Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Mahlkönig Vario oikuttelee  (Luettu 19093 kertaa)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Mahlkönig Vario oikuttelee
« Vastaus #15 : Huhtikuu 25, 2014, 11:59:59 ap »

Täytynee ajella persaus auki, niin näkee mitä tapahtuu...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

SirHenry

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 111
Vs: Mahlkönig Vario oikuttelee
« Vastaus #16 : Huhtikuu 25, 2014, 12:12:53 ip »

Niin kuin aiemmin kerroin niin omaan myllyyni sain hieman lisäaikaa vaihtamalla moottorin hiilet, mutta mitä ilmeisemmin suurin syy moottorin uupumiselle olikin toisaalla, eli moottorin tasajänniteen rippelijännitettä tasoittavissa kondensaattoreissa. Siellä piirilevyllä on kaksi 4,7uF 400V kondensaattoria, joista toisen kohdalta piirilevyn foliosta löytyi hieman tummentunutta jälkeä. Molemmat konkat olivat yleismittarin kapasitanssitoiminnolla mitaten kyllä ehjiä, mutta jotenkin päädyin kuitenkin vaihtamaan toisen tilalle 10uF 400V konkan, jonka jälkeen mylly alkoi taas iloisesti laulamaan ja jauhatusajastimestakin sai ottaa n.2 sekuntia pois aiempaaan verrattuna. Sen jälkeen mylly on nyt toiminut hienosti ainakin kolmisen kuukautta. Tiedä sitten mikä se vika oikeasti oli, mutta ainakin tuo korjaus pelitti.
Kirjattu
Arrarex Caravel | Vibiemme Domobar Jr 2B PID
Quamar M80E | IberItal Challenge

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Mahlkönig Vario oikuttelee
« Vastaus #17 : Huhtikuu 25, 2014, 19:11:52 ip »

Hmm, mikäs tuo ero noissa kahdessa eriarvoisessa konkassa on?
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

SirHenry

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 111
Vs: Mahlkönig Vario oikuttelee
« Vastaus #18 : Huhtikuu 25, 2014, 16:55:42 ip »

No tuo isompi kapasitanssi parantaa hieman sitä moottorille syötettävän jännitteen laatua, eli se rippelijännite pienenee ja moottorille riittää paremmin potkua.
Kirjattu
Arrarex Caravel | Vibiemme Domobar Jr 2B PID
Quamar M80E | IberItal Challenge

Mr. K

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: Mahlkönig Vario oikuttelee
« Vastaus #19 : Syyskuu 19, 2014, 06:31:14 ap »

Mistähän saisi uuden moottorin Varioon?
Pari vuotta käytetty mylly alkoi kesällä osoittaa väsymisen merkkejä
ja mittauksissa aiheuttajaksi osoittautui moottori, jonka käämeistä osa on poikki.


Kirjattu

SirHenry

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 111
Vs: Mahlkönig Vario oikuttelee
« Vastaus #20 : Syyskuu 19, 2014, 08:31:50 ap »

Mistähän saisi uuden moottorin Varioon?
Pari vuotta käytetty mylly alkoi kesällä osoittaa väsymisen merkkejä
ja mittauksissa aiheuttajaksi osoittautui moottori, jonka käämeistä osa on poikki.

Samaan tilaan se päätyi omakin Vario ja kyselin varaosamoottoria tuossa viime kesänä vähän joka paikasta. Kuppikuumaa.fi -niminen firma kertoi parin viikon hakemisen jälkeen että he pystyvät tilaamaan, mutta olin ehtinyt jo siinä välissä tehdä varauksen Kaffa Roasteryltä. Kaffallakaan moottoreita ei silloin ollut hyllyssä ja he laittoivat Saksasta tilaukseen ja kertoi että toimituksessa mennee kaksi kuukautta. Siitä on nyt aikaa noin 3kk ja joko mun varaus on unohtunut tai sitten niitä ei ole vieläkään tullut. Itse hommasin uuden myllyn eikä ole ollut kiire sen vuoksi, mutta Variokin piti kyllä kunnostaa vielä varamyllyksi jos se moottori vain jostain löytyy. Uuden moottorin hinnaksi sanottiin n.100€.

PS: Varoituksen sana; Saksassa pari nettikauppaa myy moottoria, mutta ei kannata alkaa tilaamaan ainakaan Caffe Limes nimiseltä firmalta. Itse koitin ostaa sieltä, mutta maksun jälkeen ei kuulunut mitään eikä maileihin vastattu. Kolme viikkoa taisi mennä että sain rahat takaisin.
Kirjattu
Arrarex Caravel | Vibiemme Domobar Jr 2B PID
Quamar M80E | IberItal Challenge

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Mahlkönig Vario oikuttelee
« Vastaus #21 : Syyskuu 19, 2014, 09:06:37 ap »

Briteistä kannattaa kysellä ainakin Bella Barista ja Hasbean. Molemmat myyvät varaosia Varioihin.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Mr. K

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: Mahlkönig Vario oikuttelee
« Vastaus #22 : Syyskuu 22, 2014, 08:40:56 ap »

Bella Baristalla ei ollut moottoria. Ei myöskään Hasbeanilla varastossa, mutta lupasi hankkia.
Moottori + hihnapyörä 61,80E,  hihna 6,90E.

