Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Miten keitätte Mutteripannulla  (Luettu 203743 kertaa)

caliente

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Miten keitätte Mutteripannulla
« : Maaliskuu 20, 2009, 22:51:47 ip »

Itselläni on Espanjasta ostettu 9 tazan Mutteripannu.
Siihen mahtuu 2 mukillista vettä alle venttiilin.
Aina kun keitän liedellä niin tahtoo vain jäädä 1dl vettä pohjalle ja olen esilämmittänyt jo veden tosin en tiedä onko se oikein.
Kun vesi ei enää nouse ylös asti vaikka alhaalla onkin vettä en viitsi odotella koska pelkään että Mokka höyrystyy.
Kyllä kahvi juotavaa on toin Espanjasta kahvikaupasta Colombia Supreno ja Uganda Supreno kahveja jotka mies jauhoi.

Kertokaa miten saan parhaan mokan keitettyä sen tiedän ettei espressoa voi tehdä koska Mutteripannu keittää n.2 barilla eikä 9 barilla.

Salud: Caliente  8)
Kirjattu

hipis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #1 : Maaliskuu 21, 2009, 00:31:54 ap »

saludos calientes desde España :)

Systeemisi kuulosti aika samantyyppiseltä kuin meillä täällä espanjassa kotona. Jotakuinkin menee näin: (tosin meillä paljon pienempi mutteri, kun kahdestaan juodaan) Eli ensin laitan suodatetun veden vedenkeittimeen ja sen kiehumista odotellessa jauhan pavut aika karkeaksi, olemme päätyneet jopa suodatinjauhatuksesta asteen karkeampaan, mutta makunsa kullakin. Kiehunutta vettä menee mutteriin silmämääräisesti, ja filtteri täytetään puruilla täyteen ja tasataan sormella. Sitten vain hellalle n.keskilämmöllä, ja heti kun alkaa "porista" niin pois hellalta ja kylmä rätti alaosan ympärille, jotta kiehuminen lakkaa. Kahvina toimii milloin mikäkin, aika usein hasbeanin pavut. Jos valmista jauhatusta käytetään, niin on vain yksi ja ainoa vaihtoehto, saimaza natural, mutta valitettavasti ei taida suomen markkinoilta löytyä... Pues eso, espreso q te ha ayudado ;)
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #2 : Maaliskuu 21, 2009, 07:56:07 ap »


Kertokaa miten saan parhaan mokan keitettyä sen tiedän ettei espressoa voi tehdä koska Mutteripannu keittää n.2 barilla eikä 9 barilla.


Kokeile tällä ohjeella:
http://vimeo.com/2905947, lyhyessä ohjevideossa vuoden 2007 wbc-mestari James Hoffmann neuvoo hänen käyttämänsä tekniikan.

-Mikko-
Kirjattu

caliente

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #3 : Maaliskuu 21, 2009, 18:34:30 ip »

Grasias vuestras respuestas.

Minun MokaPottiin menee 4dl vettä (9 tazaa).
Eilen keitin levy 6 (1-6) 2.5dl vettä ja annoin porottaa mutterin tyhjäksi mokkaa tuli 3dl.
Jos otan Moka Potin heti pois porutuksen jälkeen liedeltä niin mutteriin jää vielä paljon vettä.
Välillä mietin että onko lämpötila liian korkea etten vaan polta jauheita no kai se aika opettaa.
Suomen suodatin kahvi on saman jopa vähän karkeampaa kuin ostamani kahvit Espanjasta missä kauppias jauhoi ne.
Hyvää toi mokka on ja itse pidän mustasta sokerittomasta vahvasta kahvista vaikkei sillä espresson cremaa tulekaan no silloin varmaan pitäis ostaa 9 barin keitin.
Tuo video on ihan selkee.
Tendria´ que practicar y peacticar.

Salud: Caliente  8)

Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #4 : Maaliskuu 21, 2009, 20:06:51 ip »

 
Systeemisi kuulosti aika samantyyppiseltä kuin meillä täällä espanjassa kotona. Jotakuinkin menee näin: (tosin meillä paljon pienempi mutteri, kun kahdestaan juodaan)...

Siellä asuessani käytin erikokoisia mutteripannuja. Suurimmalla kävi joskus, kuten kysyjällekin. En malttanut pitää riittävän pitkään levyllä, siinä syy oli. 2 tai 4 tazan pannulla näin ei käynyt juuri koskaan.

Lainaus
Kahvina toimii milloin mikäkin, aika usein hasbeanin pavut. Jos valmista jauhatusta käytetään, niin on vain yksi ja ainoa vaihtoehto, saimaza natural, mutta valitettavasti ei taida suomen markkinoilta löytyä...

