Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: All about Pavoni - kaikki pavonista  (Luettu 433164 kertaa)

beta

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #735 : Elokuu 31, 2020, 19:50:13 ip »

tuossa on nyt monessa viestissä varoiteltu, ettei  Pavoniin kannata koskea ellei ole professionaali. Itse lähdin siihen amatööripohjalta, tosin hyvällä oppimismotivaatiolla. En varmaan ole tiskialtaalle juottanut viittä kuppia enempää. Temen ohjeilla on ollut ilo huoltaa.
PS laitetaan hyvä kiertämään, Tinuri aikanaan truuttasi mulle viivan molykotea, nyt mulla on sitä iso putkilo josta riittää, jos joku haluaa kokeilla groupon huoltoa itse.
-> Yv, niin ei tukita ketjua
Kirjattu

messsucher

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #736 : Elokuu 31, 2020, 21:23:41 ip »

tuossa on nyt monessa viestissä varoiteltu, ettei  Pavoniin kannata koskea ellei ole professionaali. Itse lähdin siihen amatööripohjalta, tosin hyvällä oppimismotivaatiolla. En varmaan ole tiskialtaalle juottanut viittä kuppia enempää. Temen ohjeilla on ollut ilo huoltaa.
PS laitetaan hyvä kiertämään, Tinuri aikanaan truuttasi mulle viivan molykotea, nyt mulla on sitä iso putkilo josta riittää, jos joku haluaa kokeilla groupon huoltoa itse.
-> Yv, niin ei tukita ketjua

Jos sinnikkyyttä ja periksiantamattomuutta riittää, niin miksi ei. Muutoin voi olla parempi lähteä vesipumppukoneella, jotta yksi hyvin olennainen muuttuja on vakioitu. On aika HC aloittelijan alkaa itse vääntää, koska siinä voi mennä niin moni asia pieleen. Vähemmällä pääsee, kun opettelee ensin vain jauhamaan kahvia.
Kirjattu
Kahvi espressona, tee teenä.

mmlind

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #737 : Syyskuu 17, 2020, 09:22:36 ap »

Tässä on nyt tullut luettua foorumia ja erityisesti tätä ketjua, olen sivulla 32. Jossain 25:n sivun kieppeillä puhuttiin M6 hattumuttereista maidonvaahdotuskepin päässä. Minkä kokoisen reiän olette porannut siihen? 1mm, 1,5mm vai jotain muuta? onko pienempi parempi ja onks 2mm jo liikaa?

Samaan syssyyn kysellään koko vesisäiliön ja sitä myöden kaikki siinä kiinni olevat osat kääntyy aavistuksen vasemmalle kun kääntää vivusta varovasti vasemmalle. Jos oikein ymmärsin lukemaani niin ilmeisesti kuitenkin isompi homma koittaa sitä kiinnitellä paremmin.

Ja kolmas pohdinta. Olen käyttänyt Lavazzan valmiiksi jauhettuja puruja ja noin 13g tupla sihdissä, enempää ei kyllä olisi paljon mahtunutkaan. Painovivussa ei kyllä hirveesti ole vastusta. Eilen sain kaverilta jauhettuja puruja 18g jotka mahtui kaikki sihtiin. Mutta silti vipu on kohtuu löysä, ei tarvita paljoakaan voimaa jotta menee alas.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #738 : Syyskuu 17, 2020, 10:02:42 ap »

Olen käyttänyt Lavazzan valmiiksi jauhettuja puruja ja noin 13g tupla sihdissä, enempää ei kyllä olisi paljon mahtunutkaan. Painovivussa ei kyllä hirveesti ole vastusta. Eilen sain kaverilta jauhettuja puruja 18g jotka mahtui kaikki sihtiin. Mutta silti vipu on kohtuu löysä, ei tarvita paljoakaan voimaa jotta menee alas.

