Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Kuinka poikkeuksellista Silvian ronkelius on annostelun suhteen?  (Luettu 15898 kertaa)

Kotimies

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39

Aloittelijan vinkkikeskustelussa Baristatekniikan puolella mietiskellään annostusta:
Lainaus käyttäjältä: jiitee
Onhan annostus sopiva?

Silvia taitaa olla aika tarkka sen kanssa. Annostuksen tarkastaminen menee jotensakkin näin:

Annostelet kahvin portafiltteriin, tamppaat ja kiinnität kahvan koneeseen kunnolla kiinni. Tämän jälkeen kahva pois ja katsellaan kahvikakun pintaa. Siinä ei saisi näkyä nyt mitään painaumaa siitä suihkuritilän ruuvista. Jos tuo kohta meni ok, niin sitten kahva takaisin koneeseen ja uutat kahvin. Tämän jälkeen tarkastellaan taas kakun pintaa ja nyt pitäisi sitten näkyä kakussa pieni painauma tuon ruuvinkannan kohdalla kun kakku on uuton aikana turvonnut.

Kuinka ronkeli Silvia on annostelulle verrattuna muihin laitteisiin, etenkin muihin ~saman (~hinta)luokan kotikoneisiin (Gaggiat, Solis, ...) verrattuna? Onko kenelläkään hands-on-tietoa ja/tai kokemusta asiasta - minkä muun laitteen kanssa voit Silviaa verrata?

Koneen kanssahan - siis sainakin minulla - on tavoitteena saada hyvää kahvia kohtuutyöllä toistuvasti. Ja kahvin tekeminen ei silloin saa vaatia hifistelyä. Tavallisen perussuorituksen tulee antaa Hyvää kahvia, joka on luokkaa Loistava Miinus. Hifistelyhetkiä varmaan tulee, jolloin haluaa yrittää hakea God Shotia, mutta ne hetket ja temppuilut ovat sitten erikseen.

Mikä on siis Silvian vaatiman tarkkuuden taso verrattuna muihin koneisiin? Onko joku kone taas tunnettu siitä, että se ei ole niin ronkeli kuin muut annostelun yms. (mitä nämä voisivat ollakaan?) suhteen?
Kirjattu
Quality over Quantity. Always.

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Kuinka poikkeuksellista Silvian ronkelius on annostelun suhteen?
« Vastaus #1 : Toukokuu 24, 2007, 12:38:51 ip »

Lainaus käyttäjältä: Kotimies

Koneen kanssahan - siis sainakin minulla - on tavoitteena saada hyvää kahvia kohtuutyöllä toistuvasti. Ja kahvin tekeminen ei silloin saa vaatia hifistelyä. Tavallisen perussuorituksen tulee antaa Hyvää kahvia, joka on luokkaa Loistava Miinus. Hifistelyhetkiä varmaan tulee, jolloin haluaa yrittää hakea God Shotia, mutta ne hetket ja temppuilut ovat sitten erikseen.


Tuohon tavoitteeseen päästään käsittääkseni harjoittelulla. Siksipä en itse haluaisi puhua "hifistelystä" vaan harjoittelusta ja koneen käytön opettelusta. Tarpeeksi kauan harjoittelemalla ja yrittämällä ymmärtää koneen käyttäytymistä saadaan aikaan suoritustaso ja varmuus jonka jälkeen (omasta mielestä) hyvän espresson valmistus on helppoa (ainakin ulkopuolisen silmin katseltuna).

Silvian tasoisella koneella tämä vaan saattaa sitten vaatia huomattavasti enemmän harjoittelua kuin jollain järeämmällä koneella - johtuen ihan vaan siitä syystä että isommissa (ja kalliimmissa) koneissa on niitä "ei niin hyvään espressoon" johtavia tekijöitä vähemmän. Esim. GS3:sella ei varmaankaan tarvitse paljoa lämpötilasurffailla Silvian tyyliin oikean uuttolämpötilan saamiseksi. Silviallakin saa siis uuttolämpötilan nappiin, mutta tähän lopputulokseen päätyminen vaatii huomattavasti enemmän työtä.

