Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kahviharrastusta kehittämässä  (Luettu 33070 kertaa)

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vast:Kahviharrastusta kehittämässä
« Vastaus #30 : Maaliskuu 07, 2008, 16:56:46 ip »

Vai onnistuisiko se suoraan laittamalla pannun 130 mm:n kiekon päälle. Käyttäisi kuin pannunalusena, nyt vain johtamaan lämpöä?
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

waltu

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 53
Vast:Kahviharrastusta kehittämässä
« Vastaus #31 : Maaliskuu 07, 2008, 21:32:00 ip »

No nyt kun otit puheeksi niin tässä mietin ihan samaa..  Lätty voisi olla suht ohutkin.
Kirjattu
Silvia PID + Rocky

meerola

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vast:Kahviharrastusta kehittämässä
« Vastaus #32 : Maaliskuu 09, 2008, 16:24:58 ip »

Lainaus käyttäjältä: Pentu
Vai onnistuisiko se suoraan laittamalla pannun 130 mm:n kiekon päälle. Käyttäisi kuin pannunalusena, nyt vain johtamaan lämpöä?

Amazonista löytyy tällainen:
http://www.amazon.co.uk/Mauviel-Induction-Interface-Disc-35750000/dp/B000LWPUC0

Tuo on vaan ihan liian iso tähän tarkoitukseen (paitsi jos haluaa paistaa kananmunat samalla) eikä noita saa Suomesta. Mutta tuohonhan käy mikä tahansa rauta/teräskiekko, mistäköhän saisi mittojen mukaan sellaisen hankittua?
Kirjattu

waltu

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 53
Vast:Kahviharrastusta kehittämässä
« Vastaus #33 : Maaliskuu 10, 2008, 12:50:14 ip »

Ammattikoulujen metallipuolet ovat usein sopivan hintaisia. Eikä ole mikään iso homma.
Kirjattu
Silvia PID + Rocky

Gale

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vast:Kahviharrastusta kehittämässä
« Vastaus #34 : Maaliskuu 13, 2008, 13:51:35 ip »

Kenelläkään mitään ideaa, että miksiköhän toi venttiili tuossa bialetissa ei toimi? Olen silti onnistunut keittämään kahvit sillä, mutta 'hieman' häiritsee.

Bialetille pistin mailiakin, mutta ei ole vastausta kuulunut. Alkuun toimi oikein nätisti ja olen koittanut puhdistaa sitä fairyllä, etikalla... Ym... Ei vaan auta.
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:Kahviharrastusta kehittämässä
« Vastaus #35 : Maaliskuu 13, 2008, 14:17:18 ip »

Lainaus käyttäjältä: waltu
Ammattikoulujen metallipuolet ovat usein sopivan hintaisia. Eikä ole mikään iso homma.
Jeps, ja kun muistetaan, että mutteripannua pitäisi lämmitellä keskiteholla (medium), niin kannattaisi tilata sieltä koululta oikein PAKSU lätty, ei ohut. Näin se tasaisi lämmön siirtymistä ja vähän pehmentäisi induktiolieden liian suurta nopeutta.

cartman
Kirjattu

kaler

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Vast:Kahviharrastusta kehittämässä
« Vastaus #36 : Maaliskuu 16, 2008, 15:28:55 ip »

Lainaus käyttäjältä: Gale
Kenelläkään mitään ideaa, että miksiköhän toi venttiili tuossa bialetissa ei toimi? Olen silti onnistunut keittämään kahvit sillä, mutta 'hieman' häiritsee.

Bialetille pistin mailiakin, mutta ei ole vastausta kuulunut. Alkuun toimi oikein nätisti ja olen koittanut puhdistaa sitä fairyllä, etikalla... Ym... Ei vaan auta.


Itse kun olen omilla Bialeteillani (Moka Express, 1 ja 3 kupin pannut) kahvia keittänyt, niin minulla ei läheskään aina venttiilistä tule höyryä ulos. Venttiili minulla sihisee lähinnä silloin, kun olen jauhanut pavut hieman liian hienoiksi tai kun olen annostellut pannuun hieman liikaa kahvia - eikä silloinkaan venttiilista varsinaisesti tule oikeastaan yhtään näkyvää höyryä. Lisäksi minusta tuntuu, että nuo pannut ovat sen verran yksilöitä, etenkin kun on nähnyt tuttujen tekevän kahvia mokkapannulla ja miten pannut "reagoivat" kahvia keitettäessä hyvinkin eri tavoin. Jos kahvin maku on kohdallaan, niin en usko pannussasi olevan mitään vikaa. :)

Lainaus käyttäjältä: cartman
Jeps, ja kun muistetaan, että mutteripannua pitäisi lämmitellä keskiteholla (medium)


Mikä tuolla keskiteholla oikein tarkoitetaan? Italiassa kun mutteripannulla keitetään kahvia, niin kaasu kyllä laitetaan ihan täydelle liekille. Itse olen keitellyt kahvia tavallisella sehköliedellä ja keraamisella liedellä, ja laitan aina levyn täydelle teholle. Joskus yritin keittää pannullista keraamisella liedellä pienemmällä teholla, mutta se johti siihen, että kaikki vesi ei jaksanut nousta ylös asti, vaan pesuvaiheessa sitten huomasi, että alaosaan oli jäänyt melko reippaasti "kahvivettä".
Kirjattu
"Il caffè, per esser buono, deve essere nero come la notte, dolce come l'amore e caldo come l'inferno."
(Mihail Bakunin)

  • Vieras
Vast:Kahviharrastusta kehittämässä
« Vastaus #37 : Maaliskuu 16, 2008, 19:45:06 ip »

Kyllä hellanlevyn (valurautaakos tuo nyt on) saa laittaa 5 (1-6 asteikko) jotta tuo vesi jaksaa nousta. Muuten jää tuota "kahvivettä" todellakin reilumman mukaan. Venttiilini ei ole inahtanutkaan vaikka olen kokeita tehnyt liian täyteen "tampatulla" pesällä taikka liian hienolla jauhatuksella. Lopputuloksena ollut vain "palaneen" kahvin käry sekä satsi "kahvivettä" joka ei ole jaksanut nousta.

Tuollaisen linkin löysin joskus vuonna nakki ja muusi. Omien kokeilujen mukaan jos tuolla keskivaiheilla lämmittelee pannua niin lopputulos on kitkerä ja AINA on "kahvivettä" jäänyt oli jauhatus hieno tai karkea. Enkä ole huomannut tamppauksellakaan olevan eroa. Tällä hetkellä lopputulos on paras kun kevyesti sormella levittelee ja tökkii koko pesän täyteen. Kokeiltu myös vain kaataa ja pyyhkäistä "vuori" pois sekä painella sormella tiivimmäksi samalla kun kaatelee (tälläkin jaksaa nostaa jos lämpöä levystä irtoaa, aavistuksen liian kitkerä loppu tulos).

Bialetti on muuten uudistanut keitintään:
"Perinteistä Moka Express -keitintä on nyt uudistettu! Kahva on muotoiltu uudelleen niin, että sormiaan ei voi enää vahingossa polttaa keittimen kyljessä. Myös venttiili on uudistunut niin, että sitä voi liikutella keitintä pestäessä. Näin venttiiliin ei pääse muodostumaan kalkkisaostumia. Käyttöturvallisuus on siis huippuluokkaa!
Heirol Oy

Minulla tuo uusi versio, josko siksi tulisi teillä höyryt ulos jos venttiili "möhnässä"?
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:Kahviharrastusta kehittämässä
« Vastaus #38 : Maaliskuu 17, 2008, 12:26:40 ip »

Lainaus käyttäjältä: aslakki
Kyllä hellanlevyn (valurautaakos tuo nyt on) saa laittaa 5 (1-6 asteikko) jotta tuo vesi jaksaa nousta. Muuten jää tuota "kahvivettä" todellakin reilumman mukaan.
Niin ovat ne sähköt kuin kaasutkin erilaisia :) Ne, joilla on vanhanaikainen "oikea" liesi, jossa on ns, salamalevy, joutuvat noudattamaan toisenlaista ohjetta.  Nykyiset "energiansäästöliedet" ovat asia erikseen.

