Kokemuksia vain uunipaahdosta ja Genestä, jolla on tullut paahdettua ehkä 40-50 kiloa. Uunipaahtaminen oli hyvä päänavaus, siinä oppi perusmokat ja joskus saattoi tulla onnistumisiakin, Geneen siirtyminen vähensi perusmokat minimiin, nykyisin ei niitä tule tehtyäkään (perusmokilla tarkoitan esim. liian lyhyttä kuivattelua tai tarpeetonta papujen öljyämistä).
Kyllä minä olen mielestäni saanut Genellä onnistumaan paahdot tietyin rajoituksin varsin hyvin, mutta toki on myönnettävä, etteivät kaikkien huippupaahtimoiden tuotteet ole omille paahtotuotteille jatkuvasti hävinneet

.
Olen samoilla linjoilla Tinurin kanssa siitä isommasta roskiksesta: ei ole tarpeellinen. Roskiksen poistoritilän päälle pystyy virittämään liesituulettimeen johdetun putken, joten hajunpoistonkaan näkökulmasta en ole sitä isoa roskista kaivannut.
Huippuunsa viritetty profilointi (siis että pelattaisiin tarkkojen lämpökäyrien kanssa) ei Genessä tosiaan ole mahdollista. Lämpötilaa ei rummun sisältä papumassasta pysty tarkasti mittaamaan, joten koneen lämpötilanäyttämä on aika viitteellinen tieto siitä, mitä oikeasti tapahtuu ja millä nopeudella. Ei se paahtaminen Genessä kuitenkaan niin yksinkertaista ole, kuin esim. Ongelbrantilta saa ohjeeksi, että asteet 235 ja sitten kun savuaa niin sitten on valmista, n. 12-15 minuuttia. Kyllä Genessä pykälöidään kuivutus, raksulämpö ja lämpötilan lasku ennen toista raksua. Minä olen kokeilemalla hakenut näppi- ja makuhermotuntumalta pieniä profilointieroja erilaisille pavuille, osalle olen löytänyt toimivampia profiileja, ja osalle tuntuu olevan sama, tekipä profiilin mutkalla tai enempi suoraviivaisesti. Näiden jälkimmäisten tapausten kohdalla olen radikaalisti päätellyt, että tässä kohtaa Genen profilointimahdollisuuden rajat ovat tulleet vastaan, ja se siitä. Tällä en kuitenkaan tarkoita sitä, että nämä paahdot olisivat pilalla; osa tällaisista "ihan-sama-mitä-teet" -tapauksista ovat olleet hyvin toimivia papuja.
Genen jäähdytys on mielestäni liian hidas (reilusti yli 4 min.), normaalilla jäähdytyssyklillä papuihin ehtii kehittyä väkevää makua makeuden kustannuksella. Niinpä keskeytän jäähdytyksen ja jäähdttän pavut "manuaalisti" antaen koneen pyörittää tyhjänä jäähdytyssyklinsä loppuun, jottei kone kärvähdä. Makuero manuaalijäähdytyksellä vs. Genen jäähdytyksellä on ollut selkeä, mutta huomattava.
Genen kanssa tummien ja vaaleiden välinen ero ainakin minun paahtometodeilla melko kapea, ainakin papujen tummuusasteen valossa arvioituna. Silti olen saanut onnistumaan suodatinpaahtoja, ovat toimineet sekä woodneckilla että aeropressilla.
En tiedä, miten hyvin muiden kotipaahtimien kanssa onnistuu erilaisten papujen kanssa saamaan huipputuloksia, mutta minä olen Genen kanssa hyväksynyt sen, että jotkut pavut paahtuvat maukkaasti, toisista ei saa riittävän hyvää, ei sitten millään. Niinpä tuleekin noudatettua luonnonvalintaa: omien mieltymysten mukaiset onnistujat jatkavat, mutta epäonnistuja katoavat valikoimista hiljalleen pois. Onnistujien kanssa jatkan pyrkien hienosäätämään paahtoa paremmaksi. Ja ne tarjoavatkin peijjjjakkaan hyviä kahvinautintoja

.