Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Millä valmistaa kahvia vieraille?  (Luettu 12739 kertaa)

Romus

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #15 : Helmikuu 11, 2009, 18:41:01 ip »

Perkolaattoria ei kukaan tainnut vielä ehdottaa. Se on helppo käyttää eikä siihen tarvitse ostaa suodatinpusseja, joten sopii satunnaiseenkin kahvitteluun.

Itse olen käyttänyt samaa lahjaksi saamaani perkolaattoria jo 15 vuotta ja tyytyväinen olen ollut. Minulla on presso, mutteripannu ja espressokone säännöllisessä käytössä, mutta perkolaattorin kaivan aina esille kun ovesta alkaa työntyä sisään paljon kahvinjuojia. Monet sen kahvia juoneet ovat kehuneet, etenkin sen jälkeen, kun muutama kuukausi sitten ostin myllyn ja olen tehnyt kahvit tuoreista pavuista. Sillä tehty kahvi ei ole niin vahvaa kuin espresso tai mutteripannulla tehty, mutta ehkä jossain pressolla ja suodattamalla tehdyn välimaastossa. Sillä tehdyn kahvin konsentraatio ei tunnu vahvalta, kahvi ei ole sillä tavalla tuhtia kuin pressolla tai mutterilla tehty, mutta aromit maistuvat usein "kirkkaammin".

Luulenpa että perkolaattori olisi ehdotetuista välineistä helpoin käyttää, vähiten mitään valmistustekniikkaa vaativa, ja silti antaisi erinomaisen tuloksen.
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #16 : Helmikuu 11, 2009, 19:05:35 ip »


Mun mielestä paljon halvemmalla pääsee, jos ostaa a) pressopannun 10e ja saksasta ebaysta 20e vanhan myllyn, kuin b) 10e pressopannun ja uuden krupsin murskaimen 80e. Ebaysta ei tarvitse edes kovin kaukaa hakea, voi istua ihan koneella ja ottaa vaikka lähetillä kotiovelle paketin.

a)20+10=30        b)80+10=90

90-30=60 -> a on edullisempi (ellei se valmiiksi jauhettu siis kelpaa)

20+10=30  Saako ne tosiaankin kotiovelle ilman postituskuluja? Rupean tilaamaan kaiken sieltä.

80+10=90  Et kai nyt mene maksamaan 50:n myllystä 80:a?  Halvimmillaan niitä on tarjottu 29 eurolla, sittarit myivät joulun alla 39 jne. 50-60 on ihan tavallinen hyllyhinta.

Mutta oikeasti asiaan liittyen... Outoja on kaverit, jos niitä varten pitää alkaa erityisesti hifistelemään kahvin kanssa.

Joo, tässä nyt on se villakoiran ydin!  Pani miettimään koko viestiketjua...
   
Kirjattu

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #17 : Helmikuu 11, 2009, 20:05:27 ip »

20+10=30  Saako ne tosiaankin kotiovelle ilman postituskuluja? Rupean tilaamaan kaiken sieltä.

80+10=90  Et kai nyt mene maksamaan 50:n myllystä 80:a?  Halvimmillaan niitä on tarjottu 29 eurolla, sittarit myivät joulun alla 39 jne. 50-60 on ihan tavallinen hyllyhinta.
30e oli postikulullinen hinta myllystä, pressosta ajattelin, että sellaisen voi noutaa siitä kaupasta, mikä parhaalta tuntuu.

Anteeksi tuo 80e, mutta on se kuitenkin yli 30e? Ja tuolla yli 30e hinnalla sen myllyn joutuu vielä itse hakemaan kaupastakin? Kaiken lisäksi se kuluttaa sähköä ja tuottaa todnäk huonompaa jauhatusta kuin vanha käsimylly.
Kirjattu

Teen ystävä

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #18 : Helmikuu 12, 2009, 00:51:27 ap »

Jaa jaa, kai niille vieraille kelpaisi vaikka lasillinen mehua. Mutta kun haluan hiukan näpäyttää näitä ystäväkultia, jotka aina jaksavat naputtaa nokkaa teenjuojien kahvinkeittotaidoista.  ;) Ihan ystävällishenkisessä mielessä siis.