Paikallisia pienpaahtimoita oli runsaasti, marketteihin ei tarvinnut tyytyä. Mutta kaupan natural-paahdetuista kahveista ei suosikkina ollut USA:laisen Marlboro-konsernin Saimaza, vaan Marcillan Gran Aroma (Sara Lee...). Saimazan 50/50 mezcla taasen oli hyvä valinta, sitä oli kyllä vaikea löytää papuina.
Kirjattu

Gochi

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #5 : Maaliskuu 26, 2009, 14:44:17 ip »

Olen opiskelija eikä ole varaa vielä satojen eurojen espressokoneisiin, joten olen tähän mennessä käyttänyt MoccaMasteria, pressopannua ja nyt MokaPotia.

Pressopannun kahvista tuli niin pahat närästykset ja mahavaivat, että jätin sen käytön viikon kokeilun jälkeen.

Minulla on kaksi Bialettin MokaPotia : 6 kupin Venus http://www.bialetti.it/it/catalogue/scheda.asp?id_cat=59, jonka ostin tyhmänä asiasta mitään tietämättä Prismasta ja kun tajusin, että keitän ihan turhaan aina 6 kupillista hommasin pienemmän 2 kupin Kitty Goldin http://www.bialetti.it/it/catalogue/scheda.asp?id_cat=55.

Pavut jauhan C.O.:n käsimyllyllä ja käytän lähdevettä.

Olen keittänyt tuon yo. videon mukaisesti ja mielestäni tuolla tavalla tehtynä MokaPotilla tulee parempaa kahvia kuin esim. koulun espressoautomaatin espresso; molemmissa siis Pauligin espresso-pavuista jauhettua purua (ja kehtaavat vielä pyytää 1,70 € siitä espressosta per kuppi). Myös oma MoccaMaster meni kaappiin säilytykseen vieraita varten MokaPotin tultua taloon.

Sen olen huomannut, että isommasta MokaPotista saa esikeiton jälken pirun kitkerää kahvia jos pitää levyä 6/6:lla, mutta pienemmästä ei.  Lisäksi isommasta saa ihan kelpo kahvia, vaikkei esikeitä vettä ja antaa vaan olla 4/6:lla alusta asti. Sen sijaan pienemmällä pannulla kahvi on varmaan vain 50-60 asteista, kun antaa levyn olla alusta asti 4/6:lla. Tuo esikeitto lienee syytä tehdä, koska 4/6:lla alusta asti pitäen (tämä on käsittääksi lähellä Pauligin MokaPot-ohjetta) kahvi alkaa tuoksumaan jo paljon ennen kuin mitään on tullut keittimeen, joten jotain makuja varmaan häviää.

Siis oman maun mukaan pitää hieman keittimestä riippuen hakea tuota "oikeaa" tapaa valmistaa mokaa.

Eri kahvilaatuja en ole vielä paljoa päässyt testailemaan. Illy, SegaFredo (vai mikä lie se nyt olikaan) ja Pauligin espressopavut olen kokeillut. SegaFredo oli näistä huonoin ja siinä oli mielestäni eniten kofeiinia.

Ehkäpä joskus tulevaisuudessa on hommattuna joku öky-mylly ja -espressokeitin, mutta niitä odotellassa pidän oman kahviseremonian näin.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #6 : Maaliskuu 26, 2009, 14:50:17 ip »

Ehkäpä joskus tulevaisuudessa on hommattuna joku öky-mylly ja -espressokeitin, mutta niitä odotellassa pidän oman kahviseremonian näin.

Ekosijoitus olisi hankkia hyvä käsimylly käytettynä. Esimerkiksi Saksan eBaysta voi saada PeDen kahdella kympillä. Suomesta ei valitettavasti saa hyviä käsimyllyjä, paitsi turkkilaiset - joiden soveltuvuus muuhun käyttöön vaihtelee.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #7 : Maaliskuu 31, 2009, 16:57:16 ip »

Tyhmä kysymys, mutta joka joukossa pitää olla hassuja kyselevä blondi ;)

Lopputulokseen vaikuttaa varmaan käytetty liesi; sähkö / induktio / kaasu?

Veikkaisin, että parhaat päivänsä nähnyt, 2-levyinen 1-vaihevirtainen liesi on tehottomuudessaan se huonoin vaihtoehto ja induktio/kaasu paras? Kaasu- ja induktioliesillä on myös tehon nopea vähentäminen mahdollista.

Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #8 : Maaliskuu 31, 2009, 19:29:45 ip »

MInusta tuo veden esikeittäminen ei ole välttämätöntä. Olen sitä välillä kokeillut, mutta toinen tapa nopeuttaa prosessia, on laittaa levy kutoselle ennekuin kaivaa pannun kaapista. Vesi kiehahtaa nopeasti suoraan kuumalle levylle laitettaessa. Tämä toimii hyvin etenkin pienillä 2 / 3 kupin pannuilla. Eroa en ole maussa huomannut noiden metodien välillä.

Mainittakoon, että käytän ihan alumiinipannua. Teräspannulla en ole päässyt hyviin lopputuloksiin. Tosin se on kuuden kupin mutteri. Useampikin tuttu on ollut huomaavinaan, että on parempi käyttää useaa pientä mutteria, kuin yhtä isoa. Isossa maku ei ole yhtä hyvä. Itse olen samaa mieltä. Itselle keitän aina pienellä ja usealle juomalla mieluummin muutamalla pienellä. Niitähän mahtuu useampi samalle levylle.

Mitään kosteita rättejä en käytä, vaan kaadan kahvin heti kuppiin, kun alkaa pannu korisemaan.

Tänään join kyllä ihan huippuhyvät mokat, kun vaimo toi kahvikaupasta juuri jauhettua Haiti Bleu Pine Forest papua. Todella rikas maku. Suosittelen.

Alla hieman mainosta linkissä:

http://mokkamestarit.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=k081
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Gochi

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #9 : Huhtikuu 07, 2009, 16:45:38 ip »

Itse olen sen verran hörhö tuon -alumiini aiheuttaa Alzheimerin tautia- pelottelun kanssa, että koitan pelata varman päälle teräspannulla.

Olen lueskellut siitä, että teräspannu lämpenee hitaammin ja tuo siten mutkia matkaan, mutta esikeittämällä veden ei ainakaan itselläni ole ollut ongelmia tuon suhteen. Mielestäni ainoa miinus teräspannuissa on pyöreä muoto, jonka vuoksi pannua on hankalampi ruuvailla kiinni ja auki. Toisaalta kyllä tykkään enemmän oman pannuni ulkonäöstä kuin klassisesta mutterimallista.
Kirjattu

kahvikisu

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #10 : Joulukuu 07, 2009, 22:40:04 ip »

saludos calientes desde España :)
Eli ensin laitan suodatetun veden vedenkeittimeen ja sen kiehumista odotellessa jauhan pavut aika karkeaksi, olemme päätyneet jopa suodatinjauhatuksesta asteen karkeampaan, mutta makunsa kullakin. Kiehunutta vettä menee mutteriin silmämääräisesti, ja filtteri täytetään puruilla täyteen ja tasataan sormella. Sitten vain hellalle n.keskilämmöllä, ja heti kun alkaa "porista" niin pois hellalta ja kylmä rätti alaosan ympärille, jotta kiehuminen lakkaa. Kahvina toimii milloin mikäkin, aika usein hasbeanin pavut. Jos valmista jauhatusta käytetään, niin on vain yksi ja ainoa vaihtoehto, saimaza natural, mutta valitettavasti ei taida suomen markkinoilta löytyä... Pues eso, espreso q te ha ayudado ;)

Noissa mutteripannuissa pitää käyttää puolikarkeaa jauhatusta, koska jos niihin laittaa esim suodatinkahvia, se tukkii helposti sen filtterin reiät, koska ne ovat itseasiassa aika isoja.
Lisäksi purua ei saisi tampata, mutta sitä et varmaan tarkoittanutkaan, kun tasoitat sormella.

Kirjattu

kahvikisu

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #11 : Joulukuu 07, 2009, 22:46:04 ip »


Minun MokaPottiin menee 4dl vettä (9 tazaa).
Eilen keitin levy 6 (1-6) 2.5dl vettä ja annoin porottaa mutterin tyhjäksi mokkaa tuli 3dl.

Kyllä se mutteripannu pitää pakosti täyttää aina venttiiliin asti. Eli: jos pannu on vaikka 5 kupin, niin sillä ei voi keittää kerralla vähempää, koska pannu on suunniltu (filtterin koko) juuri tuon määrän keittämiseen. En ymmärrä, miten 2.5dl vettä tulee 3dl kahvia. No, jokatapauksessa, jos pannuusi menee venttiiliin asti 4dl vettä, tulee hyvän mokkakahvin saamiseksi täyttää se kokonaan.

Kirjattu

Gordon

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #12 : Tammikuu 10, 2010, 00:08:28 ap »

Itse ostin bialetin kolmen kupin mokapotin tuossa joulun jälkeen vaihtelun merkeissä ja opiskelijana ei ole paljon varaa vielä tässä vaiheessa sijoittaa erikoisempiin vempaimiin. Itse keitän vedet aluksi vedenkeittimessä ja annostelen veden halutun kahvimäärän mukaan pannun pohjalle ja heitän purut kaveriksi (suht. karkeina)
ja annan lämmetä miedolla lämmöllä porinaan asti jonka jälkeen otan potin pois levyltä. Hyvää on tähän mennessä tullut. ^^ Ensimmäinen kuppi osottautui pieni muotoiseksi failureksi, no mutta se lienee anteeksi annettavaa. ^^ (off the record: en juonut ensimmäistä kuppiani potin "sisään-ajo" kuppina)

Näin kahvin aloittelijana kysynkin teiltä viisaammilta, miksi joissain videoissa käy ilmi että moka potilla keitetyn kahvin pinnalle ilmestyy ilmiselvää cremaa?

esim. http://video.google.com/videoplay?docid=9038783824629526118&ei=UvpIS56_JsSp-AbTjuysCg&q=moka+pot&client=firefox-a#docid=-1989209189422853018

Video osoittaa suhteellisen rikkaan ja paksun "cremamaisen" olomuodon kahvin pinnalla. Johtuuko tämä papujen laadusta ja tuoreudesta vai onko keittimessä jotain minulle täysin tuntematonta? Ymmärtääkseni, crema syntyy espressolaitteessa paineen, papujen tuoreuden ja jauhatuksen yhteisvaikutuksena. Mokapotissa selvästikkin tämä monen ilmakehän painetilan tilalla vain yhden atmosfäärin paine ja vesihöyry. Riittääkö tämä suljettu systeemi muodostamaan creman, vai onko tuossa videollakin nähty jotain cremasta poikkeavaa?
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #13 : Tammikuu 10, 2010, 00:30:29 ap »

Ymmärtääkseni, crema syntyy espressolaitteessa paineen, papujen tuoreuden ja jauhatuksen yhteisvaikutuksena. Mokapotissa selvästikkin tämä monen ilmakehän painetilan tilalla vain yhden atmosfäärin paine ja vesihöyry. Riittääkö tämä suljettu systeemi muodostamaan creman, vai onko tuossa videollakin nähty jotain cremasta poikkeavaa?

Mitä tuoreemmaat pavut, niin sitä enemmän niissä on hiilidioksidia joka synnyttää vaahtoa. Crema ei kuitenkaan ole pelkkää hiilidioksidivaahtoa vaan siinä on paljon paljon muutakin ja (oikean) creman syntymiseen tarvitaan juurikin painetta. Mokapotissa uutto ei itseasiassa yleensä tapahdu yhden ilmakehän paineessa vaan painero kammion ja ulkoilman välillä on luokkaa 0.5 bar mikäli ei haluta kitkerää lopputulosta (tuolloin vesi on 110 asteista). Tai kyllä tuonne yhteen baariinkin päästäneen, mutta tällöin veden lämpötila pitäisi olla 120 astetta (=kahvi varmasti pahan makuista).
Kirjattu

talousvisiiri

  • Vieras
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #14 : Tammikuu 10, 2010, 15:37:52 ip »

Näin kahvin aloittelijana kysynkin teiltä viisaammilta, miksi joissain videoissa käy ilmi että moka potilla keitetyn kahvin pinnalle ilmestyy ilmiselvää cremaa?

esim. http://video.google.com/videoplay?docid=9038783824629526118&ei=UvpIS56_JsSp-AbTjuysCg&q=moka+pot&client=firefox-a#docid=-1989209189422853018

Video osoittaa suhteellisen rikkaan ja paksun "cremamaisen" olomuodon kahvin pinnalla. Johtuuko tämä papujen laadusta ja tuoreudesta vai onko keittimessä jotain minulle täysin tuntematonta? Ymmärtääkseni, crema syntyy espressolaitteessa paineen, papujen tuoreuden ja jauhatuksen yhteisvaikutuksena. Mokapotissa selvästikkin tämä monen ilmakehän painetilan tilalla vain yhden atmosfäärin paine ja vesihöyry. Riittääkö tämä suljettu systeemi muodostamaan creman, vai onko tuossa videollakin nähty jotain cremasta poikkeavaa?

Kyseessä on Bialetti Brikka, joka on toiminnaltaan (ja hinnaltaan) aivan toisen luokan vehje, kuin tavallinen Moka Pot. Brikkaa myy Helsingissä ainakin Chez Marius ja Caffi. Ks. http://www.caffi.fi/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/01082009-150838/Products/Bialetti003/SubProducts/bialetti003-0004
Kirjattu