Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: PID Silviaan  (Luettu 66449 kertaa)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #90 : Heinäkuu 02, 2010, 15:39:26 ip »

Lainaus käyttäjältä: tirofaux
Oletan että Silvia on tällöin juuri ottanut vettä sisään ja alkanut lämmityksen. Kun kahvi on valunut 14g tuplasihdistä katkaisen uuton ja kytken höytyslämpötilan. Boilerin vesimäärä on tässä vaiheessa minulle tuntematon. Valuttelen odotellessa hieman vettä pois höyryputkesta yrittäen välttää höyryn poistumista. Kun valo sammuu tai kun paine veden valutuksen kohdalla vaikuttaa riittävän suurelta aloitan vaahdotuksen. Maitoa on puolet 5dl kannun tilavuudesta tai vähemmän. Tässä vaiheessa voi havaita vaihtelua höyrytystehon osalta, toisinaan painetta ei tunnu olevan tarpeeksi, toisinaan taas tehoa on riittävästi. Pahimmassa tapauksessa paine on matala, maitoa ei saa kunnon pyörteeseen, vaahdotusaika lähentelee minuuttia ja Silviakin sytyttelee vaahdotusvaloa uudelleen ja on mahdollisesti ottanut välissä kylmää vettä boileriin.

Itse olisin tuosta sitä mieltä, että masiina ei millään tavalla "ota vettä" muutoin kun pumpun käydessä. Siis vain kahvia uuttaessa ja vdenoton yhteydessä. Höyryttäessähän pumppu ei käy.

Ja siitä kannustuksesta vielä sen verran, että jos yhtään pelottaa, niin saat tulla laittaan sitä mun kaa. Omalla vastuulla tietenkin siinäkin tapauksessa.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #91 : Heinäkuu 02, 2010, 16:15:09 ip »

Hämärästi muistelisin, että uuttopainetta voi nyrjäyttää alaspäin avaamalla höyrytyksen uuton ollessa käynnissä.

Tämä toimii - silloin siihen syntyy ikäänkuin säädettävä OPV. Tosin ilman PIDiä ei kannata kovin lotrata, lämpö voi nyrjähtää pian alaspäin.

Itse olisin tuosta sitä mieltä, että masiina ei millään tavalla "ota vettä" muutoin kun pumpun käydessä. Siis vain kahvia uuttaessa ja vdenoton yhteydessä. Höyryttäessähän pumppu ei käy.

Juurikin näin.

Varsinkin vaahdotusharjoitusten yhteydessä olisi boileri hyvä aina täyttää välillä joko juoksuttamalla vettä pillin taikka grupon kautta. Kone ei itse valvo millään tavalla sitä onko lämmitysvastus veden peitossa vaiko ei. Tosin on siellä kai ylikuumenemista valvova turvatermostaatti joka saattaa hyvällä säkällä laueta ennen vastusta?
Kirjattu

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #92 : Heinäkuu 04, 2010, 13:09:56 ip »


Vielä hieman omia kokemuksiani höytyksen osalta: Aloitan laskemalla vettä kahvikuppeihin kunnes lämmitysvalo syttyy. Oletan että Silvia on tällöin juuri ottanut vettä sisään ja alkanut lämmityksen. 

Silvia ottaa vettä sisään vain silloin kun pumpu on päällä, ts. jompi kumpi kahdesta ylimmäisestä kytkimestä on päällä (=uuttokytkin tai vesipillin kytkin). Kokeile kellottaa kauanko menee normilämpötilasta siihen, että valo sammuu kun kytket höyrytyksen. Väittäisin sen olevan viiden sekunnin haarukalla aina sama.

Oma cappa-rutiinini:
- Tehdään cappa
- kun tehty, laitetaan höyrytyskytkin päälle (=vastus lämpeämään)
- Päästetään hieman vettä (purut pois)
- backflush
- tyhjennetään ja suodatetaan uuttofiltteri
- päästetään ylimääräiset vedet/höyryt boilerista
- kastellaan rätti (jos ei ole jo tehty)
- kokeillaan onko paine riittävä (yleensä on) ja aloitetaan höyrytys.

Yleensä noi ehtii tehdä ennen valon sammumista. Maito pitää olla jo valmiiksi kaadettu kannuun. Jos ei ole, niin silloin menee tosi tiukille valon sammumisen suhteen. Maidon kaato kannuun vie noin 15 sekkaa (otetaan kannu, otetaan maito kaapista, kaadetaan, maito takaisin kaappiin).
minulla on tarkasti muotoutunut rutiini, jossa ylimääräisten askeleiden määrä on minimoitu.

Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #93 : Heinäkuu 21, 2010, 19:08:43 ip »

Kolmisen tuntia meni kun rauhallisesti asentelin Auberin PIDin (PID Temperature Control Retrofit KIT for Rancilio Silvia, Deluxe, $149) Silviaan (v3, 2009).

Mieleen jäivät erityisesti paketin sisältämä mutteri, jota en saanut ahtaasta sijoittelusta johtuen kiristettyä. Toinen jännä paikka oli epäsymmetrinen controller box (tarroituksesta johtuen), jonka sain asetettua aluksi väärin päin ja peruuttelusta johtuen toteutin monimutkaisimman vaiheen työmäärässä kolminkertaisesti (epäonnistunut suoritus, peruutus ja onnistunut suoritus).

Controller box ei mielestäni kunnolla mahtunut grupon ja höyryputken väliin siten että boxin etulevy olisi Silvian etulevyn kanssa samalla tasalla. Höyryputken kiinnitysmutteriin minulla ei ollut vääntötyökalua, mutta 1/12 kierroksen pyöräytys olisi voinut helpottaa asiaa. Boksin sijoittelu on nyt suunnilleen tarkoitetulla alueella mutta kuitenkin siten että boxin etulevy on selkeästi Silvian etulevyä kauempana.

Asennusohjeet olivat selkeät ja ruuvimeisseliä erikoisemmalle työkalulle ei ollut tarvetta.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

swede

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #94 : Marraskuu 03, 2012, 13:42:45 ip »

En haulla löytänyt kovin tuoreita juttuja Silvian pideistä niin laitan nyt tähän.

Mikä on päivän tilanne PID-markkinoilla? Jo pari vuotta on sellainen pitänyt hankkia ja nyt ajattelin sellaisen viimein tilata.

Auberin malleja olen katellut ja uskoisin että se perusmalli missä on vain uuttolämpötila riittänee minulle. Vai kannattaako tuhlata oleellisesti lisää massia siihen esiuutolla sekä ajastimella varustettuun malliin? Se maksaa satasen enemmän. En oikein tajua tota esiuuttoa, eikö sen voi tehdä omin pikku kätösinkin ilman automatiikkaa?

Onko parempia vaihtoehtoja kuin Auber? Vaakakupissa painaa laadun lisäksi myös hinta.
Kirjattu

Railo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 86
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #95 : Marraskuu 11, 2012, 23:58:32 ip »

PID:ata pitäis itsekkin silvia. Meinasin jo tilata jonkun noista törkyhintaisista kikottimista, mutta puretusta puukattilasta jäin jouten kiertovesipumpun ohjaukseen askartelemani Lumel R21, http://www.mtr.ee/eng/production/lumel.php?id=817. Taidan sen tempasta silviaa ohjaileen. PID asetuksiahan tästä ketjusta jo löytyikin, niillä pääsee varmaan alkuun. Mokkulan manuaalissa on vielä vinkkejäkin arvojen säätöön. Hintaa en mokomalle muista, kun se kerkes jokusen vuoden pannuhuoneessa sätkiin, mutta anturi tais maksaa melken saman kun ite säädinkin...

Kokemuksia ei-auberin vehkeistä olis kiva kuulla. Onko moni noita PID arvoja hakenut itse kohdilleen? Puolen tunnin ihmettelyllä epäilen että "auto tunea" ei tuosta löydy, vaan itse on haettava.

Tuossa se nyt sätkii, tosin vasta lämpöä mittaamassa. Asetukset kuitenkin hakkasin sisään ja out valon mukaan renkkailin hetken silvian vastuksia höyrytys nappulalla. Överiks menee, mutta toisaalta anturikin on vielä metalliputkessaan boilerin päällä. Niin juu, tuo lumel on siitä näppärä että siinä on suoraan relelähtö joka kestää 5A virtaa, eli nippa nappa piisaa vastukselle (ostetaan sitten kallis kikotin, jos kyrvähtää). Tietty releen napse on pieni miinus.

Esiuutollisiakin pidejä täälä ihmeteltiin. Itse esiuuttanut höyryhanalla. Hana auki, uutto käyntiin ja hetken päästä hana kiinni ja täysi paine kakulle. Mutulla väittäisin vähempi kanavointia ja tasaisempi uutto (nakulla). Tuo kun on tietty vähän hehtaarilla hakemista, niin ajattelinkin käydä kipasee T-nipan pumpun ja boilerin väliin ja laittaa painemittarin etupaneeliin. Näkispähän esiuuttopainetta haeskellessa oikeankin uuttopaineen. Ja olishan se nyt reteen näköinenkin muuten niin karussa silviassa :D

Ja vielä bonuskysymys arvon raadille: Onko joku virittänyt gruppoon veden lämpötilamittausta? Jotain räjäytyskuvia katsellessa näyttäs siltä että grupon päällä on vesikanavan porausreikä tulpattu pultilla. Pirun pieni vaan tuo reikä, mutta kai siihen joku anturi löytys. Vielä kun löytys tupla-anturi paineelle ja lämmölle ja yhdistelmämittari etuseinään, niin avot, se olis komiaa...

Jaa mutta, taitaa olla aika mennä nukkuun, ettei ihan karkaa mopo käsistä :D
Kirjattu
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja puoliksi tehty on kuin itse tehty. Ja sehän riittää... Mukana taistossa Silvia & Rocky

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #96 : Marraskuu 12, 2012, 09:12:18 ap »

Lainaus
Kokemuksia ei-auberin vehkeistä olis kiva kuulla. Onko moni noita PID arvoja hakenut itse kohdilleen? Puolen tunnin ihmettelyllä epäilen että "auto tunea" ei tuosta löydy, vaan itse on haettava.
Itselläni watlow pid (www.pidkits.com). Pid tuli valmiina asetuksilla, itse yritin säädellä (trial & error), mutta ei noita PIDejä oikein sillai voi säädellä. Taisin kokeilla autotuneakin, ei vakuuttanut.
Voin kaivella asetuksia jos niille on tarvetta.
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

stlaine

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #97 : Marraskuu 12, 2012, 18:45:28 ip »

Tuli itse hankittua deal extremestä tällainen halpispid, tosin se oli vielä relemalli, tosin releen voi ilmeisesti jumittaa ja ottaa siitä vain jänniteohjaus.

Tässä uudessa versiossa näyttäisi olevan outputtina jännitepulssi. Lisäksi hankin ebaysta puolijohdereleen, mutta näköjään niitäkin saa nyt dx.comista. Laatu ei välttämättä toki ole ihan sama, en ole vielä ehtinyt kokeilemaan. Tosin eipä myöskään hinta ole aivan hirvittävä.

http://dx.com/p/c100-ssr-digital-temperature-controller-thermocouple-black-137496?item=3
http://dx.com/p/ssr-25da-25a-solid-state-relay-white-134494?rt=1&p=2&m=2&r=3&k=1&t=1&s=137496&u=134494

Kirjattu

Railo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 86
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #98 : Marraskuu 13, 2012, 23:39:24 ip »

Noniin, ei ole vielä edes vanha lumel PID toosa kiinni, kun oli jo pakko tilata siistimmän näköinen. Auberin kontrolleriakin olis saanut aika sopivasti (se valmiin Silvia setin 150$ on mun mielestä aika ruokoton jos itse toosa maksaa ~37$) , mutta tällä kertaa ulkonäkö ratkaisi :D

http://www.ebay.co.uk/itm/320813284424?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Voi olla että meni ~50€ hukkaan, mutta äkkisältään tämä näytti vaan parhaimman näköiseltä, ja tuntui siinä olevan kaikki tarvittavakin. PID arvojen säätöön tuossa pikaisesti tutustuin ja luulen että ne pystyy amatöörikin hakeen kohdilleen. Tuossa korean kikottimessa on tietty autotunekin...

Nyt sitten jännityksellä odotellaan viikko tai pari ja sitten nakerretaan Silviaa... Tietysti tuo on leveämpi kuin moni muu, mutta saapahan Rancilio lätkän reiät piiloon...