Parilla näistä kavereista on keittiöntiskillä jonkinsortin kaffemasiina elikkäs taitaapi olla sellainen espressokone. Onpa minutkin pakotettu sellaisen läpi valutettua lientä juomaan, tosin juoma on ensin tainnutettu kermalla ja suklaalla. Oikeasti, minusta kahvi tuoksuu taivaalliselle, mutta mausta en yleensä pidä, tulee paha olo. Italiassa juon kyllä cappuccinoja kuin vanha kofeinisti, mutta Suomessa en ole saanut sellaista cappuccinoa, jota pystyisin juomaan.

Hei, jos opetatte mulle, miten tehdään kotosalla yhtä hyvää cappuccinoa kuin Saapasmaassa, niin saatte mustakin kahvinjuojan!  :D Sellaista pehmeää ja namia.

Mutta oikeasti, ihan ja melkeen vaan kiusimisen vuoksi olen jo harkinnut jossain vaiheessa tuollaisen Jura Impressa Z5:n ostamista. Olen niin täynnä sitä lässytystä niistä kahvikoneista, sitä saa kuunnella lähes joka vierailulla. Mutta sitten aloin miettiä, että TÄYTYY olla keino tehdä hyvää kahvia halvemmallakin konstilla. Ja eihän se kallis rööri sitä takaa, että sen kautta kiertänyt neste välttämättä sen parempaa olisi kuin vaikkapa murukahvikaan.

Hyviä vastauksia olette antaneet, kiitos niistä. Kertokaapa vielä, mitä muita kahvilaatuja kannattaa ostaa kuin sitä mainittua Pauligin Pariisilaista ja oli siinä muukin kerrottu. Mistä saisi sitä minunkin juotavissa olevaa cappuccinonpohjaa?

Olen vähän taipumaisillani siihen perkolaattorikeittimeen. Ja jonkinmalliseen myllyyn. Sen käsimyllyn voi noukkia seuraavalla kerralla Saksasta mukaan, missä niitä myytäisiin Hampurissa?
Kirjattu

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #19 : Helmikuu 12, 2009, 07:24:08 ap »

Italiassa juon kyllä cappuccinoja kuin vanha kofeinisti, mutta Suomessa en ole saanut sellaista cappuccinoa, jota pystyisin juomaan.

Kokeile Cafe Artia, ellet ole jo kokeillut. Ellei sen kapputsiinot kelpaa, niin ikävää :\. Turusta todnäk et parempaa ainakaan saa.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #20 : Helmikuu 12, 2009, 09:05:24 ap »

Hei, jos opetatte mulle, miten tehdään kotosalla yhtä hyvää cappuccinoa kuin Saapasmaassa, niin saatte mustakin kahvinjuojan!  :D Sellaista pehmeää ja namia.

Viimeisen päälle pehmeää ja namia saa vain oikealla espressokeittimellä. Maito pitäisi saada vaahdotettua tasalaatuiseksi, ei kuumaksi maidoksi jonka päällä on vaahtohöttöä. Siihen tarvitaan aika paljon painetta.

Mutta oikeasti, ihan ja melkeen vaan kiusimisen vuoksi olen jo harkinnut jossain vaiheessa tuollaisen Jura Impressa Z5:n ostamista. Olen niin täynnä sitä lässytystä niistä kahvikoneista, sitä saa kuunnella lähes joka vierailulla. Mutta sitten aloin miettiä, että TÄYTYY olla keino tehdä hyvää kahvia halvemmallakin konstilla. Ja eihän se kallis rööri sitä takaa, että sen kautta kiertänyt neste välttämättä sen parempaa olisi kuin vaikkapa murukahvikaan.

