Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Baratza/Mahlkönig Vario  (Luettu 189534 kertaa)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #240 : Lokakuu 19, 2010, 19:55:56 ip »

Home-baristan puolella ollut juttua tuosta säätöjen lipsumisesta.

Eikö tuossa ole kyse kalibraation lipsumista? Minulla ongelma on itse säätönappulan lipsuminen.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

thjerppe

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 103
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #241 : Lokakuu 19, 2010, 20:51:50 ip »

Eikö tuossa ole kyse kalibraation lipsumista? Minulla ongelma on itse säätönappulan lipsuminen.


Totta, huolimaton lainaus. Täytisiköhän säätönappuloiden lipsuminen korjata vaihtamalla koko etupaneeli. Oletko avannut myllyä edestä?
Kirjattu
Gaggia Classic (PID) + Mahlkönig Vario

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #242 : Lokakuu 19, 2010, 21:52:44 ip »

Totta, huolimaton lainaus. Täytisiköhän säätönappuloiden lipsuminen korjata vaihtamalla koko etupaneeli. Oletko avannut myllyä edestä?

Näin olen ymmärtänyt. En ole tutkinut sen tarkemmin, voisihan sitä jossain vaiheessa katsoa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

TB

  • Kauppias
  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 229
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #243 : Marraskuu 06, 2010, 21:32:19 ip »

Säätönappulan lipsuminen ei edellytä etupaneelin vaihtoa. CoffeeGeekin Vario-ketjusta löytyy ratkaisu: Jenkeissä ovat saaneet Baratzalta pienet kumilätkät tiukkaamaan säätimien liikkumista.
Kirjattu
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi.
- lainaus koululaisen ainekirjoituksesta

Cellini Evoluzione, Hario Syphon, K30 Twin, Vario, Ditting Bizerba

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #244 : Marraskuu 06, 2010, 21:45:50 ip »

Näköjään on yksilöllisiä eroja, minulla ei säätimet elä omaa eläänsä, vaan tekevät niinkuin minä käsken  :)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

McJones

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 236
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #245 : Marraskuu 27, 2010, 11:05:18 ap »

Noniin, pärähti kivi myllyyn  >:(

Milläs ilveellä tuon terän saa tarkistettua? Manjuaalin mukaan myötäpäivään lähtisi, mutta onko vain tiukassa?

Sain myllystä kiven (kolmena kappaleena) pois, joten mylly pelaa, mutta olisi kiva tarkistaa teräkin. Jos terästä lohkeaa pala, onko kahvin pakkaajalla vastuuta tms.?

Mylly on Cafetoriasta, sitä kautta saanee terät kuntoon?
Kirjattu
Jos se vuotaa, hapota se.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #246 : Marraskuu 27, 2010, 11:37:30 ap »

Noniin, pärähti kivi myllyyn  >:(

Milläs ilveellä tuon terän saa tarkistettua? Manjuaalin mukaan myötäpäivään lähtisi, mutta onko vain tiukassa?

Se yläterä on normaalilla kierteellä, eli vastapäivään aukeaa. On melko tiukassa kiinni, joten jotain vipuvartta siihen tarvitsee. Mainio kapistus siihen löyty omasta laatikosta eli Ikean spagettihaarukka tms. auttaa asiassa hienosti  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #247 : Joulukuu 09, 2010, 20:25:24 ip »

Säätönappulan lipsuminen ei edellytä etupaneelin vaihtoa. CoffeeGeekin Vario-ketjusta löytyy ratkaisu: Jenkeissä ovat saaneet Baratzalta pienet kumilätkät tiukkaamaan säätimien liikkumista.

Tein tämän virityksen itse, myyjän ohjeiden pohjalta.