Itse en osaa sanoa millainen tämä oppimiskäyrä Gaggioissa ja Soliksissa on Silviaan verrattuna, mutta arvelisin ettei siinä kovin suurta eroa varmaankaan ole. Toinen asia onkin sitten miettiä sitä, että jos hallitsee täydellisesti Gaggian, Soliksen ja Silvian - niin mikä näistä antaa sitten sen parhaan lopputuloksen ideaaliolosuhteissa.
Kirjattu

CD

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 72
Vast:Kuinka poikkeuksellista Silvian ronkelius on annostelun suhteen?
« Vastaus #2 : Toukokuu 24, 2007, 14:48:09 ip »

Mun eka kone oli Solis Sl70, mihin oli hommattu paineistamattomat suodattimet. Ekan oikeasti nautittavan esson valmistukseen meni ehkä 3kk aikaa.. Sen jälkeen alkoi homma luistamaan. Myllynä oli silloin edesmennyt Solis Maestro plus. Mylly lähti takas saksaan syksyllä ja jouluna sitten päivitin Soliksen Silviaan. Maestron ollessa huollossa tilalla oli Braunin halpis mylly.
Silvian kanssa meni reilu kk ennen kuin tulin sinuiksi sen kanssa (ja braunin myllyn) ja sain tehtyä ihan juotavaa essoa. Tällä viikolla sain Compakin K3:n myllyksi ja homma toimii huomattavasti paljon paremmin. Nyt voi ihan nauttia esson juomisesta  :D

Shotteja tulee valmistettua ehkä 12 viikossa +-5. Tänään on tehty 5 tuplaa joista kaikki on ollut ajan ja määrän suhteen ihan skaalassaan, purujen määrä on mitattu silmämääräisesti (=ei kovin tarkasti) tamppausvoima pysyy vakiona. Homma toimii. En sanoisi että Silvia on älyttömän tarkka tuon annostelun suhteen. Aamu-unisenakin onnistuu kunnollisen herätysshotin valmistaminen ihan hyvin.
Kirjattu

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vast:Kuinka poikkeuksellista Silvian ronkelius on annostelun suhteen?
« Vastaus #3 : Toukokuu 24, 2007, 15:35:07 ip »

Itselläni silvia ollut 6 päivää. Mylly on vielä matkalla (ostettu eri paikasta), joten olen valmiiksi jauhettujen papujen armoilla :). Jos kaffecentralenista ostat, niin jauhatuskarkeus 2 on sopiva. Annostuksen löytämisessä meni muutama yritys, aluksi kun täytin liikaa. Ekalla yrityksellä en saannut edes kahvaa kiinni :). Sopivaksi annostukseksi olen huomannut tasan kaksi mittalusikallista (se joka tulee mukana), ei mitään kukkurallisia, vaan tasaisia. 25 sekunnin shotin jälkeen kahvikiekossa on keskiruuvin jälki, mutta ei suodatinverkon kuvaa. Määrää en ole viime aikoin mitannut, mutta aika lähellä optimia ollaan, silmämääräisesti alle desissä joka tapauksessa.

Jälki on oheisen kuvan kaltaista (tosin kuvassa toiseen kuppiin valui enemmän kuin toiseen, liekö keitin vinossa..). Kyllä tuossa jonkinlainen crema jo on.



Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:Kuinka poikkeuksellista Silvian ronkelius on annostelun suhteen?
« Vastaus #4 : Toukokuu 24, 2007, 15:48:12 ip »

Annostus on tosiaan Silvian kanssa tarkkaa puuhaa, ja empiiristä tutkimusta vaaditaan. Illyä saa laittaa ronskimmin, kun taas Robert'silta, Starbucksilta tai KC:lta ostetut purut on sen verran hienommin jauhettuja, että mittalusikkaa ei tosiaan saa täyttää yhtään yli.