Edit 15.11.2012: Eipä korean ippe halunnutkaan myydä ja perui kaupat, prkl. Nyt etsitään korvaajaa...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2012, 21:19:28 ip kirjoittanut Railo »
Kirjattu
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja puoliksi tehty on kuin itse tehty. Ja sehän riittää... Mukana taistossa Silvia & Rocky

Railo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 86
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #99 : Marraskuu 20, 2012, 23:35:46 ip »

Kytynen lumel on nyt naksuttamassa silvian lämpöjä. Prkleellistä on noita PID arvoja hakea kohdilleen, mutta kyllä se tästä... Lämpötila pysyy nyt vakiona, mutta palautuminen shotin jälkeen seilaa vielä liikaa. Autotune olis ihan jees, mutta täältä löytyi rautalankaversio noista asetuksista:

http://www.home-barista.com/tips/coffee-guys-oversimplified-guide-to-setting-your-pid-t11027.html

Tietty tuon lumelinkin ohjeissa on hienoja laskentakaavoja asetuksille, mutta niihin tarvis tietää silvia henkisestä elämästä enemmän kuin minä tiedän :)

Anturi on pt100 ja omassa metallisessa suojakuoressaan vain boilerin kattoa vasten, joten sekin lisää viivettä (ja virhettä), mutta ainakin se tuntus lukevan lämpöjä liki oikein. Jos mittari näyttää sata, niin jo vain gruposta tulee vesikin kiehuen. Ihmetyttää miten se auberin setin asetuksena käytetään 102 ja yli...

Josko kiinasta saapuva autotunella varustettu kikotin helpottais hommaa. "Painemittari silviaan" ketjussa on kuva lumelista paikallaan...
Kirjattu
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja puoliksi tehty on kuin itse tehty. Ja sehän riittää... Mukana taistossa Silvia & Rocky

Railo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 86
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #100 : Joulukuu 16, 2012, 00:39:41 ap »

Kiinasta saapui uusi kontrolleri http://www.happybuyerstore.com/manual/new2006power.pdf . Vähänhän tuo kallis oli, ~25€ ssr:n kanssa plus kymppi posteihin. :D
 Mainiosti tuntuis raksuttavan. Autotunella haki aika kohilleen ja pienellä viilauksella vallan mainio. Minkä moisia aikoja porukoilla täälä on pidatuissa silvioissa palautumiseen shotin jälkeen? Sais vähän verrokkia omille säädöille... Lämpeneminen on melko hidas, mutta toisaalta pysyy gruppokin hyvin mukana. Asetetusta lämpötilasta heittää tällä hetkellä 0.2 astetta (kuvassa autotune raksuttamassa, joten lämmöt mitä sattuu). Tuossa on vielä joku nokkela vaimennus toiminnekkin, millä saa overshoottia pienennettyä. Onkohan aubereissa ja watloweissa moista?

Tuolla kiinan kikottimella näyttäs autotunen jäljiltä tulevan pari astetta overshoottia ja noin kolmessa minuutissa on takas asetetussa. Ei paha mun mielestä. Tällätään nyt vielä valmiista asennuksesta kuva. Tosin Rancilio kyltin meinasin vielä tipparitilän reunaan pistää...

Edit: Pitkästä aikaa lueskelin ketjua taaksepäin, niin näitä samoja vehkeitä tuntus olevan aika monella... Tiukemman testauksen jälkeen vois vertailla arvoja...
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2012, 01:00:48 ap kirjoittanut Railo »
Kirjattu
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja puoliksi tehty on kuin itse tehty. Ja sehän riittää... Mukana taistossa Silvia & Rocky

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #101 : Joulukuu 16, 2012, 16:09:07 ip »

Watlow.
Shotti 27 sek
Lämpö laski 97 asteeseen
Overshoot 112 asteeseen
Vakiona lämpö säädetty 108 asteeseen. Siihen päädyttiin n. 1,5-2min kohdalla.

Näihin tuloksiinhan vaikuttaa mm. sisään menevän veden lämpötila, shotin nopeus, jne. eli ei voi vetää yksi yhteen johtopäätöksiä pelkän sekuntimäärän perusteella.
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

bogey

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #102 : Joulukuu 18, 2012, 11:25:02 ap »

Mulla sama new2006 aika tiukoilla säädöillä ja lämpenee nopeasti jonka takia myös overshoottaa. Mutta jos heti shotin jälkeen kun huuhtelut on tehty, käyttää virtoja pois, niin lämmöt tasautuu noin minuutissa eikä overshoottaa.
Thermocouplen, muistaakseni K-tyypin, anturi on purettu siitä muovisesta ruuvista ja laitettu termostaatin ruuvin alle piitahnan kanssa.