Jooei, ne valmiiksijauhetut ovat mokkapannukarkeutta, tarvitset hienompaa jauhatusta. Oliko kaverilta saadut juurijauhettua ja hänen espressokoneeseen sopivaa? Vai jotain muuta? Espressoon tarvitaan tuoretta paahtoa, hienoa jauhatusta ja tuoretta sellaista. Lisäksi se jauhatusaste on tarkka. Puoli vuota vanha paahto ja toissapäivänä jauhettu, vaika oliskin sattumalta"oikea" jauhatusaste, niin teenä tulee läpi.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

messsucher

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #739 : Syyskuu 17, 2020, 10:18:16 ap »

Tässä on nyt tullut luettua foorumia ja erityisesti tätä ketjua, olen sivulla 32. Jossain 25:n sivun kieppeillä puhuttiin M6 hattumuttereista maidonvaahdotuskepin päässä. Minkä kokoisen reiän olette porannut siihen? 1mm, 1,5mm vai jotain muuta? onko pienempi parempi ja onks 2mm jo liikaa?

Samaan syssyyn kysellään koko vesisäiliön ja sitä myöden kaikki siinä kiinni olevat osat kääntyy aavistuksen vasemmalle kun kääntää vivusta varovasti vasemmalle. Jos oikein ymmärsin lukemaani niin ilmeisesti kuitenkin isompi homma koittaa sitä kiinnitellä paremmin.

Ja kolmas pohdinta. Olen käyttänyt Lavazzan valmiiksi jauhettuja puruja ja noin 13g tupla sihdissä, enempää ei kyllä olisi paljon mahtunutkaan. Painovivussa ei kyllä hirveesti ole vastusta. Eilen sain kaverilta jauhettuja puruja 18g jotka mahtui kaikki sihtiin. Mutta silti vipu on kohtuu löysä, ei tarvita paljoakaan voimaa jotta menee alas.

Taitanee 1,5 mm olla se, mitä mitä ihmiset käyttää. Voihan sen porata isommaksi, jos sitten ei kierrä hanaa täysin auki. Muuten voi tulla vähän liikaa tehoja ja puhti loppua ennen aikojaan. Lisäksi voi porata ensin 1,5 mm ja sitten 2 mm, jos tuntuu, ettei 1,5 riitä. Se on taitolaji vaahdottaa maito, ei siinä mielettömiä tehoja tarvitse.

Oikeaa vääntövoimaa on vaikea lähteä arvuuttelemaan, tästä syystä painemittari on hyvä. Periaatteessa voisit laittaa henkilöpuntarin Pavonin alle, jotta näkisit millä voimalla milloinkin painat vipua. Oikea painovoima pitäisi olla myös mahdollista laskea. Näppituntuma kehittyy sitten ajan kanssa.

Lavazzassa ja monissa muissa marketista ostetuissa pavuissa ja erikoisesti valmiiksi jauhetussa kahvissa on se ongelma, että ne ovat yleensä täysin vanhentuneita. Parasta ennen päivämäärät ovat täysin kahvikaupan omia keksintöjä, mahdollistavat vanhentuneen kahvin myynnin "tuoreena". Kahvi vanhenee nopsaan, kuukauden vanha alkaa olla oikeasti vanhentunutta, jos on papuja. Jauhettu vanhenee vielä nopemmin, esim. päivässä. Eli jauhettua ei kannata ikinä ostaa, se on kuin paahdettua sahanpurua. Vesi suhahtaa läpi sellaisesta, ellet jauha todella hienoksi, ja vaikka jauhaisit todella hienoksi, niin kahvi on vähän meh.

Käytännössä kannattaa ostaa pienpaahtimolta tuoreita papuja. Eli vaikkapa korkeintaan viikko sitten paahdettuja, jotka itse käytät korkeintaan kahden viikon kuluessa. Toinen vaihtoehto on paahtaa itse. Jos et saa ostettua oikeasti tuoreita papuja, niin minun mielestä asiallinen kahvipaahdin on tärkeämpi kuin kallis kahvimylly. 800 euroa mylly ei auta juuri mitään, jos kahvipavut ovat vaikkapa 1/2 vuotta vanhoja. 200 euroa mylly ja 600 euroa kahvipaahdin tekevät megaluokkaa parempaa kahvia.