Japa - minua jäi mietityttämään tuo KC:n jauhatuskarkeus 2... Minä kävin siellä viime viikolla, ja pussiin merkittiin karkeudeksi 3 (Ulrika opasti työntekijää että 3 on hyvä Silvialle). Ja jo tuolla 3-karkeudella tuppaa ristretoksi jäämään... Hmm...
Täytyypä editoida: minulla ei ole hajuakaan jauhatusasteikosta, mutta oletan että mitä pienempi luku, sitä hienompaa? Vai menikö pieleen?  :oops:
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vast:Kuinka poikkeuksellista Silvian ronkelius on annostelun suhteen?
« Vastaus #5 : Toukokuu 24, 2007, 17:40:21 ip »

Lainaus käyttäjältä: Mariia

Japa - minua jäi mietityttämään tuo KC:n jauhatuskarkeus 2... Minä kävin siellä viime viikolla, ja pussiin merkittiin karkeudeksi 3 (Ulrika opasti työntekijää että 3 on hyvä Silvialle). Ja jo tuolla 3-karkeudella tuppaa ristretoksi jäämään... Hmm...


Kun ostin ekan satsin KC:stä, sekin jauhettiin kolmosella. Sen pitäisi olla hyvä silvialle ja muille puoliautomaattisille. Itse kyllä totesin, että jälki oli liian karkeata silvialleni ja samoin kaverini Isomacille. Joten seuraavalla käynnillä pyysin hienompaa jauhatusta, eli karkeudeksi 2. Tuo kakkonen antaa paljon paremman tuloksen.
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:Kuinka poikkeuksellista Silvian ronkelius on annostelun suhteen?
« Vastaus #6 : Toukokuu 24, 2007, 18:01:19 ip »

Lainaus käyttäjältä: japa
Lainaus käyttäjältä: Mariia

Japa - minua jäi mietityttämään tuo KC:n jauhatuskarkeus 2... Minä kävin siellä viime viikolla, ja pussiin merkittiin karkeudeksi 3 (Ulrika opasti työntekijää että 3 on hyvä Silvialle). Ja jo tuolla 3-karkeudella tuppaa ristretoksi jäämään... Hmm...


Kun ostin ekan satsin KC:stä, sekin jauhettiin kolmosella. Sen pitäisi olla hyvä silvialle ja muille puoliautomaattisille. Itse kyllä totesin, että jälki oli liian karkeata silvialleni ja samoin kaverini Isomacille. Joten seuraavalla käynnillä pyysin hienompaa jauhatusta, eli karkeudeksi 2. Tuo kakkonen antaa paljon paremman tuloksen.


Aika jännä juttu... Tein äsken tuosta kolmoskarkeuden KC-satsistani tuplat, ja 30 sekunnissa tulos oli 30 ml...  (Pakko oli jatkaa 5 extra-sekunnilla kun määrä kupissa oli niin pieni, ja mielenkiinnosta mittasin tuon annoksenkin). Jauhettiinkohan mun satsi kuitenkin väärällä karkeudella (merkinnästä huolimatta)? Tein takaisinhuuhtelun Cafizalla eilen, joten kalkkitukoksesta tuo ei kyllä johdu. Tosi outoa  :?
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Kuinka poikkeuksellista Silvian ronkelius on annostelun suhteen?
« Vastaus #7 : Toukokuu 24, 2007, 18:46:53 ip »

Lainaus käyttäjältä: Mariia
Tein takaisinhuuhtelun Cafizalla eilen, joten kalkkitukoksesta tuo ei kyllä johdu. Tosi outoa  :?


Mikäli teillä on samat määrät kahvia filtterissä ja tamppaatte suurinpiirtein samalla tavalla + oletetaan että ilmankosteus ei ole pahemmin ennättänyt puruihin vaikuttaa, niin silloin jäljelle jäänee erisuuruiset uuttopaineet?
Kirjattu

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vast:Kuinka poikkeuksellista Silvian ronkelius on annostelun suhteen?
« Vastaus #8 : Toukokuu 24, 2007, 19:33:37 ip »

Entäs itse kahvin vaikutus? Pavun lähtökohtaiset kosteus-, öljyisyys- sun muut ominaisuudet ja säilytyksen tuomat muutosket niihin?
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Kuinka poikkeuksellista Silvian ronkelius on annostelun suhteen?
« Vastaus #9 : Toukokuu 24, 2007, 22:03:47 ip »