Edit:

asetukset
P=1.1
I=80
D=30
Souf=0.0

Edit2:
Railolla näyttäis olevan erityyppinen thermocouple kuin mulla, kun on 0.1 asteen tarkkuudella, joten noita asetuksia on varmaan turha kokeilla.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2012, 11:38:44 ap kirjoittanut bogey »
Kirjattu

bogey

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #103 : Joulukuu 18, 2012, 14:11:49 ip »


Anturi on pt100 ja omassa metallisessa suojakuoressaan vain boilerin kattoa vasten, joten sekin lisää viivettä (ja virhettä), mutta ainakin se tuntus lukevan lämpöjä liki oikein. Jos mittari näyttää sata, niin jo vain gruposta tulee vesikin kiehuen. Ihmetyttää miten se auberin setin asetuksena käytetään 102 ja yli...


Siksi koska gruppo ja kahva on viileämpiä, niin vesi jäähtyy niiden läpi tullessaan, ainakin silviassa.
Jos tekee useamman shotin peräjälkeen, niin jo toiselle kannattaa tiputtaa lämpötilaa 1-2 astetta.
Kirjattu

samuel

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #104 : Joulukuu 30, 2012, 23:39:22 ip »

Minullakin vihdoin etenee Silvian PIDaus!

Asiaa on hieman hidastanut se, että periaatteesta ja seikkailunhalusta olen halunnut tehdä kaiken ruohonjuuritasolta asti itse, eli jokainen piirilevyn veto on piirretty ja jokainen koodinpätkä on kirjoitettu omin kätösin. Tavoitteena on törmätä kaikkiin mahdollisiin kiviin ja männynkäpyihin joita erityisesti espressokeittimen tapauksessa voi tulla vastaan.

Kuten bogey tuossa aikaisemmin jo totesikin, yhdellä lämpöanturilla toimivan PIDin tapauksessa ei vielä päästä siihen auvoiseen tilaan, että minkään sortin "surffausta" tai kikkailua ei tarvitsisi käyttäjän puolesta suorittaa. Grupon lämpötila vaikuttaa todella paljon uuttolämpötilaan, ja se täytyy koko ajan ottaa huomioon. Erityisen tärkeää tämä on kun tehdään useita peräkkäisiä shotteja, jolloin gruppo väistämättä lämpenee yli "normaalin lepotilan". Käytän nyt kahta anturia, yksi grupossa ja yksi boilerissa. Homma vaikuttaa anturoinnin puolesta toimivalta.

Proto/räpellys on ollut nyt ajossa muutaman päivän. Johdotin Silvian uusiksi siten, että boilerin lisäksi pumppua ja venttiiliä voi ajaa PIDin kautta jotta shotin ajastus ja esiuutto onnistuvat automaattisesti. Kaikenlaista enemmän tai vähemmän hyödyllistä toiminnallisuutta on tarkoitus lisäillä myöhemmin.

Tein aluksi kokeilumielellä ihan vaan kouluesimerkkityylisen perus-PID algoritmin ja hain sille perstuntumalla asetukset kohtuullisen hyviksi. Näin on helpointa selvittää, missä tilanteissa oikeasti tarvitaan jotain kehittyneempää systeemiä. Raa'alla perus-PIDillä koko vehkeen käynnistys täydelliseen vakauteen kestää 20-30 min, jolloin gruppo, boileri ja kahva ovat kaikki tasaantuneet optimilämpöön. Shottien jälkeinen palautuminen kestää 2-3 min. Overshoottia on shottien välillä n. 1-2 astetta. Käyttökelpoista, mutta parin päivän testeillä tuskin vielä ollaan optimissa.

Kun tarkastelee Silvian rakennetta ja lämmönsiirtymismekanimeja, potentiaalia olisi oikeastaan paljonkin parempaan. Mutta se ei tule olemaan mahdollista pelkällä PIDillä, vaan tarvitaan lisäksi koneen lämpödynamiikkaa kuvaava matemaattinen malli. Meidän talouden kahvinjuontitavoilla ei ole suoranaista tarvetta ultranopealle shottien väliselle palautumiselle, mutta aion silti optimoida homman, koska samalla korjautuu pari muutakin aika pahaa epäkohtaa. Katseltuani jonkun verran videoita youtubesta, joissa porukka esittelee viimeisen päälle tuunattuja Aubereita, Watloweja, yms, huomaan niiden käytöksessä samoja epäkohtia, joiden seurauksena todellinen lopputulos lasissa voi olla huonompi kuin hyvin surffatulla PIDaamattomalla koneella.

Katsotaan mihin homma etenee.
Kirjattu