME super ja mz10. Toisessa värifilmi ja toisessa mustavalko. Digikuvaus on mielestäni noituutta. Eihän ilman filmiä ole ennenkään kuvia saatu ;) . Otan kuvia lähinnä purjehdusreissuilta. Muuten olen suht laiska kuvaamaan.
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Valokuvauksesta
« Vastaus #2 : Huhtikuu 03, 2009, 20:18:59 ip »

Canon EX-Z8 digikamera, mahtuu taskuun.

Oikeasti toivoisin omistavani digijärkkärin ja siihen liitetyn ulkoisen salaman, jolla voisi valaista kohdetta epäsuorasti. Toistaiseksi kukaan ei ole minulle vielä tuollaista lahjoittanut. Epäsuoraa valaistusta kaipailisin siksi, että suoraan kohteeseen osoittava salama (jollainen on useimmissa pienikokoisissa kameroissa) tuottaa usein niin kovin epärealistisen näköistä jälkeä.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: Valokuvauksesta
« Vastaus #3 : Huhtikuu 04, 2009, 10:27:08 ap »

Vai noituutta...  ;D
Mulla on vanha Canonin digijärkkäri, 20D. Tirofauxin kanssa samoilla linjoilla, eli salamakuvaus kiinnostaa. Parin vuoden aikana on tullut rojua hankittua, 3 käytetty salamaa ja niihin iso kasa asiaankuuluvia tarvikkeita.
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Valokuvauksesta
« Vastaus #4 : Huhtikuu 04, 2009, 11:22:30 ap »

Canon EX-Z8 digikamera, mahtuu taskuun.

Oikeasti toivoisin omistavani digijärkkärin ja siihen liitetyn ulkoisen salaman, jolla voisi valaista kohdetta epäsuorasti. Toistaiseksi kukaan ei ole minulle vielä tuollaista lahjoittanut. Epäsuoraa valaistusta kaipailisin siksi, että suoraan kohteeseen osoittava salama (jollainen on useimmissa pienikokoisissa kameroissa) tuottaa usein niin kovin epärealistisen näköistä jälkeä.

Mites jos kokeilisit seuraavanlaista viritystä. Vanha ulkoinen salama johon orjalaukaisin. kameran oman salaman sitten himmentäisi vaikka leivinpaperilla jotta suurin kirkkaus katoaisi, mutta välähtäisi tarpeeksi jotta orja laukaisisi ulkoisen salaman. Itse en ole kokeillut toimiiko kyseinen viritelmä, mutta toimiessaan saisi suhteellisen edukkaasti ulkoisen salaman perus kompaktidigiin.

-Mikko-
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Valokuvauksesta
« Vastaus #5 : Huhtikuu 04, 2009, 16:17:04 ip »

Ja vaikkapa ihan tavallinen nenäliina, minkä tahansa salaman edessä (suora valaistus), pehmentää varjoja ja esim. kasvoille kohdistuvaa valoa. Eri nenäliinamerkkien välisiä eroja en ole koskaan vertaillut  ;D
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Valokuvauksesta
« Vastaus #6 : Huhtikuu 04, 2009, 16:25:38 ip »

Täytyypä kokeilla tuota nenäliinaa... tai talouspaperia, tai ehkä jopa wc-paperia tunnelman mukaan :)

Toimistoteipistä (läpinäkyvä) voisi ehkä myös saada sopivaa himmennystä, sitähän voisi tarpeen mukaan lisätä myös useita kerroksia ja pito-ominaisuudet lienevät paremmat kuin papereissa.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Valokuvauksesta
« Vastaus #7 : Huhtikuu 04, 2009, 19:34:20 ip »

Olen aina ollut innokas, mutta jokseenkin lahjaton valokuvaaja...

Olen joutunut ja onnekseni ssanut mahdollisuuden pyytää apua osaavammilta kuvaajilta. Monta kertaa avut on olleet tosi helppoja, mutta oma oivallus vain ei ole riittänyt (samahan koskee kahvittelua ja miltei mitä vain).

Digikuvaukseen siirryin heti, kun tekniikkaa oli tarjolla. Ikinä ja siis ikinä en enää hanki filmikameraa. On se vaan opettavaista, kun ei tarvitse odottaa, että rulla tulee täyteen ja sitten kuvat valmistuvat joskus. Heität kuvista 97% jonnekin kenkälaatikkoon odottamaan ties mitä. Onnistuneet otoksetkin on siellä saman laatikon toisessa päässä...