Kun asuin Espanjassa, sain kaasuliedellä (nestekaasu) mutteripannun kahvit seinille, osa oli katossakin. Sikäläiset kaverini neuvoivat, että kaasu pannaan ensin täysille. Kun vesi rupeaa vähän kohisemaan, niin teho lasketaan puoliväliin. Tällä tavoin sain kahvin jäämään pannuun... Samat ystävät kertoivat myös pannun koon vaikuttavan: 2 kupin mutteria miedolla, 6-10 kupin mutteri kuumemmalla. Mikä nyt jälkeenpäin viisasteltuna tuntuu aivan päivänselvältä asialta.

Iso Paulig neuvoo lämmittelemään mutteripannua (koosta riippumatta) aina medium-teholla. Mutteripannujen mukana tulevissa ohjeissa, on monenlaista neuvoa. Joissakin neuvotaan paahtamaan täysillä, joissakin mainitaan tuo lämmitystehon pudottaminen alun jälkeen ja joissakin puhutaan "mediumista".  Aidon Bialettin ohjeita en ole lukenut.

Teräksinen ja alumiininen mutteri käyttäytyvät takuuvarmasti eri tavoin.  Teräskattilaakin pitää kuumentaa täysillä tolkuttomasti, sinä aikana alumiinikattila olisi jo hoitanut hommansa. On helppo kuvitella, että samanlainen töksähtävä kuumentumisilmiö toimii myös teräksisellä mutterilla. Minkä se materiaali itselleen voi.

Aslakin neuvot kahvin kitkeryydestä kannattaa lukea tarkkaan. Tärkeintähän on joka tapauksessa kahvin maku.

cartman
Kirjattu

kaler

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Vast:Kahviharrastusta kehittämässä
« Vastaus #39 : Maaliskuu 17, 2008, 17:24:09 ip »

Lainaus käyttäjältä: aslakki
Tuollaisen linkin löysin joskus vuonna nakki ja muusi. Omien kokeilujen mukaan jos tuolla keskivaiheilla lämmittelee pannua niin lopputulos on kitkerä ja AINA on "kahvivettä" jäänyt oli jauhatus hieno tai karkea. Enkä ole huomannut tamppauksellakaan olevan eroa. Tällä hetkellä lopputulos on paras kun kevyesti sormella levittelee ja tökkii koko pesän täyteen. Kokeiltu myös vain kaataa ja pyyhkäistä "vuori" pois sekä painella sormella tiivimmäksi samalla kun kaatelee (tälläkin jaksaa nostaa jos lämpöä levystä irtoaa, aavistuksen liian kitkerä loppu tulos).

Bialetti on muuten uudistanut keitintään:
"Perinteistä Moka Express -keitintä on nyt uudistettu! Kahva on muotoiltu uudelleen niin, että sormiaan ei voi enää vahingossa polttaa keittimen kyljessä. Myös venttiili on uudistunut niin, että sitä voi liikutella keitintä pestäessä. Näin venttiiliin ei pääse muodostumaan kalkkisaostumia. Käyttöturvallisuus on siis huippuluokkaa!
Heirol Oy

Minulla tuo uusi versio, josko siksi tulisi teillä höyryt ulos jos venttiili "möhnässä"?


Itselläni toiminut parhaiten juuri täydellä teholla tehdessä, kun ne levythän lämmittää pannua hitaammin kuin kaasuliesi. (?) Voisi kyllä itsekin kokeilla tuota tökkimistä, vaikka nykyiseenkin tilanteeseen olen ollut melko tyytyväinen: Zassenhausilla vastajauhettu kahvi ei ole onneksi oikeastaan yhtään paakkuista, vaikka aina välillä laatikko, johon jauhettu kahvi tippuu, meinaa hiukan sähköistyä.

Minulla on kanssa molemman pannuni tuollaisia "uusia" versioita. Varmaan juuri sen takia ei hirveesti höyryä tule siitä venttiilistä, korkeintaan sitten purkaa, jos tulisi ylipainetta.