Nämä ovat minun mielipiteitä, jollain muulla voi olla eri mielipiteitä. Kyllä se siitä lähtee sujumaan kun tarpeeksi vääntelet :D
Kirjattu
Kahvi espressona, tee teenä.

mmlind

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #740 : Syyskuu 17, 2020, 10:38:55 ap »

Papujen tuoreudesta en osaa sanoa, uskoisin että kohtuu tuoreita, ja juuri siis jauhettuja. samoin jauhatus oli hienompaa, samaa mitä käyttää omassa koneessaan.
Pitää jättää siis noi valmiiksi jauhetut kauppaan ja pohtia myllyn ostoa.

Lähden siis poraamaan 1.5mm reikää ja koitetaan mitä siitä tulee. paketissahan oli 5 mutteria eli vois tehdä vaikka joka kokoa :D tai lahjoitella eteenpäin jos on tarvetta
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #741 : Syyskuu 17, 2020, 11:20:07 ap »

Ja kun tilaat pienpaahtimolta kahvia, kannataa huomioida että se 250g saattaa mennä jo myllyn viritykseen eli ainakin kaksi semmoista ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

mmlind

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #742 : Syyskuu 22, 2020, 16:17:27 ip »

M6 hattumutterisetti haettu K-raudasta ja tänään sain porattua 1,5mm reiän. Ekan vaahdotuksen jälkeen vaikuttaa kyl hyvältä. Ihan eritahtiin tuli vaahtoa kun ennen kolmireikäsellä päällä.
Jatkan harjoituksia.
Kirjattu

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #743 : Marraskuu 17, 2020, 11:08:23 ap »

Lämpötiloista: Olikos täällä jo kerrottu, miten voisi helpoiten kontrolloida Europiccolan (vm 2007) uuttolämpötilaa? Millä kamppeella grupon lämmön voisi mitata? Yleensä puhutaan siitä, että Pavoni lämpiää liikaa, mutta heräsin vast'ikään siihen, että huollon yhteydessä lämpötilaa on taidettu laskea, ja veden lämpötila saattaa olla liian alhainenkin siinä vaiheessa, kun se pääsee gruppoon asti. Eli miten olette tsekanneet että uuttolämpötila on kohdillaan, ja mihin lämpötilaan ylipäänsä tähtäätte? Grazie!
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

Lasy

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #744 : Marraskuu 17, 2020, 11:41:57 ap »

Vesi on aina tarpeeksi kuumaa, eli yli 100 asteista. Grupon tehtävä on jäähdyttää se sopivaksi. Mopokaupasta  saa mopon lohkon kylkeen tarkoitettua lämpöherkkää teippiä, joka indikoi pinnan lämpötilaa.

Tavoitelämpltila riippuu kahvilaadusta. Muistelisin, että jossain 87 asteen nurkilla kun oli gruppo ennen uuttoa niin tuli kohtuullista.

Pumppailemalla saa kuumemmaksi, kylmällä kahvalla tai märällä rätillä viileemmäksi.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #745 : Marraskuu 17, 2020, 11:49:23 ap »

Lämpötiloista: Olikos täällä jo kerrottu, miten voisi helpoiten kontrolloida Europiccolan (vm 2007) uuttolämpötilaa? Millä kamppeella grupon lämmön voisi mitata? Yleensä puhutaan siitä, että Pavoni lämpiää liikaa, mutta heräsin vast'ikään siihen, että huollon yhteydessä lämpötilaa on taidettu laskea, ja veden lämpötila saattaa olla liian alhainenkin siinä vaiheessa, kun se pääsee gruppoon asti. Eli miten olette tsekanneet että uuttolämpötila on kohdillaan, ja mihin lämpötilaan ylipäänsä tähtäätte? Grazie!