Tässä vielä proseduuri, jos jotakuta kiinnostaa:

- Otetaan myllyn töpseli irti
- Vedetään säätönappulat irti, lähtevät kun vain vetää sivuille (pihdit auttaa)
- Avataan ruuvi ulostuloaukon edestä (keskellä myllyä)
- Tökitään ulostuloaukon seutuvilla olevia kahta pientä koloa, jotta klipsut painuu sisään
- Ujutetaan etupaneeli irti, ehkä vähän puukolla kampeamalla
- Vetkutellaan paneelia niin, että ylälaidan saa irti
- Näppäistään etupaneelissa oleva johto irti
- Nyt säädintapit retkottavat hervottomana
- Tappien päässä näkyy pieni muovinen "naksutinläpäke", joka ottaa kiinni etupaneelissa oleviin hammastuksiin
- Työnnetään läpäkkeen taakse jotain, itse laitoin 2x2 ohuehkoa pahviliuskaa (liuskat hyvin pieniä, 1mm x 5 mm ehkä)
- Nyt siis läpäke ei jousta niin paljon
- Kasataan ja todetaan, että säätimet ovat muuttuneet jäykemmiksi

Uskoisin että nyt pysyy, säätimet ovat ainakin melkoisen jäykät. Vähän turhankin, pitäisi ehkä jostain keksiä kumia muovitetun pahvin tilalle.

Sivumennen sanoen ko. puolitoistamillinen muoviläpäke ei olisi jotain, minkä varaan minä laskisin myllyn säätöjen pitämisen. Nyt siis säätötapit tulevat jostain syvältä myllystä, varsinaisesta säätömekanismista. Eli varressa on mittaa (siis löysyyttä) ja lukitusmekanismi on kyllä aika lelukauppaosastoa. Toki positiivista on, että kyseessä on vain säädöt lukitseva mekanismi - nappulat voivat siis elää, mutta näyttävät aina vallitsevan säädön. Ilmeisesti itse säätömekanismi on robustimpi, tosin kai jotain liukumista on siinäkin ollut käyttäjäkokemusten perusteella.

Muokkaus: ajatusvirhe korjattu.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2010, 20:29:53 ip kirjoittanut akallio »
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

kaffemi

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 119
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #248 : Helmikuu 02, 2011, 12:38:01 ip »

Nyt peli seis, laske viputangot alas! Piti kipata pavut pois ja tsekata terän pyörityssuunta: se on myötäpäivään. Uskomaton fiba tuossa nettiarviossa, kyllä siellä counter-clockwise lukee. Ylempänä on kuva yläterästä vielä paikallaan, ja siinäkin näkee muovisen kiinnitysvastakappaleen olat, jotka lähtevät liukumaan niin, että myötäpäivään on pyörityssuunta.

Tuli muuten just mieleen yks perinteinen juttu: mitäköhän käyttöohje sanoo? Missäköhän se taas olikaan... No, sielläkin muuten sanotaan jotta clockwise. Hopperi on vastapäivään. Tässä nähdään, miten netti ei aina ole täysin luotettava tietolähde. Toivottavasti et ehtinyt rikkoa myllyä  ::)
Se yläterä on normaalilla kierteellä, eli vastapäivään aukeaa. On melko tiukassa kiinni, joten jotain vipuvartta siihen tarvitsee. Mainio kapistus siihen löyty omasta laatikosta eli Ikean spagettihaarukka tms. auttaa asiassa hienosti  ;D

Tuossa parit lainaukset aiempaa ketjusta. Miqukin puhuu sekä vasta- että myötäpäivään avaamisesta, jos oikein ymmärsin... No, ei vielä ole tarvetta avata, mutta jossain kohtaa pitää puhdistella.

Yllättävän paljon heittää kahvan ohi tämä epeli. Sähköisyyttä siis espressojauhatuksella jonkin verran esiintyy, tai siitä oletan tämän johtuvan. Voisi tietysti kokeilla kokonaan ilman kahvatelinettä, jolloin saisi kahvan nostettua lähemmäs ulostuloa. Tähänhän näkyy tehdyn jos jonkinnäköisiä virityksiä. Pitää nyt kokeilla vähän eri pavuillakin, kokemukset ei aivan tuoreesta paahdosta olleet.

Muuten olen kyllä tyyvyväinen muutaman päivän käytön perusteella. Tuotos on kuohkeaa, tasaista eikä paakkuntumista häiritseväti omaan silmään eli en erikseen weissaile.

Kalibrointitarvetta ei ollut, espressokäytössä ollut ja sopivahko säätö on löytynyt makropuolen vivulla pari naksausta hienoimmaista alaspäin ja mikrovipu myös lähellä hienointa. Hieman jykevämmät ja jäykemmät säätövivut olisivat olleet poikaa, mutta osasin niihin nettiarvioiden perusteella varautua. Eipä tuota juuri ole tarvetta liikutella ja "vakio"säädöt muistaa helpohkosti.