Kyllähän se käytettävä kahvi tottakai merkitsee. Mutta tuossa siis oli ajatuksena (ja oletuksena) se että nyt kaksi henkilöä hakee samaa papua ja ainoa ero (toistuvasti) on se valmisjauhatuksen karkeus.
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:Kuinka poikkeuksellista Silvian ronkelius on annostelun suhteen?
« Vastaus #10 : Toukokuu 24, 2007, 22:49:05 ip »

Lainaus käyttäjältä: Mariia
Tein takaisinhuuhtelun Cafizalla eilen, joten kalkkitukoksesta tuo ei kyllä johdu. Tosi outoa  :?


Ja korjaanpa omia hölmöilyjäni. Tajusin juuri, että Cafizalla saa kahviöljyt pois, muttei kalkkia - sehän vaatii hapon. Uskokaa tai älkää, olen tehnyt kemman labroja useammankin ov:n edestä  :oops:

Ymmärtääkseni Cleancaf hoitaisi sekä putsauksen että kalkinpoiston?

... täytyypä tehdä kalkinpoisto. Mutta en Dailyllä

käytin sitä eilen vedenkeittimeen ja puhdasta ei tullut, vaikkei kalkkitäpliä ollut kuin pari. (Tämä todellakin OT, mutta em. tuote oli niin berberistä että ajattelin varoittaa.)
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vast:Kuinka poikkeuksellista Silvian ronkelius on annostelun suhteen?
« Vastaus #11 : Toukokuu 24, 2007, 23:16:50 ip »

Lainaus käyttäjältä: jiitee
Kyllähän se käytettävä kahvi tottakai merkitsee. Mutta tuossa siis oli ajatuksena (ja oletuksena) se että nyt kaksi henkilöä hakee samaa papua ja ainoa ero (toistuvasti) on se valmisjauhatuksen karkeus.


Yritin lukea ketjua uudestaan, tästä ei osunut silmääni tietoa. Elikkäs mitäs papua käytätte, Mariia ja japa?
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:Kuinka poikkeuksellista Silvian ronkelius on annostelun suhteen?
« Vastaus #12 : Toukokuu 25, 2007, 09:37:36 ap »

Lainaus käyttäjältä: Markus
Lainaus käyttäjältä: jiitee
Kyllähän se käytettävä kahvi tottakai merkitsee. Mutta tuossa siis oli ajatuksena (ja oletuksena) se että nyt kaksi henkilöä hakee samaa papua ja ainoa ero (toistuvasti) on se valmisjauhatuksen karkeus.


Yritin lukea ketjua uudestaan, tästä ei osunut silmääni tietoa. Elikkäs mitäs papua käytätte, Mariia ja japa?


Tarrazu Moka 80/20

... ja vaikka luultavasti eri papuja käytämmekin, niin se ihmetytti että Japa saa standardishotteja jauhatuskarkeudella 2, kun taas mulla jää ristretoksi karkeudella 3...

... no aamulla taas testasin, ja jotta saan tuplan tulemaan 25 sekunnissa, niin joudun suorastaan vajaita mitallisia käyttämään...
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vast:Kuinka poikkeuksellista Silvian ronkelius on annostelun suhteen?
« Vastaus #13 : Toukokuu 25, 2007, 10:11:52 ap »

Mun kokemukseni mukaan papukohtaiset erot voivat olla toisinaan huimiakin. Tein kerran kahvia isommalle porukalle ja kun olin saanut pavulla a) pätevänpuoleisissa aikaraameissa sellaisen passelin tuplan ja ristreton risteymän (tyyliin 5,5 cl) niin lennosta vaihtaessa samalla jauhatuksella papu b) päästi vedet läpi periaatteella 17 sek ja >80 ml.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:Kuinka poikkeuksellista Silvian ronkelius on annostelun suhteen?
« Vastaus #14 : Toukokuu 25, 2007, 10:50:17 ap »

Tuoreus ja säilytystapa.

Huomattava on myös se, kuinka annostelee. Vaikka kahvia olisi kahvassa sama määrä, niin annostelun tasaisuus vaikuttaa uuttoon.

/Arto
Kirjattu