Lainaus käyttäjältä: cartman
Aidon Bialettin ohjeita en ole lukenut.

Tarkistin juuri omista Bialetin ohjeistani, ja tuosta levyn lämmöstä ei ole sanottu halaistuakaan sanaa. :D
Kirjattu
"Il caffè, per esser buono, deve essere nero come la notte, dolce come l'amore e caldo come l'inferno."
(Mihail Bakunin)

  • Vieras
Vast:Kahviharrastusta kehittämässä
« Vastaus #40 : Maaliskuu 17, 2008, 17:50:22 ip »

Lainaus käyttäjältä: kaler
Voisi kyllä itsekin kokeilla tuota tökkimistä, vaikka nykyiseenkin tilanteeseen olen ollut melko tyytyväinen
Nimen omaan "tökkii", ei painella. Kakku jää silti kuohkeaksi/pehmeäksi mutta ei niin ilmavaksi kuin kaataa ja pyyhkäisee vuoren pois. Vaikea selittää kun tuo menee kirjaimellisesti näppituntumalla.  8)
Kirjattu

meerola

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vast:Kahviharrastusta kehittämässä
« Vastaus #41 : Maaliskuu 19, 2008, 23:12:33 ip »

Lainaus käyttäjältä: cartman
kannattaisi tilata sieltä koululta oikein PAKSU lätty, ei ohut. Näin se tasaisi lämmön siirtymistä ja vähän pehmentäisi induktiolieden liian suurta nopeutta.

Induktioliedenhän voi laittaa pienemmällekin teholle niin ei lämpene sen nopeammin.

Päädyin ostamaan 6/10 kupin Caronin jonka pohjan halkaisija on reilut 12 cm eli riittävän iso jotta toimii liedelläni. Oikein hyvää kahvia tulee. :)
Kirjattu

vipe

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 57
Vast:Kahviharrastusta kehittämässä
« Vastaus #42 : Maaliskuu 22, 2008, 21:20:32 ip »

Ainakin Alessilla on tällaisia leveäpohjaisia mokkapannuja, jotka on ilmiselvästi tehty nimenomaan induktioliettä varten.



Alessi edustaa Italialaista huippudisainia, eli maksaa pikkustavaille paljon. Toki vähemmän kuin oikeat essokoneet.

Vipe
Kirjattu
Brewtus II + Versalab M3

Chride

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vs: Kahviharrastusta kehittämässä
« Vastaus #43 : Huhtikuu 05, 2008, 21:31:41 ip »

Meillä on kotona Alessin vedenkeitin ja ulkonäön lisäksi siinä on elinikäinen takuu. Kun ensimmäinen rupesi jostain syystä pohjasta vuotamaan tihkuen niin vein kauppaan ja sain tilalle uuden. Hinnalla saa siis jonkinnäköistä palveluakin.
En sitten tiedä onko mokkapannussa samanlainen takuu, miksi ei olisi?

Oliko Alessi vai RR ensin siivekkään otuksen kanssa?
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kahviharrastusta kehittämässä
« Vastaus #44 : Kesäkuu 27, 2008, 22:30:19 ip »

Sattuipa ohimennen silmään, joten mainitsempa täällä jos vaikka jotakuta kiinnostaa aloittaa kahvikokeilut: "Liiterissä" näyttäisi olevan tarjolla alumiininen mokkapannu keskieurooppalaiseen hintaan linkki (heidän mukaansa "espressokeitin"). Tuommoista hintaa näyttivät Italiassa vastaavista "nimettömistä" alumiinisista mokkapannuista pyytää - Bialetit olivat kalliimpia (näitä en tosin onnistunut alumiinisina siellä enää näkemäänkään).

Hieman jatkoa tuolle ylläolevalle Alessi -keskustelulle. Näitä (mokkapannuja siis) oli tosiaan Italiassa paljonkin tarjolla - komean ja kestävän näköisiä olivat, mutta hinta oli tosiaan aika huikea. En muistaakseni alle 100 euron nähnyt yhtäkään - tavanomaisin hinta oli 125 euroa.  :o
Kirjattu