Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Rancilio Rocky ei jauha tarpeeksi hienoa jauhatusta?  (Luettu 10646 kertaa)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Rancilio Rocky ei jauha tarpeeksi hienoa jauhatusta?
« Vastaus #15 : Heinäkuu 27, 2011, 10:24:53 ap »

Tässä se minun settini. Myllyn alla punnitus-jauhatus-weissauskuppi ja alla se kalanperkaushaarukka.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Rancilio Rocky ei jauha tarpeeksi hienoa jauhatusta?
« Vastaus #16 : Heinäkuu 30, 2011, 19:52:06 ip »

Suoraan sihtiin minäkin tällä hi-tech häkkyrällä tuupppan Grintasta purut.

Näyttää tutulta laitteelta. Käytin saman kaltaista systeemiä kunnes huomasin että neulansilmiin alkoi kerääntyä möhnää joka ei lähtenyt yhdellä pyyhkäisyllä pois. Käänsin sitten loputkin parsinneurat asentoon, jossa terät osoittavat ulospäin.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

anacron

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 30
Vs: Rancilio Rocky ei jauha tarpeeksi hienoa jauhatusta?
« Vastaus #17 : Elokuu 23, 2011, 11:41:41 ap »

Vastaillaampa nyt viimeinkin tänne että miten asia on edistynyt  ;D weissaamalla kahvia olen päässyt huomattavasti parempiin tuloksiin ja olen nyt "tyytyväinen" Rockyn jauhatukseen.

Olen kokeillut weissailua vähän millä sattuu, mutta grillitikku ja nyt myöhemmin maitokannussa kököttävän lämpömittarin varsi on toimineet toistaiseksi oikein hyvin, tosin tikut voisi olla ohuempiakin, tuo kalanperkaushaarukka vaikuttaa itseasiassa aika toimivalta ratkaisulta. Olen päätynyt käyttämään bogey:n menetelmää eli weissaan samalla kun jauhan suoraan portafilteriin.

Eli ei muuta kuin kiitosta vaan kaikille! seuraava homma onkin sitten selvittää saisiko rockyn nokan jotenkin vaihdettua sellaiseksi että sinne ei jää purut lojumaan, se ei ole tarpeeksi jyrkkä että purut valuisivat suoraan alas vaan sinne jää aina vanhan jauhatuksen jämiä vähän turhankin paljon :(
Kirjattu
Faema D92/A-1H, La Pavoni Europiccola & Mazzer Super Jolly

Paolo

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Rancilio Rocky ei jauha tarpeeksi hienoa jauhatusta?
« Vastaus #18 : Elokuu 23, 2011, 13:53:19 ip »

Kiitos tämän ketjun, on myös minun kalanperkuuhaarukkani saanut uuden elämän kahvinkeittovälineenä.
Weissaus myös Rockyn jauhaessa.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Rancilio Rocky ei jauha tarpeeksi hienoa jauhatusta?
« Vastaus #19 : Elokuu 23, 2011, 14:48:52 ip »

seuraava homma onkin sitten selvittää saisiko rockyn nokan jotenkin vaihdettua sellaiseksi että sinne ei jää purut lojumaan, se ei ole tarpeeksi jyrkkä että purut valuisivat suoraan alas vaan sinne jää aina vanhan jauhatuksen jämiä vähän turhankin paljon :(


Kyllähän myllyjen nokkiin aina jää vanhaa purua.
Mullakin jää huomattavasti, kun on vielä se staattisuutta poistava verkko edessä (Mazzer Mini-e), joka pidättää purun tulon muutoin, kun jauhaessa.

Itse ratkaisen tämän siten, että jauhan pikkuisen määrän roskikseen, ettei tule eilisiä puruja mukaan, viikon vanhoista puhumattakaan. Ei tarvi puhdistaa sen kummemmin...

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

anacron

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 30
Vs: Rancilio Rocky ei jauha tarpeeksi hienoa jauhatusta?
« Vastaus #20 : Elokuu 23, 2011, 18:59:35 ip »

Kyllähän myllyjen nokkiin aina jää vanhaa purua.
Mullakin jää huomattavasti, kun on vielä se staattisuutta poistava verkko edessä (Mazzer Mini-e), joka pidättää purun tulon muutoin, kun jauhaessa.