Itse olen samaa mieltä. Eka veto on aina liian kylmä, vaikka vehje olisi lämmennyt 2 tuntia. Kapeagruppoisella en tätä koskaan keksinyt, eikä sitä lämpöä saane mitattua oikein millään.
Nyt teen niin, että laitan kahvan kiinni ja lorotan hiljalleen vettä kuppiin. Nyt, kun ensimmäisen kerran "pirskahtaa" ehkä jossain alle desin kohdalla, lopetan laskun. Kuivaius, jauhe ja uutto. En tiedä ulostulevan veden lämpöä, mutta sanoisin, että on suunnilleen 90 astetta. Sopii mun harrarille aina.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #746 : Tammikuu 27, 2021, 08:12:01 ap »

Nyt on vedetty europiccolan vipua vuorokauden ajan ja kaikki shotit ovat olleet kelvollisia, joskaan ei niin tasalaatuisia. Annokset ovat vaihdelleet 12-15 gramman välillä ja juomaa on valmistunut 20-28 gramman välillä. Esiuuttoaika 10s. Papuina on ollut Passalaqua Mehari, joka ei ole mikään suuri suosikkini, ainakaan vielä, kun on uusi tuttavuus.
Kaikkiaan aika vaivatonta ja helppoa tuon vipukoneen kanssa on ollut.

Hieman nyhräämistä tuo on, kun on tottunut kiinteäliityntäiseen hx-koneeseen viemäröinteineen. Brasilian kanssa tasalaatuisuus toteutuu kyllä paljon helpommin. Makua en pysty ulkomuistista vertailemaan, kun Brasilia on vielä huoltotelakalla. Mutulla sanoisin, että ei parhaat shotit Pavonilla ainakaan huonompia ole olleet. Maidon vaahdotus on paljon haastavampaa Pavonilla kuin Brasilialla. Brasilian kanssa ei vaahdotukseen tarvinnut oikeastaan kiinnittää mitään huomiota. Onhan sillä tullut tietysti harjoiteltuakin enemmän. Pitää vaihtaa kokeeksi vaahdotuspää yksireikäiseen?

Pavoni lämpenee todella nopeasti, joten ei jää kahvittelu ainakaan kiireen takia väliin. Luulen, että tästä alkoi Pavonin kanssa antoisa ja ehkä haastavakin kumppanuus...
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #747 : Tammikuu 28, 2021, 14:52:31 ip »

Ostin m6 umpimutterin ja porasin yhden 1.2mm reiän siihen. Kyllä muuttui vaahdotus helpoksi. Varmaan olisin sillä orkkispäälläkin ajan kanssa oppinut, mutta parempi näin. Tuon koneen kanssa pitäisi tulla alunperinkin vastaava suutin mukana, niin säästyisi monilta aloittelijoilta se tuskailu vaahdotuksen kanssa.
Ja tuunasin samalla siihen grupon kylkeen sen lämpötilatarran. Ihan käyttökelpoinen, vaikkakin lähinnä suuntaa-antava, mutta näin alkuvaiheessa koen sen kuitenkin hyödylliseksi.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #748 : Tammikuu 29, 2021, 12:18:17 ip »

Millainen vaahdotuspää on vakiona?
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #749 : Tammikuu 29, 2021, 17:00:41 ip »

3 x 1.2mm. En ole mitannut noita reikiä, mutta varmaan tuota luokkaa ovat. Uuteen porasin keskelle 1.2mm reiän.

Vaahdotus tuolla mutterista tehdyllä päällä on todella helppoa. Ja juuri tuo vaahdotus oli se eniten pelkäämäni asia Europiccolan kanssa. Nyt onnistuu microvaahto yhtä helposti kuin Brasiliankin kanssa. Olisi pitänyt hankkia jo aiemmin LaPavoni, mutta ne lukuisat kauhistelut foorumeilla ko. laitteen haastavuudesta oli jarruna.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*