 
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2011, 13:24:34 ip kirjoittanut kaffemi »
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #249 : Helmikuu 02, 2011, 13:11:50 ip »

Tuossa parit lainaukset samasta aiempaa ketjusta. Miqukin puhuu sekä vasta- että myötäpäivään avaamisesta, jos oikein ymmärsin... No, ei vielä ole tarvetta avata, mutta jossain kohtaa pitää puhdistella.

Terä aukeaa tosiaan myötäpäivään.


Yllättävän paljon heittää kahvan ohi tämä epeli. Sähköisyyttä siis espressojauhatuksella jonkin verran esiintyy, tai siitä oletan tämän johtuvan. Voisi tietysti kokeilla kokonaan ilman kahvatelinettä, jolloin saisi kahvan nostettua lähemmäs ulostuloa. Tähänhän näkyy tehdyn jos jonkinnäköisiä virityksiä. Pitää nyt kokeilla vähän eri pavuillakin, kokemukset ei aivan tuoreesta paahdosta olleet.

Staattisuutta esiintyy jonkin verran, etenkin tummempia paahtoja mylly tuntuu sylkevän pitkin pöytää.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

kaffemi

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 119
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #250 : Helmikuu 02, 2011, 13:30:24 ip »

Terä aukeaa tosiaan myötäpäivään.

Staattisuutta esiintyy jonkin verran, etenkin tummempia paahtoja mylly tuntuu sylkevän pitkin pöytää.

Käytätkö tuota kahvatelinettä, vai oliko sulla joku modaus? Itse liimasin tuolin jalkojen alle yms. tarkoitettua mustaa huopaa tuohon liukkaaseen "haarukkaan", silti tuota 58 millistä kahvaa on syytä pitää kädellä, ettei luiskahda omia aikojaan. Saisi olla säädettävä se takakoukkukin, jossa siis maadoitus, että saisi nostettua kahvaa vähän ylemmäs.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #251 : Helmikuu 02, 2011, 13:59:56 ip »

Käytätkö tuota kahvatelinettä, vai oliko sulla joku modaus? Itse liimasin tuolin jalkojen alle yms. tarkoitettua mustaa huopaa tuohon liukkaaseen "haarukkaan", silti tuota 58 millistä kahvaa on syytä pitää kädellä, ettei luiskahda omia aikojaan. Saisi olla säädettävä se takakoukkukin, jossa siis maadoitus, että saisi nostettua kahvaa vähän ylemmäs.

En ole tehnyt mitään modeja siihen kahvatelineeseen, nakukahvaa käytän pääasiassa ja kädellä pidän sitä paikoillaan telineessä.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #252 : Helmikuu 02, 2011, 14:24:51 ip »

Mulla mustat paahdot ja robusta saavat Varion sylkemään ihan sutena. Normimmat täysarabicat eivät pöllyä.

Kahvatelineeni halkesi tässä kotva sitten niin, että se haarukkaosa irtosi. Korvaavan osan hankintaa odotellessa jauhan espressoni vapaalla kädellä. Purut tuntuvat nyt laskeutuvan aiempaa korkeammaksi ja kapeammaksi keoksi. Tiedä sitten, onko se hyvä vai paha juttu. Joka tapauksessa staattista sähköä ei esiinny, kun älyää pysyä kaukana robustasta ja hiilistä.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #253 : Helmikuu 02, 2011, 15:24:07 ip »

Joka tapauksessa staattista sähköä ei esiinny, kun älyää pysyä kaukana robustasta ja hiilistä.

Kyllä tuo minun värkkini sylkee myös ihan näitä "normipaahtojakin", riippuu paljon paputyypistä. Hiiltä kun ei ole koskaan ollut tapana juoda.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #254 : Helmikuu 02, 2011, 17:36:34 ip »

Hmm.. Intresanttia. Yksilökohtaisia eroja ?

Mullakin toki joka papu "läikkyy" vähän parin viimeisen sekunnin ajan, mutta se on ihan toista kuin robustapitoisten blendien tai vaikka savuisanpehmeän Gran Palomarin hurja pöllyäminen. Pohjat on kuitenkin vetänyt Monterivan Scuro Napoli: mekoniuminväriseksi paahdettu 100% robusta pölisi shotin jauhamisen aikana puolen millin kerroksen joka paikkaan 20 cm säteellä. :P
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.