Digipokkarilla on menty jo monta vuotta, miltei joka vuosi vaihtaen.
Itse olen sitä mieltä, että vain se kamera on hyödyllinen, joka on mukana silloin kun on kuvan oton paikka.

Minulla onkin aina kamera mukana, koskaan ei voi tietää, milloin sitä tarvitaan (ja työssä miltei päivittäin).
Lisäksi olen nalkkiintunut siihen (harha?) käsitykseen, että on eduksi, jos kamerassa lukee päällä Nikon... siitä tietää, että kyseessä on kamera  :). Eipä sillä, kyllä minä Leican tunnistan kameraksi ihan yhtä hyvin.
Nyt pitäisi vielä hankkia digijärkkäri kuvausherkutteluun. Senkin pitää tietysti olla yllämainittua merkkiä. Valikoimaa vaan on runsaasti, eikä oikein ole halua investoida ominaisuuksiin ja arvoihin, joille ei ole tarvetta.

Jos joku on kiinnostunut, niin minulta saisi ostaa Nikon F1 kameran, mieluummin hankin sillä fyffellä vaikkapa vipukeittimen...

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Valokuvauksesta
« Vastaus #8 : Huhtikuu 04, 2009, 21:36:58 ip »

siellä saman laatikon toisessa päässä...

Jos joku on kiinnostunut, niin minulta saisi ostaa Nikon F1 kameran, mieluummin hankin sillä fyffellä vaikkapa vipukeittimen...

O.K.

Jooo...kiinnostus heräsi etenkin tuon mallimerkinnän suhteen  ;)

Kyseessä siis varmaankin F2 tai F? jotakin (muu kuin 1, joka löytyy kilpailevalta merkiltä Canon)?

Itse vannoin vuosituhannen vaihteessa ennemmin lopettavani kuvaamisen kuin siirtyväni digimaailmaan. Eipä ollut ensimmäinen kerta kun olen joutunut pyörtämään sanani.

Oma kalustoni vaihtui aikoinaan useasti ja ainakin tällaisia on kulkenut käsien kautta:

Nikon Fe
Nikkormat Ftn
Nikon F3
Nikon FM2
Canon F1n
Canon EOS RT
Canon EOS 1

Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Valokuvauksesta
« Vastaus #9 : Huhtikuu 04, 2009, 22:49:09 ip »

Joo. Kyseessä on siis likimain ensimmäinen kunnollinen järjestelmäkamera. Jo legendaksi kohonnut, olikossenyt ties millä titaanilla poikittain toimiva rakosuljin järjestelmä?
Itse olen sillä kuvannut paljon ja romuttanut siinä sivussa yhden F-2 kameran...ja 501:n
Tämä lienee siis mallia Nikon F. Se on kaiketi suunniteltu joskus 60- luvulla (69?). Herättää varmasti huomiota, kun tempaisee esille "ymmärtävässä" ympäristössä. Sulkimen ääni on aivan omansa...
Näiden runkojen arvo mitataan käsittääkseni paljolti sarjanumeroiden ja valmistusvuoden mukaan.
Ällistyttävää onkin minusta juuri se, että samassa palikassa yhtyvät historia ja nykyaika ihan täydellisesti...
Itselleni se on kuitenkin lähinnä huoltoa (jarrut kronaa yli 60/100 nopeuksilla) kaipaava keräilyesine. Minusta on tosi dorgaa "keräillä" yhtä kameraa. Tämä kaipaisi ymmärtävää ja arvostavaa kotia.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Valokuvauksesta
« Vastaus #10 : Huhtikuu 05, 2009, 20:59:43 ip »

Lisäksi olen nalkkiintunut siihen (harha?) käsitykseen, että on eduksi, jos kamerassa lukee päällä Nikon... siitä tietää, että kyseessä on kamera  :).

Mitäs harhaista tuossa on? :) No joo, osaahan ne muutkin, ja Leica jopa hyvin. Mulla on runkona palvellut viime vuosina Nikon D70 ja lasina sen mukana tulleiden hyvän 18-70:n ja huonon 70-300:n lisäksi loistava 105 mm Micro-Nikkor ja Sigman 10-20 mm sekä Nikonin SB600 salama. Jalustana palvelee Cullmannin kolmijalan ja monopodin yhdistelmä ja vehkeiden kuljetuskalusto on Tamracin tekoa. 29 vuotta vanha Pentaxin ME Super on myös edelleen kaapissa, mutta toimettomana. Hippasen kyllä hintsutti iskeä kiinni taannoin myynnissä olleeseen Nikon F4:ään, mutta järki voitti. Se on kamera se.
Kirjattu

Mini1965

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vs: Valokuvauksesta
« Vastaus #11 : Helmikuu 03, 2010, 20:00:24 ip »

Nostellaan nyt tätä vanhaa ketjuakin välillä...