Toivottavasti onnistuu hankkimaan.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Mahlkönig Vario oikuttelee
« Vastaus #23 : Syyskuu 22, 2014, 16:44:28 ip »

TSE-firman kanssa olen tullut toimen, mutta mottoria Varioon en ole kysynyt.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Mr. K

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: Mahlkönig Vario oikuttelee
« Vastaus #24 : Syyskuu 29, 2014, 17:14:34 ip »

Moottori Hasbeanilta tuli tänään ja mylly pyörii taas,
toivottavasti pitkään.

Kirjattu

SirHenry

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 111
Vs: Mahlkönig Vario oikuttelee
« Vastaus #25 : Lokakuu 01, 2014, 14:38:31 ip »

Moottori Hasbeanilta tuli tänään ja mylly pyörii taas,
toivottavasti pitkään.

Täytynee itsekin laittaa jossain vaiheessa moottori tuolta tilaukseen. Katsoin että nettikaupan sivuilta ei moottoria löydy, mutta sen pelkän hihnapyörä+hihna -yhdistelmän hinta näyttää kuitenkin sivuilla olevan £20, joten nyt piti ihan varmistaa että olihan tässä nyt sama kauppa kyseessä, kun on suhteessa aika paljon korkeampi hinta?
http://www.hasbean.co.uk/collections/spare-parts/products/vario-belt-and-pulley
Kirjattu
Arrarex Caravel | Vibiemme Domobar Jr 2B PID
Quamar M80E | IberItal Challenge

Mr. K

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: Mahlkönig Vario oikuttelee
« Vastaus #26 : Lokakuu 01, 2014, 16:55:46 ip »

Sama kauppa on kyseessä, erittäin ystävällinen palvelu. Lähettivät varaosaluettelon pdf:nä,
sieltä sai valita mitä halusi. Hintoja luettelossa ei ollut, mutta valittujen tuotteiden hinnat
tulivat nopeasti sähköpostissa.
Moottori (sis. metallisen hihnapyörän) 61,80 EUR
Hihna   6,90 EUR
Rahti FedEX International Economy  22,84 EUR

Edit:
Lukiessani aiempia vastauksia huomasin, että SirHenryllä on yleismittari. Uuden moottorin vastus
hiileltä hiilelle on n. 80 OHM. Tuon rikkinäisen vastus n. 500 OHM ja joissakin kohdissa moottoria
pyöritettäessä ääretön (moottorin johdot siis irti ohjaimesta mitattaessa). Tämäkin jaksoi pyöriä tyhjiltään ja jaksoi jopa jauhaa jotenkin. Kommutaattorin puhdistus ja hiilten hiominen auttoi pariksi päiväksi.


« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2014, 17:33:21 ip kirjoittanut Mr. K »
Kirjattu

SirHenry

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 111
Vs: Mahlkönig Vario oikuttelee
« Vastaus #27 : Lokakuu 01, 2014, 22:38:10 ip »

Okei, hyvä tietää että se itse moottori on siellä kuitenkin huomattavasti kohtuullisemman hintainen kuin pelkät hihna+hihnapyörä. Itse tilasin nuo jälkimmäiset joskus Baratzalta ja paketti maksoi muistaakseni ~$8 (postikulut about $10). Täytynee kyllä laittaa Vario vielä jossain vaiheessa käyttökuntoon, jos vaikka jaksaisi sitten tutkia saako myllyjen välille makueroja.

Mittasin itsekin ne moottorin käämit, mutta en enää muista paljonko ehjien käämien resistanssi oli. Pistin moottorin täysin palasiksi ja mittasin suoraan kommutaattorilta ja totesin että puolessa vastakkaisista lamelleista ei löytynyt enää yhteyttä, vaan käämit oli palaneet poikki. Siitä huolimatta moottori siis pyöri kyllä edelleen ja ehkäpä se juuri ja juuri olisi jotain pressokarkeutta vielä olisi jaksanut jauhaakin.

Kirjattu
Arrarex Caravel | Vibiemme Domobar Jr 2B PID
Quamar M80E | IberItal Challenge

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Mahlkönig Vario oikuttelee
« Vastaus #28 : Lokakuu 02, 2014, 08:51:39 ap »

Varion moottori tai muu suunnittelu moottorin käytössä on ilmeisesti vähän huono? Kun tuntuu niin monilla olevan rikki se moottori? Vai onko tämä tilastoharhaa vain, kun on niin suosittu ja kovassa käytössä?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Mr. K

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: Mahlkönig Vario oikuttelee
« Vastaus #29 : Lokakuu 02, 2014, 09:22:21 ap »

Moottori taitaa olla vähän alimitoitettu tarkoitukseensa ja ohjaimessa ei ole kunnon
virranrajoitusta. Kytkennässä on ainoastaan ns. PTC -vastus, jonka tehtävänä on
rajoittaa moottorille menevää virtaa. Kun moottorin kierrokset laskevat kuormituksen
ansiosta, alkaa moottorin voimakas kuumeneminen ja valpas käyttäjä on ainoa, joka
voi estää moottorin tuhoutumisen.
Tuolla on kovasti samannäköisiä moottoreita:
http://www.kinmoremotor.com/product_disp.php?productid=138
Hyvällä tuurilla Tokmannilta ostetussa porassa tai tehosekoittimessa on samanlainen.
Kirjattu