Itse ratkaisen tämän siten, että jauhan pikkuisen määrän roskikseen, ettei tule eilisiä puruja mukaan, viikon vanhoista puhumattakaan. Ei tarvi puhdistaa sen kummemmin...
Joo ei siltä vissiin kokonaan voi oikein välttyä, mutta haluaisin silti minimoida sen
olen sekä jauhanut vanhoja jauhatuksia vähän pois ja ravistellut myllyä, että jatkanut vaan vanhan jauhatuksen perään ihan kokeilumielessä  ;D
en ainakaan toistaiseksi ole oikein huomannut maussa mitään ihmeellisiä eroja (muuttuvia asioita on tosin muutenkin niin paljon)
Kirjattu
Faema D92/A-1H, La Pavoni Europiccola & Mazzer Super Jolly

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Rancilio Rocky ei jauha tarpeeksi hienoa jauhatusta?
« Vastaus #21 : Elokuu 23, 2011, 20:16:18 ip »

seuraava homma onkin sitten selvittää saisiko rockyn nokan jotenkin vaihdettua sellaiseksi että sinne ei jää purut lojumaan

Easy access chute

http://www.home-barista.com/grinders/rocky-mods-how-to-turn-it-into-uber-grinder-t664.html

Kevyempi vaihtoehto on tehdä nokalle jonkinlainen pikakiinnitys, jolloin sen voisi vain nostaa pois paikaltaan ilman ruuvausta.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

anacron

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 30
Vs: Rancilio Rocky ei jauha tarpeeksi hienoa jauhatusta?
« Vastaus #22 : Elokuu 24, 2011, 11:21:33 ap »

 aikamoiset modaukset  ;D
mutta toi nokkamodi vois olla ihan jees, en vain tiedä että mistähän se kannattaisi rakentaa/pinnoittaa, olen ehkä enemmän muovin kuin jonkun halpismetallin kannalla.
Kevyempi vaihtoehto on tehdä nokalle jonkinlainen pikakiinnitys, jolloin sen voisi vain nostaa pois paikaltaan ilman ruuvausta.
magneettikiinnitys vois olla aika kova
Kirjattu
Faema D92/A-1H, La Pavoni Europiccola & Mazzer Super Jolly

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Rancilio Rocky ei jauha tarpeeksi hienoa jauhatusta?
« Vastaus #23 : Helmikuu 18, 2012, 14:43:17 ip »

Sattumalta tuli bongattua Rockyn modausvideo, jossa suurin osa nokasta on poistettu purujäämien välttämiseksi.

http://www.youtube.com/watch?v=rte34QVjzFc
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

mikaels

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
    • Kahvisanoja
Vs: Rancilio Rocky ei jauha tarpeeksi hienoa jauhatusta?
« Vastaus #24 : Huhtikuu 15, 2012, 23:36:12 ip »

Munkin Rocky tekee aika paljon klimppejä. Weissaan suoraan filtterissä paakut pois. Huomasin aikani paksumilla tikuilla tehneenä, että mitä ohuempi tikku, sen parempi lopputulos... Nyt käytän pätkää kitaran teräskielestä, joka on samaa ohuusluokkaa kuin ohut neula.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Rancilio Rocky ei jauha tarpeeksi hienoa jauhatusta?
« Vastaus #25 : Huhtikuu 16, 2012, 09:33:57 ap »

Itse en luopunut tästä kombinaatiosta ikinä Rockyn aikoihin.
Muovikuppi painoi korjauksien jälkeen tasan 10G ja punnituskin oli helppoa.

Vieläkään en ole luopunut tuosta kalahaarukasta. Weissaan sillä samalla, kun Mazzer jauhaa kahvaan, sitten tasaan pinnan haarukalla.
Tällä tavalla pinta on suora, eikä tarvi sormella, tai muullakaan pyyhkiä pintaa suoraksi... ja törsätä kahvia  :P

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso