Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Rancilio Silvia & Rocky Grinder  (Luettu 20128 kertaa)

pekka

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Rancilio Silvia & Rocky Grinder
« : Helmikuu 22, 2007, 01:48:00 ap »

Olen täysi noviisi espresson kanssa ja reilun vuoden asioita vierestä seuranneena olen ajatellut investoida keittimeen, jolla pienen harjoittelun jälkeen olisi mahdollista saada asiallista jälkeä. La Pavonin vipukeittimen ja Isomac Zaffiron fiilistelyn jälkeen olen päätynyt Rancilio Silviaan, joka vaikuttaisi sopivimmalta laitteelta niin budjetin kuin ominaisuuksien suhteen. Olisi mukava kuulla senioreimmilta espresso-harrastajilta mielipiteitä tästä valinnasta, eli miten laite soveltuu vasta-alkajalle ja tuleeko seinä nopeasti vastaan, jos hifimpi meininki kiinnostaisi myöhemmin? Sen lisäksi tiedot huoltomahdollisuuksista ja luotettavuudesta kiinnostavat.

Hyvään myllyyn olen asennoitunut investoimaan ja Rocky vaikuttaisi sopivalta vaihtoehdolta. Tuleeko parempia laitteita mieleen kyseisessä hintaluokassa tai muuta relevanttia myllyn valintaan liittyen?

Nettikaupoista en ole kovin hyvin perillä, mutta täällä paketti vaikutti olevan ihan ok hinnoissa: http://66.70.211.12/store/rancilio_silvia_rocky_220.html Onko kaupan luotettavuudesta tietoa? Entä miten huollot toimivat, jos laitteen ostaa ulkomailta? Kiitokset avusta!
Kirjattu

Heikki

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 17
Vast:Rancilio Silvia & Rocky Grinder
« Vastaus #1 : Helmikuu 22, 2007, 08:48:52 ap »

Näillä vehkeillä aloitin myös itse. Hyvää omien kokemuksien pohjalta on, että Silvian käyttöön pääsee nopeasti sisälle ja sillä tulee hyvää jälkeä. Jos keittelee kahdelle cappaa, niin ei siinäkään aika pitkäksi tule vaikka joutuu odottelemaan maidon vaahdotusta. Espressoa tekee yhtä nopeasti kuin mikä tahansa masiina, ja hyvälaatuista. Diptray hiukan pieni, mutta ajaa asiansa.

Rocky on hyvä ja luotettava mylly ollut tähän asti. Nykyään käytän sitä isomac Tean kanssa. Säätövaraa piisaa sekä ylös- että alaspäin. Myllyssä ei ole portaatonta säätöä, joka varmaan olisi hyvä ominaisuus, mutta itselleni se ei ole noussut kynnyskysymykseksi.

Silvian tilasin espressocoffeeshopista. Toimitus oli tosi nopea ja mitään epäselvyyttä ei ollut.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vast:Rancilio Silvia & Rocky Grinder
« Vastaus #2 : Helmikuu 22, 2007, 08:54:00 ap »

Vaikuttaa oikein hyvältä yhdistelmältä sinulle, go for it! :)

Myllyksi saattaisi saada Minimokan jonkun verran halvemmalla, kannattaa ehkä harkita.

Huolto yms. ulkomailta ostettaessa toimii vähintäänkin vähän huonommin, joskus jopa täydellisen surkeasti. Kohtuullisen hintaeron vuoksi ei ehkä kannata ulkomailta tilata, jos lähistöllä on liike josta ostaa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Rancilio Silvia & Rocky Grinder
« Vastaus #3 : Helmikuu 22, 2007, 11:53:45 ap »

Vastaan ei tule seiniä, ellei ole tarvis valmístaa usein nopeasti monta maitokahvia. Yksiboileritekniikalla kun vaihto uuton ja höyrytyksen välillä kestää pari minuuttia. Termostaattiohjauksen takia boilerin lämpötila vaihtelee syklin aikana enmmän kuin pressostaattiohjauksessa, mutta tästä ei ole haittaa. Massiivinen messinkimurikka, jonka läpi vesi virtaa, pitää kahville tulevan veden lämpötilan varsin vakiona ja käynnistämällä uuton aina samassa kohtaa lämmityssykliä pääsee erittäin tasaiseen lämpötilaan (lämpösurffaus). Silvia on silkkaa asiaa ilman ylimääräisiä härpäkkeitä.

Rocky on hyvä mylly. Hifistiä saattaa häiritä portaallinen säätö, mutta käytännössä säätöportaat ovat riittävän pienet. Vääntävä suoravetomoottori ja jämäkkä rakenne yhdessä kunnon terien kanssa takaavat tasaisen jauhatustuloksen.