Tässä tapauksessa kalleus tulee automaattikoneistosta. Itseasiassa kolmensadan manuaalilaitteistolla (keitin+mylly) pystyy parempaan lopputulokseen.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2009, 00:19:58 ap kirjoittanut akallio »
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #21 : Helmikuu 12, 2009, 21:21:37 ip »

Jos aiot tarjota ystävillesi muutakin kuin kahvia, niin monet aiemmin mainitut metodit ovat kyllä monimutkaisia. Vaikka meillä talossa on Silvia, niin vieraille tulee tarjotuksi suodatinkahvia. Siksi, että minulla on vain 2 kättä ja 1 ruho ;)

Mutta tuosta suodatinkahvista. Monesti tuttavaperheissä joutuu juomaan juomaa, jota ei saisi kahviksi kutsua :(

Huonolla suodatinkeittimellä halvoista puruista tehty litku on kammottavaa. Pannu ja suodatin pesty ties koska. Ei kiva.

Ja se tärkein: kun espressoon on tottunut, niin vaaleapaahtoinen kahvi ei kyllä iske.

Eli minulta pisteet tuoreelle, tummapaahtoiselle suodatinkahville jos (enemmän) vieraita on tulossa.
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

lasy

  • Vieras
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #22 : Helmikuu 13, 2009, 07:57:08 ap »

Ehdottomasti suosittelen tilaamaan vanhan käsimyllyn saksan ebaystä. Sellaisen saa kotiin asti alle 30 eurolla. Itselläni on moisia laitteita kaksi, dienes merkkisiä, enkä ole niiden saapumisen jälkeen krupsin myllyyn koskenut (voin myydä sen  ;D ). Ovat sitäpaitsi hauskan näköisiä ja varmasti tekevät kahvikissoihisi vaikutuksen!

Kahvit voi sitten keittää presso- tai mokkapannulla, joita molempia saa vaikka ikeasta. Jos toisen näistä metodeista kokee paremmaksi, voi sitten hankkia paremman ko. lajin edustajan muualta.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #23 : Helmikuu 13, 2009, 09:12:15 ap »

Ja se tärkein: kun espressoon on tottunut, niin vaaleapaahtoinen kahvi ei kyllä iske.

Hmm... kyllä niitä "huippuespressoja" vaan aika vaaleasta paahdosta myös tehdään. Ei se siitä väristä ole kiinni, vaan pavusta  :P ;)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #24 : Helmikuu 13, 2009, 09:12:33 ap »

Kahvit voi sitten keittää presso- tai mokkapannulla, joita molempia saa vaikka ikeasta. Jos toisen näistä metodeista kokee paremmaksi, voi sitten hankkia paremman ko. lajin edustajan muualta.

Ikean mokkapannusta on ollut työkavereilla ja tälläkin palstalla (tai edellisellä) kokemuksia että se on lähes käyttökelvoton. Tiedä sitten onko design parantanut nykyään.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #25 : Helmikuu 13, 2009, 13:25:15 ip »

Hmm... kyllä niitä "huippuespressoja" vaan aika vaaleasta paahdosta myös tehdään. Ei se siitä väristä ole kiinni, vaan pavusta  :P ;)

Heh, totta... Olisi pitänyt kirjoittaa, etten itse mielellään juo vaaleapaahtoista kahvia > se rupeaa närästämään...
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #26 : Helmikuu 14, 2009, 22:22:33 ip »

Kannattaa aina pitää mielessä myös puhdistuksen tarve. Vähäisessä käytössä espressokeittimen huolto on aivan kohtuuton homma. Mutteripannu on jo huomattavasti siedettävämpää puhdistaa perusteellisesti joka käytön jälkeen. Presso on sitten hyvinkin vaivaton. Pressossa on lisäksi se kiva puoli, että se ei ole nirso jauhatuksen suhteen. Valmisjauhatuksia voi käyttää, ja esimerkiksi joka marketista löytyvistä Pauligin gourmet-kahveista saa sillä jo varsin hyvää. Jos haluaa investoida hyvään myllyyn, niin sitten avautuu papukahvien maailma, joka tosin ei markettien tarjonnassa paljon loista. Turkkilainen on myllyn omistajalle halpa ja helppo tapa yllättää vieraat. Siihen tarvitset sen hyvän myllyn ja tomuksi jauhetun kahvin lisäksi vain korkean mallisen, levyllä kuumentamista kestävän astian. Oikea ibrik on ihan kohtuuhintainen sekin.
Kirjattu