Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Suodatinkeitin myllyllä?  (Luettu 3743 kertaa)

Café au lait

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 34
Suodatinkeitin myllyllä?
« : Joulukuu 06, 2011, 12:02:02 ip »

Onko kenelläkään kokemuksia ns. tavallisesta suodatinkeittimestä, jossa olisi integroituna mylly? Olen katsellut Philipsin HD7740 keitintä (http://www.crema.fi/fi/products/philips/hd-7740.html) lahjaksi, mutta ennen ostopäätöstä kiinnostaisi tietää onko foorumilaisilla kokemusta tämäntyyppisistä laitteista? Ts. onko nuo mistään kotoisin  :)
Kirjattu

Fillarimies

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: Suodatinkeitin myllyllä?
« Vastaus #1 : Joulukuu 06, 2011, 18:24:57 ip »

Onpa mielenkiintoisen näkönen kapistus. Tippuukohan tuossa tuo jauhatus suoraan alaspäin vai meneekö jotakin liuskaa pitkin jonnekkin? Mietin vain, että jos ei käytäkkään keitintä jokapäivä, niin jääkö osa vanhoista puruista koneen sisälle talteen ja seuraavalla keittokerralla osa puruista on "vanhoja".
Kirjattu
Aeropress ja wilfa cgr-1 mylly

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Suodatinkeitin myllyllä?
« Vastaus #2 : Joulukuu 06, 2011, 19:29:46 ip »

Perinteisesti kahvihifistelijät ovat kammoksuneet noita yhdistelmälaitteita, mutta eipä tuo välttämättä ollenkaan huono ole. Keittimissä ei aina ole mitenkään sanottua, että ne tiputtavat oikeanlämpöistä vettä. En tiedä miten tässä Philipsissä on. Ehkä se isompi ongelma yhdistelmissä on mylly, joka tuppaa olemaan todella heikko esitys. Kannattaa siis vierailla Creman myymälässä ja jotenkin muuten selvitellä, että minkätasoinen mylly tuossa laitteessa on.

Moccamaster-keitin ja Wilfa CGR-1 -mylly mahtuu suunnilleen samaan hintaan ja pöytätilaan. Ne ovat ainakin molemmat varmoja valintoja ja pitkäikäisiä (varsinkin Moccamaster). Ja erilliset laitteet ovat aina joustavampi valinta, mutta toki myös sotkuisempi.

Sellaisen asian vielä sanon, että suodatinkeitin ja tuore kahvi ovat vähän haasteellinen yhdistelmä. Tuore kahvi pulppuaa ja vaahtoaa, joten helposti käy niin, että vesi porautuu kahvin läpi ja lopputulos on laiha - eritoten jos tehdään pienempää annosta. Käsin suodattaessa ongelmaa ei ole, koska kahvimassan voi pitää käsipelillä aisoissa. Tässä asiassa valitettavasti kaikki kuluttajille myytävät suodatinkeittimet ovat aika heikkoja, myös Moccamasterit. Eli jos etsii hyvää tapaa päästä tuoreen kahvin maailmaan, eikä aio tehdä isoja annoksia kerrallaan, niin suodatinkeittimet eivät ole se paras vaihtoehto.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

kahvimies

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
  • The Champ
    • Coffee Crusade
Vs: Suodatinkeitin myllyllä?
« Vastaus #3 : Joulukuu 06, 2011, 22:38:29 ip »

Jonkin verran olen Grindmasterin samalla periaatteella toimivaa isoa pönttökonetta testaillut. Siinä ainakin kahvi lämpenee ihan valtavasti jauhaessa, mylly on todella vaikea puhdistaa ja hieman epäilyttää, pysyykö vesihöyry tosiaan poissa myllyn sisältä. Itse kyllä lähtisin akallion suosittelemalle Wilfan ja Moccamasterin linjalle.
Kirjattu

Café au lait

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 34
Vs: Suodatinkeitin myllyllä?
« Vastaus #4 : Joulukuu 07, 2011, 08:57:59 ap »

Kiitos hyvistä vastauksista!

Tuota keitintä olen ajatellut omille vanhemmilleni, jotka juovat paljon kahvia, mutta sellaista kuraa, että lähes mikä tahansa on parannus...  ;D Moccamaster ja mylly olisi varmasti parempi vaihtoehto, mutta luulen, että erillinen mylly mahdollisesti jää käyttämättä, koska todennäköisesti ei olisi koko ajan esillä ja unohtuisi sitten jonnekin kaapin perukoille. Kahvin keitossa heillä helppous on kaiken a ja o sekä tietenkin se, että ovat tottuneet keittämään kahvinsa tietyllä tavalla jo vuosikymmenien ajan.

Täytynee siis vielä vähän miettiä tätä lahja asiaa.
Kirjattu

Fillarimies

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: Suodatinkeitin myllyllä?
« Vastaus #5 : Joulukuu 07, 2011, 09:32:22 ap »

Tuo onkin hyvä pointti, että pysyykö se höyry poissa myllystä. Jos se höyry sinne myllyyn pääsee, niin sehän on suurinpiirtein täystuho. Joku vois käydä tutkimassa sitä konetta, kun alko kiinnostamaan :)
Kirjattu
Aeropress ja wilfa cgr-1 mylly

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Suodatinkeitin myllyllä?
« Vastaus #6 : Joulukuu 07, 2011, 13:19:35 ip »

Tuttavaperhe hankki taannoin muistaakseni Philipsin yhdistelmämallin, ja heillä juomani kahvi on yksi huonoimmista. Veikkaisin, että ostetaan halvimpia bulkkipapuja, jauhatuskarkeus ei ole kohdallaan ja myllyä ei putsata koskaan.

"Lähes mikä tahansa on parannus" ... tässä tapauksessa sanoisin, että paluu Presidenttiinkin olisi parannus  ;D

Itse olen vaihtelevalla menestyksellä vienyt vanhemmille tuliaisiksi itse jauhettua suodatinkahvia, ja kyllähän he ovat eron huomanneet, mutta vielä on pitkä matka että itse ostaisivat parempaa kahvia...

Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2577
Vs: Suodatinkeitin myllyllä?
« Vastaus #7 : Joulukuu 07, 2011, 14:43:00 ip »

Keksin työpaikalla miksi kahvi on usein erikoisen pahaa:
se johtuu siitä että tuo muovinen suodatinpaperiströtö, mikä lie nimeltään -siihen jää johonkin nurkkan aina pikkulätäkkö huuhtoutumatonta tiskikonevettä, eli konepesuainetta.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Arska

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Suodatinkeitin myllyllä?
« Vastaus #8 : Joulukuu 07, 2011, 16:11:13 ip »

Isäukollani on juuri kyseisenlainen Philips. Laite on toiminut hyvin ja se on helppokäyttöinen. Puhdistaminenkin on yksinkertaista. Mukana mm. pieni harja, jolla saa myllystä tulevan kourun tyhjäksi. Mukana tuli myös kestosuodatin ja koneessa on automaattinen läppä, joka blokkaa höyryn myllystä.

Mielestäni loistolahja tavalliselle kahvinkeittelijälle. Kestävyydestä en osaa vielä sanoa, laite on vasta pari kuukautta vanha.
Kirjattu