Itselläni on tuo parivaljakko ollut neljä vuotta, eikä ole valittamista. Isommalla rahalla saa vielä enemmän, mutta mitään oleellista ei noista puutu. Muista hankkia samalla umpifiltteri ja Cafizaa, että saat peruspuhdistuksen tehtyä. Muuten kahvin laatu alkaa kärsiä muutamassa päivässä.
Kirjattu

pekka

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vast:Rancilio Silvia & Rocky Grinder
« Vastaus #4 : Helmikuu 22, 2007, 12:30:45 ip »

Ei kai tässä voi muuta kuin laittaa laitteen tilaukseen, kiitokset päätöksenteon helpottamisesta! :)

Lainaus käyttäjältä: Esa
Muista hankkia samalla umpifiltteri ja Cafizaa, että saat peruspuhdistuksen tehtyä. Muuten kahvin laatu alkaa kärsiä muutamassa päivässä.
Voisitko tarkentaa, eli mistä saan ostettua umpifiltterin ja Cafizaa? Muutama sananen peruspuhdistuksestakin oli mukava kuulla. Omat kokemukseni rajoittuvat täysin moka potiin ja olen edelleen melko pihalla, vaikka innokkaasti yritänkin oppia uusia asioita.  :oops:  
Kirjattu

mjri

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 29
Vast:Rancilio Silvia & Rocky Grinder
« Vastaus #5 : Helmikuu 22, 2007, 12:37:46 ip »

Itsellänikin on kyseinen setti ollut syyskuusta 06 lähtien ja tyytyväinen olen ollut alusta asti. Voittaa ainakin Krupsin XP4000-masiinan mennen tullen  :wink:  Tilasin paketin Espresso Coffeeshopista, tuli muutamassa päivässä kotiovelle. Hintakin oli paljon halvempi kuin Suomessa.

Tuo viive uuttolämpötilan vaihtumisesta höyrytyslämpötilaan ei ainakaan itseäni ole haitannut, eikä Silviassa ole oikeastaan minua häiritseviä puutteita tai ominaisuuksia. Rockyssa on välillä häirinnyt kahvin paakkuuntuminen, mutta eipä se nyt iso ongelma ole.

Cafiza-putelin ja umpifiltterin saat tilattua esimerkiksi Espressivolta http://www.espressivo.fi/
Itse olen puhdistanut masiinan viikoittain Cafizalla (ohjeet purkissa) ja samalla siivonnut myllyn vanhoista puruista. Tämän lisäksi käytönjälkeinen puhdistus, eli purut pois suodatuspäästä ja pari kertaa takaisinhuuhtelu vedellä umpifiltterin kanssa.

Kysy ihmeessä jos on kysyttävää, eiköhän täältä vastaus löydy kysymykseen kuin kysymykseen  :)
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Rancilio Silvia & Rocky Grinder
« Vastaus #6 : Helmikuu 22, 2007, 13:39:19 ip »

Tuossa ketjussa on puhdistuksesta juttua.
Kirjattu

niekko

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vast:Rancilio Silvia & Rocky Grinder
« Vastaus #7 : Helmikuu 22, 2007, 16:39:23 ip »

Minä myös tilasin tuosta kaupasta samanlaisen satsin ja positiivista palautetta voin antaa. Tyyppi jopa soitti ko. kaupasta, koska jompaa kumpaa vehjettä ei juuri silloin ollut varastossa. Itse laitteisiin olen myös hyvin tyytyväinen.

Muuttaisin kuitenkin tilaustani nyt siten, että tilaisin myllyn ilman annostelijaa (doserless). En ole oikein saanut haltuun tuota annostelijaosaa. Kahvia pitäisi jauhaa kerralla aika paljon, jotta annostelukolot täyttyisivät sopivasti. Onko muilla tästä kokemuksia tai hyviä neuvoja annostelijan käyttöön? Saha käteen, vai?  :)
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Rancilio Silvia & Rocky Grinder
« Vastaus #8 : Helmikuu 22, 2007, 17:09:29 ip »

Tuplaesso on annostelijassa kolme lokeroa jakouraan asti täytettynä. Näppärä mittari ja nopeuttaa hommaa, kun kahvan ehtii täyttää ja tampata sinä 40 sekunnin aikana kun lämpösurffaus termostaatin kytkemisen jälkeen kestää. Annostelijan siipiin kannattaa askarrella kahdelle puolen muovieristysteipistä "pyyhkimet", ettei pohjalle jää puruja. Teipin reuna taitetaan pieneltä matkalta kaksinkerroin ja teippi liimataan siiven kylkeen niin, ettei liimapintaa jää näkyviin. Ja toiseen siipipariin vastaava viritys päähän, reunaa pyyhkimään.
Kirjattu

niekko

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vast:Rancilio Silvia & Rocky Grinder
« Vastaus #9 : Helmikuu 22, 2007, 17:24:00 ip »