Tässä ketjussa jo manailtiin filmikamerat maanrakoon, mutta mielestäni ne tuovat jopa ihan mukavaa vaihtelua tuohon digimaailmaan. Ei samalla hetkellä näe kuvan onnistumista ja joutuu jotenkin tarkemmin ajattelemaan kuvaamista ennen sitä laukaisimen painallusta. No molemmissa maailmoissa on oma viehätyksensä.

Tämä aihe nousi minulla pintaan, kun tuli hankittua uusi retroilulelu...  ;D

Kirjattu
ECM Synchronika, Anfim Super Caimano

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Valokuvauksesta
« Vastaus #12 : Helmikuu 03, 2010, 22:38:37 ip »

Nostellaan nyt tätä vanhaa ketjuakin välillä...

Tässä ketjussa jo manailtiin filmikamerat maanrakoon, mutta mielestäni ne tuovat jopa ihan mukavaa vaihtelua tuohon digimaailmaan. Ei samalla hetkellä näe kuvan onnistumista ja joutuu jotenkin tarkemmin ajattelemaan kuvaamista ennen sitä laukaisimen painallusta. No molemmissa maailmoissa on oma viehätyksensä.

Tämä aihe nousi minulla pintaan, kun tuli hankittua uusi retroilulelu...  ;D



Pitikin kysyä kamerastasi tänään mutten saanut aikaan. Hienon näköinen ja kateutta herättävä laite. Eikös se ole mittaetsinkamera?
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Mini1965

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vs: Valokuvauksesta
« Vastaus #13 : Helmikuu 04, 2010, 07:10:01 ap »

Pitikin kysyä kamerastasi tänään mutten saanut aikaan. Hienon näköinen ja kateutta herättävä laite. Eikös se ole mittaetsinkamera?

Jep, on mittaetsinkamera. Tällä kertaa osuikin kohdalle aika siistin näköinen yksilö. Ja tuntuu jopa kaikin puolin täysin toimivalta. Kyseessä on siis eBay-löytö. Näitä Yashica Electro 35:sia on eBayssä todella hyvin tarjolla eri versioinaan(jopa todella edullisesti), eli sinne vaan kahlaamaan. Pienen purkkavirityksen joutuu tekemään, että saa tämän päivän pariston toimimaan. Sitten ei muuta kuin filmi sisään ja nautiskelemaan sekä kuuntelemaan uskomattoman hiljaista suljinääntä...  ;)
Kirjattu
ECM Synchronika, Anfim Super Caimano

Pastori

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Valokuvauksesta
« Vastaus #14 : Maaliskuu 12, 2010, 22:05:48 ip »

Työkseni kuvaan. Kaikki olette kuviani nähneet, veikkaisin :)

Tässä välineinfot:

Kotona pääosin vanhoja mekaanisia laitteita:
Hasselin 500c ja siihen laseja 50-80-150
Nikonin f1 kahdella etsimellä (toimii), f100 ja d70 - laseja mm. 24,28, 35pc, 55micro ja 85 - SB28
Arca-Swiss 6x9 palkki - joku laajislasi tais olla
Plaubel Makina 67 - mallia normaali 80mm
Joku iso polaroidi, kuka niiden numeroita muistaa
Yashica D
Horizont (se vanhempi)
Laatikollinen erilaisia pikkukameroita
Gossenin Variosix F
Jalustoja
Heijastimia
Vanhat Bowensin flassit

Töissä mm.:
Erilaisia Canonin runkoja mm. 1dsm3-5dm2-d60 väliltä ja laseja aika tukku 8-300mm mukana ts lasit.
Sinar P - lasit 70-250
Vanhoja Hasseleita (500cm) laseja 40mm-150mm + SWC
Vanhoja 69 Fujeja (laajis ja normi)
Mamiya 6 + RB
Profoto - Bowens - Quantum flassejä
Suurennuskoneena esim. Durst Laborator 1200 - eihän sitä nyt enää kukaan käytä, mutta hieno esine
Skannerina mm. Flextight
Kirjattu