Kiitti infosta ja vinkistä, täytyy testata. Tuosta tulikin mieleeni, että purupuolta putsatessani en ole saanut irti alinta komponenttia eli juuri tätä muovista siipiosaa. Pitäisikö sen irrota vain vetämällä, kun ylin muoviosa ja keskimmäinen metalliosa on irroitettu?
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Rancilio Silvia & Rocky Grinder
« Vastaus #10 : Helmikuu 22, 2007, 17:47:02 ip »

Kyllä se ihan vetämällä lähtee. Ei siinä ole edes kartiota tai mitään, yläosassa pyöreä ja alaosassa kuusikulmainen reikä.
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:Rancilio Silvia & Rocky Grinder
« Vastaus #11 : Helmikuu 23, 2007, 16:08:36 ip »

Minä tilasin Silviani KaffeGrossistenilta, joka ei ole niin halpa kuin ECS, mutta ajattelin että jos takuuasiaa tulee, niin ehkä helpompi olla yhteydessä Ruotsiin.

Silvia saapui kotiovelle parissa päivässä (viikonloppu oli välissä).

KG:llä on tällainen starttipakettitarjous:
http://www.kaffegrossisten.se/shop/?artnr=20-99399
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

mjri

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 29
Vast:Rancilio Silvia & Rocky Grinder
« Vastaus #12 : Helmikuu 23, 2007, 16:43:22 ip »

Mariialta kysyisin sellaista, että kun tuossa starttipaketissa tuli mukana Padernon 0,6l vaahdotuskannu, niin onko se ollut sopiva Silvian vaahdotuspillin kanssa? Minulla on 0,35l vaahdotuskannu, joka tuntuu olevan liian pieni. Maitoa saa yhteen latteen valmistettua nipin napin, pari kertaa on jopa roiskahtanut yli reunojen  :lol: Olen kuitenkin kuullut sellaista, että tuo 0,6l olisi liian iso, eikä pilli yllä pohjaan. Miten on?
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:Rancilio Silvia & Rocky Grinder
« Vastaus #13 : Helmikuu 23, 2007, 17:19:17 ip »

Lainaus käyttäjältä: mjri
Mariialta kysyisin sellaista, että kun tuossa starttipaketissa tuli mukana Padernon 0,6l vaahdotuskannu, niin onko se ollut sopiva Silvian vaahdotuspillin kanssa? Minulla on 0,35l vaahdotuskannu, joka tuntuu olevan liian pieni. Maitoa saa yhteen latteen valmistettua nipin napin, pari kertaa on jopa roiskahtanut yli reunojen  :lol: Olen kuitenkin kuullut sellaista, että tuo 0,6l olisi liian iso, eikä pilli yllä pohjaan. Miten on?


Tilasin pelkän Silvian, joten en osaa sanoa tuosta 0,6 l kannusta. Minulla on 0,5 l kannu, ja vaahdotuspilli ei yllä ihan pohjaan saakka. Olennaisempaahan toki on kannun korkeus, kuin tilavuus, mutta pelko on kyllä aiheellinen!

Ja juu, voin kuvitella että 0,35l kannu tuntuu pieneltä!
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Lennu

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vast:Rancilio Silvia & Rocky Grinder
« Vastaus #14 : Maaliskuu 16, 2007, 14:55:46 ip »

Moi Pekka & muutkin!

Tilasitko tuon setin;  Silvia & Rocky, tuolta Espressocoffeeshopista ja oletko ollut tyytyväinen laitteeseen, toimitukseen, yms.? Itsellä olisi sama juttu harkinnassa... Miten on tuon lk-maksun laita - hieman arveluttaa antaa tietoja.. Paypal -maksu ei ilm. käyne ko shopissa? Onko huonoja/hyviä kokemuksia lk:lla maksamisesta?

En löytänyt heidän sivuiltaan tietoja puhdistustarvikkeita -pitäneekö ne sitten hommata toisesta puodista? Ja tarvitaanko ko. laitteisiin muita tarvikkeita kuin putsausharja, takaisinhuuhtelusuodatin ja jtn puhd.ainetta?

Kiitoksia vastauksista jo ennalta!!  :)



Kirjattu